this post was submitted on 08 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/DieCO2 at 2023-07-08 09:38:26+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (8 children)

Ikishoten at 2023-07-08 12:41:29+00:00 ID: jr5a8zu


Kan själv inte göra så mycket mer.

Använder ryggsäck när jag handlar, så inga plastpåsar blir det.

Pantar mina burkar.

Äger ingen bil och cyklar till jobbet.

Jag antar jag skulle kunna sluta spela dator och TV-spel, men det nöjet tycker jag att jag kan unna mig nu när jag inte gör något annat.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

NonRealAnswer at 2023-07-08 18:14:31+00:00 ID: jr6hrbi


Du gör rätt men tyvärr är det som behövs ordentliga krafttag från politiker att vi ska sluta förbränna olja osv. Problemet just nu är att om än el är billigast från förnybara källor tex sol/vind så är det inte lika lönbart som gas/olja. Vinstmarginalen på olja är typ 18-20% medans vind 4-8%. BP har tex tillochmed gått ut och sagt att de endast kommer satsa på vind/sol ifall de kan tjäna lika mycket på det som olja. Vind/sol är inte för dyrt längre. Det har helt plötsligt blivit för billigt...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LameGains2 at 2023-07-08 21:45:48+00:00 ID: jr923y7


Vi behöver inte sluta bränna olja.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Common-Wish-2227 at 2023-07-08 21:10:11+00:00 ID: jr7697e


Om Sverige helt slutade med sin energiproduktion HELT, skulle Kinas nya kolkraftverk kompensera för detta på mindre än en vecka. Faktum är att även om ALLA andra länder på jorden slutade producera energi, så skulle Kina, dom har kärnvapen, ändå driva vidare klimatförändringarna på egen hand. Jobbigt att tänka på, ja, men rätt viktigt om man dka kunna prioritera vad som är viktigt för oss i Sverige att göra.

Och kom nu inte med att Kina minsann har massor av grön energi. Det har de, men startar förfärande många kolkraftverk samtidigt. Jag vill heller inte höra att "vi måste ändå göra vad vi kan". Varför? Om vi lägger ned helt, kommer samma saker hända som om vi inte gör det. Varför är det i så fall rimligt att kräva total askes av Sverige?

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LameGains2 at 2023-07-09 07:13:06+00:00 ID: jr91aeo


Vad har plastpåsar med varma hav att göra?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Ikishoten at 2023-07-09 07:26:05+00:00 ID: jr92992


Vet ej, om inte tillverkningen av plast eller nedbrytningen av plast påverkar klimatet på något sätt.

Har bara inte köpt någon plastpåse sedan länge då jag alltid har en ryggsäck med mig. Kan ju säga att det inte var ett medvetet val, det bara blev så, så jag skrev det som ett plus.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LameGains2 at 2023-07-09 07:32:11+00:00 ID: jr92oz2


Nej, jag vet att du inte vet, du bara repeterar det du har hört folk säga, det var därför jag ställde denna retoriska fråga.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ikishoten at 2023-07-09 07:33:30+00:00 ID: jr92sb6


Okej. Vad bra.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

erikbrand at 2023-07-09 07:44:37+00:00 ID: jr93la5


Äter du veganskt?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ikishoten at 2023-07-09 08:07:37+00:00 ID: jr958tx


Nej, men tycker det smakar gott också.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Fingerspitzenqefuhl at 2023-07-09 05:44:55+00:00 ID: jr8u97u


Förmodar att du inte reser så mycket, men att skita i en enda flygresa sparar nog mer än de övriga insatserna tillsammans — om det nu är så att du fortf. reser med flyg. #bringbackflygskam

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ikishoten at 2023-07-09 07:20:05+00:00 ID: jr91szm


Har inte flugit sedan 2020, så är definitivt inte något jag gör ofta.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LameGains2 at 2023-07-09 07:24:34+00:00 ID: jr9258f


Det finns länder i världen vars ekonomi är helt beroende av turism.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Fingerspitzenqefuhl at 2023-07-09 08:08:37+00:00 ID: jr95big


Väl medveten. Finns också länder vars ekonomi är helt beroende av utvinningen av gas och olja. Det är tråkigt att de måste ekonomiskt drabbas, men de är inte heller nödvändigtvis oförmögna att lägga om sin ekonomi.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

spiritualized at 2023-07-09 07:39:49+00:00 ID: jr938sj


Vad äter du? Vad köper du för kläder/produkter?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Ikishoten at 2023-07-09 07:52:42+00:00 ID: jr9468t


Mat.

