this post was submitted on 08 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Känns som att mycket har blivit värre i Sverige sen jag va liten. Större sociala klyftor, lagar som kränker våran integritet, kriminalitet som har spårat ur helt och antagligen aldrig kommer att dämpas. Blir fan ledsen nästan helt ärligt.


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/CapitalSteez03 at 2023-07-08 10:59:55+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

rackarhack at 2023-07-08 11:10:01+00:00 ID: jr51tl8


Ja, det är mycket roligare att växa upp i ett land där utvecklingen går i rask takt framåt!

Så var det i Sverige i efterkrigstiden och våra boomers (födda då) kallas den gyllene generationen av en anledning.

Jag tror de som föds i Ukraina när kriget där väl är över kommer älska sina liv och sitt land då jag tror de kommer uppleva en rask utveckling framåt.

I Sverige utvecklas vissa områden framåt (vissa minoriteter har t ex fått det bättre) men utvecklingen inom områden som påverkar många har stagnerat eller till och med gått åt fel håll. Unga vuxna idag är ju den första generationen på mycket länge som har det sämre ekonomiskt (--> sämre boende) än sina föräldrars generation, och det tär på självkänslan och humöret. Det är psykologiskt. Om våra föräldrar hade varit luspanka vid vår ålder hade vi känt oss bättre för det hade känts som vi hade gjort framsteg, men så är det ju inte!

Sen är klimatproblematiken ett svart moln som alltid kommer hänga över vår generation.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

samodamalo at 2023-07-08 17:54:43+00:00 ID: jr6ezuh


Delar inte helt din åsikt. Jag fattar vad du menar, men det finns flera länder som upplevt bakåtvänt styre och sämre förhållanden efter krig. Bosnien har t ex längre haft en långsam och trög utveckling trots att kriget är över. Allt beror på vilket håll politiken tar vägen, med komplicerade system, allianser, korruption som sen leder till fattigdom osv. Under andra världskriget så vann en viss sida som gjorde att världen delades upp i två ekonomiska gränser. Att det blev en ekonomisk och kulturell boom har mycket att göra med också hur teknologin utvecklades. Vi vet inte hur bra Ukraina kommer ha det efter krigets slut, men om de vinner så kan vi ju hoppas att de får snabbt medel för att återuppbygga allt.

I Sverige så stagnerar det så fort kriminalitet utnyttjar folk som redan inte når ut till resten av samhället. Det är liksom som en stor vägg mellan dem och oss som tittar mot nya horisonter.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

rackarhack at 2023-07-08 21:28:31+00:00 ID: jr78ycw


Fattar inte heller vad du menar med sista stycket men angående första stycket så tror jag att Ukraina har precis det politiska styre som behövs för att få fart på ekonomin. Framförallt har Zelenskyy och hans gäng vågat ta tag i korruptionen och sparkar ut militära befälhavare, högt uppsatta domare samt politiker så det står härliga till. Att de kan göra det så snabbt och enkelt nu beror på att krigslagar råder i landet. Väst rapporterar inte jättemycket om det vilket jag tror beror på att man är rädd att västerlänningar ska få reda på att Ukraina är jättekorrupt (vilket det är) och tappa viljan att skicka bistånd (det är gammalt nu men 2014 när attackerna började i liten skala skickade britterna hjälp i form av militär vinterklädsel och den klädseln hittades sedan till salu på svarta marknaden, bara för att ge ett exempel på hur korrupt Ukraina är och hur det skulle kunna göra att de förlorar västs ekonomiska stöd om det spreds för många nyheter om folk som sparkats och varför).

Men det viktiga är att korrupta ledare sparkas ut och det är vad som händer. Det andra viktiga är att folket ändrar sin attityd till korruption för då kommer även framtidens ledare (som ju väljs bland folket) inte tolerera korruption och rapportera försök till sådana, och en sådan attitydförändring tror jag är på gång (tv-serien Zelenskyy spelade huvudrollen i handlade om korruption så redan då belystes problemet i media och önskan om EU-medlemskap som folket länge protesterat våldsamt för handlar delvis om att man vill göra sig av med korruptionen). Det tredje viktiga är att instanser som kontrollerar för korruption inrättas och inrättningar av sådana institutioner har redan påbörjats (Ukraina har redan avklarat 2 av 7 krav de fått på förändring från EU för att få möjlighet att få status som kandidatland till EU).

