this post was submitted on 05 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Den diskussionen jag ser föras kring det nuvarande fenomenet med Koranbränningar gör mig mörkrädd.

Bakrunden till diskussionen är väldigt lik den kring Charlie Hebdo för ett par år sedan. Individer väljer att nyttja sin yttrandefrihet i en öppen provokation mot religiösa fundamentalister och extremister. Detta resulterar i fördömanden, våld och hot om våld från såväl muslimer som totalitära stater. Trots allt detta fanns det en förståelse att detta var en viktig fajt att ta, att det fria ordet inte är något man kan peta med. Franska regeringen, det franska folket och den fria världen i stort gav brett stöd och fördömde alla de som försökte tysta ner de.

Det jag ser i Sverige idag är kompletta motsatsen. Vadfan har hänt mellan då och nu? Vad hände med att stå upp för sina värderingar och värna om yttrandefriheten? Hur i helvete kan det vara så många som öppet förespråkar att införa blasfemilagar i en sekulär demokrati? Har vi så lite förståelse för vad som är grundpelarna i en fungerande demokrati?

Vi borde fan skämmas.


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Longballedman at 2023-07-05 16:05:20+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

v_snax at 2023-07-05 18:04:32+00:00 ID: jqsm6lf


Såg gott om folk i sverige som inte var muslimer som ändå tyckte dom fick skylla sig själva lite, samma med vilks.

Under den tiden handlade det väldigt mycket om människor som ville visa hur toleranta och antirasistiska dom var mot muslimer. Kanske samma sak nu, vet ej, men känns som många bara tycker det är onödigt.

Min åsikt är att jag håller inte med dom som bränner böckerna då deras motiv är högerextremism. Men så länge religiösa människor inte kan acceptera att andra inte lägger någon vikt i deras fabler och överreagerar så tycker jag den fria världen ska fortsätta utmana och provocera. Årligt bokbål med alla religiösa böcker.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Traditional_Fee_1965 at 2023-07-05 21:00:06+00:00 ID: jqt1c9z


Håller med dig i allt förutom att eldandet alltid skulle va högerextremt. Senast såg vi en Iranier som levt under religiöst förtryck. Du har även ateistiska motiv som kan va allt från vänster till höger. Religiöst motstånd kan säkert kappas av högerextrema som ogillar just den religionen och dess utövare. Men jag tycker ändå det är oerhört viktigt att inte göra det till en höger vänster fråga.

Mitt motstånd bygger på iden om en värld där ingen tvingas på faktalös indoktrinering. Kanske främst vill jag att religion inte motarbetar mänskliga rättigheter och ett öppet samhälle. Många religösa förespråkare, även sama som kritiserat oss just nu snackar om "öppenhet och tolerans" för att nästa andetag utropa död åt alla bögar och judar. En politisk organisation hålls till ansvar, religion kommer alltför ofta undan. Är där någon som på riktigt tror att katolska kyrkan gör sitt allt kring barn våldtäkterna?!?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

v_snax at 2023-07-05 21:07:48+00:00 ID: jqt2iiv


Jag sa inte att det alltid var högerextremt motiv. Jag sa ju t.o.m själv att jag tycker provokation av religiösa anhängare var bra om dom inte kan acceptera att religion är deras ensak och ingen annan ska behöva leva efter det.

Men i det här fallet så handlar det mer om ett hat mot muslimer än någonting annat, vilket såklart är vidrigt i sig.

Och ja precis, jag har kommenterat samma sak på andra ställen att det är extremt ironiskt hur länder som tillåter stening ska bli upprörda över hur omoraliskt det är att bränna en bok.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Longballedman (OP) at 2023-07-05 19:24:30+00:00 ID: jqsmll0


Årligt bokbål med alla religiösa böcker.

Kör! Fortsätt tills samtliga slutar bry sig. Lägg till diverse andra symboler också.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Worldly_Analysis8662 at 2023-07-05 19:58:58+00:00 ID: jqsrvjq


Menar du verkligen att motivet vid senaste koranbränningen var högerextremism?