Igår var det återigen en ljum sommarkväll. Jag cyklade hem genom en mellanstor svensk stad. Underbart. Många rörde sig mot stan och hem. Folk var taggade. Så möter jag en ung kille på elsparkcykel, kanske 14 år. Han bryter av från cykelvägen drar rakt över gatan in på en parkering bakom Max. Ungar tänker jag. Men på parkeringen möter han en lika ung tjej. Hon har klänning, kanske fest ikväll. Killen räcker omgående över något litet i en stängd hand. Gubbe och nyfiken som jag är stirrar jag oavbrutet på kidsen. Jag försöker få hjärnan att acceptera ögonens intryck. Jag såg precis en deal gjord av barn, långt under myndig ålder. Dem ser nervösa ut av mitt stirrande eller bara av att gjort en deal. Jag tittar bort och cyklar hem och tänker att vissa barn växer upp så långt ifrån vad jag växte upp i.
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!
The original was posted on /r/sweden by /u/Super_NiceGuy at 2023-07-09 08:55:57+00:00.
granistuta at 2023-07-09 10:15:33+00:00 ID:
jr9e6f0
Ja, så ser det ut på en kriminaliserad marknad där det är helt omöjligt att införa åldersgränser för varken kunder eller säljare.
Politiker har möjlighet att förändra det här och reglera marknaderna, men de vägrar envist att göra det, och det du beskriver är resultatet.
LoneWolf_McQuade at 2023-07-09 10:34:14+00:00 ID:
jr9fip3
För personer under 20 skulle aldrig få för sig att köpa hem starköl eller sprit?
granistuta at 2023-07-09 10:47:28+00:00 ID:
jr9gi1f
Det har jag inte påstått, men det är svårare för minderåriga att få tag på alkohol än de kriminaliserade drogerna eftersom de lagliga försäljarna har åldersgränser och eftersom konsumenter av lagliga reglerade droger har laglig tillgång till dessa droger behöver de inte söka sig till kriminella försäljare vilket leder till att det finns färre kriminella försäljare som minderåriga kan söka sig till om de vill ha dessa lagliga droger.
BostonSwe at 2023-07-09 11:49:56+00:00 ID:
jr9ln4b
Källa på det? För jag tror inte en sekund på det. Jag kan köpa att det är fler som aktivt säljer droger olagligt än alkohol, men det är endast för det är så väldigt enkelt för en minderårig att köpa alkohol att de finns liksom inget affärskoncept bakom det.
När jag var i 15 års åldern kände jag säkert 15 pers som kunde fixa alkohol åt en. Allt från syskon, vänners syskon, sladder som av någon anledning umgicks med yngre människor. Fan va till och med ett par lokala a-lagare som mer än gärna köpte åt en om de fick lite själv. Sen fanns de väll också en handfull med människor som inte gick via systemet utan brände sprit själva och sålde eller åkte till Tyskland med jämna mellanrum.
Sen ska vi inte prata om den där vännen alla hade som kom med mesk flaskan till festen.
Som jag minns det var oftas det största hindret, likt idag, systemets öppettider, så man fick bara plannera lite runt det. Men svårt att få tag i var det inte.
jerkerthyren at 2023-07-09 12:20:08+00:00 ID:
jr9ofsh
Vanligare förr med smugel alkohol osv. Är 26 år, kände säkert 10+ förr men idag är det svårt att få tag på det. Droger å andra sidan säljs nästan vid varannan port...
När det gäller att köpa ut alkohol är det inte lika vanligt heller, är många som inte tycker risken är värd.
Jolly-Dentist2836 at 2023-07-09 16:09:00+00:00 ID:
jrah26u
Bra! Hur ska det gå till så att de flesta inte tycker det är värt risken med de andra drogerna?
gal1gr0v at 2023-07-09 17:55:35+00:00 ID:
jrawa70
du har ju svaret så varför kringgå det?
legalisering gör att ungdomar inte får tag på det lika lätt då det blir en reglering, det stoppar givetvis inte det men det blir inte alls lika höga siffror som det är idag
LoneWolf_McQuade at 2023-07-09 18:26:52+00:00 ID:
jrb0rp7
Källa på det?
gal1gr0v at 2023-07-09 18:30:28+00:00 ID:
jrb1aeo
kan väl vara egen källa för en gångs skull och säg att i mina yngre dagar var det lättare att få tag på hasch än det var att få tag på cigaretter då folk sällan köpte ut cigg åt en
mr_loose_cannon at 2023-07-09 14:52:17+00:00 ID:
jran03f
När jag var ung var det betydligt lättare att få tag på hembränt än något från systembolaget.
