this post was submitted on 08 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/DieCO2 at 2023-07-08 09:38:26+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

anxiouspony at 2023-07-08 12:57:21+00:00 ID: jr5bwtf


Jag är i samma situation. Faktumet är att klimatet troligtvis kommer att kollapsa, det finns inte en chans att hela världen kommer hinna ställa om i tid. Det är ingen idé att ens noja över det, bara acceptera att det som händer det händer med vetskapen att du gjorde vad du kunde för att minska dina egna utsläpp. Om hela Sverige började leva som stenåldersmänniskor så hade det knappt påverkat 1% och det kommer aldrig att hända.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Jforssblad at 2023-07-08 14:04:17+00:00 ID: jr5jo1u


Du borde läsa IPCCs rapporter, det är inte alls troligt eller ett faktum att klimatet kollapsar. Det är värsta tänkbara scenario och det är icke troligt. Egentligen finns inte ens en kollaps av klimatet med där för det är för långt in i framtiden.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

laddergoatperp at 2023-07-08 20:23:47+00:00 ID: jr6zpun


Skygglappar fungerar förmodligen hela vår livstid. Så har man inga barn behöver man inte oroa sig.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Jforssblad at 2023-07-08 20:39:46+00:00 ID: jr71y2q


Det är helt ok om du vill tro att världens befolkning kommer att dö ut med nästa generation, den som lever får se som man brukar säga.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

laddergoatperp at 2023-07-08 20:47:50+00:00 ID: jr7335a


Dö ut och dö ut. Vi kommer få trängas, vi kommer få ransonera, vi kommer få lida. Ska nästan bli kul att göra det ihop med er blåögda verklighetsfrånvändare.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LameGains2 at 2023-07-09 07:22:54+00:00 ID: jr920pf


Det är inte ok. I framtiden kommer det största problemet vara att vi inte har tillräckligt många människor. Det kommer inte vara resursbrist, det kommer inte vara klimatförändringar, det kommer inte vara överpopulation. Det kommer vara att vi inte är tillräckligt många.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

UncleHow1e at 2023-07-08 15:19:11+00:00 ID: jr5tenb


De säger dock;

"ecosystem collapse, species extinction, deadly heatwaves and floods are among the "dangerous and widespread disruptions” the world will face over the next two decades due to global warming." - källa

Du får gärna förtydliga vad du menar med "klimatet kollapsar" och peka ut var i AR6 de skriver att detta inte kommer att inträffa.

Personligen vill jag hävda att faktum att vi lever i det sjätte massutdöendet är en stark indikator på att klimatet (som vi är anpassade för) är mitt i en kollaps.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Common-Wish-2227 at 2023-07-08 20:59:48+00:00 ID: jr74sk8


Problemet är att de först säger "Om vi inte gör något NUUUUUU så kommer undergången oavsett vad vi gör!!!", inget görs, folk tänker att "Jaja, då går det väl åt fan då. Skit också.", IPCC säger "ingen har sagt stt det är hopplöst, fortsätt kämpa!!!!!!!!!"... de verkar inte direkt ha fattat att hopp är en helt nödvändig del i att gå folk att engagera sig. Då kan man inte skrika om domedagen för mycket.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

UncleHow1e at 2023-07-09 00:09:36+00:00 ID: jr7twg8


Säger man som det är ger folk upp, tonar man ned problemet så skiter de i det. Damned if you do, damned if you don't. Om du var forskare och visste att vi är på god väg mot svält, klimatflyktingar och extremväder, hur hade du förmedlat det budskapet?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Joeyon at 2023-07-09 05:16:34+00:00 ID: jr8rspd


Tvärtom; säger man att det redan är för sent för att avvärja katastrof så blir folk fatalistiska och ger upp, om vi istället är sanningsenliga och poängterar att vi redan är halvvägs på väg mot att lösa den globala uppvärmningen så förstår man att mänskligheten har kontroll över sin framtid och att problemet är hanterbart om vi anstränger oss politiskt och teknologiskt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LameGains2 at 2023-07-09 07:17:02+00:00 ID: jr91l0t


Men de pratar inte om den typen av kollaps du ser framför dig, utan lokala ekosystem som kollapsar. Det har alltid skett och är ingen nytt. Detsamms med att arter dör ut. Värmeböljor är bättre än köldknäppar. Man blir utskrattad när man säger det, men att vi får fler värmeböljor kommer göra att färre dör.

