this post was submitted on 06 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/RegionTiny1071 at 2023-07-06 19:51:34+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (6 children)

Myrealnamewhogivesaf at 2023-07-06 21:10:26+00:00 ID: jqxwm0m


Alltså, hela problemet hade ju blivit löst om media inte brydde sig. Så då kan man ju undra vem det är som har intresse av å blåsa upp problemet här hemma också?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

occams1razor at 2023-07-07 06:41:00+00:00 ID: jqzsiaa


Sweddit (bots?) röstar upp skiten varje dag, är spyless på det

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Traditional_Fee_1965 at 2023-07-06 23:15:51+00:00 ID: jqyek6j


Nyans har ju inte ens försökt dölja att de driver på drevet i Turkiet. Något som är oerhört vidrigt!! Är ju som när SD var nere i Italien? Och försökte mota bort flyktingar. Skillnaden är att det blev fart på hemmaplan när SD höll på. Nyans må va ett litet parti, men det bör ju ändå bli mer än en fotnot..

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Myrealnamewhogivesaf at 2023-07-07 00:26:20+00:00 ID: jqynxxc


Därför jag inte orkar se eller följa main stream media. Dom skriver bara om saker dom vill du ska engagera dig i, och ignorerar dom stora och verkliga problemen vi har.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Bug_Photographer at 2023-07-07 07:35:26+00:00 ID: jqzwoh9


Tyvärr är det ju samma sak med dina "alternativa media - med skillnaden att de bara behandlar nyheter som hamnar inom det smala område som intresserar den.

Du gillar dem bara för att deras och din agenda sammanfaller.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

nilssonlol at 2023-07-06 21:24:37+00:00 ID: jqxyrks


Ska media inte rapportera när regeringen funderar på att begränsa yttrandefriheten?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

kissrubbe at 2023-07-06 22:16:36+00:00 ID: jqy6cdy


Skulle du kalla det en begränsning av yttrandefriheten att Strömmer anser att det kan strida mot ordningslagen?

Vettefan. Oroväckande? Ja, kanske det. Men kanske med goda intentioner?

Om polisen anser att de inte kan ge skydd åt den som bränner boken, har dom inte då en skyldighet att försöka med alla sina medel skydda denna person?

Att säga att regeringen sätter koppel på vår mest grundläggande frihet känns lite som att börja i galen ända.

Jag vet inte. Du kanske har helt rätt. Är bara matt på hur internet gör en sensation och hyperanalyserar ärenden där kunskapen är en bred men grund sjö (OBS inte menat åt dig, du är säkert en sjukt snäll person och du kanske har en juristexamen eller en master i politisk vetenskap. Eller inte, och så kan du ha rätt ändå. Det är mest en suck för hela grejen)

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

nilssonlol at 2023-07-07 12:11:36+00:00 ID: jr0iuhe


I tidningarna så står det att regeringen överväger ändringar i lagen. Om dessa ändringar hindrar människor från att nyttja sin yttrandefrihet och elda Koranen så är det väl en begränsning av yttrandefriheten?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

IAmInsideeee at 2023-07-07 06:32:46+00:00 ID: jqzruer


Skulle du kalla det en begränsning av yttrandefriheten att Strömmer anser att det kan strida mot ordningslagen?

Att han anser det, nej, men om det skulle bli lagstadgat att det är olagligt att bränna sagoboken, ja.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Myrealnamewhogivesaf at 2023-07-06 21:52:37+00:00 ID: jqy2xc4


Tänkte mer på själva bränningen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Krastapopulus at 2023-07-07 04:45:20+00:00 ID: jqzic09


Inte bara media. Även du och jag. Är ju inte direkt så att poster som berör detta går obemärkt förbi här på reddit.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

aliquise at 2023-07-06 21:34:54+00:00 ID: jqy0aug


Det är ju bara att visa Erdogan att vi tycker att det är viktigare att få bränna Koranen än att vara med i NATO och att det kommer brinna fler Koraner för att han förhalar skiten och försöker bestämma över oss.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Myrealnamewhogivesaf at 2023-07-06 21:57:14+00:00 ID: jqy3lt2


Ja, okej, kör på. Låter som ett jävla dagisbeteende för mig dock.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

mycetes at 2023-07-06 22:05:35+00:00 ID: jqy4sga


Du låter som en otroligt mesig syltrygg som viker dig för religösa barbarerns övertygelser, ynkrygg.

