this post was submitted on 07 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Charlatania at 2023-07-07 06:54:02+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (5 children)

ILikeTrafficSigns at 2023-07-07 08:14:22+00:00 ID: jqzzhpr


och ändå har vi andra flyktingar som inte klarar av att vare sig integrera, lära sig ordentlig svenska eller ens skaffa ett jobb på över 10 år.

En grupp VILL anpassa sig och arbeta, en vill inte det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (7 children)

sipmargaritas at 2023-07-07 08:38:29+00:00 ID: jr016zj


Efter att vi pratat om utbildningsnivåer och kulturella skillnader får vi nog prata om elefanten i rummet..

En grupp hade svenska pensionärer, kommunpolitiker och barnfamiljer som väntade på dom med nallebjörnar, kramar och kläder i färjeterminaler och på flygplatser. En av grupperna gav människor som vant sig vid att kallas för invandrarfientliga en möjlighet att hävda motsatsen. De av dom som är företagare har stått i kö för att få visa upp leende ukrainskor bland sina anställda. Det var inte dom bruna människorna som flydde från krig som fick ett sånt mottagande, den sortens virtue signalling var reserverad till inomeuropeiska flyktingar. Den gruppen kunde i många fall mötas av en liten samling som protesterade deras blotta närvaro i den småstad de blev placerade i.

Undrar vad de här odiskutabla skillnaderna i bemötande gör med en människas motivationer.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

smalltowngrappler at 2023-07-07 10:12:01+00:00 ID: jr07xl1


Du har uppenbarligen glömt hela "refugees welcome" rörelsen som svepte över Europa generellt och Sverige i synnerhet efter att media kavlade ut bilder på Alan Kurdi efter att hans pappa bestämde sig för att Turkiet inte var tillräckligt nice så att sätta familjen på ett smugglingsfartyg till Europa var bättre.

Verkligheten är tvärtom mot det du skriver, när det kom bruna människor som media pumpat ut texter om och statsministern stått och yrat om att hans Europa inte bygger murar mot så stod naiva människor med skyltar med "refugees welcome" i hela Sverige och öppnade armarna.

Syrier åtnjöt sådan hög status som flyktingar att ingen utom möjligtvis afghaner kom nära.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/alla-syrier-far-permanent-uppehallstillstand

Det har absolut inte varit fallet med Ukraina, media och våra politiker har knappt sagt ett ord om flyktingarna från Ukraina och inga svenskar har snubblat över sig själva i sin iver att godhetssignalera "Ukrainians welcome".

Istället blev de mottarbetade då de tex inte fått rätt till SFI lika snabbt som andra flyktingar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-ukrainska-flyktingar-far-ratt-till-svenskundervisning

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

GaijinEnjoyer at 2023-07-07 08:45:45+00:00 ID: jr01prr


☝️🤓 Skulle personligen tro att det är svårt att få en elefant in i ett rum.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Rbm455 at 2023-07-07 09:41:49+00:00 ID: jr05o67


Det var inte dom bruna människorna som flydde från krig som fick ett sånt mottagande,

Var ju för fan bokstavligen flyktinggalor och folk som stod i horder på tågstationer och delade ut mat och vatten i hela europa 2015?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

sipmargaritas at 2023-07-07 10:09:54+00:00 ID: jr07ro5


Och sen då? Vad hände sen? Var det nån annan än enstaka präster och 68’-pensionärer som följde upp det med faktiskt integration?

Bara för att det sannolikt är svårare att integrera en syrier än en ukrainare i sverige betyder det inte att vi ska skita i att försöka. Förstår inte den här förlorarmentaliteten hos vissa.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Rbm455 at 2023-07-07 10:18:22+00:00 ID: jr08esi


Fast de ska inte integreras, de skall anpassa sig. Det är ju vad ukrainarna gör, därför gillar folk dem. Ingen har bett om att få ta del av syrisk eller afghansk kultur och börja ha något bönerum på jobbet liksom

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Tank_More at 2023-07-07 10:26:24+00:00 ID: jr091od


"Och sen då?" Om flyktingarna 2015 och flyktingarna 2022/23 fick samma mottagande, så faller väl ditt argument lite? Vad respektive flykting sedan har valt att göra med sin nya chans har väl berott till stor del på eget driv? Det är ju inte så att de inte har fått stöd, med hänsyn till att många fortfarande får bidrag.

