this post was submitted on 06 Jul 2023
1 points (100.0% liked)
/r/Sweden
0 readers
1 users here now
founded 1 year ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Bannannass2 at 2023-07-06 20:31:45+00:00 ID:
jqxqm28
Förvånansvärt att Sverige blev en jihadistisk lydstat under den enda mandatperioden SD hade makt att påverka.
Inge_Naning at 2023-07-06 20:44:28+00:00 ID:
jqxsllf
Ironin! På tal om SD, har de gjort några uttalanden om det här?
Kurisu-FFBE at 2023-07-06 20:49:45+00:00 ID:
jqxtfbv
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-staller-sig-de-politiska-partierna-till-koranbranningarna
Jealous_Ad_1396 at 2023-07-06 20:52:44+00:00 ID:
jqxtw87
Jag undrar ändå vilka "även en stor majoritet svenskar vill förbjuda det" är. Själv har man hört noll politiska diskussioner om detta.
Så ändra i grundlagen för att vissa tycker det?
Traditional_Fee_1965 at 2023-07-06 23:12:14+00:00 ID:
jqye28l
Allt handlar väl om frågeställning och kontext. Folk hade nog inte sagt ja t.ex om inte Nato stod på spel samt all den påverkan som media har på folk just nu. Det är otroligt känslostyrt just nu. Därför jag hoppas våra lagskribenter håller huvudet kallt och inte gör något förhastat. Jag personligen undviker att ta beslut om jag är arg eller ledsen, man tar inte alltid top notch beslut då liksom...
RG_CG at 2023-07-06 23:19:13+00:00 ID:
jqyf09x
Nej det är ordningslagen man vill ändra. Ge polisen större befogenheter att neka demonstrationstillstånd
Successful-Doubt5478 at 2023-07-07 04:28:48+00:00 ID:
jqzgnxi
Och det är här det börjar bli obehagligt. Det kan nyttjas i alltför många sammanhang.
RG_CG at 2023-07-07 10:34:38+00:00 ID:
jr09po9
Absolut. Ingen värdering i min kommentar :)
TheNothingAtoll at 2023-07-06 21:22:51+00:00 ID:
jqxyhx6
Det finns undersökningar, t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/majoriteten-svenskar-vill-forbjuda-koranbranningar
Även sist det var på tapeten: https://www.tv4.se/artikel/5fng1EjgypISNUYIT1T1A/sa-manga-svenskar-vill-foerbjuda-koranbraenning-foervanande
96one76 at 2023-07-06 21:00:49+00:00 ID:
jqxv5c3
Jag tycker inte det är så konstigt att man ser att folk är för det.
Borde man förbjuda att bränna koranen blir en ganska enkel fråga om man har kontexten att många tar illa vid sig, det gör att landet hotas och de som gör det är rövhål och/eller gör det helt och hållet för att provocera. Det är med denna kontext som jag tror de flesta svarar.
Kontexten som saknas är då bland annat frågor om hur det påverkar vår yttrandefrihet, var gränserna går och hur prioriterat det är kontra andra saker. Vill du att politikerna ska lägga tid på att bränna koranen eller ta fram ett nytt elstöd tills "november"?
midas22 at 2023-07-07 06:43:22+00:00 ID:
jqzsp02
Det är bara att neka demonstrationerna eftersom de innebär eldning på allmän plats, speciellt om det är tätbebyggt område. Svårt att förstå varför de tillåter att stora folksamlingar eldar mitt i stan när man inte får använda pyroteknik på en fotbollsmatch eller smällare på nyårsafton.
theitguy19 at 2023-07-06 21:15:58+00:00 ID:
jqxxgf0
För mig är det ganska konstigt om man uteslutande funderar på att förbjuda koranbränning. Antingen är det förbjudet att elda böcker överhuvudtaget, eller så är det inte det.
Diskussionen går inte längre än så.
Successful-Doubt5478 at 2023-07-07 04:23:26+00:00 ID:
jqzg46b
Föreställ dig allokeringen av polisens resurser om det är förbjudet att bränna böcker... och alla uppmärksamhetstörstande idioter i alla åldrar som skulle bränns böcker överallt. Det skulle bli en ren nationell brandfara.