Skämt åsido, äter väl lite allt möjligt men min kost under en dag består av havregrynsgröt med mjölk och lingonsylt på morgonen. En matlåda med sallad (isbergssallad, tomat, gurka, morot, broccoli, gröna ärtor och paprika m.m) och typ en fetaost eller burk med tonfisk till lunch på jobbet. Sen på kvällen kan det variera med middag, kanske pasta med köttbullar eller fiskpanetter och ris med någon typ remouladsås. Inte ofta, men ibland unnar man sig en pizza eller sushi.

Kläder köper jag sällan. Använder typ fortfarande plagg som jag köpte för 4 år sedan, lite gott och blandat både från Dressmann och Uniqlo. Tjocktröjan är fan 5 - 6 år snart, och köpt på SuperDry.

Annars för nöje brukar jag väl köpa spel till datorn genom Steam biblioteket. Köpte dock en PlayStation 5 för några veckor sedan och ett par spel.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

spiritualized at 2023-07-09 08:02:11+00:00 ID: jr94utk


Kan inte göra så mycket mer.

Att du pantar eller använder ryggsäck gör ingen skillnad som helst så länge du äter kött och mejeri.

Den största skillnaden vi kan göra på individnivå är att sluta äta kött, fisk och mejeri.

Handla fast fashion (ja Dressman och Uniqlo) är också extremt ohållbart ur ett klimatperspektiv. Använda det som redan finns och secondhand är det bästa.

Supermegabra att du cyklar istället för bil dock! Det är megafett.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

monsterkuk1 at 2023-07-08 15:19:46+00:00 ID: jr5thgy


Rätta mig om jag har fel, men är inte dator/TV-spel relativt miljövänliga? Med tanke på hur mycket tid du får ut av det, så är de ju åtminstone ekonomiskt geniala (vilket ofta ju är en grov uppskattning av hur mycket resurser som krävs). Köpte en speldator för ca 10 år sedan som håller fint idag

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Ikishoten at 2023-07-08 15:50:31+00:00 ID: jr5xme3


Kan tyvärr inte rätta dig då jag själv inte håller stenkoll.

Kan dock ställa mig bakom idén att när du köper en dator för det du vill göra, så håller den många år innan det känns dag för att uppgradera, vare sig det är nya delar eller en helt ny dator.

Har hört att datorer kan dra jävligt massa el, men det handlar väl mer om personer som ska sitta och köra någon bitcoin-mining på ett helt gäng datorer som står på dag ut och dag in.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Apprehensive_Ad_7822 at 2023-07-09 04:52:38+00:00 ID: jr8pl2s


En dator drar inte så mycket el. När den väl startat så drar den minimalt med el.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Zkootz at 2023-07-08 22:51:11+00:00 ID: jr7k4vj


Även om din dator drar mycket ström så skulle det va max 1kW, alltså en krona el i timmen och vår el är miljövänlig i Sverige så jag skulle inte oroa mig för det. Däremot finns det ju en osynlig infrastruktur för den digitala världen som jag har sämre koll på, typ serverhallar och produktionen av chip. Fortfarande låg påverkan jämfört med annat

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

anxiouspony at 2023-07-08 12:57:21+00:00 ID: jr5bwtf


Jag är i samma situation. Faktumet är att klimatet troligtvis kommer att kollapsa, det finns inte en chans att hela världen kommer hinna ställa om i tid. Det är ingen idé att ens noja över det, bara acceptera att det som händer det händer med vetskapen att du gjorde vad du kunde för att minska dina egna utsläpp. Om hela Sverige började leva som stenåldersmänniskor så hade det knappt påverkat 1% och det kommer aldrig att hända.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Jforssblad at 2023-07-08 14:04:17+00:00 ID: jr5jo1u


Du borde läsa IPCCs rapporter, det är inte alls troligt eller ett faktum att klimatet kollapsar. Det är värsta tänkbara scenario och det är icke troligt. Egentligen finns inte ens en kollaps av klimatet med där för det är för långt in i framtiden.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

laddergoatperp at 2023-07-08 20:23:47+00:00 ID: jr6zpun


Skygglappar fungerar förmodligen hela vår livstid. Så har man inga barn behöver man inte oroa sig.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Jforssblad at 2023-07-08 20:39:46+00:00 ID: jr71y2q


Det är helt ok om du vill tro att världens befolkning kommer att dö ut med nästa generation, den som lever får se som man brukar säga.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

laddergoatperp at 2023-07-08 20:47:50+00:00 ID: jr7335a


Dö ut och dö ut. Vi kommer få trängas, vi kommer få ransonera, vi kommer få lida. Ska nästan bli kul att göra det ihop med er blåögda verklighetsfrånvändare.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LameGains2 at 2023-07-09 07:22:54+00:00 ID: jr920pf