"Skita i att försöka" är ett mynt med två sidor. Varför ska gemene Svensk tvingas "försöka" integrera människor som själva inte har något driv att göra det? (Oavsett ursprung)

Alltid intressant med diskussion!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Strong_Bread_7999 at 2023-07-07 11:04:21+00:00 ID: jr0c8ph


Skita i att försöka" är ett mynt med två sidor. Varför ska gemene Svensk tvingas "försöka" integrera människor som själva inte har något driv att göra det?

För att det är ett stort problem och ett slukhål för statskassan. Ägnar man sig inte åt att jobba så kanske man ägnar sig åt brott. Man måste börja någonstans och det kanske är enklast om företagare tar lite initiativ och försöker anställa fler flyktingar. Med det sagt är det ingens skyldighet att göra så, och det största ansvaret ligger givetvis på flyktingarna själva. Det är bekvämare för gemene man att göra ingenting och det hela är trots allt regeringens fel och ingen annans.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Byggherren at 2023-07-07 08:47:06+00:00 ID: jr01t7b


Nu är du för vänster. Följ bara floden och intala dig själv "alla utomeuropeiska immigranter är tjuvar och djävlar" medans du öppnar din dörr för Ukrainare och drar igen persiennerna när en kvinna med burqa går förbi utanför.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Rbm455 at 2023-07-07 09:42:26+00:00 ID: jr05pq2


det var en rejäl halmgubbe det

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

henshep at 2023-07-07 09:46:18+00:00 ID: jr05zpn


Inte alls, det är ett väletablerat faktum att personer med utom-europeiska namn sållas bort i intervjuprocesser.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Rbm455 at 2023-07-07 10:00:35+00:00 ID: jr071wy


det är därför vi importerar sjuksköterskor från fillipinerna och indier är en av de störst växande invandragrupperna antar jag? Eller kan det bero på utbildning, kultur och språk?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Byggherren at 2023-07-07 10:55:20+00:00 ID: jr0bgia


2 länder som för mindre än 100 år sedan var västerländska kolonier...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Rbm455 at 2023-07-07 11:16:03+00:00 ID: jr0dauo


precis som hela nordafrika och mellanöstern då?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Byggherren at 2023-07-07 12:30:23+00:00 ID: jr0kwxr


Haha ja! För 300 år av brutalt våld i Indien var allt som krävdes för att västernisera dom!

Om det är allt som krävs så kan vi ju genast åka ner till Syrien och bomba landet. Oj vänta! Det är redan gjort! Av blandat 2 västerländska länder som älskar att dra i trådarna överallt!

Det är väldigt lätt att se allt svart å vitt men lite nyans måste ni väl ändå ge faktumet att alla flyktingar som kommer till Sverige har kommit hit under skildrande omständigheter. Ni kan lika gärna bara medge att ni inte vill ha ansvaret att integrera folk så kan vi sluta låtsas som om det på något sätt handlar om flyktingarna själva.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Rbm455 at 2023-07-07 12:40:19+00:00 ID: jr0m1r0


Jag har aldrig sagt något annat än andra omständigheter dock? Men oavsett det, så har ju vissa grupper anpassat sig bättre, och andra sämre. Och det är som sagt inte svenskars ansvar att integrera någon, tror du syrier och iranier tillåter oss att smälla upp kyrkor och öppna slakterier hur som helst där och göra korv om vi flyttar?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

sipmargaritas at 2023-07-07 08:51:44+00:00 ID: jr0254y


Det har jag ingen lust med. Skulle mycket hellre berätta att varje människa som migrationsverket beviljat asyl i sverige, och många som inte fått asyl beviljat, är att betrakta som flyktingar och som värda exakt samma respekt, värme och omtanke som de ukrainska flyktingarna. Och att något annat förhållningssätt vore direkt osvenskt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Independent_Depth674 at 2023-07-07 09:23:39+00:00 ID: jr04ele


Du hittar bara på. Till att börja med är ju den stora elefanten i rummet att kriget är inom Europa så situationen är en helt annan.