Jealous_Ad_1396 at 2023-07-06 22:26:59+00:00 ID:
jqy7t1o
Ja. Nu svarade jag inte långt för jag kände inte för att spekulera eller uttrycka mig för mycket utan lämnade frågan öppen.
Men jag tycker inte man ska ändra grundlagen om yttrandefrihet för att man får en motreaktion. De som bränner koraner är idioter, ja. Och gör det endast för att väcka reaktion, ja. Men ska ett land ändra sina lagar för att idioter gör något som andra stör sig på?
Fan då måste vi ändra på massor för både världen och Sverige är fullt av idioter som skapar reaktioner hos andra.
Hotar det någon att bränna deras religiösa texter? Nej. Det irriterar, sårar och på sätt och vis kränker deras uppfattning om värdet i texterna. Men till den grad att ett land måste ändra sig efter världen?
Tycker denna diskussion även slutar i något större, frågan om "stolt svensk" eller "ha ryggrad och stå upp för sig". Här tycker jag egentligen politiken fallerat för länge sen. Men anser att det verkligen fallerat och försvunnit iom nato och turkiet. Är jag för nato? Ja. Ska Sverige krypa och be som någon desperat? Nej. Personligen tycker jag att politikerna kan säga "vi vägrar sälja ut Sverige och svenska intressen så vi backar ut nato processen tills nato enhälligt vill ha med oss". Sen ja, det är en fråga om ge och ta för att lösa dilemman.
Men tycker det även återspeglas i politiken i Sverige.
Jaja. Slutrantat från mig.
AwesomeBees at 2023-07-06 23:36:47+00:00 ID:
jqyhcw8
Folk glömmer att anlagda bränder av moskéer är relativt vanliga här.
Jag tror att för många muslimer sänder det ett rätt tydligt budskap om att om idioterna fått sin vilja igenom så är det inte bara koranen som brunnit.
Pudding5050 at 2023-07-07 07:06:02+00:00 ID:
jqzuhjk
Nej, "relativt vanliga" är anlagda moskébränder verkligen inte. Det är en farlig retorik att driva att det skulle vara vanligt att icke-muslimer fjuttar eld på moskéer.
AwesomeBees at 2023-07-07 09:14:06+00:00 ID:
jr03qfo
I mean, en kort googling tar fram 4-5 cases de senaste åren och jag vet att en av de i malmö har brunnit ner någon gång också.
Jag kommer inte ihåg nåt liknande med kyrkor men poängen är att sånt sätter spår i en folkgrupp. Vare sig det är farlig retorik eller inte så symboliserar koranbrand mer än bokbrand.
I ett personligt exempel så kan vi ta budlight kontroversen i USA härommånaden. Det skrattades mycket om någon stolle som gick in i affärer och förstörde varor men alla transpersoner som såg den videon vet att ölkannor blev en stand in för våld mot folkgruppen.
Successful-Doubt5478 at 2023-07-07 04:25:40+00:00 ID:
jqzgchv
Även moskéer är utsatta. Ibland av muslimer om jag förstår saken rätt.
Successful-Doubt5478 at 2023-07-07 04:24:35+00:00 ID:
jqzg8e6
Väl talat. Tack.
Karatespark1 at 2023-07-07 02:43:14+00:00 ID:
jqz4v1z
Om boken är extremt kränkande själv då? Är man fortfarande en idiot om man demonstrativt bränner den? Säg att om en slavhandlare hade en bok som beskrev hur de skulle hantera sina slavar, sen bränner en slav den boken efter att ha slagit sig fri.