Det blir inte den katastrofen du tänker dig.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Jforssblad at 2023-07-08 16:07:46+00:00 ID: jr601fj


Ja men det du berättar är något dom tar upp i så kallat "worst case scenario". Det är inget dom säger att det är troligt att det händer. Det är ju uppdelat i två delar kan man säga, den politiska delen och den delen med forskning och forskningsresultaten visar att ja, temperaturen går upp och människor är antagligen en bidragande faktor. Det står inget om att det är troligt att klimatet kollapsar. Läs lite från den så kommer du se det ganska snabbt Och minns nu att det är din egen analys som talar om att vi håller på att dö ut, det säger ingenting om verkligheten och jag litar mer på forskningen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

UncleHow1e at 2023-07-08 18:13:23+00:00 ID: jr6hlr3


  1. Definiera vad du menar med "klimatet kollapsar"
  2. Hänvisa till den del i AR6 där det står att detta inte kommer inträffa

Tack på förhand.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Jforssblad at 2023-07-08 20:53:41+00:00 ID: jr73xjm


Ska jag definiera"klimatet kollapsar"? Det var ju du som tog upp det. Du vänder på orden nu, det står inte att det inte kommer att hända utan det står istället att det i värsta fall kan innebära kollaps men detta är inte troligt alls enligt dom själva. Gå och läs igen hela istället för bara några rader som du har fått levererat av någon annan. Om du nu brinner för detta så sätt dig åtminstone in i sakerna ordentligt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

UncleHow1e at 2023-07-08 20:59:47+00:00 ID: jr74si0


Du borde läsa IPCCs rapporter, det är inte alls troligt eller ett faktum att klimatet kollapsar.

Se ovanstående kommentar. Jag har läst igenom vissa delar av AR6 och känner inte ens igen terminologin "klimatet kollapsar".

Det är ett allt för diffust begrepp och jag vet inte alls var i den omfattande IPCC-rapporten jag ska vända mig för belägg till ditt påstående.

Så, jag repeterar. Specificera vad du menar, och hänvisa till källan.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Jforssblad at 2023-07-08 21:48:26+00:00 ID: jr7bucj


Jag vet inte alls vad det betyder! Det var inte jag som tog upp det uttrycket utan den jag svarade på i tråden. Jag håller med om att det är alldeles för diffust.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Stunning_Phase_3106 at 2023-07-08 20:08:57+00:00 ID: jr6xows


Folk har inte kunskap nog att ta sig genom de där rapporterna. Om de hade så hade vi haft ett betydligt lugnare samtalsklimat no pun. Mätosäkerhet i gammal data, osäkerhet i modeller, osäkerhet över tvärvetenskapliga ämnesområden. Vi har ingen koll alls. Det enda vi vet är antal frihetsgrader i co2 och vibrationseneginivåer. Hur snabbt calvin cykeln kommer jämvikta tillbaks mm vet vi inget om. Meteorologiska modeller klarar dagars prognos sen är osäkerheterna för stora. Läs IPCC och notera hur svårtolkade modellerna är.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

laddergoatperp at 2023-07-08 20:25:56+00:00 ID: jr700il


"ingen koll alls" medan vi tappar art efter art.