Det är inte ok. I framtiden kommer det största problemet vara att vi inte har tillräckligt många människor. Det kommer inte vara resursbrist, det kommer inte vara klimatförändringar, det kommer inte vara överpopulation. Det kommer vara att vi inte är tillräckligt många.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Stunning_Phase_3106 at 2023-07-08 20:08:57+00:00 ID: jr6xows


Folk har inte kunskap nog att ta sig genom de där rapporterna. Om de hade så hade vi haft ett betydligt lugnare samtalsklimat no pun. Mätosäkerhet i gammal data, osäkerhet i modeller, osäkerhet över tvärvetenskapliga ämnesområden. Vi har ingen koll alls. Det enda vi vet är antal frihetsgrader i co2 och vibrationseneginivåer. Hur snabbt calvin cykeln kommer jämvikta tillbaks mm vet vi inget om. Meteorologiska modeller klarar dagars prognos sen är osäkerheterna för stora. Läs IPCC och notera hur svårtolkade modellerna är.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

laddergoatperp at 2023-07-08 20:25:56+00:00 ID: jr700il


"ingen koll alls" medan vi tappar art efter art.

Förstår verkligen inte hur de lyckas tuta i er får att allt är som det ska. När arter som i princip alltid funnits dör ut, en efter en.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Common-Wish-2227 at 2023-07-08 21:01:59+00:00 ID: jr753d4


Du, om artrikedom var poängen, och jag kan tycka att det är en rimlig syn, då hade det varit helt andra åtgärder som behövdes än att minska koldioxiden.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

laddergoatperp at 2023-07-08 21:09:17+00:00 ID: jr764bm


Fast allt hör ju samman. Temp, yta, tillgång. Men ja, inte bara co2 som är problemet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Common-Wish-2227 at 2023-07-08 21:28:37+00:00 ID: jr78yub


Nej. Allt hör inte samman. Vill du minska koldioxiden så bygger du kärnkraft, forskar på fusion, hittar lösningar på hur man kan bygga enorma solkraftverk i öknarna med kablar färifrån, minskar fattigdomen, sprider tillgång till preventivmedel, sexualundervisning och aborter, och påverkar länder som Kina till att minska sina utsläpp. Vill du bevara artrikedom ser du till att begränsa användningen av land till bostäder, förtätar städer, forskar på konstgjorda ekosystem, utrotar invasiva arter, låter bli att bekämpa myggor, osv. Det man gör beror på vart man vill gå.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Stunning_Phase_3106 at 2023-07-08 20:34:16+00:00 ID: jr715yp


Btw, hur ser data ut för artutrotning senaste 300 åren? Hur ser data ut för 50 år sen? Det finns bara skitdata. Du har inget att jämföra med. Sorry men jag förstår inte hur de lyckas tuta i er hur självklart allting är. Jag har lagt 12 år av mitt liv att studera skiten på heltid. Som civilingenjör får man lära sig vara skeptisk. Ni har fan noll koll, ni sväljer allt. Ni läser inte en rad bakom vad som sägs av folk som lever på att skrämma upp pöbeln. Ni är patetiska och jag borde inte ens bry mig. Men nu gjorde jag det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

laddergoatperp at 2023-07-08 20:45:18+00:00 ID: jr72q1n


Du låter som en riktigt idiot. 12 år... Vad fan är det i jämförelse med tusentals forskares livsinsatser. Jävla narcissistist, dra åt helvete.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Stunning_Phase_3106 at 2023-07-08 20:57:34+00:00 ID: jr74gvu


Lol spräng dig inte i luften framför min bil bara. Du förstår inte hur forskning och anslag fungerar. Men må du skit bara. Fyi, min trädgård och mitt dagsverke betalar med råge tillbaks allt jag åsamkar i co2eq. Vad fan har du gjort?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

laddergoatperp at 2023-07-08 21:07:45+00:00 ID: jr75wkq


Vad fan har du gjort?

Jag är en förälder.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Joeyon at 2023-07-09 05:22:28+00:00 ID: jr8sbgq


Otroligt svårt att beräkna det

https://youtu.be/NRUEc_QryY0

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Zevemty at 2023-07-09 08:01:59+00:00 ID: jr94uc9


att allt är som det ska

Det har absolut ingen sagt, extrem strawman. Det många av oss motsätter är domedags-profetiorna, som forskningen från t.ex. IPCC talar emot. Den här videon är rätt bra på att förklara vad en rimligt middle-ground är mellan dessa båda felaktiga positioner ("allt är som det ska" och "världen går under"): https://www.youtube.com/watch?v=LxgMdjyw8uw

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Jforssblad at 2023-07-08 20:44:03+00:00 ID: jr72juu