Du drar skam över din släkt din svege fan

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Myrealnamewhogivesaf at 2023-07-06 22:17:07+00:00 ID: jqy6ezh


Viker mig inte ett skit, din dumma jävel.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

fjantigt at 2023-07-06 22:14:52+00:00 ID: jqy63l5


såja, ta några andetag nu

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Miwna at 2023-07-07 00:31:16+00:00 ID: jqyoks5


Om det är någon som håller på med dagisfasoner så är det väl Erdogan.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mumin4ever at 2023-07-06 22:22:05+00:00 ID: jqy747n


Ja, synd att dom tjänar pengar på att rapportera om vissa oväsentligheter.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Myrealnamewhogivesaf at 2023-07-06 22:27:43+00:00 ID: jqy7wu9


Tror nog narrativ och agenda har företräde framför pengar, då det finns en jävla massa nyheter som skulle dra in lika mycket pengar och intresse som det här brännandet av koranen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mumin4ever at 2023-07-06 22:46:50+00:00 ID: jqyak3c


Isåfall är nog narrativ och agenda värt ännu mera pengar.

Tänkte endast på svensk media när jag svarade, var jag har svårt att se att det skulle vara någon större påverkning utifrån, men det kan ju vara fel såklart.

Media i länder var en bränd bok ses som väldigt fel så håller jag helt med om att det handlar om narrativ och agenda.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Myrealnamewhogivesaf at 2023-07-06 22:56:42+00:00 ID: jqybxkr


Ska inte fundera för mycket på vem eller varför, men det är nog lika mycket politisk press på media här som det är i andra västliga länder.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mumin4ever at 2023-07-06 23:02:14+00:00 ID: jqycp26


Så, från ett politiskt perspektiv, i vems intresse är det?

Hypotetiskt, om det är mot invandring, så måste jag nog pressa mig själv för att se det, men jag kan inte se mycket annat intresse för att blåsa upp det här från svensk politiks sida.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Myrealnamewhogivesaf at 2023-07-07 00:21:25+00:00 ID: jqynaar


Jag har ingen aning faktisk, man måste nog se på en större bild för att förstå det.

Det behöver heller inte va en enkel som drar nytta av detta. Och det behöver inte nödvändigtvis vara relaterat till just denna saken.

Feks. Om du har två partier som vill ha en större andel av rösterna, då kan det vara bra å splittra befolkningen över en fråga som detta, och sedan håva in röster på ja/nej frågan.

En annan grej kan vara sympati för en lagändring, eller å dra uppmärksamhet bort från en lagändring.

Saken behöver inte vara så svart vit som att det handlar om yttrandefrihet eller invandring och kultur feks. Det behöver inte va en enkelt sak å vinna på skiten heller, men flera narrativ och agendan som drar nytta av uppmärksamheten.

Det är ju såklart högst konspiratorisk å tänka sådant som det här, men man måste fråga sig hur viktigt är egentligen den här frågan i det stora? Vem bryr sig om att en snubbe bränner koranen egentligen? Varför får detta uppmärksamhet? Och sen kan man tänka sådant om alla andra löjliga nyhetsartiklar man blir serverat, och alla nyhetsvärdiga nyheter som inte får samma uppmärksamheten osv. Vi kritiserar muslimer för deras kultur, men samtidig vill vi in med NATO och Amerika som samtidig har lagar som är lika sjuk som dom muslimer praktiserar. Men det ser man inte ett skit om i Svensk/Norsk media.