Sen hade Sverige också länge Europas (kanske världens?) mest positiva inställning till flyktinginvandring och hade storslagna planer på hur bland annat ekonomin skulle förbättras av invandringen. Samtliga partier till vänster och höger ställde upp på den världsbilden och en majoritet av folket. Det var under den tiden och till det positiva bemötandet merparten av de du avfärdar som bruna invandrare anlände till Sverige. Ukrainarna anländer under tiden då Sveriges allmänna attityd har börjat skifta och börjat bli mer avvaktande till flyktinginvandring. Din bild är skev.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

defronde1 at 2023-07-07 09:33:31+00:00 ID: jr052xz


Ja för mot ena gruppen var man snäll och mot andra var man elak, det förklarar alla skillnader. Kultur är ju bara god mat och rolig dans.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

sipmargaritas at 2023-07-07 10:03:44+00:00 ID: jr07amc


Hur bemöter man ens det här? God mat och rolig dans har inget att göra med hur asylsökande från olika delar av världen behandlas olika väl i sina lokalsamhällen. Skulle du ha jättevarma känslor för ett land vars medborgare med all önskvärd tydlighet signalerar att du inte är välkommen?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

defronde1 at 2023-07-07 10:10:48+00:00 ID: jr07u79


Ukrainarna blev behandlade med större skepsis än 2015-vågen. Den sociala acceptansen av flyktingar hade skiftat tydligt från acceptans till skepsis när Ukrainarna kom.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

sipmargaritas at 2023-07-07 10:35:43+00:00 ID: jr09stx


du ljuger

och jag förstår varför

Det stämmer absolut inte att sveriges och svenskarnas bemötande av flyktingar från ukraina varit sämre än bemötandet syrierna fick, förstår faktiskt inte hur du ens kan intala dig själv det. Samhället visar med all önskvärd tydlighet att ukrainarna är välkomna, men att syrier icke göre sig besvär. Hur långt ner i sanden är det möjligt att stoppa ett huvud, och varför gör du det?

Det är inte kontroversiellt att påstå att svenskarna redan på förhand var mer positivt inställda till ukrainska flyktingar än till syriska.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Skaldskatan at 2023-07-07 11:12:28+00:00 ID: jr0cyzr


Jag tror nog att Sverige var generellt mindre negativt inställt mot invandring under den syriska flodvågen, men mer positivt inställda mot att hjälpa just ukrainare där man ser ett större kulturellt överlapp.

Så syrier fick inte bättre mottagande för att de var just syrier, men de fick kanske generellt bättre mottagande eftersom Sverige inte än hade helt vänt i frågan.

Min gissning i ämnet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

throwaway666_999_555 at 2023-07-07 12:02:30+00:00 ID: jr0hwcl


Det var mer polariserat när det gällde syrierna men har du helt o hållet glömt hela ”refugees welcome”-vågen? Anledningen folk inte är lika villiga att bemöta syrierna idag är för att 2015 var 8 år sedan och folk har lärt sig att vissa grupper integrerar sämre, trots det vänliga och generösa bemötandet dom fick för flera år sedan