Tack, jag håller med dig helt. Tyvärr är människor som lätt får panik och lyssnar på alla andra inte personer som sätter sig och faktiskt tar in vad som står. Jag undrar hur många gånger vi kan ropa "vargen kommer" innan folk tröttnar och slutar bry sig helt om miljön, det vore tragisk.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

UncleHow1e at 2023-07-08 15:19:11+00:00 ID: jr5tenb


De säger dock;

"ecosystem collapse, species extinction, deadly heatwaves and floods are among the "dangerous and widespread disruptions” the world will face over the next two decades due to global warming." - källa

Du får gärna förtydliga vad du menar med "klimatet kollapsar" och peka ut var i AR6 de skriver att detta inte kommer att inträffa.

Personligen vill jag hävda att faktum att vi lever i det sjätte massutdöendet är en stark indikator på att klimatet (som vi är anpassade för) är mitt i en kollaps.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Common-Wish-2227 at 2023-07-08 20:59:48+00:00 ID: jr74sk8


Problemet är att de först säger "Om vi inte gör något NUUUUUU så kommer undergången oavsett vad vi gör!!!", inget görs, folk tänker att "Jaja, då går det väl åt fan då. Skit också.", IPCC säger "ingen har sagt stt det är hopplöst, fortsätt kämpa!!!!!!!!!"... de verkar inte direkt ha fattat att hopp är en helt nödvändig del i att gå folk att engagera sig. Då kan man inte skrika om domedagen för mycket.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

UncleHow1e at 2023-07-09 00:09:36+00:00 ID: jr7twg8


Säger man som det är ger folk upp, tonar man ned problemet så skiter de i det. Damned if you do, damned if you don't. Om du var forskare och visste att vi är på god väg mot svält, klimatflyktingar och extremväder, hur hade du förmedlat det budskapet?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Joeyon at 2023-07-09 05:16:34+00:00 ID: jr8rspd


Tvärtom; säger man att det redan är för sent för att avvärja katastrof så blir folk fatalistiska och ger upp, om vi istället är sanningsenliga och poängterar att vi redan är halvvägs på väg mot att lösa den globala uppvärmningen så förstår man att mänskligheten har kontroll över sin framtid och att problemet är hanterbart om vi anstränger oss politiskt och teknologiskt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LameGains2 at 2023-07-09 07:17:02+00:00 ID: jr91l0t


Men de pratar inte om den typen av kollaps du ser framför dig, utan lokala ekosystem som kollapsar. Det har alltid skett och är ingen nytt. Detsamms med att arter dör ut. Värmeböljor är bättre än köldknäppar. Man blir utskrattad när man säger det, men att vi får fler värmeböljor kommer göra att färre dör.

Det blir inte den katastrofen du tänker dig.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Jforssblad at 2023-07-08 16:07:46+00:00 ID: jr601fj


Ja men det du berättar är något dom tar upp i så kallat "worst case scenario". Det är inget dom säger att det är troligt att det händer. Det är ju uppdelat i två delar kan man säga, den politiska delen och den delen med forskning och forskningsresultaten visar att ja, temperaturen går upp och människor är antagligen en bidragande faktor. Det står inget om att det är troligt att klimatet kollapsar. Läs lite från den så kommer du se det ganska snabbt Och minns nu att det är din egen analys som talar om att vi håller på att dö ut, det säger ingenting om verkligheten och jag litar mer på forskningen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

UncleHow1e at 2023-07-08 18:13:23+00:00 ID: jr6hlr3


  1. Definiera vad du menar med "klimatet kollapsar"
  2. Hänvisa till den del i AR6 där det står att detta inte kommer inträffa

Tack på förhand.

load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

DieCO2 (OP) at 2023-07-08 15:56:45+00:00 ID: jr5yhmf


Om man kan så är nog möjligheten att påverka på jobbet, i en brf eller annan förening det vassaste man kan göra, för då påverkar man processer och system hur saker och ting görs för många människor.

T ex: om man jobbar med IT kan man t ex försöka pusha för "grön" serverkapacitet eller HR så försök flytta standardvalet för de anställdas pension till fonder som inte investerar i fossilt.

Inom en brf kan man undersöka möjligheter till laddplatser, solceller eller bergvärme.

Inom godtycklig förening kan man t ex arbeta in mer vegetarisk mat när sådant bjuds på, istället för den obligatoriska korv med bröd så köper man beyond meet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Stunning_Phase_3106 at 2023-07-08 20:10:52+00:00 ID: jr6xydl


Eller så slutar man köpa skit från kina. Men hoppsan, då dör ju hela ekonomin. Bäst vi källsorterar lite hårdare istället