this post was submitted on 07 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/EttLiv at 2023-07-07 09:39:16+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Dankmooo at 2023-07-07 09:59:04+00:00 ID: jr06oof


Vill? Fixa det då.

Det är så otroligt konstigt att vi tillåter obehöriga att anställas som lärare. Skulle du vilja att vi började anställa obehöriga läkare eller poliser? Vad sägs om en 20 åring som ska operera på dig? Eller varför inte en person som inte har NÅGON aning om lagarna som ska agera din jurist? Personen fick ett A4 från en annan jurist och läser bara rakt av, det är väl ok?

En stor majoritet av lärarna vill att det ska vara statlig skola. En av Sveriges största demostrationer skedde när det skulle avskaffas. Men ingen vilja bland politikerna att införa det igen.

Börja med att göra det olaglig att anställa obehöriga. Ja, det skulle skapa kaos ett tag. Men det behövs för att öka statusen och kraven i skolan.

Ta statligt ansvar för skolan. Inför grundlöner som gäller för ALLA, även friskolor.

Inför krav på läromedel.

Ge lärarna högre laglig status. Hur är det okej att föräldrar får hota lärare? Hur är det okej att elever får hota lärare? Jämför: Vad händer om en person säger att om polisen inte gör som personen vill, kommer han bli misshandlad? Om det händer en lärare, ja, inget.

Inför krav på matsal i skolan. (Nej, det här är inte ett krav och många friskolor ger eleverna matcheckar att äta på stan med. Det är något många av mina elever säger är en anledning till att de kan tänka sig välja en friskola, för vilken 16 åring vill inte käka pizza varje dag?).

Det sista jag vill säga är,

Det är fucking sjukt att människor som i vissa fall, inte ens gått ur gymnasiet, ska bestämma om gymnasiet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Common-Wish-2227 at 2023-07-07 10:32:36+00:00 ID: jr09js2


Med tanke på att behöriga lärare försämrar en skolas resultat i proportion till hur många de är, enligt skolverket, så ifrågasätter jag ditt förslag.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Dankmooo at 2023-07-07 10:34:31+00:00 ID: jr09pa0


Källa på det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Dankmooo at 2023-07-07 10:43:14+00:00 ID: jr0afdy


Det är en ledare. Det är ingen källa.

Din källa är snart 20 år gammal. Men den hävdar även att friskolor är effektivare än kommunala, något som det är konsensus om att det inte stämmer.

Men här har du några citat, ur din egna källa.

Detta får inte tolkas som att outbildade lärare är lika bra som utbildade, långt därifrån.

Friskolor är nämligen, enligt rapporten, effektivare än kommunala skolor.

Skolor som ligger i kommuner med många friskolor är effektivare än skolor i kommuner med få friskolor – oavsett huvudman.

Det är nog en källa som vi med enkelhet kan säga, inte är pålitlig.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Common-Wish-2227 at 2023-07-07 10:45:26+00:00 ID: jr0am02


Skolverkets egen rapport, som fick utbildningsministern prickad i KU för att han tvingade igenom att den skulle dras tillbaka? Förstår att du vill bortse från den.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Dankmooo at 2023-07-07 10:47:31+00:00 ID: jr0asbr


Länka till den då. Men en rapport som hävdar att friskolor är bättre än kommunala, när det idag är allmänt känt som felaktig information, bör nog inte tas som fakta.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Dankmooo at 2023-07-07 11:11:22+00:00 ID: jr0cvgb


Tack! Mycket bättre källa än ledaren.

Jag har inte hunnit läsa igenom hela rapporten ännu. Men har du läst den? Slutsatsen motsäger det du pratar om rätt mycket.

EDIT:

Jag har läst inledningen och slutsatsen bara. Men de pratar om att elevsammansättningen har stor påverkan och är en faktor som inte kommunala skolor kan påverka, vilket påverkar. Men även att kommunala skolor måste ha beredskap som gör skolor mindre effektiva.