Allt allt detta sker är vad som får mig att tro att Ukraina har precis rätt styre. Det ger rätt förutsättningar för en ekonomisk boom. Att de sedan dessutom är extremt rika på naturtillgångar är vad som får mig att tro att den ekonomiska boomen kommer ske. Ukraina har enorma tillgångar på naturgas (störst i Europa näst efter Ryssland) och dessutom Europas bördigaste jord (skulle bli EU:s största matproducent). Inte bara det men de har eftertraktade mineraler också.

Faktum är att dessa naturtillgångar är den största anledningen till att Ryssland och Väst slåss om Ukraina. Ryssland är speciellt intresserade av de bördiga slätterna eftersom det skulle göra dem självförsörjande på mat, något de inte är idag, och något som skulle ge dem en enorm fördel i framtida krig, speciellt nu när klimatkrisen kommer orsaka matbrist och utlösa matkrig inom en snar framtid.

Sen kan tilläggas att Ukraina har en stor och framgångsrik IT-sektor och att de är välutbildade, vilket ytterligare förbättrar förutsättningarna.

Men ingenting är säkert! Ungern är ett exempel på ett land där kommunismen föll och kapitalismen tog vid och ekonomin växte i rekordfart under 60-talet. Runt millennieskiftet blev de medlemmar i NATO och EU. Korruption var under kontroll och på väg att försvinna trodde man, men nu anses den istället vara på väg tillbaka.

Ukraina skulle kunna gå samma öde till mötes. Men jag tror att kriget har förändrat deras mentalitet på ett sätt som inte skedde i Ungern. Och jag tror faktiskt att EU har lärt sig att inte vara riktigt lika slapphänta med Ukraina (eller Georgien eller Moldavien för den delen) som man var med Ungern, utan kommer vara lite hårdare när de bedömer om Ukraina har de demokratiska institutioner (däribland ett rättsväsende som uppfyller krav på transparens) som krävs för medlemskap.

Den som lever får se.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

gr8pig at 2023-07-08 22:28:33+00:00 ID: jr7hart


Inte för att nämna islamifieringen av svenska samhället som är bedrövlig.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

mr_loose_cannon at 2023-07-08 14:24:18+00:00 ID: jr5m68s


Alla Boomers var ju iofs rätt rädda för kärnvapenkrig fram till sovietunionens fall.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

theitguy19 at 2023-07-08 16:23:20+00:00 ID: jr626zt


Nu är det vår tur att ha både ryssinvasion, kärnvapenkrig och klimatförändringar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

weirdPenguin_ at 2023-07-08 18:42:09+00:00 ID: jr6lm0o


Den svenska trion

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LoneWolf_McQuade at 2023-07-09 03:43:56+00:00 ID: jr8imz0


Rätt globala problem iofs

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Staltrad at 2023-07-08 21:44:24+00:00 ID: jr7b9kq


Glöm inte växande högerextremism! Favorit i repris…

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

rackarhack at 2023-07-08 17:43:17+00:00 ID: jr6de3i


Ja, men det fanns åtminstone hopp om att det kunde undvikas. Klimatkrisen kan inte längre undvikas utan numer endast dämpas.

Det kommer komma extremt många klimatflyktingar och bryta ut många krig på de fattigare kontinenterna när torkan sprider sig och maten inte räcker.

Även om EU:s gränspolis initialt försöker kommer de inte lyckas stå emot flyktingströmmarna när de kommer i hundratals miljoner.

Bara i Afrika bor 1 500 miljoner och större delen av Afrika väntas bli obeboeligt (med exponentiell fart och inom loppet av si sådär 75 år). EU med sina 500 miljoner har inte kapacitet att hantera flyktingströmmar av den kalibern, och då har vi inte ens funderat på var Indiens 1 500 miljoner människor ska bo.

Samtidigt som Europa invaderas av klimatflyktingar kommer vi tampas med våra egna missväxter, och det samtidigt som kontinenter vi idag importerar mat från inte längre kan exportera till oss. När den billiga arbetskraften på dessa kontinenter dör eller flyr kommer dessutom priset på nästan alla produkter skjuta i höjden.

Det kommer bli ett helvete här på jorden.

