this post was submitted on 09 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/MingWree at 2023-07-09 12:57:55+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (11 children)

Engineerju at 2023-07-09 13:25:23+00:00 ID: jr9v81m


Det är inte samma sak att fredligt demonstrera med skyltar och stora grupper under en ospecificerad tidpunkt & att bränna en helig bok, utanför en moské, under en muslimsk högtid.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

designershoe at 2023-07-09 13:34:15+00:00 ID: jr9w8li


Känns som att det finns flera länder med de regler som önskar. Dom kan gott flytta dit.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Maximum-Awareness13 at 2023-07-09 14:08:15+00:00 ID: jra0fy7


Lämna Sverige

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

MrOaiki at 2023-07-09 14:38:11+00:00 ID: jra4cm0


Lagrummet är detsamma. Principen är också det samma. Sen är det inte exakt samma handling, men det är ju inget.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

HurricaneHenry at 2023-07-09 13:44:53+00:00 ID: jr9xiur


“Helig bok”

Boken i fråga är dock inte är ’heligare’ än en kopia av gårdagens Aftonbladet för 95% av alla Européer.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

luddehall at 2023-07-09 15:04:23+00:00 ID: jra7yep


Jo, faktiskt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

rhenskold at 2023-07-09 14:15:31+00:00 ID: jra1d69


Jo de e de väll?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Geartone at 2023-07-09 14:18:25+00:00 ID: jra1qey


Om man ändå ska bränna en Koran så bör man ju göra det under en muslimsk högtid.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Knappologen at 2023-07-09 13:43:58+00:00 ID: jr9xett


Det är väl samma sak? Vari ligger våldet mot en annan person om jag bränner min egen bok?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ninjau at 2023-07-09 14:04:45+00:00 ID: jr9zzqu


Satan så hjärntvättad

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Kallehoe at 2023-07-09 13:28:53+00:00 ID: jr9vmkr


Jo, det är det.

Det konstiga är att bli kränkt, förnärmad eller rent utav galen för att någon bränner "din" bok eller protesterar.

Det är ett medeltidsbeteende som inte hör hemma här.

Förbjuder man detta så är pride paraden nästa.

Det är också en fredlig demonstration med skyltar, men nog ska du se att det förnärmar, kränker och gör folk galna ändå.

Ge fan i yttrandefriheten.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Hezth at 2023-07-09 14:07:47+00:00 ID: jra0ds0


Den stora skillnaden är att det enbart görs för att piska fram en hatisk stämning.

Jag tycker också att man ska få bränna religiösa skrifterna och tycker det är löjligt att folk reagerar så starkt. Men man kan inte styra över när andra ska känna sig vanhedrad.

Det vore otroligt intressant att se vad som hände om en bibel brändes utanför en kyrka i typ Alabama. Jag tror att det skulle bli väldigt starka reaktioner även där. Med tanke på hur många som säger att det är något unikt med muslimer att bli upprörda.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LimeLeff at 2023-07-09 14:30:34+00:00 ID: jra3c4z


Om man jämför kristna i Sverige (generellt sett) så skiljer ju de sig från USAs kristna på otroligt många sätt, som du säger. Alla som följer en religion är inte likadana, man kommer sällan fram till något meningsfullt genom att dra alla över en kam.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Hezth at 2023-07-09 14:37:29+00:00 ID: jra498b


Definitivt, lite det jag syftade på. Det är lätt att säga "vi kristna i Sverige skulle inte bry oss om någon brände bibeln".

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Kassaapparat at 2023-07-09 14:29:31+00:00 ID: jra376x


Med tanke på hur det gick för Top Gear i Alabama…

https://youtu.be/pKcJ-0bAHB4

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Snabel_apa at 2023-07-09 14:32:06+00:00 ID: jra3jdz


Grejen är att de som känner sig "vanhedrade" har ett val, de kan välja att acceptera att vi har rättigheter och skita i idioterna som försöker provocera dem.

Eller så kan de känna sig "vanhedrade"och då är problemet ENBART deras eget.

