this post was submitted on 07 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Hej /r/sweden,

Jag hade en diskussion med några vänner kring vad vi hade gjort ifall Sverige hade blivit invaderat och ifall man har en ’plikt’ som svensk att försvara Sverige.

Vissa i mitt kompisgäng har utländsk bakgrund (Iran); vars föräldrar flydde från Iran innan revolutionen. Han sa att han hade med störst sannolikhet försökt lämna Sverige och rymma undan krig. Detta är samma person som för ~6 år sedan satt i SVT Studion och kallade Jimmie Åkesson för rasist för att Jimmie sa att invandrare från MENA-länder inte var ’svenskar’. Jag håller inte med Jimmie; men han har inte helt fel.

Kan man i ena hand säga att man är lika ’svensk’ som vilken annan svensk, men inte vilja försvara sitt hemland när det kommer till totalförsvar?

För mig så känns det som att man vill ha rättigheter utan några som helst skyldigheter,

Vad tycker ni Sweddit?


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/NyanTortuga at 2023-07-07 13:16:11+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

i_touch_cats_ at 2023-07-07 16:38:24+00:00 ID: jr1niq3


Svensk soldat här, vill påpeka att det är olagligt att lämna landet i krigstid, och de som gör det (lär bli väldigt svårt, de som kommer till Danmark eller Norge kommer omedelbart skickas tillbaka) har gjort sig skyldiga till landsförräderi. Straffet för detta i krigstid ligger på minst 25 år i fängelse. Minst 25 år alltså. Så visst, vill du försöka fly så gör det. Men du kommer leva som en jagad man/kvinna resten av livet. På samma sätt är det olagligt att ge upp, (att ge sig är endast tillåtet om man är så pass skadad eller sjuk att man inte kan fysiskt röra på sig) och här tittar vi också på 25-50 års fängelse. När vi pratar om totalförsvarsplikt, så menar vi det. "Men jag vill ju inte slåss 🥺" är inte en ursäkt. Bor du i Sverige, dör du för Sverige. Vare sig det är fienden eller en raskt sammansatt avrättningspatrull som skjuter dig spelar inte staten någon roll.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Batraaa at 2023-07-07 19:49:24+00:00 ID: jr2cx9a


Bor du i Sverige, dör du för Sverige. Vare sig det är fienden eller en raskt sammansatt avrättningspatrull som skjuter dig spelar inte staten någon roll.

Fyfan, hur blir du ens uppröstad? Mest rubbade kommentaren jag läst.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

aeiparthenos at 2023-07-07 20:37:24+00:00 ID: jr2k0b0


Välkommen till verkligheten. Krig är sannerligen inte vackert.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Batraaa at 2023-07-07 23:59:02+00:00 ID: jr3btet


Nae och det har jag inte påstått heller, bara att jag inte skulle riskera mitt liv för Sverige bara för jag föddes här.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

i_touch_cats_ at 2023-07-07 20:11:50+00:00 ID: jr2g98g


Rubbat? Kanske låter brutalt, men det är vad som hade hänt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Batraaa at 2023-07-08 00:14:27+00:00 ID: jr3dsw7


Skulle aldrig kunna tänka mig ge mitt liv för Sverige.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

i_touch_cats_ at 2023-07-08 00:44:05+00:00 ID: jr3hivg


Jag hoppas innerligt att du aldrig gått i skolan, kört på våra vägar, fått sjukvård eller annan hjälp. För då är du en genuint rutten människa. Tar vad du kan, och lämnar sen de som har hjälpt dig i sticket så att du kan dra. Om du inte tänker dö för Sverige, dö då för din familj. Eller är du för feg för det också? Om du inte ens vill slåss för dem, så lämna landet och sluta slösa på våra resurser. För när kriget kommer så kommer du inte få frågan om du vill slåss. Du kommer få ett vapen och en enkelbiljett till fronten, precis som resten av oss. Fyfan att vara så ryggradslös som dig.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Batraaa at 2023-07-08 09:23:56+00:00 ID: jr4u5q2