TheNothingAtoll at 2023-07-06 21:31:58+00:00 ID:
jqxzvdh
Det kommer nog gå under en allmängiltig lag såsom missaktning för religiösa urkunder, tecken och liknande. Samma regler kommer alltså gälla ALLA religioners heliga skrifter. Någon särlagstiftning har jag svårt att se att det skulle bli tal om. Nu kan jag inte lagen om trosfrihet som vi hade på 1970-talet, men nån liknande kan säkert återinföras. Vad jag förstår, har t.ex. Finland och Norge kvar sina hädelseparagrafer. Hets mot folkgrupp ersatte ju vår tidigare lagstiftning, men det har tydligen fallit platt i praktiken.
kinapuffar at 2023-07-07 04:19:10+00:00 ID:
jqzfnw5
Fan vad tråkigt att det är 2023 och vi backar för vuxna människor som blev våldsamt sura för att vi förolämpade deras låtsaskompis.
Vilken jävla värld, där man förväntas respektera den här typen av outvecklat beteende. Är vi verkligen Homo Sapiens allihop? Jag undrar ibland om det inte snarare är en majoritet av Erectus eller Habilis.
fiddz0r at 2023-07-07 06:30:03+00:00 ID:
jqzrmo0
Vi var top 3 minst religiösa land för ett par år sen och nu börjar diskussionen om en blasfemilag. Och sen finns det fortfarande folk som inte ser att Sverige är påväg att bli ett muslimskt land..
Tur att jag ska flytta till ett av de andra top 3 minst religiösa länderna
kinapuffar at 2023-07-07 06:58:13+00:00 ID:
jqztvo3
Eller hur? Det är tråkigt att en hel del svenskar gick på tok för hårt på hela den här woke linjen och föll för lögnen att du måste göra ett binärt val mellan att vara woke och att vara bakåtsträvande rasist. Man kan naturligtvis välja att vara varken eller och bara vara en normalfuntad människa, och de andra nordiska länderna verkar ha förstått detta bättre.
TheNothingAtoll at 2023-07-07 11:04:24+00:00 ID:
jr0c8ug
Ja, jag håller med. Det är bara en bok. Vi har fler och kan trycka fler om det skulle behövas. Religion borde inte ha en särställning, men nu har verkar många vara för ett förbud, av olika anledningar. Så då blir det nog så.
WagwanMoist at 2023-07-06 22:24:37+00:00 ID:
jqy7h0q
Fan sjukt. Minns i grundskolan när Gideon-sällskapet delade ut Biblar. Jag och ett gäng andra ungar tyckte det vore råcoolt om vi ritade pentagram och eldade upp dem (vi var typ 10). Så det gjorde vi.
I efterhand känns det larvigt och omoget som fan, men samtidigt helt ofarligt. Det skadade inte mig eller någon annan. Men framtidens ungar kanske alltså råkar hamna i kläm med rättvisan om de får samma spontana idé?
Knappologen at 2023-07-07 00:56:14+00:00 ID:
jqyrpm4
Det är ju en sak när småpojkar gör dumheter och en helt annan när en vuxen gör det i provokativt syfte precis utanför en moske eller ambassad. Man behöver ta med på vilken plats koranbränningarna skett också.
TheNothingAtoll at 2023-07-06 22:42:53+00:00 ID:
jqya0h3
Inte om du är under 15 år. Sedan finns ju uppsåtsrekvisitet kvar.
GoastRiter at 2023-07-06 22:41:24+00:00 ID:
jqy9t2o
Givetvis. Och att invaderade studenter som fått sin skolgång bekostad av Svenskar får lov att bränna Svenska flaggan vid studentfirandet är samtidigt inget konstigt. Det är ju bara yttrandefrihet. Sverige är en islamsk stat numera.
ScaleEvery2622 at 2023-07-06 22:45:50+00:00 ID:
jqyaf6p
Källa?
ShitPikkle at 2023-07-06 22:05:12+00:00 ID:
jqy4qgh
Men, det är ändå på tapeten. Bra skit...
DiamondJutter at 2023-07-07 11:38:54+00:00 ID:
jr0fgrx
Tycker personligen att SD och C verkar mest rimliga i just dessa uttalanden, även om jag inte gärna stödjer endera parti.
rnike879 at 2023-07-07 10:27:40+00:00 ID:
jr095e8
??? Är det här ett skämt jag inte förstår?