this post was submitted on 08 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/papaz1 at 2023-07-08 10:35:10+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (8 children)

clickYyz at 2023-07-08 10:50:16+00:00 ID: jr50a8x


Ja stöttar man yttrandefriheten så ska man ju stötta alla idioters rätt att utöva den också.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (5 children)

LowHighFour at 2023-07-08 14:40:53+00:00 ID: jr5ob36


Man kan ju också bara låta bli att elda bokjäveln. Just nu känns det som att vi försöker hitta det som folk blir mest upprörda på, bara för att få bevisa något. Som ett 'luften är fri' - deluxe. Det ironiska är väl att det här är ett perfekt sätt att förstöra vår yttrandefrihet. För när det börja handla om rikets säkerhet så bör man göra något åt det. Något annat vore oerhört oansvarigt. "Jamen de borde inte döda barn för att vi eldar en bok!" Självklart inte. Och folk borde inte bete sig som djur för att deras fotbollslag inte sparkade boll som de ville, but here we are.

Vår frihet handlar oftast om frihet under ansvar. Om folk inte kan bete sig så måste vi dra åt och inskränka på friheten, genom lagar och förordningar. Vi har en fantastisk yttrandefrihet, och just nu är den under attack av folk som eldar koraner. Att folk står och hejar på det här är för mig helt ofattbart. This is why we can't have nice things.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

sin2xcos2x at 2023-07-08 21:04:48+00:00 ID: jr75h2x


Förstår inte varför du blir nedröstad när du har rätt. Jävla vuxenbebisar som springer runt och eldar koraner framför moskéer och i utsatta områden. Vad sänder det ens för signal? Vad är man ute efter? Konstruktiv diskussion? Bullshit, man är ute efter att provocera, och man utnyttjar yttrandefriheten för att göra det. Liknelsen med "luften är fri" är fan det bästa jag har sett hittills.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SimpanLimpan1337 at 2023-07-08 15:08:29+00:00 ID: jr5rx87


Så du vill hellre att vi sitter tyst bredvid och bara tittar som islam förstör vår yttrandefrihet ändå?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LowHighFour at 2023-07-08 15:29:19+00:00 ID: jr5us3p


Varför skulle det vara antingen eller? Menar du att det var något fel på vår yttrandefrihet innan folk började elda koranen?

Har du något exempel på när "islam förstör vår yttrandefrihet" det som jag kan ta ställning till? Jag har mycket svårt att komma på något sådant exempel själv..

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SimpanLimpan1337 at 2023-07-08 16:12:29+00:00 ID: jr60op6


Du har fått det lite om bakfoten och jag var möjligtvis lite otydlig. Islam har inte nödvändigtvis kränkt vår yttrandefrihet, det är vår yttrandefrihet som har kränkt Islam.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

LowHighFour at 2023-07-08 17:05:28+00:00 ID: jr6838c


Det håller jag typ med om. Även om jag skulle säga att folk utnyttjar vår yttrandefrihet för att kränka muslimer. Det finns liksom inget egenvärde i eldandet utöver att skapa konflikt.

load more comments (4 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Weekly_Inspector4643 at 2023-07-08 16:49:14+00:00 ID: jr65t0y


Lek med tanken att det blir förbjudet att bränna koranen. Tror du att dom som vill provocera är så fantasilösa att dom står helt handfallna? Eller tror du att det finns miljoner sätt att provocera islamister på och att enda sättet att hindra det är att lagstifta en bred lag som förbjuder allt som någon kan bli kränkt utav?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

kinapuffar at 2023-07-08 20:10:28+00:00 ID: jr6xweu


För när det börja handla om rikets säkerhet så bör man göra något åt det. Något annat vore oerhört oansvarigt.

Kan inte annat än att hålla med. Vi behöver neutralisera de som hotar rikets säkerhet, dvs. de som tar till våld för att någon tuttar eld på lite papper. Dessa psykopater går ibland oss varje dag och låtsas vara normala människor. Vi måste röka ut dem så vi ser vilka de är, och sedan kan ta hand om dem.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

d0lern at 2023-07-08 15:02:27+00:00 ID: jr5r3t3


Ja vi ska till varje pris försvara våran yttrandefrihet och definitivt inte låta oss påverkas av främmande makter. Den dagen vi tummar på det så går det illa.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LowHighFour at 2023-07-08 15:30:42+00:00 ID: jr5uytl


Det är verkligen inte omöjligt att själva eldandet av koranen är en påverkan från yttre makter. Så ja, jag håller med dig.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

papaz1 (OP) at 2023-07-08 11:00:45+00:00 ID: jr513an


Kan inte annat än att hålla med.