Whaimey at 2023-07-09 14:45:04+00:00 ID:
jra5a82
Jag skulle säga att det är både alkohol och droger bland yngre men att det utspelas på helt olika sätt. Alkoholen brukas ju som du skrev bland yngre till stor del pga alla närstående som langar. Dvs föräldrar, syskon, etc. Alkohol har ju till stor del målats upp som något väldigt oskyldigt så den som köper ut bryr sig förmodligen inte direkt. Hade inte pappa eller storasyster köpt ut hade det troligtvis inte funnits någon alkohol-kran att kontakta.
Knark är därför mycket lättare att få tag på så sätt pga den illegala marknaden. Framförallt blir den lättare att missbruka, vilket jag tycker är viktigare än att enbart kolla på konsumtion. Du behöver inte gå igenom någons päron/äldre syskon vilket ändå delvis reglerar intaget (de kanske inte köper ut alltför mycket, frågar du om för mycket får du nobben, det kanske finns en viss övervakning av bruket osv).
Kranen bryr sig inte om vad du köper, när då eller hur mycket eller under vilka omständigheter. Jag tror att kriminaliseringen av narkotika gör det mycket lättare för yngre att hamna i drogmissbruk vs alkoholmissbruk där det ändå där oftast finns någon slags mellanhand du måste gå igenom. Hade knarket istället hanterats av staten och de hade infört en åldersgräns tror jag absolut inte heller att päronen eller syskonet hade varit okej med att "köpa ut" på samma sätt som alkohol. Man har en helt annan syn på alkohol vs narkotika, vilket man kan se i hela världen och även andra länder som legaliserat. Ungarna får smutta på rödvin vid middagsbordet men de skulle ju aldrig få en bit koks eller dylikt på samma sätt även på platser där det är lagligt. Så jag tror verkligen att legalisering och reglering av försäljningen hade strypt konsumtionen bland minderåriga och framförallt missbruket.
granistuta at 2023-07-09 11:52:21+00:00 ID:
jr9luwq
Både polisen och ungdomarna själva bekräftar att det är lättare att få tag på de kriminaliserade drogerna för dem än alkohol i den här artikeln (videon är tyvärr avpublicerad).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/polisen-lattare-fa-tag-pa-droger-an-alkohol
När var du i 15-årsåldern?
Har inte sagt att det är svårt att få tag i alkohol för unga, bara det att det är lättare för dem att få tag på de kriminaliserade drogerna.
WhoNeedsRealLife at 2023-07-09 13:18:09+00:00 ID:
jr9udyo
När jag var i 15-årsåldern kunde jag ta tåget över bron och köpa alkohol själv där. Kan man inte det fortfarande? Eller måste man hela vägen till Tyskland?
granistuta at 2023-07-09 13:36:08+00:00 ID:
jr9wghv
Åldersgränsen för att köpa alkohol i Danmark är väl 16?
WhoNeedsRealLife at 2023-07-09 13:54:50+00:00 ID:
jr9yrjc
Ja, t.om. 18 på starksprit om jag minns rätt, men det var ingen som brydde sig att kolla leg. Som att handla cigg i sverige, var inga större problem det heller egentligen.
steswa at 2023-07-09 17:42:04+00:00 ID:
jrauc7e
Helt rätt.
steswa at 2023-07-09 17:46:42+00:00 ID:
jrav0ei
En del svar på din kommentar visar hur backwards Sverige är när det gäller legaliseringen av droger. Resultatet av politikerna absolut. Många, många fördelar med förändringar av lagen. Men politikerna och tydligen människorna vägrar. Synd.
navis-svetica at 2023-07-09 11:59:41+00:00 ID:
jr9mio7
Du har rätt, om vi bara började sälja heroin på Ica så skulle barnen vara så mycket säkrare 🙄
granistuta at 2023-07-09 12:00:52+00:00 ID:
jr9mml2
Nej, men vi kanske skulle sälja heroin vid konsumtionsrummen som vi också kan etablera, där de som är beroende av heroin kan köpa rent medicinskt heroin i kända doser?