Förstår verkligen inte hur de lyckas tuta i er får att allt är som det ska. När arter som i princip alltid funnits dör ut, en efter en.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Common-Wish-2227 at 2023-07-08 21:01:59+00:00 ID: jr753d4


Du, om artrikedom var poängen, och jag kan tycka att det är en rimlig syn, då hade det varit helt andra åtgärder som behövdes än att minska koldioxiden.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

laddergoatperp at 2023-07-08 21:09:17+00:00 ID: jr764bm


Fast allt hör ju samman. Temp, yta, tillgång. Men ja, inte bara co2 som är problemet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Common-Wish-2227 at 2023-07-08 21:28:37+00:00 ID: jr78yub


Nej. Allt hör inte samman. Vill du minska koldioxiden så bygger du kärnkraft, forskar på fusion, hittar lösningar på hur man kan bygga enorma solkraftverk i öknarna med kablar färifrån, minskar fattigdomen, sprider tillgång till preventivmedel, sexualundervisning och aborter, och påverkar länder som Kina till att minska sina utsläpp. Vill du bevara artrikedom ser du till att begränsa användningen av land till bostäder, förtätar städer, forskar på konstgjorda ekosystem, utrotar invasiva arter, låter bli att bekämpa myggor, osv. Det man gör beror på vart man vill gå.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Zevemty at 2023-07-09 08:01:59+00:00 ID: jr94uc9


att allt är som det ska

Det har absolut ingen sagt, extrem strawman. Det många av oss motsätter är domedags-profetiorna, som forskningen från t.ex. IPCC talar emot. Den här videon är rätt bra på att förklara vad en rimligt middle-ground är mellan dessa båda felaktiga positioner ("allt är som det ska" och "världen går under"): https://www.youtube.com/watch?v=LxgMdjyw8uw

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Stunning_Phase_3106 at 2023-07-08 20:34:16+00:00 ID: jr715yp


Btw, hur ser data ut för artutrotning senaste 300 åren? Hur ser data ut för 50 år sen? Det finns bara skitdata. Du har inget att jämföra med. Sorry men jag förstår inte hur de lyckas tuta i er hur självklart allting är. Jag har lagt 12 år av mitt liv att studera skiten på heltid. Som civilingenjör får man lära sig vara skeptisk. Ni har fan noll koll, ni sväljer allt. Ni läser inte en rad bakom vad som sägs av folk som lever på att skrämma upp pöbeln. Ni är patetiska och jag borde inte ens bry mig. Men nu gjorde jag det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Joeyon at 2023-07-09 05:22:28+00:00 ID: jr8sbgq


Otroligt svårt att beräkna det

https://youtu.be/NRUEc_QryY0

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

laddergoatperp at 2023-07-08 20:45:18+00:00 ID: jr72q1n


Du låter som en riktigt idiot. 12 år... Vad fan är det i jämförelse med tusentals forskares livsinsatser. Jävla narcissistist, dra åt helvete.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Stunning_Phase_3106 at 2023-07-08 20:57:34+00:00 ID: jr74gvu


Lol spräng dig inte i luften framför min bil bara. Du förstår inte hur forskning och anslag fungerar. Men må du skit bara. Fyi, min trädgård och mitt dagsverke betalar med råge tillbaks allt jag åsamkar i co2eq. Vad fan har du gjort?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

laddergoatperp at 2023-07-08 21:07:45+00:00 ID: jr75wkq


Vad fan har du gjort?

Jag är en förälder.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Stunning_Phase_3106 at 2023-07-08 20:27:52+00:00 ID: jr70a4i


Hur många arter har inte dött ut? Nu går det lite snabbare men vet du vad som också går snabbare då? Fundera på det. :)

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Jforssblad at 2023-07-08 20:44:03+00:00 ID: jr72juu


Tack, jag håller med dig helt. Tyvärr är människor som lätt får panik och lyssnar på alla andra inte personer som sätter sig och faktiskt tar in vad som står. Jag undrar hur många gånger vi kan ropa "vargen kommer" innan folk tröttnar och slutar bry sig helt om miljön, det vore tragisk.