this post was submitted on 04 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Jag har börjat läsa Koranen i samband med de koranbränningarna som har hänt och undrar om boken, eller vissa delar, kan klassas som hets mot folkgrupp. I andra kapitlet säger boken att de som inte tror på gud kommer lida ett hårt straff (2:6-2:7) och leva i "Elden" (helvetet?)(2:39).

Med andra ord skulle man kunna säga att enligt Koranen borde/ska vissa folkgrupper straffas och plågas. Är inte detta hets mot folkgrupp?


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Seosasa at 2023-07-04 11:27:42+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

sverigeochskog at 2023-07-04 13:50:08+00:00 ID: jqmrzdg


Nu är det väl likaså ett val att vara muslim

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Alexis_is_high at 2023-07-04 14:26:13+00:00 ID: jqmwqmr


Ja det är det. Varje människa anses ha en fri vilja där man har ett val huruvida man vill göra rätt eller fel. Men jag tror det viktigaste är det praktiska resultatet av ens egna handlingar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Other-Ad-1851 at 2023-07-04 13:59:37+00:00 ID: jqmt782


Tror du?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

sverigeochskog at 2023-07-04 14:13:05+00:00 ID: jqmuz1v


Ja? Religion är ju något man aktivt tror på.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

icemancrazy at 2023-07-04 14:34:22+00:00 ID: jqmxuir


Tror inte det är ett val. Jag kan inte välja att tro på gud för jag har växt upp med att vissa tror och vissa gör inte det, jag kan bara låtsats att jag tror. På samma sätt kan jag inte tro på tomten, så tror inte muslimer som lärt sig att det är så världen fungerar kan sluta tro om de inte typ utforskar alternativa sätt att leva, typ som i icketroende länder

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Alexis_is_high at 2023-07-04 15:26:15+00:00 ID: jqn54oi


Talar du inte snarare här om någon form av rädsla för vad andra skall tycka om hur man uttrycker sig?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Daniel-_0 at 2023-07-04 15:15:12+00:00 ID: jqn3kqj


Det kan ju inte vara ett val om det inte finns andra alternativ, speciellt inte för ett barn..

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Alexis_is_high at 2023-07-04 15:27:23+00:00 ID: jqn5ahg


Nej, barn brukar ju behöva utveckla sin kognition för att förstå sig på världen. Jag misstänker att i vissa kulturer kommer man längre i detta jämfört med andra. Jag tror det handlar en hel del om variation av perspektiv. Men det gäller så klart även här i Sverige.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Daniel-_0 at 2023-07-04 15:36:38+00:00 ID: jqn6l93


Givetvis. Men generellt är vi ”bättre” på detta i väst, med ett fåtal undantag i öst. Trångsynthet finns precis överallt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Alexis_is_high at 2023-07-04 14:27:27+00:00 ID: jqmwwnm


Ja, det är väl lika aktivt val som det är ett aktivt val att inte lura folk eller att undvika andra ociviliserade handlingar. Vissa har ju såklart enklare för det än andra men i grunden väljer ju alla hur de agerar gentemot sina medmänniskor.

Det finns ju de som föds och är etniskt sett muslimer, men jag skulle vilja hävda att det bara är det och att det inte räcker att säga att man är troende. Uppgiften är att utvecklas som person. Det är ens relation till gud som är det viktiga, inte om man kallar sig för troende/muslim eller ej.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Pungstark at 2023-07-04 14:42:23+00:00 ID: jqmyy0f


etniskt sett muslimer

Vet du vad etnicitet är? Det finns inga "etniska muslimer". Blir jag etniskt muslim om jag går till en moske och svär in mig som muslim?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Alexis_is_high at 2023-07-04 15:22:13+00:00 ID: jqn4k2c


En etnisk muslim är en person som utifrån sina föräldrars etniska tillhörighet (som ofta är kopplad till en enskild religion) är muslim. Det betyder dock inte att man är troende. En Svensk är t.ex. etniskt kristen eftersom Sverige kultur i huvudsak har varit kristen genom tiderna och det fortfarande finns en sådan prägel. Med det sagt så handlar det etniska inte nödvändigtvis om ett val som man själv gör.

När det kommer till folkmord så kan det handla om att gärningsmannen försöker skada personer utifrån det som de inte kan välja själv, alltså exempelvis sin etniska tillhörighet, som kan vara kopplad till en viss religion.

Sedan blir det lite mer komplicerat hos vissa etniciteter där flera olika religioner förekommer. Oftast sker inte detta och folk assimileras istället. Som exempel så har Albaner två religioner: sunni Islam och katolsk kristendom. Med du har också t.ex. greker som har katolsk och ortodox kristendom. Det är som sagt rätt så mångfaldigt, och det kan se väldigt annorlunda ut utanför Sverige.