MulleMecksBombplan at 2023-07-09 12:54:13+00:00 ID:
jr9rrvm
Varför ska vi hjälpa folk att döda sig sjäkva - vore det inte bättre att erbjuda bättre och mer rehab?
granistuta at 2023-07-09 12:57:36+00:00 ID:
jr9s4ms
Du har nog missuppfattat vad konsumtionsrum och heroinassisterad behandling är för något.
Det är alltså inte något som är till för att de ska döda sig själva, tvärtom är det till för att de inte ska dö p.g.a. oavsiktliga överdoser, utan de kan få medicinskt rent heroin i kända doser som de kan använda under uppsikt av personal som kan hjälpa till om de trots allt överdoserar.
Det är såklart inte det enda som personalen vid dessa konsumtionsrum hjälper till med, utöver att behandla infektioner, sår, och annan lättare vård, finns de där att lotsa vidare till beroendebehandling när personen som använder heroin är redo för det.
Det har väldigt goda resultat i bl.a. Schweiz som haft det här i runt 30 års tid.
MulleMecksBombplan at 2023-07-09 13:08:38+00:00 ID:
jr9tbvs
Men man sätter alltså inget krav alls på att användarna ska söka hjälp eller sluta bruka i dessa rum? Då ger jag hellre mina pengar välgörenhetspengar till andra saker, som slaveri eller barnarbete, än att hjälpa heroinbrukare bruka rent.
granistuta at 2023-07-09 13:35:26+00:00 ID:
jr9wdgw
Varför skulle man göra det?
Poängen är att de som är beroende av heroin ska överleva så att de just kan ta emot beroendebehandling när de är redo för det, det är ganska svårt att behandla någon som har dött.
Att ha sådana här konsumtionsrum med heroinassisterad behandling är en besparing, eftersom det dels minskar vårdkostnaden (då risken för blodsmittor, infektioner och liknande minskar) dels minskar det kostnaden för kringliggande brottslighet som många av dessa personer annars begår för att få tag på sin dagliga dos.
Dessutom minskar också antalet som säljer heroin när de som är beroende kan vända sig till en laglig källa för att få tag på sitt heroin.
MulleMecksBombplan at 2023-07-09 14:00:41+00:00 ID:
jr9zhlj
Tror helt klart de spar pengar i jämfört med att ha dem drälla på stan, men tror också det kostar mindre pengar jämtemot att de slutar bruka via rehab.
granistuta at 2023-07-09 14:16:34+00:00 ID:
jra1hxt
Det är ju målet också, att de ska överleva tillräckligt länge för att kunna genomgå rehabilitering.
När de inte längre behöver tänka på hur de ska få tag på nästa dos, utan kan vara säkra på att de kan gå till konsumtionsrummet och få den där, så kan de börja fokusera på andra aspekter av sitt liv och börja arbeta med de bitarna. Då blir det också lättare att ta emot behandling för själva beroendet.
WhoNeedsRealLife at 2023-07-09 13:23:08+00:00 ID:
jr9uykw
Missbruk finns det gott om även i högstatusjobb. Många av dessa brukare kan ha jobb och bidra själva, kanske t.om. mer än vad du själv gör. Då är det plötsligt negativt om de dör i förtid av något utblandat skit, eller hur?
MulleMecksBombplan at 2023-07-09 13:56:31+00:00 ID:
jr9yz37
Nu tror jag du har rökt lite för mycket grabben. Vi snackar om heroinvård till svårt heroinmissbrukande människor. De är inte direkt kända för att jobba i finansvärlden/annat högstatus, det är andra droger dom tas där.
WhoNeedsRealLife at 2023-07-09 14:40:39+00:00 ID:
jra4onv
Typ som den här snubben? https://www.expressen.se/nyheter/fangelse-for-heroinrokande-kirurg/
vem som helst kan utveckla ett opiatmissbruk
MulleMecksBombplan at 2023-07-09 17:49:54+00:00 ID:
jravgyr
Anektodiskt.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/utveckling-inom-andts-anvandning-och-ohalsa/anvandning/narkotikabruket-och-utvecklingen/vanligare-att-anvanda-narkotika-i-grupper-med-lag-socioekonomisk-position/
Jag trodde fan aldrig att sweddit skulle falla så lågt att argumentera för att högpresterande yrken har problem med heroin...
lingonn at 2023-07-09 14:01:12+00:00 ID:
jr9zjub
Fast Sverige har ju bland den högsta drogdödligheten i världen? Och länder som erbjuder sprututbyten, säkra ställen att bruka osv dom lägsta.