Nu väntar jag på att nån ska bränna koranen för de höga elprisernas skull samt att den rörliga bolåneräntan börjar bli smärtsamt hög.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

clickYyz at 2023-07-08 11:11:12+00:00 ID: jr51x45


Bränn en koran för bensinpriserna också! Och gärna en för de höjda priserna på fetaost.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SanityOrLackThereof at 2023-07-08 13:42:51+00:00 ID: jr5h2ex


Bensinpriserna är ju inte helt orelaterade då det bla är oljebolag från mellanöstern som drar nytta av världsläget och driver upp priserna.

Sen tror jag ju inte att det lär hjälpa på priserna att bränna koraner, men en protest är väl en protest oavsett hur effektiv den är antar jag

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

clickYyz at 2023-07-08 15:59:07+00:00 ID: jr5ytml


Nej men vi glöttade ju oss. Såklart det inte hjälper 😂

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Serantz at 2023-07-08 20:52:10+00:00 ID: jr73p82


Diesel kostade 22.56 på ingo när jag, motvilligt som fan, behövde slänga i ett tjugotal liter 😭

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

GudHarskareCarlXVI at 2023-07-08 12:27:51+00:00 ID: jr58vd2


Och för att jag inte får något CSN.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Common-Wish-2227 at 2023-07-08 13:37:12+00:00 ID: jr5gdsf


Och för att mitt bröd var mögligt imorse. ☹️☹️☹️

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Mando_the_Pando at 2023-07-08 14:35:03+00:00 ID: jr5njts


*I tonerna av tänd ett ljus*

Bränn en Koran, för jooordens barn

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

LordMuffin1 at 2023-07-08 13:39:16+00:00 ID: jr5gmnq


Mqn kan bränna fler saker. För just detta skulle jag föreslå ett porträtt av Kristersson (som är den som tillsatt nuvarande chef på CSN). Alternativt kan man bränna Handbok för studentrapportering. Lite beroende på vad som är problemet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

mymemesnow at 2023-07-08 14:08:08+00:00 ID: jr5k5fv


Då ska jag bränna min kursbok i flerdimensionell analys!

Eller inte, den kostade över 400kr så jag bränna något för de höga priserna på kursböcker.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Ainell at 2023-07-08 16:08:07+00:00 ID: jr6033y


Nä nu går jag och bränner en pizza utanför Italienska ambassaden.

load more comments (2 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

ImpaledDickBBQ at 2023-07-08 14:57:44+00:00 ID: jr5qh3d


Varför inte?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

GudHarskareCarlXVI at 2023-07-08 15:10:15+00:00 ID: jr5s62x


Reglerteknik är svårt. :(

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ImpaledDickBBQ at 2023-07-08 16:34:22+00:00 ID: jr63pzp


Ahh. Yeah den är seg.

Du kommer lösa det:-)

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

sunestromming at 2023-07-08 17:46:48+00:00 ID: jr6dvta


Jag fixade den redan för 25 år sen, du ordnar det här.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

toooft at 2023-07-08 17:32:53+00:00 ID: jr6bxqr


Jag tycker inte att yttrandefrihet och provokation går hand i hand. Dessa människor har all rätt i världen att yttra sin åsikt, att däremot alla ska anordna en allmän manifestation som kräver polisbeskydd är ju bara befängt.

Om man behöver bränna böcker (vilket är helt sjukt i sig med tanke på hur det hänt historiskt) för att uttrycka sina åsikter kanske man inte bryr sig om egentlig yttrandefrihet alls, utan bara vill mucka gräl.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

clickYyz at 2023-07-08 18:07:43+00:00 ID: jr6gtk1


Ja absolut. Alla som bränner koraner gör ju det för att bråka, försvåra NATO-processen och allmänt bara tramsa sig. Men ja.. det är vad det är :/

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

GrimpeGamer at 2023-07-08 18:03:44+00:00 ID: jr6g9sk


Det som inte provocerar någon behöver ingen yttrandefrihetslag för. Det är just för att vi ska kunna provocera som vi har grundlagsskyddad yttrandefrihet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

toooft at 2023-07-08 18:08:34+00:00 ID: jr6gxv7


Ja jag vet, men dessa människor vill som sagt bara provocera och bryr sig inte om att faktiskt uttrycka sina åsikter; då hade de gjort det förr och inte just precis nu eller "så fort som möjligt". De har en annan agenda och det borde alltid spela in i beslutet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Sagn_88 at 2023-07-08 19:15:06+00:00 ID: jr6q6wu


Tycker det är ett intressant dilemma, med tanke på lagen om hets mot folkgrupp. Samt om det kan räknas till ett hot mot rikets säkerhet.

