this post was submitted on 07 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Hej /r/sweden,

Jag hade en diskussion med några vänner kring vad vi hade gjort ifall Sverige hade blivit invaderat och ifall man har en ’plikt’ som svensk att försvara Sverige.

Vissa i mitt kompisgäng har utländsk bakgrund (Iran); vars föräldrar flydde från Iran innan revolutionen. Han sa att han hade med störst sannolikhet försökt lämna Sverige och rymma undan krig. Detta är samma person som för ~6 år sedan satt i SVT Studion och kallade Jimmie Åkesson för rasist för att Jimmie sa att invandrare från MENA-länder inte var ’svenskar’. Jag håller inte med Jimmie; men han har inte helt fel.

Kan man i ena hand säga att man är lika ’svensk’ som vilken annan svensk, men inte vilja försvara sitt hemland när det kommer till totalförsvar?

För mig så känns det som att man vill ha rättigheter utan några som helst skyldigheter,

Vad tycker ni Sweddit?


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/NyanTortuga at 2023-07-07 13:16:11+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

ValidSignal at 2023-07-07 15:57:33+00:00 ID: jr1dmff


Visst, gör många länder i kris men det var väl inte vad OP pratade om?

Om att någon tycker sig vara svensk men ändå inte vill hjälpa till. Det vill OPs kompis nog inte oavsett om det är lagstadgad plikt eller inte.

Sedan att han är skyldig att göra sin plikt är en annan sak.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Jojopojken at 2023-07-07 16:34:07+00:00 ID: jr1j6id


Totalförsvarsplikten rör inte bara medborgare. Huruvida du känner dig svensk eller inte har inte så mycket att göra med saken. En tysk som är stadigvarande boende här kan också tvingas försvara Sverige, oavsett vad han tycker om saken.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

ValidSignal at 2023-07-07 16:41:01+00:00 ID: jr1k96i


Jag vet vad totalförsvarsplikt är men läs vad op skriver istället;

"Kan man i ena hand säga att man är lika ’svensk’ som vilken annan svensk, men inte vilja försvara sitt hemland när det kommer till totalförsvar?"

Man kan ha en plikt att göra något OCH samtidigt försöka slippa undan den.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Jojopojken at 2023-07-07 17:40:46+00:00 ID: jr1tjl1


Det säger inget. Snacka kan alla. Poängen med att det är ett tvång är att inte satsa Sveriges självständighet på att alla som slår sig för bröstet och säger att man minsann anmält sig frivillig krigets första dag faktiskt gör det.

Den enda gången sånt snack spelar roll är om det faktiskt påverkar Sveriges förmåga. Den påverkas inte av något någon säger till sina polare.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

MentalPurple9098 at 2023-07-08 07:35:11+00:00 ID: jr4mhi3


Fast stridsmoral påverkar. Och stridsmoralen är knappas hög bland de som hellre flyr. Kort och gott, det spelar roll, även om du inte håller med.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

ValidSignal at 2023-07-07 16:40:55+00:00 ID: jr1k8k1


Jag vet vad totalförsvarsplikt är men läs vad op skriver istället;

"Kan man i ena hand säga att man är lika ’svensk’ som vilken annan svensk, men inte vilja försvara sitt hemland när det kommer till totalförsvar?"

Man kan ha en plikt att göra något OCH samtidigt försöka slippa undan den.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Circlejerker_ at 2023-07-07 21:27:28+00:00 ID: jr2rcjf


Finns nog många "riktiga svenskar" som inte skulle strida heller, gör det dessa till mindre svenska?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ValidSignal at 2023-07-07 21:29:43+00:00 ID: jr2ro3s


Det är OP som frågar om sweddits tankar kring detta. Inte jag.