Lol, fyfan att inte värna om sitt egna liv som dig. Och nej, jag kommer inte få ett vapen och enkelbiljett till fronten, då jag inte har gått utbildning som behövs. Jag betalar skatt precis som alla andra, så klart jag får ta del av allt du listat upp.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Skyrage01 at 2023-07-07 19:34:35+00:00 ID: jr2apui


Hoppas det finns manskap för att bilda järnringar runt alla ghetton i landet isåfall. För jag tvivlar extremt starkt på att man ens skulle kunna skrapa ihop till en pluton Adidas-riddare som är villiga att slåss för Sverige. Och sist jag kollade så fanns det mååååånga Adidas-riddare i Sverige.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

i_touch_cats_ at 2023-07-07 19:45:38+00:00 ID: jr2cd8t


Fan, man kan alltid låta dem rensa minfält. Behövs inte ens någon utrustning eller utbildning, bara kroka arm och gå rakt fram.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

CptCarpelan at 2023-07-07 19:49:24+00:00 ID: jr3254n


Det där låter inte särskilt demokratiskt. Sen så känns det lite bättre att sitta minst 25 år bakom galler än att riskera att dö.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

i_touch_cats_ at 2023-07-07 23:44:10+00:00 ID: jr39wq2


Fast det är demokratiskt. Det är en folkvald regering som har skapat lagen. Många länder har liknande lagar. Även om det är lite pinsamt att vi måste hota folk med långa fängelsestraff för att de vägrar ens försvara sina egna familjer.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

oskich at 2023-07-07 19:55:22+00:00 ID: jr2dtee


Går ju utmärkt att ansöka om vapenfri tjänst om man inte vill slåss dock...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

i_touch_cats_ at 2023-07-07 20:12:42+00:00 ID: jr2gduu


Det gäller värnplikten i fredstid. I krig kan du ansöka om det, men det finns ingen garanti.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

oskich at 2023-07-07 20:25:12+00:00 ID: jr2i7og


Då måste man redan ha gjort värnplikt. Har du blivit placerad i utbildningsreserven eller placerad som civilpliktig så kan du alltid begära vapenfri tjänst och ingen kan enligt lagen tvinga dig att bära vapen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

i_touch_cats_ at 2023-07-07 20:28:52+00:00 ID: jr2ir41


Jo, en snabbtitt på Pliktverkets hemsida bekräftar det jag sa. Du kan ansöka om det, men det finns ingen garanti att det beviljas.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

oskich at 2023-07-07 20:42:08+00:00 ID: jr2kpvs


Går att driva juridiskt lång väg:

9 § Om det inte finns särskilda skäl för något annat, skall en totalförsvarspliktig som har ansökt om rätt att vara vapenfri beviljas uppskov med grundutbildning eller repetitionsutbildning som han eller hon kallats in till, om tjänstgöringen är förenad med bruk av vapen. Uppskov skall beviljas till dess att ansökan har prövats slutligt.

Om uppskov vägras, får den som fullgör tjänstgöringen inte åläggas att bruka vapen eller att bära vapen eller ammunition innan ansökningen har prövats slutligt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

i_touch_cats_ at 2023-07-07 20:44:50+00:00 ID: jr2l42p


Är värt att nämna att den paragrafen endast gäller värnplikt och repetitionsutbildning i fredstid. Klart man kan bestrida det ganska långt, jag kommenterade mest på att det rent krasst inte är en rättighet att göra vapenfri tjänst.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

oskich at 2023-07-07 20:56:47+00:00 ID: jr2mw5s


Rättsstaten upphör inte bara för att det är krig. Skulle tro man blir avskriven ganska fort om man börjar processa. Är inte lönt att slösa resurser på folk som bevisligen inte kommer följa order ändå.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

i_touch_cats_ at 2023-07-07 21:00:06+00:00 ID: jr2ndzn


Jo, en del hade kanske kommit undan. Men om varenda värnpliktig kunde kräva att inte bära vapen så hade vi inte haft ett försvar alls. Det är just därför det är något du kan be om, men inte garanteras.

load more comments (1 replies)
load more comments (-1 replies)