this post was submitted on 07 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/EttLiv at 2023-07-07 09:39:16+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

ArugulaMuch at 2023-07-07 09:45:47+00:00 ID: jr05yc0


Regeringen vill (läs ville) mycket sen innan valet. Väntar fortfarande på handling.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

EttLiv (OP) at 2023-07-07 09:53:50+00:00 ID: jr06jvm


Synd att vi inte lever i en diktatur där omfattande lagändringar kan göras skyndsamt.

Dessutom hade den förra regeringen 8 år på sig att göra just detta, men vad gjorde de? Inget.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

ArugulaMuch at 2023-07-07 09:55:39+00:00 ID: jr06oy2


Dessutom hade den förra regeringen 8 år på sig att göra just detta

Tydligen har du missat att det var en minoritetsregering?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

BunnyReturns_ at 2023-07-07 14:51:20+00:00 ID: jr13m7q


Men.... detta är ju också en minoritetsregering?

Minoritetsregering är ju mycket mer standard än vad en majoritetsregering är

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

SIIP00 at 2023-07-08 06:19:31+00:00 ID: jr4gptl


Tekniskt sett, jo. Men de har en majoritet "på sin sida" i riksdagen, detta hade inte den förra regeringen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

ArugulaMuch at 2023-07-07 15:17:30+00:00 ID: jr17i86


Men.... detta är ju också en minoritetsregering?

nej.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

BunnyReturns_ at 2023-07-07 15:34:45+00:00 ID: jr1a4wt


Okej, så berätta för mig hur många mandat M, KD & L har och om de är över 50

SD har samma roll som V & C hade

Löfven 1+Löfven 2 + Magda + Denna är alla minoritets/koalitionsregeringar

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Ghaith97 at 2023-07-07 17:27:12+00:00 ID: jr1rgau


SD har samma roll som V & C hade

Nej. SD/M/KD/L gick till val tillsammans som ett block. Det har S/V/Mp/C aldrig gjort. Tvärtom, C gick till val som en del av alliansen. Regeringen som vi har idag är en majoritetsregering, då SD skulle på egen hand kalla för en missförtroende omröstning och fälla regeringen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

BunnyReturns_ at 2023-07-07 19:15:32+00:00 ID: jr27w0e


"gick till val tillsammans som ett block." Vad är det för argument?

Center gick till val med alliansen som ett block, vad hände sen? Hur påverkar valkampanjen omröstningar i riksdagen? Varför tror du att en valkampanj är samma sak som det faktiska arbetet i riksdagen och regering?

Vem som gick till val med vem är spelar ingen roll. Det har inte med regeringsformen att göra. Regeringen har inte fler röster i riksdagen än vad S+MP hade. De får igenom det som deras stödpartier godkänner punkt slut.

Regeringen som vi har idag är en majoritetsregering, då SD skulle på egen hand kalla för en missförtroende omröstning och fälla regeringen.

Men snälla, läs på. 35 ledamöter krävs för att göra en misstroendeförklaring. Det kan vara från flera olika partier. 2018 så hade V+MP över 50 mandat, C+V över 50 mandat, MP+C över 45 mandat.

Om C lyckades övertala 4 personer i något parti så kunde de kalla om en omröstning

För det andra, så krävs det sedan 175 ledamöter i själva omröstningen för att avsätta statsministern . SD har 72 mandat., så de måste få hjälp från S+V+C+MP, men gissa vad? exakt samma jävla sak gällde för C och V, gick de till oppositionen så kunde de fälla Löfven

Det är noll skillnad i makt, skillnaden är i att SD har mer gemensamt med M än vad C har med S så de kan eventuellt komma överens om mer saker.

Regeringen har inte majoritet i riksdagen, det är ren och skär objektiv fakta. Slå upp en ordbok, kolla på wikipedia, räkna deras mandat. De har ingen majoritetet och det är ingen åsikt. Ord ändrar inte betydelse bara för att du inte gillar det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

uberlorda at 2023-07-07 11:05:34+00:00 ID: jr0ccgm


Så återigen, 8 år av misslyckanden och brutna vallöften.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

DaFork1 at 2023-07-07 09:58:16+00:00 ID: jr06vse


Haha så andledningen till att vi inte ska vara kritiska till regeringen är för att den förra var sämre? Detta är en sån jävla cirkus, funderar ärligt på att ge mig i politiken, blir bara förbannad när alla skyller på varrandra istället för att ärligt försöka lösa problemen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ironparrot at 2023-07-07 09:55:11+00:00 ID: jr06np5


Dessutom hade den förra regeringen 8 år på sig att göra just detta, men vad gjorde de? Inget.

Nejmen, hur var det nu det här med att "ta ansvar för Sverige". Det är väldigt märkligt hur de "vuxna i rummet" inte har någon annan politk än att skylla på alla andra.