this post was submitted on 06 Jul 2023
1 points (100.0% liked)
/r/Sweden
0 readers
1 users here now
founded 1 year ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Jealous_Ad_1396 at 2023-07-06 22:26:59+00:00 ID:
jqy7t1o
Ja. Nu svarade jag inte långt för jag kände inte för att spekulera eller uttrycka mig för mycket utan lämnade frågan öppen.
Men jag tycker inte man ska ändra grundlagen om yttrandefrihet för att man får en motreaktion. De som bränner koraner är idioter, ja. Och gör det endast för att väcka reaktion, ja. Men ska ett land ändra sina lagar för att idioter gör något som andra stör sig på?
Fan då måste vi ändra på massor för både världen och Sverige är fullt av idioter som skapar reaktioner hos andra.
Hotar det någon att bränna deras religiösa texter? Nej. Det irriterar, sårar och på sätt och vis kränker deras uppfattning om värdet i texterna. Men till den grad att ett land måste ändra sig efter världen?
Tycker denna diskussion även slutar i något större, frågan om "stolt svensk" eller "ha ryggrad och stå upp för sig". Här tycker jag egentligen politiken fallerat för länge sen. Men anser att det verkligen fallerat och försvunnit iom nato och turkiet. Är jag för nato? Ja. Ska Sverige krypa och be som någon desperat? Nej. Personligen tycker jag att politikerna kan säga "vi vägrar sälja ut Sverige och svenska intressen så vi backar ut nato processen tills nato enhälligt vill ha med oss". Sen ja, det är en fråga om ge och ta för att lösa dilemman.
Men tycker det även återspeglas i politiken i Sverige.
Jaja. Slutrantat från mig.
AwesomeBees at 2023-07-06 23:36:47+00:00 ID:
jqyhcw8
Folk glömmer att anlagda bränder av moskéer är relativt vanliga här.
Jag tror att för många muslimer sänder det ett rätt tydligt budskap om att om idioterna fått sin vilja igenom så är det inte bara koranen som brunnit.
Pudding5050 at 2023-07-07 07:06:02+00:00 ID:
jqzuhjk
Nej, "relativt vanliga" är anlagda moskébränder verkligen inte. Det är en farlig retorik att driva att det skulle vara vanligt att icke-muslimer fjuttar eld på moskéer.
AwesomeBees at 2023-07-07 09:14:06+00:00 ID:
jr03qfo
I mean, en kort googling tar fram 4-5 cases de senaste åren och jag vet att en av de i malmö har brunnit ner någon gång också.
Jag kommer inte ihåg nåt liknande med kyrkor men poängen är att sånt sätter spår i en folkgrupp. Vare sig det är farlig retorik eller inte så symboliserar koranbrand mer än bokbrand.
I ett personligt exempel så kan vi ta budlight kontroversen i USA härommånaden. Det skrattades mycket om någon stolle som gick in i affärer och förstörde varor men alla transpersoner som såg den videon vet att ölkannor blev en stand in för våld mot folkgruppen.
Successful-Doubt5478 at 2023-07-07 04:25:40+00:00 ID:
jqzgchv
Även moskéer är utsatta. Ibland av muslimer om jag förstår saken rätt.
Successful-Doubt5478 at 2023-07-07 04:24:35+00:00 ID:
jqzg8e6
Väl talat. Tack.
Karatespark1 at 2023-07-07 02:43:14+00:00 ID:
jqz4v1z
Om boken är extremt kränkande själv då? Är man fortfarande en idiot om man demonstrativt bränner den? Säg att om en slavhandlare hade en bok som beskrev hur de skulle hantera sina slavar, sen bränner en slav den boken efter att ha slagit sig fri.