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

defronde1 at 2023-07-07 13:17:52+00:00 ID: jr0qohg


Du verkar selektivt ha glömt bort "refugees welcome" och folk som mötte flyktingarna med "kramar och gosedjur" under 2015. Det förväntade jag mig dock eftersom din typ får dissonans i hjärnan när saker inte går atg förklaras bort med rasism.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

cyberoscar at 2023-07-07 10:22:04+00:00 ID: jr08paf


Jag förstår vad du menar men du verkar inte minnas flyktingkrisen 2015 som jag kommer ihåg den. I början där (hösten 2014 - hösten 2015) så var det ett väldigt stort engagemang bland svenskar att ta emot migranter från Syrien. Man genomförde insamlingar, folk donerade kläder, leksaker och man öppnade upp sina hem åt flyende människor. Skiftet i attityden till de migranterna var när man insåg att det blev en belastning för samhället att ta emot de, det blev dyrt för kommunerna att försörja mottagandet, det fanns inga platser kvar i flyktingförläggningarna och att handlingstiderna för asyl bara blev längre och människor som kanske inte skulle vara här hamnade i en limbo mellan utvisning och asyl. Myndigheternas svar var att börja ge ut bidrag till alla för att de skulle ha någon sorts försörjning, men det blev för vissa bara början på ett bidragsberoende.

Skillnaden nu med Ukraina är att vi har nog lärt oss av misstagen från 2015, det går inte att bara ge ut massa bidrag, vi var bättre förberedda med platser i kommunerna redan innan de första anlände, bördan delades på bättre bland de europeiska länderna och att de inte hamnade i en limbo, utan hade asyl när de anlände (tack vare massflyktsdirektivet) och kunde direkt ge sig ut och lära sig språket och söka arbete.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

I_like_trains_mkaay at 2023-07-07 09:33:54+00:00 ID: jr053vn


Ja om folk var lika ivriga på anställa mörkare invandrare också så kanske vi hade haft mindre strul med dom idag.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Piggelin4 at 2023-07-07 10:11:42+00:00 ID: jr07wpl


Om mörkare invandrare kanske var lite mer ivriga att anpassa sig till det svenska samhället. Mem det kanske är roligare att leva på soc och bedriva upplopp efter bokbränningar

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

spock_block at 2023-07-07 13:28:17+00:00 ID: jr0s18b


"Om du bara betedde dig lite mer som människa, skulle jag kunna behandla dig som en människa"

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

I_like_trains_mkaay at 2023-07-07 10:13:48+00:00 ID: jr082ef


Tror du på riktigt att samtliga muslimer är delaktiga i upploppen och inte en minoritet? Ingen vill leva på soc bidrag lol förutom dom som är kriminella, vilket återigen är en minoritet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Zestyclose_Party7002 at 2023-07-07 11:17:17+00:00 ID: jr0devl


Om du kan ta en ukrainare eller svensk där du inte behöver ta risken att råka ut för våld, vem kan döma dig?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

I_like_trains_mkaay at 2023-07-07 11:19:01+00:00 ID: jr0dknv


Och vem kan döma dig för att du är arbetslös när folk resonerar sådär? Klassisk rasism.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

GaijinEnjoyer at 2023-07-07 08:27:19+00:00 ID: jr00eoa


Nä nu är du rasistisk 🤓 /s

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Rbm455 at 2023-07-07 09:40:27+00:00 ID: jr05kp7


vaRföR VäLkomNAR vi UkrAInaRE

som det lät förra året. ja detta är varför. bryr mig inte om hudfärg eller språk, skaffa europeiska värderingar och arbeta så är alla välkomna inom rimliga gränser

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

mdstwsp at 2023-07-07 08:43:48+00:00 ID: jr01kpf


Ja. Att påstå att en folkgrupp har det sämre enbart för att de inte vill jobba utan att tänka på andra faktorer är faktiskt rasistiskt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

superznova at 2023-07-07 09:02:42+00:00 ID: jr02x9p


Du glömde /s

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mdstwsp at 2023-07-07 09:32:34+00:00 ID: jr050lv


Ja, jag var sarkastisk när jag påpekade att påståendet ”folkgrupp x är helt enkelt lata” är rasistiskt..