Folk blir kränkta av alla möjliga ting, det ska inte kodifieras och bli lag för det.

Det finns trots allt länder som har hãdelselagar och förbud mot bränning av heliga skrifter, det är ett fritt land, så vill de ha de lagarna kan de flytta till ett sånt ställe.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Hezth at 2023-07-09 14:42:39+00:00 ID: jra4ydi


Så om du känner att någon försöker "kränka" dig, då är det enbart ditt eget ansvar att inte känna dig "kränkt"? Ska vi applicera samma sak på homofobi och liknande? Det är svårt att berätta för andra hur de ska känna.

Visst att den här artikeln handlar om demonstration i Sverige, men det påverkar även svenskar i andra länder. Som t.ex. stormingen av ambassaden.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Snabel_apa at 2023-07-09 14:47:44+00:00 ID: jra5n63


När det kommer till åsikter ja.

Hets mot folkgrupp är en skitlag som kommer behvas ras bort förr snarare än senare.

Skillnad på krãnkningar ska du veta.

Att bli kränt av åsikter och att fokk använder sina rättigheter, JA, det är deras eget ansvar över hur de känner.

Men ärekrãnkningar, förtal och andra kränkningar är en helt annan femma försök i te blanda bort korten nu och påstå det bara finns en sorts kränkning.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Hezth at 2023-07-09 14:53:20+00:00 ID: jra6eo1


Jag har aldrig sagt att det rent borde vara olagligt, jag menar bara att det är sjukt onödigt och barnsligt att göra något bara för att provocera fram en reaktion.

Om ingen hade reagerat över att folk brände koranen så hade det förmodligen inte fortsatt heller.

En jämförelse kan göras till när jag som barn blev retad emellanåt, för att vara knubbig, enbart för att folk tyckte att det var roligt att se när jag exploderade. Det var roligt fram till att det fick fysiska konsekvenser, för de som retades.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

ChannelSouthern at 2023-07-09 14:50:53+00:00 ID: jra62jy


Jag känner mig otroligt kränkt av alla patriarkala religioner och vad dom predikar.

Kräver inte att dom blir olagliga. Det är mitt ansvar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Hezth at 2023-07-09 14:55:43+00:00 ID: jra6re6


När skrev jag något om att förbjuda bränning?

Sen har jag en känsla av att du inte blir så värst kränkt, utan mest försöker göra en poäng av att de inte ska känna sig kränkta.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ChannelSouthern at 2023-07-09 15:02:30+00:00 ID: jra7pb0


Ja du får väl tro det då men som HBTQ+ kvinna är det som det är.

Du behöver inte skriva något om att förbjuda bränningen det är det allt detta handlar om såklart det ligger i bakgrunden. Plus det nämndes som konsekvens i tidigare inlägg.

Det skall inte vara någon rättighet att inte känna sig kränkt. Inte om den rättigheten skall förbjuda andras rättigheter. Den kränktheten får man käka upp själv.

Fritt fram att kritisera bränningen och religionerna ska det vara.

Jag ska heller inte behöva följa deras regler om hur man skall behandla en jävla bok. Det är en bok, det är inte påriktigt för mig och att dom tycker den är magisk är deras ensak och då slipper dom bränna upp den om dom inte vill.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

posts_while_naked at 2023-07-09 13:50:52+00:00 ID: jr9y9ku


Förbjuder man detta så är pride paraden nästa.

https://www.theguardian.com/us-news/2023/jun/17/hamtramck-michigan-muslim-council-lgbtq-pride-flags-banned

‘A sense of betrayal’: liberal dismay as Muslim-led US city bans Pride flags


Many liberals celebrated when Hamtramck, Michigan, elected a Muslim-majority council in 2015 but a vote to exclude LGBTQ+ flags from city property has soured relations

förvånad_gul_råtta.jpeg

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Kallehoe at 2023-07-09 14:14:08+00:00 ID: jra16on


Perfekt, tänkte länka den men jag gick och köpte mjukglass istället.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Snabel_apa at 2023-07-09 14:28:08+00:00 ID: jra30sa


Dock förbjūd de flaggan på offentliga byggnader.