Själv vill jag att vi går med i Nato asap, så tillfälligt förbud hade jag inte haft något mot. Efter det bryr jag mig inte lol

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

monsterkuk1 at 2023-07-08 15:00:38+00:00 ID: jr5qv0m


Som det låter som är kvinnan i fråga från något muslimskt land och har tvingats lida pga det under hela sitt liv. Det är väldigt viktigt att lyssna på dessa människor, för de säger något om vilken sorts ideologi vi har att göra med - hur den agerar när den har mer eller mindre absolut makt i ett land.

Precis som det går att skicka vapen till Ukraine av fredsskäl, kan man också bränna koranen för att man vill ha fred. Alla konflikter löses inte bäst genom att man är en dörrmatta, konventionell svensk visdom till trots.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

honkaponka at 2023-07-08 11:00:20+00:00 ID: jr5124y


Nu när du säger det så..

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

LowHighFour at 2023-07-08 15:35:32+00:00 ID: jr5vm0k


Det fina är ju att man kan kämpa för yttrandefriheten och samtidigt tycka att folk är idioter. När Greta pratar om miljön så är hon dum i huvudet, när Zara Larsson pratar bio eller män så är hon en idiot, när våtmarks-folket ramlar in på Let's Dance och får en kamera i bröstet så jublar alla. När folk stoppar trafiken för miljön så blir det ett jääävla liv, "man kommer ju sent till jobbet för i helvete!". Men när folk eldar koranen och SÄPO får hantera ökad risk för terror, ja då är det jävlar i mig något vi ska stötta och göra MER av! Helt otroligt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Weekly_Inspector4643 at 2023-07-08 16:46:32+00:00 ID: jr65flg


Har det varit snack från myndigheter att ändra grundlagen i några av dina exempel?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LowHighFour at 2023-07-08 17:00:44+00:00 ID: jr67fj6


Du menar grundlagen som säger att yttrandefriheten får begränsas "med hänsyn till rikets säkerhet, folkförsörjningen, allmän ordning och säkerhet, enskilds anseende, privatlivets helgd eller förebyggandet och beivrandet av brott."? Nej, det känner jag inte till. Oklart vad det har med saken att göra dock, då ingen pratar om att ändra grundlagen kopplat till att elda koranen heller. Min kommentar handlar mer om allmänhetens reaktioner på själva eldandet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

dankiros at 2023-07-08 18:37:30+00:00 ID: jr6kz6e


Vi ska alltså böja oss för terrorister? Det är alltså terroristerna som ska sätta agendan och bestämma vad som är ok i Sverige?

load more comments (4 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

clickYyz at 2023-07-08 16:04:43+00:00 ID: jr5zm57


Lite så ja..!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Acuterecruit at 2023-07-08 12:49:17+00:00 ID: jr5b1xg


Kan dom inte bara bränna koranen hemma istället för att söka bekräftelse och skapa näthat?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

svenskgurka at 2023-07-08 13:09:26+00:00 ID: jr5d7qy


Då får man inte igenom sitt budskap

load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Fun_Western_6152 at 2023-07-08 13:50:58+00:00 ID: jr5i154


Kan inte de som skapar kravaller för att nån bränner en bok göra det hemma istället för att söka bekräftelse och skapa näthat?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Acuterecruit at 2023-07-08 14:29:35+00:00 ID: jr5mu7c


Absolut, jag tror dock inte att konflikten kommer att lösas genom att provocera varandra. Om den någonsin kommer att lösas men den kanske iaf kan hanteras på ett mer konstruktivt sätt. Men det förutsätter att inblandade parter är redo för det. Enkel djävla konflikthantering.

load more comments (2 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

__v1ce at 2023-07-08 17:11:59+00:00 ID: jr6907n


Nej, då får man ju ingen häftig reaktion! vilket man är ute efter!