Rapporten pratar inte om resultat som i betyg, utan hur resurser används.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

ironparrot at 2023-07-07 10:19:34+00:00 ID: jr08i3t


Börja med att göra det olaglig att anställa obehöriga. Ja, det skulle skapa kaos ett tag. Men det behövs för att öka statusen och kraven i skolan.

Så du är en av de som anser att de 3 terminerna UVK är det som är avgörande? Att det inte spelar någon roll om det är en SO-lärare som lär ut gymnasiefysik eller om det är en lärare i omvårdnad som lär ut Matematik 5, behörigheten är det enda som är avgörande eller hur? Din analogi om 20åringen och läkaren är mer jämförbar med frågan om vem du vill ska operera ditt benbrott. Ortopeden på ST-tjänst eller överläkaren i tropiska infektionssjukdomar men som är färdig specialistläkare.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Dankmooo at 2023-07-07 10:30:34+00:00 ID: jr09dv7


Ja. Behörigheten spelar roll. Att undervisa kräver inte bara kunskapen om stoffet. Du måste kunna bedriva en pedagogik som unga förstår.

Du kan komma med vilka argument du vill, men behörigheten är det som behövs för att skapa en standard i skolan. Om du saknar behörigheten, fixa den. Det är inte svårt för människor som besitter kunskapen.

Ska vi låta människor utan körkort kör bil, bara för att de kan köra bil? Nej, det är ju helt skevt. Skaffa behörigheten om du vill köra bil. Skaffa behörigheten om du vill undervisa.

Du kan få anställningar där du har 80 % av din lön under tiden du pluggar. Du får högre CSN för att köra KPU. KPU tar 1 år. Jag har flera kollegor som kör sin KPU och arbetar samtidigt, men får inte fortsätta om de inte blir klara med sin KPU.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

ironparrot at 2023-07-07 10:32:52+00:00 ID: jr09kkk


Du inser alltså inte hur löjeväckande det blir att se hur skolor som skryter om sina behöriga lärare visar sig ha löst detta genom att ha en behörig lärare i idrott och hälsa som undervisar i NO.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Dankmooo at 2023-07-07 10:36:22+00:00 ID: jr09usd


Det är fortfarande bättre än en utan behörighet. Den läraren har fortfarande kunskapen till att undervisa, men saknar faktakunskapen.

Kunskapen som man lär ut är oftast på en ganska låg nivå. Om du har en master kan du oftast ta till dig det. Det är även lättare för en person med pedagogiska kunskaperna att lära sig stoffet än andra hållet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

ironparrot at 2023-07-07 10:41:26+00:00 ID: jr0aa0o


Så svaret är alltså att det enda som är viktigt är de 3 terminerna UVK. Jag ser fram emot showen när en behörig lärare i t.ex. idrott och hälsa som inte ens läst envariabelanalys översiktligt ska förklara Maxwells ekvationer i fysik 2. "Divergens"? "Rotation av fält?" "Partiell tidsderrivata?" "Konservativt fält"? Eller försöka förklara den tidsoberoende schrödingerekvationen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

ironparrot at 2023-07-07 10:47:22+00:00 ID: jr0arx9


Ja, det är rätt uppenbart att lärare försöker skydda skråväsendet de fick i present av Björklund.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Dankmooo at 2023-07-07 10:50:41+00:00 ID: jr0b25f


Tycker du att en person utan körkort, ska få vara trafiklärare?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ironparrot at 2023-07-07 10:52:08+00:00 ID: jr0b6m0


Tycker du att en person som har körkort för personbil automatiskt är kvalificerad att lära ut hur man kör motorcykel, personbil, lastbil, buss, stridsvagn, bandvagn och grävmaskin?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ok_Choice_2656 at 2023-07-07 16:07:28+00:00 ID: jr1f3x9


De tre terminerna är dock inte jättesvåra att klara akademiskt, däremot ingår en del "lämplighetsprövning" i form av VFU (praktik). Om du klarar att läsa tre terminer fysik eller matematik men inte klarar av tre terminer UVK så ska du kanske inte arbeta som lärare...