I Sverige skjuter man upp droger utbankat med fentanyl och bakpulver och överdoserar någon kör man i bästa fall drograttfull ned till akuten och dumpar dom utanför eftersom polisen kommer och haffar alla om man ringer ambulansen.
granistuta at 2023-07-09 14:52:54+00:00 ID:
jra6cks
Inte i världen kanske (USA har t.ex. mycket större problem), men nog ligger vi väldigt högt bland europas länder iallafall.
MulleMecksBombplan at 2023-07-09 14:03:04+00:00 ID:
jr9zs6r
Inte sant, ta bort jollen grabben. Östasien har mycket hårdare straff än Sverige och mycket mindre missbruk. Det är gamla, slutkörda argument du kommer med. Bara Kalifornien och Amsterdam har redan visat att legalisering leder nödvändigtvis inte till mindre missbruk.
granistuta at 2023-07-09 14:53:39+00:00 ID:
jra6gd8
Amsterdam har inte legaliserat något. Hur ser missbruksstatistiken ut i Nederländerna jämfört med Sverige?
lingonn at 2023-07-09 14:15:43+00:00 ID:
jra1e4b
https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/psykiatri/svensk-drogdodlighet-hogst-i-europa/
Det är belagd fakta att Sverige har extremt hög drogdödlighet trots att vi har väldigt hård narkotikalagstiftning (typ enda landet i världen där det är olagligt att enbart ha spårämnen i kroppen).
Folk knarkar på rätt friskt i Östasien också, även i Filippinerna där man har laglig rätt att mörda knarkare om man vill.
MulleMecksBombplan at 2023-07-09 17:52:39+00:00 ID:
jravv9r
Folk knarkar mycket mindre i de öst-asien länder med en jämförbara ekonomisk nivå, som Japan Taiwan Sydkorea Singapore; men du är inte intresserad av sanning, du har standard sweddit legaliseringsagenda, för du knarkar. Jag hade precis en person som du på jobbet, han är svintrevlig, knarkar, bryr sig bara om en politisk fråga. Hejdå
Inevitable_Bike374 at 2023-07-09 14:09:20+00:00 ID:
jra7zv5
För att det borde vara okej att ta droger. Staten borde inte lägga näsan i blöt när det gäller det. Pervers att straffa folk, låsa in de i bur för att de vill ta droger. Facism.
Om det är lagligt kan man heller inte råka ta för stor dos lika lätt. Eller farliga fakesubstanser. Man kan få information om farliga kombinationer. Man kan få motgift till opiumöverdos. Man ger ej pengar till kriminella gäng. Bättre hygien i prododuktionen.
MulleMecksBombplan at 2023-07-09 17:48:31+00:00 ID:
jrav9ss
Jag är helt okej med att vi kör lassez faire på knark och annat att stoppa i sig, men då ska inte jag tvingas dela sjukvårdskostnader med alla andra.
Inevitable_Bike374 at 2023-07-09 18:01:26+00:00 ID:
jrax41s
Vill du dra in sjukvårdskostnader för andra ohälsosamma saker också? Tex överviktiga, rökare, skador i riskfyllda sporter etc? De flesta som knarkar får ju inga stora hälsoproblem med det.
Jag ser hellre att man slutar hjälpa knarkare med vård isf. Innan man förbjuder det. Om man nu inte har råd med det.
hallonlakrits at 2023-07-09 13:09:41+00:00 ID:
jr9tfyj
Heroin i låg dos dödar inte folk, det är allt skit som heroin blandas ut med som sliter ut dem.
MulleMecksBombplan at 2023-07-09 13:11:37+00:00 ID:
jr9tnpo
Problemet är väl att många bygger upp beroende som gör att de tar större och större doser. Att låga doser av x inte dödar är knappast relevant, små doser av fentanyl/crystalmeth/dödsknark x dödar inte heller.
hallonlakrits at 2023-07-09 13:14:18+00:00 ID:
jr9tybr
Låter som du borde kontrollera dina förutfattade meningar med verkligheten.
MulleMecksBombplan at 2023-07-09 13:53:17+00:00 ID:
jr9ykl4
Det innehållet innehöll varken argument eller objektiv information och var inte särskilt givande. Låter som att du borde knarka mindre.