this post was submitted on 09 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/MingWree at 2023-07-09 12:57:55+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (7 children)

Engineerju at 2023-07-09 13:33:52+00:00 ID: jr9w6xu


Nej, det är hets mot folkgrupp.

8 § Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Göran Lambertz har gjort en utmärkt analys av detta, se nedan länk.

https://svjt.se/content/branna-koranen-ar-hets-mot-folkgrupp.

Finns en anledning till varför det är förbjudet i Finland och vissa andra länder.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

i_touch_cats_ at 2023-07-09 13:36:29+00:00 ID: jr9wi35


Nej, det det inte. Högsta Domstolen har flertalet gånger sagt att en religion inte räknas som folkgrupp. Sluta ljug.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Emergency_Jicama7995 at 2023-07-09 14:12:53+00:00 ID: jra113p


Lol, nån med faktisk utbildning gör en djup analys, synd att ingen kommer läsa den, dunderanalys. Håller för övrigt med dig och författaren i hur lagen bör tolkas i dessa fall utifrån tidigare domar rätt självklart men vindarna blåser hårt i dagens Sverige.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Engineerju at 2023-07-09 14:20:09+00:00 ID: jra1yt1


Ja det är fascinerande att se. Man väljer inte ens att bemöta chansen att det kan vara hets mot folkgrupp när det uppenbarligen är det. Återstår att se vad HD gör för beslut snart, förhoppningsvis följer de i Finlands spår och stoppar all spridning av hat som bara polariserar och göder ännu mer hat.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Emergency_Jicama7995 at 2023-07-09 14:27:35+00:00 ID: jra2y77


Japp, lite läskigt att se vilken temp vi har i Sverige idag bara, genuint orolig för vidare utveckling men ser inte att det kommer vända innan det blir värre, sjukt hur allt bara går i en stor cirkel historiskt

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

-dude-dude- at 2023-07-09 14:31:36+00:00 ID: jra3gzs


det är läskigt att vi har så många islamist-vurmare som ni två i Sverige idag ja

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Engineerju at 2023-07-09 14:37:35+00:00 ID: jra49p7


Jag tror både jag och Jicama är emot alla typer av försök till hets mot folkgrupp, oavsett om det gäller muslimer, kristna, judar, buddhister osv.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

theEcco at 2023-07-09 14:02:09+00:00 ID: jr9zo31


Jag blir nyfiken nu, eftersom du inte svarade på min förra kommentar om denna länk. Varför spelar t.ex. inte Sandéns åsikter någon roll enligt din mening? (Som menar att det inte utgör hets mot folkgrupp i sin bok.) Någon som Lambertz själv hänvisar till.

Och tycker du inte min kommentar var värd att bemöta i övrigt?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Ikishoten at 2023-07-09 13:41:16+00:00 ID: jr9x2yz


Religion är en ideologi, inte en folkgrupp.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LimeLeff at 2023-07-09 14:34:25+00:00 ID: jra3uj7


Allt annat åsido är det ungefär lika användbart som att säga att homosexualitet bara är en sexualitet. Förvisso sant, men inte riktigt fokuset. Fördömer man homosexualitet fördömer man oftast även homosexuella - fördömer man en viss religion tenderar man att fördöma dess följare.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Ikishoten at 2023-07-09 14:52:02+00:00 ID: jra68ac


Ja, och så får det gott vara, även om det är rätt surt. Så länge man inte förespråkar om våld och död mot någon eller någon folkgrupp så är yttrandefriheten någonting att bevara.

Att yttra att man tycker islam är skit och att man inte tycker om det som står i koranen betyder inte att man vill förgöra alla muslimer. Men man yttrar att man tycker att det dem följer är fel.

Tror min ståndpunkt är ganska klar med detta. Jag är inte för att skapa våld mot människor, men jag är absolut mycket mer för yttrandefriheten än att en gigantisk religion säger åt ett litet land ska ändra sina lagar för att anpassa dem.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LimeLeff at 2023-07-09 15:00:51+00:00 ID: jra7hbv


Som sagt, allt annat åsido. Finns förresten rätt mycket i religionen självt som säger att man inte ska döma/hindra otrogna, då gud själv sägs ta hand om det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Kallehoe at 2023-07-09 13:36:38+00:00 ID: jr9wipz


Nej det är det inte.

Ta ditt värdelösa tankesätt och flytta till Irak eller nåt tack, då får du njuta av de mysiga effekterna av att inte ha yttrandefrihet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LimeLeff at 2023-07-09 14:38:51+00:00 ID: jra4ftc


Eller det hemska terrorväldet Finland

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Kallehoe at 2023-07-09 14:47:14+00:00 ID: jra5kri


Ja, men det är deras lagar inte våra.

Så personen får gärna flytta dit med.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

AdvancedShoe8130 at 2023-07-09 14:46:30+00:00 ID: jra5h7f


Göran Lambertz är tyvärr inte en trovärdig källa

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Roos19 at 2023-07-09 13:49:50+00:00 ID: jr9y4yd


Nu är Sverige inte Finland så håll käften

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Luccca at 2023-07-09 14:58:38+00:00 ID: jra76cb


Nu är Sverige inte Finland

Gråter på 1809:iska