this post was submitted on 08 Jul 2023
1 points (100.0% liked)
/r/Sweden
0 readers
1 users here now
founded 1 year ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
LameGains2 at 2023-07-09 06:34:45+00:00 ID:
jr8ybzl
På vilket sätt kompletterar de kärnkraft och vattenkraft?
Ikishoten at 2023-07-09 07:20:34+00:00 ID:
jr91u9g
Mer el.
1 + 1 + 1 = 3
LameGains2 at 2023-07-09 07:30:47+00:00 ID:
jr92ldx
El fungerar inte så. Men om det bara handlar om mer el, varför inte bygga 3 kärnkraftverk då?
SanityOrLackThereof at 2023-07-09 12:14:14+00:00 ID:
jr9nvj2
Jo, el fungerar så. Nej, kraftverken ligger inte och producerar på maxnivå 24/7 oavsett effektuttag, men mer tillgänglig kapacitet innebär mindre känslighet för oväntade förbrukningstoppar och driftstopp.
Ett enda kärnkraftverk tar åratal att bygga pga alla säkerhetsregler och krav som MÅSTE uppfyllas för att kraftverket ska kunna producera el säkert och långsiktigt. På samma tid kan du smälla up löjliga mängder vindkraftverk, och dessutom göra det billigare. Och med tanke på att vi behöver öka vår kapacitet NU och inte om 10-20 år, så blir vindkraften ett attraktivt alternativ. Därav är vindkraftverk ett bra komplement till en väletablerad bas som bygger på kärnkraft och vattenkraft.
LameGains2 at 2023-07-09 13:03:38+00:00 ID:
jr9ss22
Jag vet inte vad som får dig att säga detta. Svara du på en annan person?
Och som tur är så har ett samhälle aldrig behövt plannera långsiktigt...
Det är lite absurt när samma personer som abklagar sina motståndare för att inte kunna förstå att klimatförändringar sker över decennier (vilket, om ma ska vara petig, inte är sant; det tar längre tid än så) skrattar åt samma personer för att ha mage att prata om långsiktig planering av kärnkraft. Precis som om det är ett bra argument mot att bygga kärnkraft. Hör du inte hur dumt det låter? Det är så uppenbart bara en talking point från folk som inte gillar kärnkraft av andra skäl, som du bara har svalt.
Vi kommer självklart behöva öka vår kapacitet om 10-20 år, och vi visste för 10-20 år sen att vi behövde öka kapaciteten nu. Men det är så enkelt att prata om att vi behöver öka kapaciteten nu, EFTER att vi har stängt ner just den kärnkraft som vi hade behövt ha byggt nu.
Men sen handlar det om politisk vilja, självklart går det att bygga snabbare. Men apropå vindkraftverk tar det längre tid, om du tror att det går snabbare beror det bara på att du inte vet hur processen ser ut. Bara att hitta lämpliga ställen tar åratal. Företagen mäter vind på olika punkte i landet som teoretiskt borde ha vind, bara detta tar flera år för ett ställe.
jaegren at 2023-07-09 07:54:18+00:00 ID:
jr94ahm
För att ingen vill betala för det.
LameGains2 at 2023-07-09 09:54:26+00:00 ID:
jr9cp1w
Jag betalar gärna för det.
FooLittleBar at 2023-07-09 10:44:24+00:00 ID:
jr9g9p1
Tyvärr har du inte råd att bygga ett kärnkraftverk.
LameGains2 at 2023-07-09 12:00:14+00:00 ID:
jr9mkgk
Vad får dig att tro det? Vi har inte råd att inte bygga det, och det är billigare på kwh än vindkraften.
FooLittleBar at 2023-07-09 16:19:33+00:00 ID:
jraik5u
För att ett kärnkraftverk kostar flera miljarder och du är ju uppenbart inte miljardär.
Capital_Peak4260 at 2023-07-09 08:23:14+00:00 ID:
jr96d1g
Hur fungerar el ifall det inte är så?
LameGains2 at 2023-07-09 09:53:30+00:00 ID:
jr9cml5
Det behöver finnas en nästan exakt balans mellan produktion och konsumtion hella tiden, sekund för sekund. Målet är inte så mycket el som möjligt.
CmdrSharp at 2023-07-09 11:19:48+00:00 ID:
jr9j1hx
Som tur är så kan såväl vindkraftverken som vattenkraften och kärnkraften faktiskt styra hur mycket de aktivt producerar :)
Strong_Bread_7999 at 2023-07-09 12:24:13+00:00 ID:
jr9ou0n
Nej, vindkraft är ej planerbar. Vindkraften introducerar små avvikelser/svängningar i frekvensen som vattenkraften/kärnkraften måste balansera ut. Därför kan vi inte bygga hur mycket vindkraft som helst eftersom svängmassan inte räcker till.
CmdrSharp at 2023-07-09 13:15:18+00:00 ID:
jr9u2fq
Min poäng var att du kan strypa effekten vid behov för att balansera. Att vi inte kan styra över vinden är förhoppningsvis uppenbart.
LameGains2 at 2023-07-09 12:07:05+00:00 ID:
jr9n7bp
Vindkraften kan du ju bara styra nedåt om der överproducerar pga mycket vind. Mer vindkraftverk leder till att man behöver mer styrkraft. Vi har haft blåsiga dagar när vi har eldat olja för att kunna flytta elen från vindkraft rätt.
Vattenkraft har samma problem, du kan få ut effekt över en viss tid men älven måste till slut fyllas på igen för att komma upp i samma effekt.
Kärnkraft kan du väl köra på max sålänge du har bränslet till det, men finns väl överanvändningseffekter osv som man tar hänsyn till.
Strong_Bread_7999 at 2023-07-09 12:27:22+00:00 ID:
jr9p54g
En nästan exakt balans är möjlig med vindkraft. Så länge du har mycket svängmassa att balansera den med. Det finns ju viss "tröghet" i systemet.
Ikishoten at 2023-07-09 07:31:52+00:00 ID:
jr92o6p
Jo det låter bra. Då kan de göra det istället.
RoastElfMeta at 2023-07-09 08:45:56+00:00 ID:
jr97ydc
Det kompletterar kärnkraften på det sätt att kärnkraft står för våran basproduktion utav el, vindkraft samt vattenkraft är något som varierar sin produktion.
Vattenkraften producerar mindre el när det blåser för då låter vi vindkraftverken stå för produktionen. Detta är alltså hur de förhåller sig till varandra. När vinden avtar så ökar vi på elproduktionen av vattenkraften. (Väldigt förenklat men ni förstår poängen)