this post was submitted on 05 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Den diskussionen jag ser föras kring det nuvarande fenomenet med Koranbränningar gör mig mörkrädd.

Bakrunden till diskussionen är väldigt lik den kring Charlie Hebdo för ett par år sedan. Individer väljer att nyttja sin yttrandefrihet i en öppen provokation mot religiösa fundamentalister och extremister. Detta resulterar i fördömanden, våld och hot om våld från såväl muslimer som totalitära stater. Trots allt detta fanns det en förståelse att detta var en viktig fajt att ta, att det fria ordet inte är något man kan peta med. Franska regeringen, det franska folket och den fria världen i stort gav brett stöd och fördömde alla de som försökte tysta ner de.

Det jag ser i Sverige idag är kompletta motsatsen. Vadfan har hänt mellan då och nu? Vad hände med att stå upp för sina värderingar och värna om yttrandefriheten? Hur i helvete kan det vara så många som öppet förespråkar att införa blasfemilagar i en sekulär demokrati? Har vi så lite förståelse för vad som är grundpelarna i en fungerande demokrati?

Vi borde fan skämmas.


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Longballedman at 2023-07-05 16:05:20+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

enfiskmaws at 2023-07-05 19:40:36+00:00 ID: jqt69b4


En flagga är en tygbit med lite färg på. Kan inte förstå vad det ens är att bry sig om.

För mig är de samma lika som att bränna en t-shirt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Tooltie at 2023-07-05 23:13:56+00:00 ID: jqtke4m


det är så jag tycker om koranbränning, bok som bok.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Winningestcontender at 2023-07-05 21:58:13+00:00 ID: jqt9yqt


För den som inte förstår är väl ingenting mer än de fysiska beståndsdelarna - heliga skrifter, flaggor, ett hakkors uppsatt på en judisk kyrkogård, ett smygtaget foto av någons morsa som har sex uppsmackat på torget. Men vi människor lever ju genom symboler, symbolik, gemenskap, och känsla av sammanhang. Det är klart att det kan upplevas kränkande när någon stoppar din heliga symbol i burk fylld med piss eller torkar sig i röven med tygbiten din farfar stred och dog för, eller whatever.

Utmaningen i en demokrati är att skilja rena hot om våld (hakkors på judisk kyrkogård) eller individuella kränkningar (sprida sexbilder på enskilda personer) med symboliska kränkningar. Det är en utmaning både för lagstiftare och för enskilda medborgare.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

enfiskmaws at 2023-07-05 22:06:20+00:00 ID: jqtb3mj


Jag personligen tycker helt enkelt inte en flagga är värt att bry sig om. Oavsett om det ÄR en symbol för vårat land så tycker jag det är trivialt att bry sig om, samma med nationalsång. Men då är jag som jag är i guess.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Winningestcontender at 2023-07-05 22:19:30+00:00 ID: jqtcx0c


Nej jag håller med dig. Men i Sverige har vi ju gjort upp med vårt flaggviftande för generationer sedan. Hade du varit 40 år 1967 hade du säkert varit mer uppprörd.

Vi har andra saker som är tabu och gör oss arga, men skända flaggan eller driva med Jesus är tack och lov inga heta potatiser längre. Det är skönt.

Själv gillar jag och bryr mig lite om den svenska flaggan, och jag gillar att vi har en avspänd relation till varandra, Moder Svea och jag.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

enfiskmaws at 2023-07-05 22:39:07+00:00 ID: jqtfmza


Instämmer till fullo med vad du säger. Dock tycker jag tillochmed att vi borde avskaffa monarkin vilket inte är poppis på Reddit pga knug-memen

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

PrinceOfFucking at 2023-07-06 06:23:26+00:00 ID: jquwp80


En del av mig håller med, en annan del ser också att flaggbränning i förlängningen kan bidra till att viktiga värderingar, lagar och system som hänger ihop med vår flagga (dvs vårt land) börjar luckras upp

Flaggbränning kan i en sådan kontext bli en symbol i sig för att montera ner sådant som gör Sverige till det relativt väldigt fria land det är

Edit: jag syftar alltså på om direkt antidemokratiska grupperingar i Sverige gör det, men det är väl också mest ett problem om nämnda grupperingar har starkt stöd