this post was submitted on 06 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/RegionTiny1071 at 2023-07-06 19:51:34+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

66kalas at 2023-07-06 22:29:38+00:00 ID: jqy8iji


Är så märkligt att det finns en bok på jorden man inte får bränna! Är det medeltiden vi lever på?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

svenskgurka at 2023-07-06 23:50:19+00:00 ID: jqyj5uh


Dit vi är påväg igen..

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (5 children)

lego_mannen at 2023-07-06 23:04:43+00:00 ID: jqyd166


Det är 2023, men det finns fortfarande folk som är religösa. I vilket syfte, utöver provokation, bränner man en bok i offentligheten?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

66kalas at 2023-07-06 23:17:34+00:00 ID: jqyesdc


Jo så sant att religion finns kvar, nä men det jag kan komma på är att bränna flaggor. dock så hade det varit intressant att om den till inte görs på andra sätt. Hade det varit lika kontroversiellt att köra över den, spränga, rycka sida för sida och live streama akten?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

lego_mannen at 2023-07-06 23:25:16+00:00 ID: jqyftmo


Ja, det hade varit lika kontroversiellt. Det handlar om vilket budskap man förmedlar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Humlemana at 2023-07-07 06:17:07+00:00 ID: jqzqkxe


Budskapet är väl ändå att ingen bok ska särbehandlas på det sättet?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ma8e at 2023-07-06 23:21:05+00:00 ID: jqytze5


Om man börjar förbjuda allting som några blir provocerade av så har vi inom väldigt kort tid ingen yttrandefrihet kvar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

i_touch_cats_ at 2023-07-06 23:21:19+00:00 ID: jqyfahc


Och folk får vara religiösa så mycket de vill. Men jag är inte det, så deras böcker och skrifter betyder ingenting. Att det finns folk som vill förbjuda mig från att göra vad jag vill med min privata egendom, i detta fallet en sagobok (typ Bamse, Pippi Långstrump eller Koranen) p.g.a några nötter som tror på spöken är fan skrämmande.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

lego_mannen at 2023-07-06 23:26:45+00:00 ID: jqyg0ur


Varför bränna något offentligt, om det inte betyder något för en?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

i_touch_cats_ at 2023-07-07 00:49:11+00:00 ID: jqyqufe


Varför inte? Så länge jag inte bryter mot något eldningsförbud så är det min ensak om jag vill bränna den offentligt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

lego_mannen at 2023-07-07 09:39:11+00:00 ID: jr05hbc


Jo, men då gör du ju det bara för att provocera. Dvs. hets mot folkgrupp, vilket också finns i den svenska lagen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

i_touch_cats_ at 2023-07-07 10:56:30+00:00 ID: jr0bk3f


Nej, det gör jag inte. Muslimer är för det första inte en folkgrupp (vilket är ganska uppenbart), och för det andra, så är det muslimernas egna val att de blir upprörda för att jag eldar lite. Att bränna lite papper är ju omöjligt hetsigt mot någon. Vill dom bli kränkta så får de vara det. Men svensk lag är svensk lag, och vi ska inte böja oss för utlänningars barbariska idéer.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

lego_mannen at 2023-07-07 11:10:30+00:00 ID: jr0csjv


Och vem bestämmer vilka som räknas som folkgrupp? Är väl inte alls uppenbart? För övrigt är det inte ”lite papper” som bränns, och det tror jag du förstår också. Att du nämner utlänningar är irrelevant för mig, jag tycker det är lika hemskt att bränna bibeln eller vilken annan helig bok som helst.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

kinapuffar at 2023-07-07 01:14:28+00:00 ID: jqzi522


Kritik.

För att framhäva att det är 2023 och därvid inte okej att vi fortfarande daltar med dessa verklighetsfrånvända pajasar som går runt och låtsas att det på något vis är acceptabelt att helt oironiskt leva sitt liv enligt en gammal påhittad saga från antiken.

