this post was submitted on 08 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Bababoiiscool2 at 2023-07-08 18:24:08+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Ikishoten at 2023-07-09 07:20:34+00:00 ID: jr91u9g


Mer el.

1 + 1 + 1 = 3

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

LameGains2 at 2023-07-09 07:30:47+00:00 ID: jr92ldx


El fungerar inte så. Men om det bara handlar om mer el, varför inte bygga 3 kärnkraftverk då?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SanityOrLackThereof at 2023-07-09 12:14:14+00:00 ID: jr9nvj2


Jo, el fungerar så. Nej, kraftverken ligger inte och producerar på maxnivå 24/7 oavsett effektuttag, men mer tillgänglig kapacitet innebär mindre känslighet för oväntade förbrukningstoppar och driftstopp.

Ett enda kärnkraftverk tar åratal att bygga pga alla säkerhetsregler och krav som MÅSTE uppfyllas för att kraftverket ska kunna producera el säkert och långsiktigt. På samma tid kan du smälla up löjliga mängder vindkraftverk, och dessutom göra det billigare. Och med tanke på att vi behöver öka vår kapacitet NU och inte om 10-20 år, så blir vindkraften ett attraktivt alternativ. Därav är vindkraftverk ett bra komplement till en väletablerad bas som bygger på kärnkraft och vattenkraft.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LameGains2 at 2023-07-09 13:03:38+00:00 ID: jr9ss22


. Nej, kraftverken ligger inte och producerar på maxnivå 24/7 oavsett effektuttag

Jag vet inte vad som får dig att säga detta. Svara du på en annan person?

Ett enda kärnkraftverk tar åratal att bygga pga alla säkerhetsregler och krav som MÅSTE uppfyllas för att kraftverket ska kunna producera el säkert och långsiktigt.

Och som tur är så har ett samhälle aldrig behövt plannera långsiktigt...

Det är lite absurt när samma personer som abklagar sina motståndare för att inte kunna förstå att klimatförändringar sker över decennier (vilket, om ma ska vara petig, inte är sant; det tar längre tid än så) skrattar åt samma personer för att ha mage att prata om långsiktig planering av kärnkraft. Precis som om det är ett bra argument mot att bygga kärnkraft. Hör du inte hur dumt det låter? Det är så uppenbart bara en talking point från folk som inte gillar kärnkraft av andra skäl, som du bara har svalt.

Vi kommer självklart behöva öka vår kapacitet om 10-20 år, och vi visste för 10-20 år sen att vi behövde öka kapaciteten nu. Men det är så enkelt att prata om att vi behöver öka kapaciteten nu, EFTER att vi har stängt ner just den kärnkraft som vi hade behövt ha byggt nu.

Men sen handlar det om politisk vilja, självklart går det att bygga snabbare. Men apropå vindkraftverk tar det längre tid, om du tror att det går snabbare beror det bara på att du inte vet hur processen ser ut. Bara att hitta lämpliga ställen tar åratal. Företagen mäter vind på olika punkte i landet som teoretiskt borde ha vind, bara detta tar flera år för ett ställe.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

jaegren at 2023-07-09 07:54:18+00:00 ID: jr94ahm


För att ingen vill betala för det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LameGains2 at 2023-07-09 09:54:26+00:00 ID: jr9cp1w


Jag betalar gärna för det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

FooLittleBar at 2023-07-09 10:44:24+00:00 ID: jr9g9p1


Tyvärr har du inte råd att bygga ett kärnkraftverk.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LameGains2 at 2023-07-09 12:00:14+00:00 ID: jr9mkgk


Vad får dig att tro det? Vi har inte råd att inte bygga det, och det är billigare på kwh än vindkraften.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

FooLittleBar at 2023-07-09 16:19:33+00:00 ID: jraik5u


För att ett kärnkraftverk kostar flera miljarder och du är ju uppenbart inte miljardär.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Capital_Peak4260 at 2023-07-09 08:23:14+00:00 ID: jr96d1g


Hur fungerar el ifall det inte är så?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

LameGains2 at 2023-07-09 09:53:30+00:00 ID: jr9cml5


Det behöver finnas en nästan exakt balans mellan produktion och konsumtion hella tiden, sekund för sekund. Målet är inte så mycket el som möjligt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

CmdrSharp at 2023-07-09 11:19:48+00:00 ID: jr9j1hx


Som tur är så kan såväl vindkraftverken som vattenkraften och kärnkraften faktiskt styra hur mycket de aktivt producerar :)

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Strong_Bread_7999 at 2023-07-09 12:24:13+00:00 ID: jr9ou0n


Nej, vindkraft är ej planerbar. Vindkraften introducerar små avvikelser/svängningar i frekvensen som vattenkraften/kärnkraften måste balansera ut. Därför kan vi inte bygga hur mycket vindkraft som helst eftersom svängmassan inte räcker till.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

CmdrSharp at 2023-07-09 13:15:18+00:00 ID: jr9u2fq


Min poäng var att du kan strypa effekten vid behov för att balansera. Att vi inte kan styra över vinden är förhoppningsvis uppenbart.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LameGains2 at 2023-07-09 12:07:05+00:00 ID: jr9n7bp


Vindkraften kan du ju bara styra nedåt om der överproducerar pga mycket vind. Mer vindkraftverk leder till att man behöver mer styrkraft. Vi har haft blåsiga dagar när vi har eldat olja för att kunna flytta elen från vindkraft rätt.

Vattenkraft har samma problem, du kan få ut effekt över en viss tid men älven måste till slut fyllas på igen för att komma upp i samma effekt.

Kärnkraft kan du väl köra på max sålänge du har bränslet till det, men finns väl överanvändningseffekter osv som man tar hänsyn till.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Strong_Bread_7999 at 2023-07-09 12:27:22+00:00 ID: jr9p54g


En nästan exakt balans är möjlig med vindkraft. Så länge du har mycket svängmassa att balansera den med. Det finns ju viss "tröghet" i systemet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ikishoten at 2023-07-09 07:31:52+00:00 ID: jr92o6p


Jo det låter bra. Då kan de göra det istället.