Precis som vi borde göra, det bör inte finnas ideologiska symboler på offentliga byggnader som finansieras av skattepengar.

Pride får finnas och civilsamhället har all rätt att organisera sig och använda flaggan/symbolerna, men inte på stadshus eller för skattepengar.

Vi kan inte ha politiska ideologier som ancänder skattepengar för sin ideologi som om den skulle representera alla människor i Sverige.

De enda symbolerna som borde sitta på offentliga byggnader är Svenska flaggan och region/kommunsymboliken.

Svenska flaggan representerar alla i Sverige, oavsett härkomst, oavsett partipolitisk hemvist.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

granistuta at 2023-07-09 15:02:22+00:00 ID: jra7onl


det bör inte finnas ideologiska symboler på offentliga byggnader som finansieras av skattepengar.

Så de ska inte hissa svenska flaggan eftersom det har ett kors som symboliserar kristendomen?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Snabel_apa at 2023-07-09 15:07:38+00:00 ID: jra8e4l


Du läste inte mitt svar bevisligen.

Sveriges flagga är den enda symbolen som representerar alla i Sverige oavsett religiös tillhòrighet och politisk hemvist.

Dess kristna ursprung är irrelevant, flaggan representerar landet och dess medborgare

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

granistuta at 2023-07-09 15:17:53+00:00 ID: jra9rvn


Jodå, det gjorde jag ju bevisligen, annars vore det svårt att citera det du skrev.

Korset i den svenska flaggan är en ideologisk symbol, och du ville förbjuda dessa på offentliga byggnader som finansieras av skattepengar.

Att du undantar den svenska flaggan från det visar att du inte är konsekvent med ställningstagandet om ideologiska symboler.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

formula_gone at 2023-07-09 15:09:21+00:00 ID: jra8mcx


Den svenska flaggan symboliserar Sverige. Hur den uppkom är en annan femma, speciellt då vi varit ett sekulärt land i väldigt många decennium nu

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

CallsOutHumbug at 2023-07-09 14:50:50+00:00 ID: jra62a8


Typisk vidrig race-baitning artikel från The Guardian med avsikten att hålla befolkningen splittrad och skapa ett "vi mot dem"-samhälle.

De förbjöd alla flaggor förutom statens och landets flaggor på alla stadsägda fastigheter, inklusive Black Lives Matter-flaggan, Pride-flaggan och religiösa flaggor. Men The Guardian valde att endast nämna Pride-flaggan för att skildra det som att de muslimska politikerna gjorde det för de hatar HBTQ-befolkningen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (7 children)

Engineerju at 2023-07-09 13:33:52+00:00 ID: jr9w6xu


Nej, det är hets mot folkgrupp.

8 § Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Göran Lambertz har gjort en utmärkt analys av detta, se nedan länk.

https://svjt.se/content/branna-koranen-ar-hets-mot-folkgrupp.

Finns en anledning till varför det är förbjudet i Finland och vissa andra länder.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

i_touch_cats_ at 2023-07-09 13:36:29+00:00 ID: jr9wi35


Nej, det det inte. Högsta Domstolen har flertalet gånger sagt att en religion inte räknas som folkgrupp. Sluta ljug.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Emergency_Jicama7995 at 2023-07-09 14:12:53+00:00 ID: jra113p


Lol, nån med faktisk utbildning gör en djup analys, synd att ingen kommer läsa den, dunderanalys. Håller för övrigt med dig och författaren i hur lagen bör tolkas i dessa fall utifrån tidigare domar rätt självklart men vindarna blåser hårt i dagens Sverige.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Engineerju at 2023-07-09 14:20:09+00:00 ID: jra1yt1


Ja det är fascinerande att se. Man väljer inte ens att bemöta chansen att det kan vara hets mot folkgrupp när det uppenbarligen är det. Återstår att se vad HD gör för beslut snart, förhoppningsvis följer de i Finlands spår och stoppar all spridning av hat som bara polariserar och göder ännu mer hat.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Emergency_Jicama7995 at 2023-07-09 14:27:35+00:00 ID: jra2y77


