this post was submitted on 05 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/dt3ft at 2023-07-05 09:09:47+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

wheeloffortuneee at 2023-07-05 09:14:39+00:00 ID: jqqirty


Självklart, varför slösa människors tid?

Om de kan skriva med 20 krav som behövs för jobbet så kan de lägga till vad man kan förvänta sig i ersättning.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

CmdrSharp at 2023-07-05 14:49:16+00:00 ID: jqrgqem


Problemet är att det är ganska meningslöst då lön väldigt ofta är individuell och det därför kan handla om väldigt stora lönespann. En annons där lönen specificeras som "30-60" är ganska intetsägande för de flesta (men givetvis ändå bättre än ingenting alls).

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

wheeloffortuneee at 2023-07-05 15:09:25+00:00 ID: jqrjmgu


Så individuellt är det dock inte. Bättre att veta om det är 30-60 än att inte veta

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

CmdrSharp at 2023-07-05 15:10:49+00:00 ID: jqrju6d


I branschen jag jobbar i (inom IT) är det fruktansvärt individuellt. Vi är inte ensamma om det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Praxon1 at 2023-07-05 15:15:26+00:00 ID: jqrkigz


Vad menar du med "individuellt" inom IT-branschen? Att alla individuellt får 70k? :S

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

aprentize at 2023-07-05 17:31:25+00:00 ID: jqs53u8


Jag älskar att jag redan när jag läste kommentaren innan visste att detta skulle vara nästkommande kommentar. Tack reddit!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

CmdrSharp at 2023-07-05 15:16:59+00:00 ID: jqrkqlb


Att lönesättningen är väldigt individuell och att det beror väldigt mycket på din erfarenhet?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

tangentbordskrigare at 2023-07-05 17:18:55+00:00 ID: jqs362z


Jag jobbar också inom IT och på mitt jobb och andra anställningar så har det varit väldigt uppstyrt för varje titel/roll vad du har kunnat få i lön. Jag har samma som den som har arbetat längst på min avdelning bara för att jag gick in med samma titel.

Så det går hur bra som helst om arbetsgivaren bara vill att säga åtminstone ett spann.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

CmdrSharp at 2023-07-05 17:49:07+00:00 ID: jqs7vlm


Jag vill tro att det du beskriver är mer undantag än regel för branschen om vi inte pratar kommunalt/statligt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Krontai at 2023-07-05 17:17:21+00:00 ID: jqs2xf9


r/woooosh

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

wheeloffortuneee at 2023-07-05 15:29:16+00:00 ID: jqrmj6z


Absolut men är det under 25 tusen? kan man tjäna 90?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

CmdrSharp at 2023-07-05 15:37:35+00:00 ID: jqrnqoe


Nejdå, men det är ju det jag är inne på; 30-60 är ett enormt spann och säger egentligen väldigt lite för de allra flesta. Jag tycker fortfarande det är bättre än ingenting alls - men det ger mig inte mycket mer information än jag har idag med rena gissningar egentligen.

"Upp till" kanske vore bättre? Ett annat ofta påtalat problem med rena intervaller är att sökanden sällan blir nöjda när de erbjuds löner nära botten av intervallet, oavsett hur oerfarna de är.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

impossiblefork at 2023-07-05 19:57:10+00:00 ID: jqsrlf9


Men 30-60 betyder ju att om man presterar på topp i rollen, så kan man hoppas komma upp i 60-- det är inte utanför firmans referensramar.

Vad jag förstår skall EU-kommissionen införa regler som kräver löneinformation i platsannonser, men jag är inte riktigt säker på när det kommer. En liknande lag har redan införts i vissa amerikanska delstater.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

CmdrSharp at 2023-07-05 20:27:49+00:00 ID: jqswc7j


Det brukar inte fungera så. Löneutveckling internt går ofta på kollektivavtal med begränsad förmåga att göra ändringar utanför det av gemene mellanchef. Att omförhandla lönen är något som många (vill säga majoriteten) av arbetsgivare inte är så benägna till.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

wheeloffortuneee at 2023-07-05 15:44:13+00:00 ID: jqroqct


Perfekt då kan vi börja med 30-60 det skadar ju ingen med mer information

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

CmdrSharp at 2023-07-05 15:49:26+00:00 ID: jqrpizc


Jag instämmer :)

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

nailefss at 2023-07-05 18:11:12+00:00 ID: jqsbblo


Skulle gärna se en rollbeskrivning för en specifik tjänst där lönespannet är 30k. Låter som en väldigt generell annons annars. Vilket många dock har. Typ ”vi söker utvecklare” där är det ju ett enormt spann men det är inte för en specifik tjänst egentligen och borde kunna bli 2-3 separata annonser.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

CmdrSharp at 2023-07-05 18:33:19+00:00 ID: jqseq65


Det är inte alls något konstigt. Ofta handlar det om att gruppen behöver utökas, men beroende på vilken typ av kandidat du får in så skiftar antingen existerande personer bort en del lättare uppgifter, eller så får de avlastning med de svårare uppgifterna.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

nailefss at 2023-07-05 18:49:28+00:00 ID: jqsh7pb


Jo men då skulle man lika gärna kunna ha två-tre olika annonser och bara tillsätta den ena. Bättre för alla inblandade.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

CmdrSharp at 2023-07-05 18:52:59+00:00 ID: jqshrf9


Hur är det bättre med fler annonser där du egentligen bara rekryterar på en? Jag ser inte hur det gynnar någon, varken arbetsgivare eller arbetssökande.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

nailefss at 2023-07-05 18:09:31+00:00 ID: jqsb22n


Nä ett sånt spann är inte rimligt för de flesta tjänster. Snarare är det 30-40, 50-60 osv om man har bredare spann än så bör man dela upp det i olika annonser för det låter som väldigt skilda roller.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

CmdrSharp at 2023-07-05 18:34:30+00:00 ID: jqsewre


Se följande svar till någon som säger ungefär samma sak: https://www.reddit.com/r/sweden/comments/14r58rc/comment/jqseq65/?utm\_source=share&utm\_medium=web2x&context=3

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

riktighora at 2023-07-05 15:02:35+00:00 ID: jqrinf8


Lönespannet är fan lika viktigt. 25-50 vs 25-35 säger jävligt mycket om hur löneutvecklingen och karriärmöjligheterna är på de 2 respektive arbetsplatserna

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

CmdrSharp at 2023-07-05 15:05:13+00:00 ID: jqrj0nb


Jag håller med om att lönespann är bättre än ingenting - men om det säger så mycket vet jag inte om jag håller med om. Löneutvecklingen är inte nödvändigtvis kopplad till vad toppskiktet för tjänsten du sökte låg på, och karriärmöjligheterna är ofta mer kopplat till att byta tjänst.

Meeen, det säger mer än att inte ha något alls - och det låter framför allt sökande filtrera bort tjänster där även den högsta lönegraden ligger långt under kraven.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

almost_useless at 2023-07-05 20:49:31+00:00 ID: jqszon0


Det säger väl ingenting om möjlig löneutveckling? Jag ser bara att den ena söker en junior eller en senior, och den andra söker endast en junior.