this post was submitted on 05 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Den diskussionen jag ser föras kring det nuvarande fenomenet med Koranbränningar gör mig mörkrädd.

Bakrunden till diskussionen är väldigt lik den kring Charlie Hebdo för ett par år sedan. Individer väljer att nyttja sin yttrandefrihet i en öppen provokation mot religiösa fundamentalister och extremister. Detta resulterar i fördömanden, våld och hot om våld från såväl muslimer som totalitära stater. Trots allt detta fanns det en förståelse att detta var en viktig fajt att ta, att det fria ordet inte är något man kan peta med. Franska regeringen, det franska folket och den fria världen i stort gav brett stöd och fördömde alla de som försökte tysta ner de.

Det jag ser i Sverige idag är kompletta motsatsen. Vadfan har hänt mellan då och nu? Vad hände med att stå upp för sina värderingar och värna om yttrandefriheten? Hur i helvete kan det vara så många som öppet förespråkar att införa blasfemilagar i en sekulär demokrati? Har vi så lite förståelse för vad som är grundpelarna i en fungerande demokrati?

Vi borde fan skämmas.


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Longballedman at 2023-07-05 16:05:20+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Winningestcontender at 2023-07-05 18:55:53+00:00 ID: jqsi7or


I Frankrike protesterade katoliker mot svenska Anna von Hausswolfs "satanistiska" musik så att konserten fick ställas in pga säkerhetsläget.

Även svenska Kali Malone (vet ej vem det är) blev stoppad av protester och ett dåligt säkerhetsläge.

Så det är lite enkelt att säga att katolikerna tar upplevda kränkningar som goda demokrater, och helt enkelt finner sig. Tyvärr finns intoleransen lite här och där.

EDIT - Det ska också tilläggas att det är belagt med sju månader i finkan om du kränker Tricoloren på allmän plats i Frankrike. Jag kollade - det finns typ tio länder i hela världen som tillåter flaggbränning! Och SD lobbade så sent som häromåret för kriminalisering av att skända flaggan. Så vi har en jävla massa människor som kämpar mot yttrandefrihet tyvärr.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

ItsFluff at 2023-07-05 19:32:22+00:00 ID: jqsnt8t


De flesta plockar russinen ur kakan när det kommer till det mesta och så även när det gäller yttrandefrihet. Jag säger inte att det är rätt utan snarare att de flesta troligen har en gräns gällande vad som får och inte får sägas, och var den gränser dras beror på personen i fråga. Diskursen om yttrandefrihet präglas av ett tydligt narrativ där muslimer ses som den enda religiösa grupp som är intolerant och våldsam när så inte är fallet, vilket du även påpekar.

Jag vill också lägga till att det är fullt förståeligt att fokuset ligger på just koranbränningarna då de pågår här och nu, men låt oss inte låtsas som att kristendomen (eller andra religioner) respekterar vad andra människor väljer att göra med sig själv och sina tillhörigheter.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

MrOaiki at 2023-07-05 19:39:16+00:00 ID: jqsp39m


Ett alternativ är att göra yttrandefriheten absolut i straffrätten och istället låta eventuella förtal drivas civilrättsligt. Lite som i USA. Sen finns det andra problem med det systemet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Winningestcontender at 2023-07-05 19:34:07+00:00 ID: jqso2r0


Typ så.

Men därför är det ju också så viktigt att försvara de framsteg vi gjort. Ju bredare frihet desto mindre mjlighet att plocka russinen ur kakan - de flesta kommer vara jätteduktiga på att argumentera för att just deras heliga ko bör vara okränkbar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

enfiskmaws at 2023-07-05 19:40:36+00:00 ID: jqt69b4


En flagga är en tygbit med lite färg på. Kan inte förstå vad det ens är att bry sig om.

För mig är de samma lika som att bränna en t-shirt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Tooltie at 2023-07-05 23:13:56+00:00 ID: jqtke4m


det är så jag tycker om koranbränning, bok som bok.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Winningestcontender at 2023-07-05 21:58:13+00:00 ID: jqt9yqt


För den som inte förstår är väl ingenting mer än de fysiska beståndsdelarna - heliga skrifter, flaggor, ett hakkors uppsatt på en judisk kyrkogård, ett smygtaget foto av någons morsa som har sex uppsmackat på torget. Men vi människor lever ju genom symboler, symbolik, gemenskap, och känsla av sammanhang. Det är klart att det kan upplevas kränkande när någon stoppar din heliga symbol i burk fylld med piss eller torkar sig i röven med tygbiten din farfar stred och dog för, eller whatever.

Utmaningen i en demokrati är att skilja rena hot om våld (hakkors på judisk kyrkogård) eller individuella kränkningar (sprida sexbilder på enskilda personer) med symboliska kränkningar. Det är en utmaning både för lagstiftare och för enskilda medborgare.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

enfiskmaws at 2023-07-05 22:06:20+00:00 ID: jqtb3mj


Jag personligen tycker helt enkelt inte en flagga är värt att bry sig om. Oavsett om det ÄR en symbol för vårat land så tycker jag det är trivialt att bry sig om, samma med nationalsång. Men då är jag som jag är i guess.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Winningestcontender at 2023-07-05 22:19:30+00:00 ID: jqtcx0c


Nej jag håller med dig. Men i Sverige har vi ju gjort upp med vårt flaggviftande för generationer sedan. Hade du varit 40 år 1967 hade du säkert varit mer uppprörd.

Vi har andra saker som är tabu och gör oss arga, men skända flaggan eller driva med Jesus är tack och lov inga heta potatiser längre. Det är skönt.

Själv gillar jag och bryr mig lite om den svenska flaggan, och jag gillar att vi har en avspänd relation till varandra, Moder Svea och jag.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

enfiskmaws at 2023-07-05 22:39:07+00:00 ID: jqtfmza


Instämmer till fullo med vad du säger. Dock tycker jag tillochmed att vi borde avskaffa monarkin vilket inte är poppis på Reddit pga knug-memen

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

PrinceOfFucking at 2023-07-06 06:23:26+00:00 ID: jquwp80


En del av mig håller med, en annan del ser också att flaggbränning i förlängningen kan bidra till att viktiga värderingar, lagar och system som hänger ihop med vår flagga (dvs vårt land) börjar luckras upp

Flaggbränning kan i en sådan kontext bli en symbol i sig för att montera ner sådant som gör Sverige till det relativt väldigt fria land det är

Edit: jag syftar alltså på om direkt antidemokratiska grupperingar i Sverige gör det, men det är väl också mest ett problem om nämnda grupperingar har starkt stöd

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

flottbert at 2023-07-05 19:40:36+00:00 ID: jqturgr


Kali Malone gör, likt Anna von Hausswolff, orgelbaserad experimentell musik. Både hon och von Hausswolff har samarbetat med metal-musiker (t ex Stephen O’Malley från Sunn O))) och jag misstänker att det är det som triggat katolikerna snarare än musiken i sig, som ju är instrumental. Kali Malone är svinbra, finns på Spotify.