this post was submitted on 06 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/RegionTiny1071 at 2023-07-06 19:51:34+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (6 children)

mokuhazushi at 2023-07-06 21:40:26+00:00 ID: jqy14cj


Jag skickade faktiskt ett klagomål till Reuters för den där artikeln. Den rent av ljuger ju. Låtsas som om informationen kommer från Aftonbladet, men Justitieminister Gunnar Strömmer säger ju ingenting som ens kommer i närheten av att regeringen på något sätt överväger att göra det olagligt att bränna koraner i artikeln på Aftonbladet som hänvisas till.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Abrovinch at 2023-07-07 04:17:12+00:00 ID: jqzfgom


Baserat på kommentarerna här inne tillhör du nog en liten minoritet som faktiskt läst artikeln...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

lysol90 at 2023-07-07 06:09:26+00:00 ID: jqzpxz8


Man kunde ju hoppas på att även Reuters skulle tillhöra den minoriteten.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Pansarskott at 2023-07-07 07:30:58+00:00 ID: jqzwd05


Man kunde ju hoppas på att även Reuters skulle tillhöra den minoriteten.

Reuters ÄR botten.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

greenit_elvis at 2023-07-07 07:04:35+00:00 ID: jqzudgg


Kan ju vara nåt att tänka på när du läser nyheter från andra länder

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

RealNessie at 2023-07-07 07:59:08+00:00 ID: jqzye70


Så himla trött på missvisande rubriker. Personligen tycker jag det ska vara ett krav för att få presstöd att även namnge vem som skrivit rubriken tillsammans med kontaktuppgifter till hen. Jag är övertygad om att det skulle bli mindre klickbete och överlag bättre kvalité och på journalistiken.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

revolving_ocelot at 2023-07-07 08:17:37+00:00 ID: jqzzq02


Det är alltid ansvarig utgivare som är ansvarig ändå, så gå på denne.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

RealNessie at 2023-07-07 08:29:22+00:00 ID: jr00jvg


Visst kan man göra det, men vem orkar göra det varje gång och hur stor är chansen att det blir någon ändring? Så länge klicken kommer in är nog ansvarig utgivare okej med att få några arga mail då och då. Enligt mig blir det endast ett taffligt försök till att behandla symptomen.

Skulle en rubriksättare däremot få veta att hen kommer få mail om rubriken blir dålig/missvisande/falsk så tänker nog personen en extra gång på hur den skrivs jämfört med om man utåt sett aldrig behöver ta ansvar för det man gör.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

depressiontrashbag at 2023-07-07 05:57:20+00:00 ID: jqzoxvx


Läste också Reuters artikel och citatet från Strömmer är inte ens i närheten av vad rubriken är. Det har hänt ett flertal gånger i år att jag läser en rubrik och sedan läser vad som faktiskt hänt/sagts och blir väldigt förvånad att dessa två inte stämmer överens.

Det är väldigt pinsamt att en organisation som Reuters manipulerar och ljuger för klick på det viset.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

spyser at 2023-07-07 08:07:46+00:00 ID: jqzz0my


Från originalartikeln i Aftonbladet:

"Det är klart att vi måste analysera rättsläget i ljuset av vårens händelser och de domarna. Analysarbetet pågår och vi får återkomma vid eventuella slutsatser av det. – Vi får ställa oss frågan om dagens ordning är bra eller om det finns anledning att ompröva den i något hänseende."

Det låter ju som att de överväger att förbjuda koranbränningar?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

depressiontrashbag at 2023-07-07 08:28:06+00:00 ID: jr00gnp


Om man inte är läskunnig och förstår vad text betyder, absolut.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

spyser at 2023-07-07 08:29:08+00:00 ID: jr00j96


Jaha, hur tolkar du det då?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Drecain at 2023-07-07 09:49:50+00:00 ID: jr0693g


"Vi ska utreda detta" = tilsätta en kommission som man egentligen inte bryr sig om vad de kommer fram till men vars egentliga syfte är att vinna tid så att frågan glöms bort och inget behöver göras

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

DiamondJutter at 2023-07-07 11:21:30+00:00 ID: jr0dswb


Oavsett, så säger han att de ska "ställa frågan om dagens ordning är bra eller om det finns anledning att ompröva den". Det är solklart detsamma som att "överväga" och implicit så säger han just att det är något de "får lov att" (se "kommer") göra.

Inte konstigt alls att omformulera detta till att man "överväger".

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

tedpelas at 2023-07-07 08:22:53+00:00 ID: jr003ct


Inte direkt, nej, men det kommer ta något år innan det är klart eller beslutat öht. Särskilt när det inte är något som är brådskande på något sätt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

spyser at 2023-07-07 08:26:04+00:00 ID: jr00bjc


det kommer ta något år innan det är klart eller beslutat öht

Självklart. Därav att det är ett övervägande och inget mer. Så titeln är rätt korrekt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

depressiontrashbag at 2023-07-07 08:29:31+00:00 ID: jr00k83


Att ge en kommentar som säger att det kommer ske diskussioner och samtal betyder inte att det är på väg att ske ändringar i Sveriges grundlag. Du saknar läsförståelse.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

spyser at 2023-07-07 08:38:55+00:00 ID: jr0180t


Håll dig till argumentet utan att övergå till personangrepp. Diskussioner på regeringnivå är samma sak som att man överväger någonting. De kan fortfarande bli så att man efter diskussionen kommer fram till att det inte är aktuellt att ändra någonting. Det är så överväganden funkar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

granistuta at 2023-07-07 08:36:23+00:00 ID: jr011o5


Rubriken säger inte att det kommer att ske förändringar i Sveriges grundlag.

Den som saknar läsförståelse här är uppenbarligen du.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

kaffeofikaelika at 2023-07-07 08:56:57+00:00 ID: jr02is4


Ja. Det är vad det betyder. Försvaret av nuvarande lagstiftning hade inte låtit så.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

gomsim at 2023-07-07 07:43:25+00:00 ID: jqzx97v


Tack! Såg rubriken på reddit igår (läste inte artikeln då). Senare gick jag in på DN för att få info om vad detta var om. Kunde inte hitta nånting... Men detta förklarar saken.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

skrutti at 2023-07-07 07:35:30+00:00 ID: jqzwoma


Kan du skicka Aftonbladets artikel som den är "baserad" på?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

darum8574 at 2023-07-07 07:55:30+00:00 ID: jqzy4rw


Aftonbladet, vafan 4chan är ju mer trovärdigt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Jonkie at 2023-07-07 08:24:28+00:00 ID: jr007d7


It's an interview though ¯\_(ツ)_/¯

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Zpiritual at 2023-07-07 10:14:26+00:00 ID: jr0844j


Det är ju en intervju, har aftonbladet börjat hitta på vad folk säger eller vad menar du egentligen?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

unpaidjanitor4life at 2023-07-07 11:23:50+00:00 ID: jr0e0pm


haha tror du dom bryr sig om det stämmer? det är faktiskt media vi snackar om, räkna inte med sanningen :D

det genererar klicks :D allt som spelar roll

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

mokuhazushi at 2023-07-07 17:17:48+00:00 ID: jr1pz3y


Ja, de svarade ju i alla fall på mitt mail och har ändrat artikeln nu. Fortfarande tråkigt att de publicerar sådan här dynga till att börja med. Är väl tusentals eller hundratusentals människor som nu tror på något som en journalist hittat på för att folk ska klicka på deras artikel. Trodde Reuters var bättre än så.