Levnadsstandarden kommer sjunka utav bara helskotta när överlevande trängs här uppe i norr. Om det nu kommer gå att bo här. Går det sig riktigt illa blir hela jorden obebeolig (senaste uppskattningen jag såg bedömdes den risken till 13%).

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

smalltowngrappler at 2023-07-08 18:03:22+00:00 ID: jr6g806


Vad får dig att tro att Europa inte kommer sänka varenda jolle från Afrika som försöker ta sig över?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

rackarhack at 2023-07-08 20:14:52+00:00 ID: jr6yhtk


Flera anledningar.

Till en början kommer man tycka synd om klimatflyktingar och vilja hjälpa dem. Det kommer dock inte vara länge då opinionen kommer vända lika snabbt som levnadsstandarden sjunker.

Men att stänga gränserna kommer inte bli lika lätt som det var nu senast. Då (2015ish) införde vi passkontroll inför påstigning på tåget i Köpenhamn så vi kunde avvisa flyktingar innan satte sin fot på svensk mark och asylrätten inträdde.

När flyktingarströmmarna växer kommer de inte bara komma med buss/tåg utan även med båt som de redan gör till Medelhavsländerna. Då räcker inte en vanlig passkontroll före påstigning för de kommer komma med sina egna båtar.

Det är olagligt att skjuta ner en båt på internationellt vatten och när den kört in på svenskt vatten tar asylrätten vid och kustbevakningen har till och med skyldighet att rädda människorna i båten om något skulle hända dem. Grekland fick till exempel en massa skit när blockerade en inkommande flyktingbåt för att köra in på deras vatten vilket resulterade i att flyktingarna efter många dagar vände om men drunknade på hemfärden.

Blir båtarna tillräckligt många kan vi inte blockera dem utan att bygga en mur runt hela vårt vatten och det går inte snabbt nog när båtarna redan börjat komma.

Gränskontrollerna vid tågen kommer inte heller gå att upprätthålla när antalet flyktingar utnumrerar antalet poliser flera gånger om. Tåg kommer kapas och liknande. Poliser kommer få sten kastad på sig och kanske skott mot sig.

Att ändra lagar så att vi kan skjuta ner flyktingar skulle kräva en ändring i opinion (folk är idag ok med passkontroll och avhysning av flykting men folk är långtifrån ok med avrättning av flykting) som lär ta flera år om den sker samt påföljande ändring av våra grundlagar (kräver två regeringar så flera år till) samt beslut om utträde ur EU eller att vi ändrar EU-lag om det inte redan gjorts samt att våra nya lagar bryter mot internationell lag samt FN-stadgar vi skrivit på så vi kommer utsättas för massiv internationell kritik.

Troligen kommer aktivister börja skjuta ner inkommande flyktingar långt innan några lagändringar kommer på tal och Skåne kommer drabbas av anarki. Flyktingklaner kommer plundra affärer, gårdar, allt. Militären kommer kallas in för att upprätthålla ordningen och möjligen börja skjuta ner inkommande båtar.

Världen kommer dock inte bara titta på medan detta sker. Till skillnad från idag kommer flyktingarna inte bara komma från fattiga länder drabbade av invasionskrig eller inbördeskrig, något som enbart händer händer länder utan kärnvapen.

Kärnvapenländer som Kina, Indien, Pakistan, Iran och Nordkorea kommer vara hårt drabbade och sätta press på Sverige (hela EU) att ta emot flyktingar, skicka bistånd, osv. Flyktingarna från Afrika kommer inte heller komma tomhänta. När ett helt land svälter flyr inte bara de fattigaste jävlarna utan då kommer f.d. resurstarka individer och de kan tänkas ha tillgång till militärbåtar m.m. (Jämför vikingarnas plundringatåg på den tiden Sverige var ett land med konstant svält.)

Hur som helst, om/när EU bestämmer sig för att bruka militärt våld för att skydda sina gränser kommer det ha gått så långt att livet redan har blivit ett helvete. Vi lär få en militärstat med regioner där det råder anarki, där plundringståg och räder är vanliga, och där klaner tagit kontroll över vissa regioner (och ständigt kämpar över kontrollen av anarkistiska regioner).

