this post was submitted on 09 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/MingWree at 2023-07-09 12:57:55+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (12 children)

brakfart at 2023-07-09 13:03:23+00:00 ID: jr9sr2r


Det känns helt ärligt lite konstigt att se 3-4000 utländska personer demonstrera för att ändra lagarna i ett land, som ingen tvingar de att bo i?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Goat__EDEN at 2023-07-09 14:39:28+00:00 ID: jra4itb


Mellanöstern och nordafrika är ju smockfullt av länder, regimer och personer som delar demonstranternas exakta åsikter. Undrar varför de inte flyttar dit någonstans ibland jämlikar? Själv bor jag kvar i Sverige eftersom jag uppskattar yttrandefrihet och en sekulär livsstil.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Atomkrieg2024 at 2023-07-09 19:18:15+00:00 ID: jrb82k8


Tycker du judar också ska flytta varje gång dom utsätts för anti-semitism.

Minoriteter ska buga tyst och tycka om att bli trampade och spottade på visst? Gillar man inte det ska man dra härifrån?

Varför låtsas med demokrati och frihet då och inte bara införa en etnostat?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

og_toe at 2023-07-09 17:11:19+00:00 ID: jrapxsz


men.. men…. bidrag och fri utbildning :(((

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

PizzafaceMcBride at 2023-07-09 14:24:46+00:00 ID: jra2kxi


Med utländskt påbrå i alla fall, eller står det nåt om att dom inte är medborgare? Och ska man vara tvingad att bo i ett land för att ha moralisk rätt att demonstrera? Jag vill gärna protestera mot vissa saker som landet står för just nu, men känner mig inte tvingad att bo här.

Borde inte behövas sägas men ibland vet man inte på internet: håller inte med om det dom protesterar mot.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

IntelligentNickname at 2023-07-09 13:31:12+00:00 ID: jr9vvyr


Vad får dig att tro att de är utländska eller att de inte vill bo här? De utöver sin rätt som vilken annan svensk som vill se lagändringar. Demokrati gäller väl alla, inte sant?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Engineerju at 2023-07-09 13:43:39+00:00 ID: jr9xdii


Det är hans främlingfientlighet som majoriteten av denna subredditen är baserad på. Det är därför du ser narrativ som pushar koranbränningar med många upvotes på kort tid (narrativ som stöder frånöingsfientlighet & islamfientlighet) som ”yttrandefrihet” & och narrativ som stöder minimering av hatspridning mot muslimer & att koranbränningar är hets mot folkgrupp (vilket det är) nedröstade väldigt fort.

Denna nyhet är inget bra för denna subreddit eftersom de pushar narrativet att muslimer är hatfulla och farliga. Nu visar denna nyhet på en fredlig demonstration från muslimer och det gillas inte av dessa människor. Du kan märka det på antalet upvotes en sådan här nyhet får jämfört med den där koranbränningen skedde.

https://svjt.se/content/branna-koranen-ar-hets-mot-folkgrupp

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

brakfart at 2023-07-09 13:55:50+00:00 ID: jr9yw0g


Tycker du har en sjukt udda syn på det. Koranbränningarna är en av de mest kontroversiella ämnena i Sverige på länge. Både nationellt och internationellt.

Den artikeln du delar från svjt är en persons tolkning av laget. Med all kärlek till dig, skribenten, koranbrännare och muslimer så är den enda tolkningen som spelar roll domstolens. Så vitt jag vet, har ingen domstol än dömt koranbränning som brott mot yttrandefriheten.

Jag är stammis här på Sweddit, och jag läser ”new” sektionen väldigt ofta. Jag ser nästan aldrig posts som diskuterar om koranbränning är ett brott eller om att stödja minoritetsgrupper. Då och då dyker det upp en fråga, men som 500 andra frågor på reddit försvinner den i mängden.

Det är nästan ingen i det här kommentarsfältet som tycker att den här demonstrationen är dålig. Tvärtom, det verkar vara konsensus att det är ett bra sätt att visa sitt missnöje på. Om än ironiskt då både en bränning och en demonstration är yttrandefrihet (vare sig du tycker så eller inte).

