this post was submitted on 07 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/EttLiv at 2023-07-07 09:39:16+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Ok_Choice_2656 at 2023-07-07 11:56:29+00:00 ID: jr0h9l3


Nej, de får lika mycket pengar per elev men har inte samma krav på sig. Detta innebär alltså att de har lägre kostnader men högre intäkter. Gratis skattepengar!

Nu kan såklart vinstdrivna skolor vara effektiva och innovativa och kan leda till ett mer dynamiskt och kvalitativt skolsystem. I teorin. Och kanske gjorde marknadsskolan det i början (visserligen till priset av att du fick gymnasieutbildningar med skateboardinriktning) men som systemet fungerar idag så köper eller konkurrerar de stora skolföretagen upp eller ut mindre aktörer som skulle kunna bidra med innovation.

Istället för innovation och driv så har affärsmodellen istället blivit att försöka attrahera så "billiga" elever som möjligt samtidigt som man håller de "dyra" eleverna borta i så stor utsträckning som möjligt. När friskolan har lyckats tränga bort tillräckligt stor andel av de "dyra" eleverna till den kommunala skolan sköter sig affärsmodellen av sig själv eftersom de "billiga" eleverna kommer att fortsätta söka sig till den skola där de slipper de "dyra" eleverna. Genom att skapa och förstärka skolsegregation så skapar sig friskolan utrymme att anställa oerfarna lärare utan legitimation till en billig penning. Vinsterna ökar och den kommunala skolan står där med alla kostnader. Till och med de "billiga" barnen blir förlorare då de blir snuvade på kvalitativ undervisning.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Dankmooo at 2023-07-07 13:15:03+00:00 ID: jr0qbn0


Nej, de får lika mycket pengar per elev men har inte samma krav på sig. Detta innebär alltså att de har lägre kostnader men högre intäkter. Gratis skattepengar!

Vill lägga till en förklaring för folk som inte förstår det här. Låt oss säga att varje elev får 10tkr i skolpeng. Så är inte dessa 10tkr samma för en kommunal.

En kommunal skola måste alltid vara redo att ta emot alla elever som går på en friskola, ifall att den lägger ner. Det innebär att en kommunal skola måste konstant betala för lokaler, personal och resurser IFALL en friskola stänger ner.

10tkr på en friskola är snarare 7tkr på en kommunal bara på grund av den anledningen.

Lägg till det som /u/Ok_Choice_2656 pratar om, att de dyra elever oftast går på kommunala på grund av att friskolorna kan tvinga bort dyra elever. Elever med olika former av diagnoser går inte på friskolorna. Många av mina elever som började på en friskola där det sedan upptäcktes svårigheter berättar samma sak. De blev i princip tvingade att gå till en kommunal skola. De fick ingen hjälp, inget extra stöd och så vidare, som de har laglig rätt att få på en kommunal. Det leder till att fler "dyra" elever kommer till kommunala. Tänk efter själv, hur ofta hör du talas om friskolor som specialiserar sig på ADHD / autism eller rent av, särskola (anpassad studiegång) som är en friskola?

Eftersom att en "dyr" elev får samma skolpeng som en "billig" elev, blir det skevt fördelat när kommunala har fler dyra kontra billiga elever. I ett bättre system är den en bättre blandning där skolpengen för billiga elever används till dyra elever. Men när du bara har dyra elever, så blir det sämre överlag. Har du däremot många billiga elever som en friskola oftast har, blir det oftast inte bättre undervisning utan mer vinst för ägarna.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

brendbil at 2023-07-07 12:08:01+00:00 ID: jr0igvj


Privata skolor attraherar fler elever, därför kommer de med bäst betyg in. Så funkar det på offentliga gymnasier också, men folk söker sig inte dit eftersom att de är dåliga. Appropå segregation är det tvärtom. Du vill att om jag är uppvuxen i Biskopsgården ska jag tvingas gå in en skola med gängproblem, rån och slagsmål i korridorerna, öppen drogförsäljning. En skola där en tredjedel klarar godkänt i basämnena. Jag vill att du ska möjligheten att söka dig till en fungerande skola istället, och att dessa skolor stryps på elever tills de får läggas ner. Tyvärr funkar det offentliga inte så - missköter du dig får du mer pengar.

Arbetsmiljö och lärarlöner är också viktiga för mig. Därför förespråkar jag friskolor.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

SIIP00 at 2023-07-07 12:32:29+00:00 ID: jr4g915


Är du dum eller driver du bara med folk?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ok_Choice_2656 at 2023-07-07 12:25:47+00:00 ID: jr0kea2


Tittar vi på grundskolor så har inte kommunala skolor betygsintag utan utgår ifrån närhetsprincipen. Det är enbart friskolorna som sorterar elever på den nivån. När det kommer till gymnasieskolan så har de kommunala skolorna ofta uppvisat relativt stor motståndskraft eftersom de inte tummar på kvalitén när det kommer till undervisningen i samma utsträckning som friskolorna. I Stockholm (som ändå utgör den enskilt största skolmarknaden i Sverige) så är de mest attraktiva gymnasierna kommunala. Eftersom dessa skolor redan gynnas av skolsegregationen så kan inte de vinstdrivna friskolorna konkurrera med dem. Och här visar också forskning på att den socioekonomiska segregationen är ännu starkare i grundskolan när det inte är prestation som gäller utan föräldrar tidiga val.

Det är en vanlig invändning att friskolorna inte skulle bidra till skolsegregation då alla kan ställa sig i kö och slippa de sämre skolorna. Det resonemanget faller dock när man tittar på verkligheten eftersom:

  1. kösystemen är utformade för att hindra så många "dyra" eleverna som möjligt. Det finns egentligen ingen anledning att tillåta ett kösystem över huvud taget. Det finns ingen rättvisa i att ett barn med föräldrar som har satt barnet i kö när det föddes ska få möjligheten att gå I en skola men ett barn som saknar dessa föräldrar inte ska få gå i den. Men skolföretagen kämpar med näbbar och klor för att behålla friheten att utforma sina kösystem själva och deras nickedockor i riksdagen skyddar dem.

  2. Forskningen visar att friskolesystemet skapar större skolsegregation än närhetsprincipen. Läs exempelvis IFAU:s rapport om detta här: https://www.ifau.se/Press/Forskningssammanfattningar/Boendesegregation-skolsegregation-och-fritt-skolval-/

Du är medveten om att såväl löner som utbildning och antalet arbetsår är lägre på friskolor än kommunala? Om friskolor var attraktiva arbetsplatser i form av arbetsmiljö och lärarlöner skulle detta såklart inte vara fallet.