this post was submitted on 08 Jul 2023
1 points (100.0% liked)
/r/Sweden
0 readers
1 users here now
founded 1 year ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
PrestigiousAd864 at 2023-07-09 06:18:05+00:00 ID:
jr8x0bi
Det blir lite jobbigt för Frankrike att förlora 20-30% av sin elproduktion, men det största problemet med kärnkraft är egentligen inte riskerna utan att många upplever rädsla och stress. Ett vindkraftverk kan få mig att koka av ilska, men många ligger och vrider på sig av rädsla för kärnkraftverk. I vintras låg ju majoriteten av kärnkraftsreaktorerna ur bruk, då var den mixade elproduktionen väldigt bra att ha
djnotso at 2023-07-09 09:26:50+00:00 ID:
jr9asuf
Vi har aldrig haft problem med planerat eller oplanerat underhåll då vi har haft ett korrekt dimensionerat system, och detta långt innan det fanns ett enda vindkraftverk. Idag förlitar vi oss på olja samt import för att hantera sådana situationer.
PrestigiousAd864 at 2023-07-09 10:31:07+00:00 ID:
jr9fafo
Vet inte om du är en expert på elnätet eller bara en intresserad medborgare, men det var väl en elkris i hela Europa och inte bara Sverige, så importen hjälpte ju inte, utan har snarare försvårat situationen med export till Finland och lite till Danmark. Det var ju någon slags olycka som slagit ut en reaktor i Ringhals, jag skulle gissa att det höjde elpriserna i vintras.men ok, du har rätt, vi har aldrig haft slut på el, men jag anser att vi har elbrist om företag inte har råd att hålla igång för att elen kostar för mycket
djnotso at 2023-07-09 11:02:46+00:00 ID:
jr9hol3
Jag håller helt med och det är därför som jag är skeptisk till vindkraft. Det har fungerat någorlunda hittils eftersom vi har haft ett stabilt system i grunden men jag vill ha svar på frågan hur vi dubblar elproduktionen till rimliga priser. Vem vill/ska bygga den planerbara kraften när opålitliga kraftkällor förstör marknaden?
En ide som jag lekt med är att man helt enkelt ställer krav på leverantörer att kunna leverera en utlovad effekt 24/7/365, inom CO2-krav. Om de sen vill bygga vindkraft så får de investera i lagring, nätstabilisering och backup också. Först då så får man svaret på om vindkraft faktiskt är konkurrenskraftigt. Min gissning är att investeringsviljan i vindkraft skulle reduceras ganska dramatiskt och/eller driva på teknikutveckling.
Paws_On_Keyboard at 2023-07-09 08:55:27+00:00 ID:
jr98my5
Jag skulle hävda att största problemen med kärnkraft är att det kräver utan med nuvarande reaktorer som inte finns i så stora mängder, det är tveksamt att det räcker för att hela världen ska köra med det, och att det är inte en rolig substans att ta fram. Vi har utanfyndigheter i Sverige som vi inte bryter.
Om ni är för kärnkraft tycker jag att ni ska lobba era politiker för att tillåta uranbrytning i Sverige. Att använda uran men inte tillåta brytning av det tycker jag är rent hyckleri. Det är förvisso en gren Sverige är rätt bra på ibland, men det stör mig varje gång.
PrestigiousAd864 at 2023-07-09 09:11:50+00:00 ID:
jr99s21
Ja, det vore väl bra att inte behöva importera från Kanada eller Kazakhstan. Blir ju lite synd när Naturvårdsverket väger så tungt, då måste antingen motparten ljuga om gruvornas miljöpåverkan eller bara acceptera att vi inte kan bryta nya metaller i Sverige. Hände inte samma sak med kalkbrytning en?
CitroenKarin at 2023-07-09 12:26:57+00:00 ID:
jr9p3pr
Det som händer när Naturvårdsverket sätter ner foten om fel saker är att man klassar det som viktigt för totalförsvaret istället, sen rullar det på.
djnotso at 2023-07-09 09:22:11+00:00 ID:
jr9ahd5
Jag håller med om att det är hyckleri. Givetvis så skall vi bryta uran i den mån det går.