Det som är tråkigt, dock, är att du säger att alla är främlingsfientlig. Min upplevelse av sweddit, om än homogent, är att det oftast är en väldigt liberal och semi-socialistisk del av internet. Ditt snack om främlingsfientlighet kan du ta till Flashback eller Facebook.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

IntelligentNickname at 2023-07-09 13:58:41+00:00 ID: jra079u


De är ju svenskar, så varför anser du att det är främlingsfientlighet? Varför antar du att de är främlingar? Du är ju likadan.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

brakfart at 2023-07-09 13:46:10+00:00 ID: jr9xhv6


Personer med utländskt ursprung skulle jag skrivit. Men dina andra frågor svarade jag på i en annan kommentar :)

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Rbm455 at 2023-07-09 15:46:55+00:00 ID: jradwv2


bror sakta i backarna. de åkte väl tunnelbana dit, de allra flesta!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Knappologen at 2023-07-09 13:47:33+00:00 ID: jr9xust


Men nu har vi yttrandefrihet så det är bara för dig att gilla läget.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

spyser at 2023-07-09 16:27:50+00:00 ID: jrajqgw


Självklart. Men det får en att ifrågasätta om man ska släppa in mycket fler människor från länder som har en annan syn på mänskliga rättigheter än vad vi har.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Knappologen at 2023-07-09 16:42:33+00:00 ID: jraltyg


Jag tänker mer att de är rätt korkade. De har kommit hit för att få en bättre ekonomisk standard och sen protesterar de mot det kulturella grundfundament som är anledningen till att vi är mer framgångsrika än deras värdelösa skrothögar till hemländer. Liksom, tänk efter lite innan ni säger saker.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Jimimaru87 at 2023-07-09 15:11:23+00:00 ID: jra8wbm


Och detta är bara början. Tänk när/om de blir majoritet. Folk verkar ta vår kultur och värderingar för givet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ballongvisp123 at 2023-07-09 16:47:14+00:00 ID: jrami2u


Ta en runda i Malmö, inte en svensk stad längre

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Athosphere at 2023-07-09 14:47:14+00:00 ID: jra5krw


Ingen tvingar dig att bo här heller men det stoppar inte dig från att klaga?

För övrigt är säkert en hel del födda i Sverige, även om de är muslimer.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

itendtosleep at 2023-07-09 15:55:19+00:00 ID: jraf42z


ingenting duger för grabbarna. nu när de faktiskt utnyttjar sin yttrandefrihet på rätt sätt kan de lika gärna "dra hem igen". är det inte fantastisk stämning här? de flesta har säkert en muslimsk bästa kömpis också som fog för smygrasismen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

HurricaneHenry at 2023-07-09 13:51:45+00:00 ID: jr9ydl1


Ett land som dessutom är en bättre plats att leva i, just för att vi har lämnat intolerant religion och annan förtryckande kultur bakom oss.

Somliga överinkluderande människor verkar inte förstå detta. Blicka ut över Mellanöstern och Afrika och reflektera en stund över vilken fasansfull kaos som råder där. Du vill inte ha det här, även om du blivit socialiserad till att tro det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

IDENTITETEN at 2023-07-09 17:03:31+00:00 ID: jraoto4


Socialiserad?

Var väl Fredrik "Öppna era hjärtan" Reinfeldt och alliansen som startade invandringshetsen som lett till hur det ser ut nu och UD som nyligen fördömde koranbränningarna?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Joyharm at 2023-07-09 13:06:11+00:00 ID: jr9t21n


Det är ju "godståg i botswana"-syndromet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

mludd at 2023-07-09 14:59:48+00:00 ID: jra7c3v


"godståg i botswana"-syndromet

Eftersom det enda som dyker upp på Google när man söker på den citerade strängen är din kommentar så kanske du skulle vilja förklara vad du menar?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

MrOliver66 at 2023-07-09 13:15:40+00:00 ID: jr9u3wu


Vad betyder det? Eller är det nån satir jag för trött för att hänga med på?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

PlantNo4315 at 2023-07-09 13:10:56+00:00 ID: jr9tkxd


De är svenskar nu och vi har demokrati så alla är fria att demonstrera och rösta för förändringen de vill se.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Sagiolino at 2023-07-09 14:01:54+00:00 ID: jr9zmxc