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

superznova at 2023-07-07 10:07:43+00:00 ID: jr07lh9


Tänkte väl, snyggt!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Lokkuri at 2023-07-07 09:00:07+00:00 ID: jr02qpn


Men om hen tänker på andra faktorer och får samma resultat, då är det väl inte rasistiskt längre?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Strildios at 2023-07-07 09:24:24+00:00 ID: jr04gfl


Då hade jag sagt att det minsann var en analyserande höna!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Rbm455 at 2023-07-07 09:41:03+00:00 ID: jr05m71


okej, så om det är rasistiskt, och? Det är ju här svart på vitt(hehe) att en grupp är mer fördelaktig att släppa in än en annan. Så vad spelar det för roll att det kallas något, vi ska väl se på utfallet?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

gonnahike at 2023-07-07 09:17:08+00:00 ID: jr03y7o


Sen finns det ju många i Sverige som tycker att de från MENA länder inte ska vara här och att de inte passar in i svenska samhället, inklusive de som jobbar och håller anställningsintervjuer, vilket gör det svårt för de att få jobb. Det är nog 2n faktor men oklart hur stor faktor

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

BunnyReturns_ at 2023-07-07 15:13:44+00:00 ID: jr16xqp


Iranier uppväxta i Sverige, tjänar i snitt mer än svenskar.

Riksdagen brukar bestå av cirka 3-4% av Iranier

De är överrepresenterade i nästa varenda område du kollar på där det krävs hög utbildning eller liknande.

Hur kommer det sig att samhället har sådant agg/rasism mot folk från MENA länder, när Iranier fullständigt briljerar?

Eller kan det vara så att Iranier har en kultur och tradition att utbilda sig, jobba hårt och många är sekulära av sig?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

No-Ingenuity5099 at 2023-07-07 19:32:52+00:00 ID: jr2agq7


Nej det beror på att de som utvandrat från Iran till Europa främst har tillhört eliten/överklassen. Medel IQ i Iran är fortfarande lite på 80 jämfört me ca 100 i Sverige.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

BunnyReturns_ at 2023-07-07 20:31:37+00:00 ID: jr2j5m7


Nej det beror på att de som utvandrat från Iran till Europa främst har tillhört eliten/överklassen

Ja, det är en stor del av varför de lyckas så bra, men det säger ju inte emot det jag sa heller. De utbildade kom hit, och de hade en kultur av kunskap, studier och jobba. De har inte blivit hindrade av att de kommer från ett MENA land. Det visar hur svag förklaringen att andras misslyckanden beror på rasism/diskriminering, för då hade inte Iranierna lyckas så bra.

Det tydligaste korrelationen du kan se mellan folkgrupper som lyckas bra som invandrare i alla länder är en kultur av utbildning och arbete. Det är den gemensamma nämnaren oavsett vart du kommer ifrån.

Det är dock inte riktigt rätt att jämföra Iran i nu tid, och Iran som dessa människor lämnade. Det var ett högutbildat relativt fritt land, nu är det mer eller mindre som alla andra länder där i kring, med andra ord så fanns det högutbildade som kunde fly för att landet inte hade varit i totalt kaos

Medel IQ i Iran är fortfarande lite på 80

Den tror jag inte en sekund på, 80 är nästan efterbliven

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

gonnahike at 2023-07-07 16:03:19+00:00 ID: jr1ehri


Jag vet inte vad det kan bero på, om det nu är sant

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

cyberoscar at 2023-07-07 10:06:08+00:00 ID: jr07h3z


Där har vi varit för slappa och för dåliga tycker jag. Min personliga åsikt är att man borde få studiemedel eller aktivitetsersättning för att man går SFI som ett incitament att gå och lära sig språket. Tyvärr idag måste folk välja mellan ett betalande jobb där de inte förstår och inte kan göra sig förstådda eller lära sig svenska utan någon ersättning och ser inte någon poäng med att fortsätta.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Skaldskatan at 2023-07-07 11:15:10+00:00 ID: jr0d7tr


Det går att göra båda. SFI har kvällskurser. Det går dock inte snabbt och kvaliten är väldigt varierande men det är felaktigt att säga att invandrare måste välja ena eller andra.

Källa: jag vet för jag har det i min absoluta närhet.