this post was submitted on 08 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/papaz1 at 2023-07-08 10:35:10+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (5 children)

LowHighFour at 2023-07-08 14:40:53+00:00 ID: jr5ob36


Man kan ju också bara låta bli att elda bokjäveln. Just nu känns det som att vi försöker hitta det som folk blir mest upprörda på, bara för att få bevisa något. Som ett 'luften är fri' - deluxe. Det ironiska är väl att det här är ett perfekt sätt att förstöra vår yttrandefrihet. För när det börja handla om rikets säkerhet så bör man göra något åt det. Något annat vore oerhört oansvarigt. "Jamen de borde inte döda barn för att vi eldar en bok!" Självklart inte. Och folk borde inte bete sig som djur för att deras fotbollslag inte sparkade boll som de ville, but here we are.

Vår frihet handlar oftast om frihet under ansvar. Om folk inte kan bete sig så måste vi dra åt och inskränka på friheten, genom lagar och förordningar. Vi har en fantastisk yttrandefrihet, och just nu är den under attack av folk som eldar koraner. Att folk står och hejar på det här är för mig helt ofattbart. This is why we can't have nice things.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

sin2xcos2x at 2023-07-08 21:04:48+00:00 ID: jr75h2x


Förstår inte varför du blir nedröstad när du har rätt. Jävla vuxenbebisar som springer runt och eldar koraner framför moskéer och i utsatta områden. Vad sänder det ens för signal? Vad är man ute efter? Konstruktiv diskussion? Bullshit, man är ute efter att provocera, och man utnyttjar yttrandefriheten för att göra det. Liknelsen med "luften är fri" är fan det bästa jag har sett hittills.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SimpanLimpan1337 at 2023-07-08 15:08:29+00:00 ID: jr5rx87


Så du vill hellre att vi sitter tyst bredvid och bara tittar som islam förstör vår yttrandefrihet ändå?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LowHighFour at 2023-07-08 15:29:19+00:00 ID: jr5us3p


Varför skulle det vara antingen eller? Menar du att det var något fel på vår yttrandefrihet innan folk började elda koranen?

Har du något exempel på när "islam förstör vår yttrandefrihet" det som jag kan ta ställning till? Jag har mycket svårt att komma på något sådant exempel själv..

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SimpanLimpan1337 at 2023-07-08 16:12:29+00:00 ID: jr60op6


Du har fått det lite om bakfoten och jag var möjligtvis lite otydlig. Islam har inte nödvändigtvis kränkt vår yttrandefrihet, det är vår yttrandefrihet som har kränkt Islam.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LowHighFour at 2023-07-08 17:05:28+00:00 ID: jr6838c


Det håller jag typ med om. Även om jag skulle säga att folk utnyttjar vår yttrandefrihet för att kränka muslimer. Det finns liksom inget egenvärde i eldandet utöver att skapa konflikt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SimpanLimpan1337 at 2023-07-08 17:42:32+00:00 ID: jr6daey


Jag tycker personligen inte att folk "utnyttjar" vår yttrandefrihet när de påpekar hur äcklig och barbarisk islam är men det kanske bara är jag. Förhoppningsvis leder dessa koran bränningar till att alla låtsas muslimer antingen fattar vad islam faktiskt handlar om eller så åker de ner där den är accepterad.

Missuppfatta nu inte vad jag sade, jag har inget problem med folk pågrund av deras etnicitet eller hudfärg, med om de vill att vi ska ha Sharialag kan de fan gå leva under den själv.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LowHighFour at 2023-07-08 18:10:33+00:00 ID: jr6h7u5


Folk har pratat högt och mycket om hur "äcklig och barbarisk islam är" under många, många år. Och det har gått alldeles utmärkt. Man kan mycket väl säga att det faller under svensk kultur att gnälla på religioner och andra kulturer. Men tycker du att elda upp böcker faller under den kategorin också? Tycker du att det känns typiskt svenskt? Emil i Lönneberga och bokbålen? Eller känns det kanske mer som något folk gör enbart för att skapa konflikter och paja för Sverige?

Edit: vem pratar om sharialagar? Anser du att t.ex Finland lever under sharialagar?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SimpanLimpan1337 at 2023-07-08 18:21:43+00:00 ID: jr6iqyu


Nej det är inte särskilt svenskt att bränna böcker, det är inget som jag vanligtvis skulle stötta. Men Islam/muslimer har under många år börjat grotta sig in och smutsa ned både svensk kultur och politik, och de har även importerat en ny nivå med gängkriminalitet. Jag bryr mig inte om det bara är en "liten minoritet", den lilla minoriteten är tillräckligt stor för att det ska vara ett uppenbart problem.

Så även om jag inte vanligtvis skulle stötta bokbränning då det är ganska meningslösts för mig, så har det uppenbarligen en ganska upprörande effekt på Muslimer. Ifall muslimer skulle vela bli respekterade skulle de bara behöva ignorerat Paludan, då skulle han bara uppstått som ett stort fån.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LowHighFour at 2023-07-08 18:27:57+00:00 ID: jr6jly3


Haha, ja, så jävla rimligt att visa vår avsky mot den svenska gängkriminaliteten genom att provocera troende muslimer runt om i världen 😆

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

kinapuffar at 2023-07-08 20:10:28+00:00 ID: jr6xweu


För när det börja handla om rikets säkerhet så bör man göra något åt det. Något annat vore oerhört oansvarigt.

Kan inte annat än att hålla med. Vi behöver neutralisera de som hotar rikets säkerhet, dvs. de som tar till våld för att någon tuttar eld på lite papper. Dessa psykopater går ibland oss varje dag och låtsas vara normala människor. Vi måste röka ut dem så vi ser vilka de är, och sedan kan ta hand om dem.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Weekly_Inspector4643 at 2023-07-08 16:49:14+00:00 ID: jr65t0y


Lek med tanken att det blir förbjudet att bränna koranen. Tror du att dom som vill provocera är så fantasilösa att dom står helt handfallna? Eller tror du att det finns miljoner sätt att provocera islamister på och att enda sättet att hindra det är att lagstifta en bred lag som förbjuder allt som någon kan bli kränkt utav?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

d0lern at 2023-07-08 15:02:27+00:00 ID: jr5r3t3


Ja vi ska till varje pris försvara våran yttrandefrihet och definitivt inte låta oss påverkas av främmande makter. Den dagen vi tummar på det så går det illa.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LowHighFour at 2023-07-08 15:30:42+00:00 ID: jr5uytl


Det är verkligen inte omöjligt att själva eldandet av koranen är en påverkan från yttre makter. Så ja, jag håller med dig.