Sverige verkar vara det enda landet i världen där man kan gå över gränsen och vipps så är man helhyllesvensk trots att man inte lär sig språket eller lagar, inte annammar dess kultur och har kvar suspekta delar av sin egen kultur liksom dess åsikter om homosexuella och judar samt dess syn på främmande kulturers kvinnor som inte följer eller skyler sig med ens egens religions plagg etc och vad som man anser är ok att göra mot dessa kvinnor.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

brakfart at 2023-07-09 13:13:10+00:00 ID: jr9ttu0


Så är det, tycker protesten i sig fyller sin funktion. Klart man ska uttrycka sitt missnöje, det borde samtliga svenskar bli bättre på.

Men det är ändå någon nerv i mig som tycker det ser konstigt ut, utan att lägga någon vidare värdering i det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

theitguy19 at 2023-07-09 13:25:21+00:00 ID: jr9v7u3


Det är för att det är konstigt.

Muslimer är inte vana med att bo i sekulariserade länder med starka demokratiska pelare.

Rätten som gör att du som muslim kan utöva din religion här, är den samma rätten som tillåter mig att tycka din religion är korkad.

Men för all del kan de demonstrera att de tycker det är respektlöst att bränna koraner - på samma sätt som jag kan demonstrera för att jag tycker religion ska banlysas från samhället och alla pengar som går till div religiösa projekt/grupper skall oavkortat gå till utbildning och skolgång istället.

Det har gått 31 år av mitt liv och ingen har än kommit med ett enda argument som visar att religion tillför något positivt till samhällen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

yvrev at 2023-07-09 13:31:08+00:00 ID: jr9vvq4


Life of Brian är jag ändå tacksam för, hade vi haft den utan herr jesus och kompani?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

bikaland at 2023-07-09 13:44:41+00:00 ID: jr9xi0y


Klart vi hade, huvudpersonen i Life of Brian heter ju uppenbart Brian och inte Jesus, hallåååå liksom 🙄🙄

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

brakfart at 2023-07-09 13:46:49+00:00 ID: jr9xrid


Jag tror faktiskt att det är rätt viktigt med en gud i samhället, eller flera. Folk har en tendens att behöva ett syfte, och om det syftet är ett gubbe bland molnen så be my guest.

Men i övrigt håller jag med dig. Jag tycker det är konstigt att man kollektivt väljer att inte förstå hur det samhälle man nu bor i fungerar. Jag stöttar deras demonstration, som vilken annan demonstration som helst, men när man läser citaten från denna drar jag en djup suck.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

SwedishTroller at 2023-07-09 14:53:13+00:00 ID: jra6e4q


Så viktigt kan det ju inte vara om de mest framgångsrika länderna i världen också är sekulära?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

PlantNo4315 at 2023-07-09 13:39:24+00:00 ID: jr9wur8


Det är för att ditt land som byggts upp av dina förfäder under tusentals år går åt helvete och har förändras för all framtid på grund av de senaste 30 åren av massinvandring.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

brakfart at 2023-07-09 13:43:05+00:00 ID: jr9xaxr


Känner inte så starkt över det. Men kul tes!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

svenskgurka at 2023-07-09 14:37:36+00:00 ID: jra49s5


Nej det är de inte. Många muslimer hatar oss västvärldbor, men vill inte flytta för de har det så bra här.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Informal-System-9335 at 2023-07-09 15:30:42+00:00 ID: jrabll9


De bor i ett land, tycker det är så dåligt att det vill flytta till ett nytt land, väl i det nya landet vill det förvandla det till samma gamla land de först flyttade ifrån.

Det är verkligen inte de skarpaste knivarna vi tog emot. Känns mer och mer som de egentligen bara vill ha ett MENA land fast med bidrag betalade av svenskar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

netr0pa at 2023-07-09 18:26:25+00:00 ID: jrb0p9l


Det är detta som stör mig mest som också är invandrare men tillhör någon annan religion och folkgrupp.

Jag kom till Sverige för jag ville bo i Sverige med hur det såg ut. Hade jag velat bo i Irak tex så hade jag flyttat dit direkt istället för att flytta till Sverige.

Detta är inte rättvist med oss andra invandrare heller.