Religion bör behandlas som vilken annan mentalsjukdom som helst. Folk har rätt att tro vad de vill, men om du sitter och dillar om änglar och demoner och skit är du precis lika tappad som någon som sitter och mumlar om tomtar och troll och ödlefolket som gömmer sig ibland oss. En religiös person förtjänar inte respekt, de förtjänar att bli erbjudna en kontakt på allmänpsyk.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

lego_mannen at 2023-07-07 10:00:20+00:00 ID: jr071ae


Pinsamt

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

kinapuffar at 2023-07-07 10:23:52+00:00 ID: jr08uev


Att tro på sagoväsen i vuxen ålder? Absolut.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

lego_mannen at 2023-07-07 10:56:46+00:00 ID: jr0bky7


Väx upp

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

fiddz0r at 2023-07-07 04:43:23+00:00 ID: jqzs0gu


Varför ska man respektera folk som är lite bakom flötet och tror på en rymdtrollkarl? Deras hobby ska inte styra över min åsikt- och yttrandefrihet

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

lego_mannen at 2023-07-07 10:05:51+00:00 ID: jr07gab


Deras rymdtrollkarl är samma gud som den kristna, glöm inte det. Sen är det ingen hobby, men det har du nog svårt att förstå…

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

fiddz0r at 2023-07-07 10:21:08+00:00 ID: jr08min


Ja de kristna är lika bakom flötet dom med. Möjligen en livsstil istället för en hobby. Själv gillar jag att fiska

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

bazongoo at 2023-07-07 00:03:06+00:00 ID: jqykvpn


Jag tycker inte att koranbränningar borde förbjudas men ditt uttalande är idiotiskt. Det är ungefär som att säga "så märkligt att det finns en kombination av ettor och nollor som man inte har rätt att äga en kopia av" när det kommer till t.ex. barnpornografi. Man kan få vad som helst att låta dumt om man abstraherar det tillräckligt mycket.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

microwavedcarrot at 2023-07-07 02:41:07+00:00 ID: jqz4m5t


Hej. Va??

Edit: Va?

Edit 2: va? ?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

bazongoo at 2023-07-07 06:34:15+00:00 ID: jqzryln


Vad är otydligt?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Humlemana at 2023-07-07 02:45:56+00:00 ID: jqzqroc


När det kommer till BP så handlar det om att skydda offrena. Om det är ett trauma för dig att en bok bränns så borde tänka om vad som är viktogt för dig i livet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

bazongoo at 2023-07-07 06:31:18+00:00 ID: jqzrq7z


Om det är ett trauma för dig att en viss kombination av ettor och nollor existerar så borde du tänka om vad som är viktigt i livet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Humlemana at 2023-07-07 09:19:37+00:00 ID: jr044fk


Du verkar inte förstå varför det ena är olagligt och det andra inte är det. För att BP ska finnas måste ett barn ha utnyttjats. Därför är det ett trauma för det barnet. För att stoppa det har sagt att BP är olagligt. Barn är omyndiga och i en särskilt utsatt situation under deras uppväxt. Att en främmande människa bränner eller på annat sätt förstör en bok som du inte äger. Utsätter inte dig som person för något.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

bazongoo at 2023-07-07 10:30:43+00:00 ID: jr09ebb


Jo, men om man bortser från att det är barnpornografi så kan man säga att det bara är ettor och nollor. Som du verkar förstå är det en väldigt relevant detalj i diskussionen vad som ettorna och nollorna representerar. På samma sätt är det väldigt relevant vad en bok representerar i en debatt om huruvida man borde ge polisstöd till folk som önskar att göra ett spektakel av att fördärva den. Det handlar om barnpornografi, inte ettor och nollor. Detta på exakt samma sätt som det handlar om koranen, inte en bok.

Kort och gott är det jag försöker framföra att man inte ska bortse från detaljer när dom spelar roll. Håller du med?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

naxelk at 2023-07-07 07:14:37+00:00 ID: jqzv5jv


Om ettorna och nollorna visar barnporr så är det inte längre en åsikt. Då är det ett barn som har blivit sexuellt utnyttjat. Om du däremot vill kolla på din hentai så får du gärna göra det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

bazongoo at 2023-07-07 07:40:44+00:00 ID: jqzx2g6


Grattis. Du har helt missat poängen. Det är inte en diskussion om åsikter, det är en om ohederlig argumentationsteknik där man medvetet bortser från detaljer. Märks tydligt att du blivit tappad som barn.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

I_like_trains_mkaay at 2023-07-07 06:19:24+00:00 ID: jqzxk3q


Ballsy. Halva subben är SD väljare lol.