this post was submitted on 09 Jul 2023
1 points (100.0% liked)
/r/Sweden
0 readers
1 users here now
founded 1 year ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Traditional_Fee_1965 at 2023-07-09 13:47:28+00:00 ID:
jr9xudx
Suveränt, här har vi ett mer sansat sätt att visa sitt missnöje. Håller absolut inte med i något de säger. Men nu använder man rätt tillvägagångssätt.
Sticky_H at 2023-07-09 15:42:32+00:00 ID:
jradade
De använder sig utav samma rätt de är emot. Och inget våldsamt ståhej på mot-protesten, fast det brukar bli ganska våldsamt när någon gör en demonstration som muslimer inte gillar.
throwaweyeyeyhey at 2023-07-09 15:52:35+00:00 ID:
jraepup
De flesta här på reddit verkar vara rörande överens om att det är rätt att bränna Koranen och alla som ser något som helst fel i att bränna koranen är emot yttrandefriheten.
Jag undrar, likställer man lag och moral till 100%? Jag tycker t.ex. det är för det mesta fel att ljuga, men 100% emot att göra det olagligt att ljuga och skulle kämpa för folks rätt att ljuga.
På samma sätt kan jag anse det fel att bränna en bok som en del av befolkningen anser helig endast i syfte att provocera sagda grupp, samtidigt som är 100% för rätten att bränna boken och skulle kämpa för folks rätt att bränna den.
Men det känns som att jag är i minoritet här där de flesta anser att det är moraliskt rätt att bränna koranen? Är resonemanget att eftersom det finns de som vill förbjuda att bränna den blir handlingen att bränna den i sig en del av kampen att försvara rätten att bränna den?
Ordinary-Ad-586 at 2023-07-09 16:04:56+00:00 ID:
jraox6w
Jag tror Reddit befolkas av en grupp människor som är i minoritet i resten av samhället dock.
Frolicilicious at 2023-07-09 16:05:47+00:00 ID:
jraglk1
Nej, det är rätt att ha rätten att bränna den. Två helt olika saker.
Strakh at 2023-07-09 16:31:53+00:00 ID:
jrakb8b
För mig personligen handlar det nog lite om att det är ett sundhetstecken hos ett samhälle att det finns människor som rör sig nära yttrandefrihetens gränser - det fyller en viktig funktion i sig.
Om det i praktiken inte förekom att folk rörde sig i det gränslandet skulle det ju vara mycket svårare att få en uppfattning om hur repressivt samhället vi lever i faktiskt är när det kommer till saker som borde omfattas av yttrandefriheten men som många har starka åsikter om.
Risken skulle då vara större att samhället går i en mer repressiv riktning i vissa frågor, men att det inte märks förrän det har gått så långt att det är svårt att arbeta mot dessa förändringar.
Edit: Reaktionerna från många på koranbränningarna tycker jag också visar att det trots allt är en relativt hotad frihet både från politiskt håll (t.ex. genom påtryckningar på polismyndigheten att neka demonstrationstillstånd) och från allmänheten (en obehagligt stor andel av befolkningen verkar positiv till att införa blasfemilagar). Om koranbränningarna inte hade genomförts hade den typen av strömningar inte synliggjorts.
SalgoudFB at 2023-07-09 16:37:28+00:00 ID:
jragh46
Anser inte att det är "rätt" att bränna en koran. Anser heller inte att det är fel. Det är för mig en icke-handling, precis om att bränna bibeln eller en ikeakatalog.
Sedan skulle jag påstå att du förenklar varför koranbränning blev en grej. Det är inte enbart för att provocera en grupp. Det är för att skicka ett politiskt meddelande om fundamentalt fallerande integrationspolitik. I den mån har det sannerligen skickat ett tydligt meddelande.
Sedan finns det såklart de som vill bränna koranen bara för att provocera också, inte minst nu när det blivit sådant ståhej kring det. Det kan jag tycka är rätt töntigt. Jag tycker dock det är lika töntigt att bry sig.
TheBublizz at 2023-07-09 17:58:33+00:00 ID:
jrawpdz
Så du är likgiltig inför det faktum att koranen är extremt viktigt för miljontals människor och själva hjärtat av deras kultur? Jag tycker att det är fel att bränna koranen- men jag tycker det är rätt att ha rätten att göra det.
SalgoudFB at 2023-07-09 18:10:13+00:00 ID:
jrayd1l
Ja, det tycker jag att jag var tämligen tydlig med.