Japp, lite läskigt att se vilken temp vi har i Sverige idag bara, genuint orolig för vidare utveckling men ser inte att det kommer vända innan det blir värre, sjukt hur allt bara går i en stor cirkel historiskt

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

-dude-dude- at 2023-07-09 14:31:36+00:00 ID: jra3gzs


det är läskigt att vi har så många islamist-vurmare som ni två i Sverige idag ja

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

theEcco at 2023-07-09 14:02:09+00:00 ID: jr9zo31


Jag blir nyfiken nu, eftersom du inte svarade på min förra kommentar om denna länk. Varför spelar t.ex. inte Sandéns åsikter någon roll enligt din mening? (Som menar att det inte utgör hets mot folkgrupp i sin bok.) Någon som Lambertz själv hänvisar till.

Och tycker du inte min kommentar var värd att bemöta i övrigt?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Ikishoten at 2023-07-09 13:41:16+00:00 ID: jr9x2yz


Religion är en ideologi, inte en folkgrupp.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LimeLeff at 2023-07-09 14:34:25+00:00 ID: jra3uj7


Allt annat åsido är det ungefär lika användbart som att säga att homosexualitet bara är en sexualitet. Förvisso sant, men inte riktigt fokuset. Fördömer man homosexualitet fördömer man oftast även homosexuella - fördömer man en viss religion tenderar man att fördöma dess följare.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Ikishoten at 2023-07-09 14:52:02+00:00 ID: jra68ac


Ja, och så får det gott vara, även om det är rätt surt. Så länge man inte förespråkar om våld och död mot någon eller någon folkgrupp så är yttrandefriheten någonting att bevara.

Att yttra att man tycker islam är skit och att man inte tycker om det som står i koranen betyder inte att man vill förgöra alla muslimer. Men man yttrar att man tycker att det dem följer är fel.

Tror min ståndpunkt är ganska klar med detta. Jag är inte för att skapa våld mot människor, men jag är absolut mycket mer för yttrandefriheten än att en gigantisk religion säger åt ett litet land ska ändra sina lagar för att anpassa dem.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LimeLeff at 2023-07-09 15:00:51+00:00 ID: jra7hbv


Som sagt, allt annat åsido. Finns förresten rätt mycket i religionen självt som säger att man inte ska döma/hindra otrogna, då gud själv sägs ta hand om det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Kallehoe at 2023-07-09 13:36:38+00:00 ID: jr9wipz


Nej det är det inte.

Ta ditt värdelösa tankesätt och flytta till Irak eller nåt tack, då får du njuta av de mysiga effekterna av att inte ha yttrandefrihet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LimeLeff at 2023-07-09 14:38:51+00:00 ID: jra4ftc


Eller det hemska terrorväldet Finland

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Kallehoe at 2023-07-09 14:47:14+00:00 ID: jra5kri


Ja, men det är deras lagar inte våra.

Så personen får gärna flytta dit med.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

AdvancedShoe8130 at 2023-07-09 14:46:30+00:00 ID: jra5h7f


Göran Lambertz är tyvärr inte en trovärdig källa

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Roos19 at 2023-07-09 13:49:50+00:00 ID: jr9y4yd


Nu är Sverige inte Finland så håll käften

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Luccca at 2023-07-09 14:58:38+00:00 ID: jra76cb


Nu är Sverige inte Finland

Gråter på 1809:iska

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

AY274 at 2023-07-09 13:27:37+00:00 ID: jr9vh98


Bränn bibeln framför en kyrka under julafton, jag kan räkna på ett hand hur många människor kommer bry sig

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Knappologen at 2023-07-09 13:44:27+00:00 ID: jr9xh0d


Noll?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

AndersBoglund at 2023-07-09 14:28:07+00:00 ID: jra30rr


Exakt. Det är folk som tror att de tjänar gud genom att döda människor som är RIKTIGT farliga.