Då svenskar kommer ha haft ihjäl många flyktingar, däribland familjemedlemmar till flyktingar som överlevde, kommer det existera ett enormt hat i samhället, förmodligen större än när det var som värst i Sydafrika. Rasismen kommer vara utbredd. Skottlossningar och små klankrig (som militären skjuter ner innan de utvecklas till fullskaliga inbördeskrig) frekventa.

Dessutom kommer de klimatflyktingar som kommit in och fått asyl och jobb bli medborgare på 5 år och då kunna sätta politisk press på att deras familjer får komma in. Får de majoritet kan de ändra Sveriges policy. Men antagligen ändrar Sverige medborgarkraven innan dess och antagligen har krigslagar tagit vid och då hålls inga val.

Även om klimatflyktingarna får begränsad politisk makt rent röstmässigt lär de utgöra majoritet i Malmö och kan tänkas kontrollera hamnen i Malmö, speciellt om de får hjälp utifrån. Kina, Indien, Ryssland är länder som kan tänkas skicka ubåtar för att sänka svenska militärfartyg och samarbeta med klimatflyktingarna. Malmö kan då bli som Donbasregionen i Ukraina länge varit, en liten utbrytarstat kontrollerad av en stormakt.

Isf får den svenska militären svårt att kontrollera flyktingintaget. Är vi NATO-medlemmar kan vi ropa på USA vilket är det land Kina, Ryssland, Indien kommer dra sig mest för att attackera men har vi otur har de fullt upp med att försvara ekonomiskt viktigare länder än Sverige. Är vi inte NATO-medlemmar är risken att vi attackeras från början mångfaldigt större.

Hur exakt det kommer gå beror på hur stora flyktingströmmarma blir vilket i sin tur beror på hur stor den globala uppvärmingen blir. Den som lever si sådär 50-100 år till får veta.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

smalltowngrappler at 2023-07-08 23:49:08+00:00 ID: jr7resp


Känns som att du läst lite för mycket Lars Wilderäng böcker.

Opinionen i Europa har redan svängt rejält högre när det kommer till flyktingar, det är snarare sannolikt att EU skulle börja sänka båtar på löpande band om varenda skorv från Afrika började ta sig mot Europa likt en apokalypsfilm. Med största sannolikhet kommer större delen av Afrikas befolkning do långt innan de ens når medelhavet, redan idag är större delen av Afrika beroende av bistånd från väst för att ens kunna vara semi-funktionella och trots bistånd är svält ett enormt problem. Hundratals miljoner människor kommer inte korsa Sahara och därefter Medelhavet levande.

Särskilt då länderna runt Medelhavet (som redan är stark negativa till de ekonomiska båtmigranterna) och länderna i forna östblocket (som redan nu pekar på väst/nord europas invandring från MENA som extremt negativt) kommer vara på hugget att sänka båtar snabbt.

Kina, Indien och Ryssland kommer alla själva drabbas extremt hårt av klimatförändringarna. De kommer inte vara i någon position att ställa krav på eller hota Europa, redan idag med ALLT förspänt saknar de förmåga att projicera makt utanför eget territorium. Ryssland kommer sannolikt balkaniseras ytterligare så fort kriget mot Ukraina är slut eller Putin dör, detta är förmodligen bara några år bort.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

rackarhack at 2023-07-09 00:16:12+00:00 ID: jr7up4b


Ryssland förväntas ju dock vara ett land som gynnas av klimatförändringarna då deras Sibiriska naturtillgångar låses upp.

Sen är det ju visst så att Kina, Indien och Ryssland projicerar makt utanför sina egna territorium idag. Ryssland och Kina har minst lika stort inflytande över Afrika som Europa och USA har. Över Asien har de större inflytande. Kina beräknas gå om USA som världens största supermakt inom de närmaste åren.

Att Kina och Indien kommer drabbas hårt är inte något positivt ur ett europeiskt säkerhetsperspektiv. Desperation gör det bara mer sannolikt att de använder våld. Det går heller inte att räkna bort länder som har kärnvapen men i övrigt saknar militära medel. Ett urfattigt land som Nordkorea projicerar mycket mer makt än deras ekonomi skulle antyda.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

DonutK-hole at 2023-07-09 09:02:05+00:00 ID: jr993rp


Läs om Marockos Eu finansierade flykting mur. Eu är från början ett kolonialt projekt