this post was submitted on 03 Jul 2023
0 points (NaN% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/arturiaminilab at 2023-07-03 20:26:29+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 0 points 1 year ago (2 children)

mats_o42 at 2023-07-03 22:14:09+00:00 ID: jqk84jh


ja, så länge man på något sätt är part i målet så har man rätt att överklaga. Överklagan i sig är kostnadsfri. Tanken är att ingen ska hindras från en rättvis prövning på grund av ekonomi

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 0 points 1 year ago (3 children)

Termsandconditionsch at 2023-07-04 01:59:41+00:00 ID: jqkzsbn


Existerar inte något som liknar koncepten ”frivolous litigation” eller ”vexatious litigant” i Sverige? Får finnas en gräns för hur mycket trams man kan belasta rättssystemet med.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mats_o42 at 2023-07-04 06:56:59+00:00 ID: jqlsn6k


Du har ju en grovsållning i att du måste vara part i målet, det är i princip den enda formella gränsen

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Termsandconditionsch at 2023-07-04 08:52:14+00:00 ID: jqm172e


Så du kan överklaga in adsurdum oavsett hur dumt det är? Verkar vansinnigt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

mats_o42 at 2023-07-04 10:52:43+00:00 ID: jqm9xu6


Nja, inte riktigt, du har ju normalt tre nivåer av domstolar

Tingsrätt-hovrätt-hösta domstolen om vi pratar straffrätt

Förvaltningsrätt-kammarrätt-högsta förvaltningsdomstolen om vi pratar civilrätt

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Barneyk at 2023-07-04 07:11:11+00:00 ID: jqltr0y


Allt detta mötte dock avslag och togs inte ens upp i domstol om jag förstår det rätt.

Hade han stämt dom och tagit dom till domstol så hade han fått betala rättegångskostnaderna.

Men nu gick det aldrig så långt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 0 points 1 year ago (1 children)

Expensive_Tap7427 at 2023-07-04 06:05:55+00:00 ID: jqloi6y


Du kan bli dömd att betala rättegångskostnader i efterhand. Men det är ändå bra att rättssystemet inte kostar, då hade bara företag och superrika haft rättsskydd.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Termsandconditionsch at 2023-07-04 07:41:00+00:00 ID: jqlw0jj


Fast det behöver du inte här (Australien) heller men det finns regler där en advokat måste godkänna om det är exakt samma fall som kommer upp igen från samma person utan något nytt. Vi har rätt mycket sovereign citizens, konspirationsteoretiker och diverse andra dårar som gillar att slösa domstolens tid.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Expensive_Tap7427 at 2023-07-04 08:58:23+00:00 ID: jqm1mke


Så har vi det också. Det är en domare eller åklagare som beslutar beroende på vilken det är frågan om

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 0 points 1 year ago (2 children)

zushaa at 2023-07-04 01:54:08+00:00 ID: jqkz5an


Vilket kopiöst slöseri med resurser i fall som detta dock...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Cohacq at 2023-07-04 07:02:32+00:00 ID: jqlt2km


Ja, det blir en del bullshit som det här. Men mycket hellre det än att någon döms för något de inte har gjort och sen inte har råd att överklaga.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

DlphLndgrn at 2023-07-04 09:18:42+00:00 ID: jqm32mc


Vilket kopiöst slöseri med resurser i fall som detta dock...

Så kan man se det. Men det är också så att de allra flesta överklagningar är ett kopiöst slöseri med resurser. Även direkt i tingsrätten är det mesta ett otroligt slöseri med resurser.

Men vi måste väl göra det så här.