this post was submitted on 05 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Den diskussionen jag ser föras kring det nuvarande fenomenet med Koranbränningar gör mig mörkrädd.

Bakrunden till diskussionen är väldigt lik den kring Charlie Hebdo för ett par år sedan. Individer väljer att nyttja sin yttrandefrihet i en öppen provokation mot religiösa fundamentalister och extremister. Detta resulterar i fördömanden, våld och hot om våld från såväl muslimer som totalitära stater. Trots allt detta fanns det en förståelse att detta var en viktig fajt att ta, att det fria ordet inte är något man kan peta med. Franska regeringen, det franska folket och den fria världen i stort gav brett stöd och fördömde alla de som försökte tysta ner de.

Det jag ser i Sverige idag är kompletta motsatsen. Vadfan har hänt mellan då och nu? Vad hände med att stå upp för sina värderingar och värna om yttrandefriheten? Hur i helvete kan det vara så många som öppet förespråkar att införa blasfemilagar i en sekulär demokrati? Har vi så lite förståelse för vad som är grundpelarna i en fungerande demokrati?

Vi borde fan skämmas.


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Longballedman at 2023-07-05 16:05:20+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (6 children)

LordMuffin1 at 2023-07-05 17:39:18+00:00 ID: jqs6c2n


De flesta som är för yttrandefrihet är bara för yttrandefrihet så länge det är rätt saker som sägs.

Gäller såväl högerextremister som vänsterextremister som islamister.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

IceBathingSeal at 2023-07-05 19:04:21+00:00 ID: jqsjise


Majoriteten är ju inte extremister.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

j_itor at 2023-07-06 01:27:08+00:00 ID: jqu1njl


Ingen av de grupperna är väl traditionella yttrandefrihetsförsvarare? Högerextremister, i den mening det oftast förstås idag, vill väl inte ha någon yttrandefrihet alls och vänsterextremismen vill inte ha någon fri media och islamisterna vill väl mörda alla som inte håller med?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

boaja at 2023-07-06 04:20:13+00:00 ID: jquloxb


Vänsterextremist här: talar ju givetvis inte för alla andra som mig, men jag har inga problem med fri media.

Jag vill ju givetvis att vinstdrivande företag ska bort (mem det är en annan diskussion) och räknar såklart tidningar, tv etc. där, men har ju inget större problem med de företagen än alla andra. Vad jag dock tycker är viktigt är statlig media, dvs media som ägs av folket. Då kan man lättare berätta historier och producera media som kanske inte hade klarat sig på en kapitalistisk marknad: tänk nischade grejer, HBTQ-grejer som verkligen är gjort för HBTQ-människor och så vidare.

All media som inte är statlig är ekonomiskt uppbunden till sitt företag och dess aktieägare/gåvogivare (eller vad det heter) och är ju därmed inte objektiv eller rättvis. Innan någon säger att statligt media är precis lika bunden till staten vill jag förtydliga vad jag menar med "statlig" media: jag menar mediaföretag som ägs av folket, dvs att de får sina pengar från staten, men att de utöver det är fullkomligt fria. Jag förstår ju givetvis att statem fortfarande kan ge mindre budget etc, men det är ändå bättre än hur icke statlig media fungerar. Om man gillar det som producerats kan man rösta så.

Jag är ju samtidigt emot representativ demokrati, och anser ju därför att statlig media hade kunnat fungera ypperligt om folket var mer inblandade i styret.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

IsidorBeerenz at 2023-07-06 05:39:11+00:00 ID: jqut03o


Du kan ju snegla mot Ungern, ett land som håller på att göra all media statlig. Kina, Nordkorea andra spännande exempel.

Och berätta gärna om länder därute som lyckats väl med din vision om staten som folket! Har svårt att hitta.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

zlahhan at 2023-07-06 07:15:40+00:00 ID: jqv0t08


Reddit försök att inte halmgubbe challenge

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Knaprig at 2023-07-06 06:41:08+00:00 ID: jquy4eg


Tycker du att ungdomsföreningar är statligt styrda för att de huvudsakligen livnär sig på pengar från staten? Det låter ju som att det är ett sådant system hen förespråkar för media i allmänhet, inte fullkomligt statlig sådan.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

boaja at 2023-07-06 04:09:27+00:00 ID: jquklwn


Jag är genuint intresserad vilka saker vänsterextremister inte vill att man ska kunna säga.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

SvanUlf at 2023-07-06 07:37:57+00:00 ID: jqv2ggn


"Fri konkurrens gynnar konsumenten", "Staten suger elefantröv", "Jag vill inte ha en gratisresa till Gulag", t.ex?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Droplet-of-Futurity at 2023-07-05 20:58:01+00:00 ID: jqt10o7


Och mittenextremister.

Gruppen ”de flesta som är för yttrandefrihet” består ju knappast av bara höger- och vänsterextremister.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Countach3000 at 2023-07-05 18:15:20+00:00 ID: jqsbyl0


Ja men det som gör mig rädd är när även "vanligt folk" resonerar så.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Ikishoten at 2023-07-05 19:06:02+00:00 ID: jqsjrv1


Tycker också det är ganska jobbigt att se.

Helt okej om folk tycker "helt onödigt och svinigt MEN vi har yttrandefrihet..."

Men när folk börjar faktiskt tycka att det INTE ska vara okej/tillåtas, då tycker jag det är på riktigt fel väg.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

FreshSchmoooooock at 2023-07-05 21:45:45+00:00 ID: jqt85i8


Vi har som land varit på fel väg länge. Hur har du kunnat missa det?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ikishoten at 2023-07-05 21:55:27+00:00 ID: jqt9kdy


Vem påstod att jag hade missat det?

Bara för att man inte ALLTID skriver att utvecklingen har varit fel länge så betyder inte det att man inte vet det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

ernloty at 2023-07-05 22:36:45+00:00 ID: jqtfb1p


Vad menar du

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

FreshSchmoooooock at 2023-07-05 23:14:32+00:00 ID: jqtkh0x


Jag menar att det går dåligt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

I_like_trains_mkaay at 2023-07-06 07:02:41+00:00 ID: jquztd0


Ja det blir så när man säljer ut samhället.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ernloty at 2023-07-05 22:36:13+00:00 ID: jqtf8f1


Va?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Longballedman (OP) at 2023-07-05 18:18:49+00:00 ID: jqsci0r


Precis min mening! Vi har ett samhällsproblem att folk från skilda politiska övertygelser inte respekterar yttrandefriheten. För mig är detta varför denna frågan är så viktig. Det är bra att vi belyser hur en stor grupp människor inte respekterar de lagar vi har här i landet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

johannesonlysilly at 2023-07-05 19:36:54+00:00 ID: jqsohwo


Jag håller med i sak men man får va lite pragmatisk och realpolitisk också under t ex en ansökan i nato. Vansinne att tillåta just nu, kommer leda till att vi blir tvingade att göra mycket större anpassningar. Det är väll därför samma människor som tyckte Charlie Hebdo teckningarna var ok/bra/konst tycker detta är idioti.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Karatespark1 at 2023-07-05 21:24:05+00:00 ID: jqt4yps


Kan användas till vad som helst då, sluta med flickfotboll och skola för flickor för att vissa fundamentalister tycker det?