this post was submitted on 07 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Charlatania at 2023-07-07 06:54:02+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (7 children)

swedishcheesecake at 2023-07-07 08:10:44+00:00 ID: jqzz8da


Min polares farsa är chef på ett företag som tillverkar olika typer av förpackningar i kartong. För ca 8 månader sen stövla det in 2 ukrainska kvinnor som frågade på knackig engelska om det fanns jobb för dem. De ville ha vilket jobb som helst.

Företaget fick bokstavligen slåss mot myndigheter för att kunna anställa dem. Myndigheterna vägrade ge dem personnummer. Efter många om och men gick det att lösa. De är nu anställda med samma villkor som svenskarna som arbetar där.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

FlygandeSjuk at 2023-07-07 10:28:32+00:00 ID: jr097x4


Hur i helvete fixades personnummer? Låter som korruption då det har varit helt jävla omöjligt för de individer jag känner..

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

swedishcheesecake at 2023-07-07 11:55:38+00:00 ID: jr0h6gh


Knappast korruption. Företaget låg på som fan för de hade rätt kompetens mot arbetsförmedlingen och individerna fick själva ligga på Migrationsverket. Migrationsverket krävde mer eller mindre bevis för att de hade jobb. Frågade till och med efter en lönespec. Men företaget kunde inte försäkra dem så de kunde börja jobba och även om de började jobba så måste de ha personnummer för att kunna få lånen utbetald.

Hamnar någon mellan två myndigheter så har man ett helvetet framför sig. Svenska myndigheter har sämre samverkan än två konkurrerande företag.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

FlygandeSjuk at 2023-07-07 12:03:40+00:00 ID: jr0i0ok


Ja, men återigen så har jag varit i en liknande situation och de har blå nekat och referat till EU-direktivet och menat på att det trumfar arbetstillståndet. Svaret vi har fått är att under tiden som kriget pågår kommer dessa individer inte kunna söka arbetstillstånd med möjlighet till personnummer. Huvudregeln är att du ska ansöka om arbetstillstånd och ha fått tillståndet beviljat innan du reser in i Sverige.

Därför låter det som korruption för mig. Säger inte att det är det, men systemet skiljer sig uppenbarligen beroende på situation. Det gör mig extremt frustrerad. Ett system för de med kontakter och resurser, och ett annat för de som får fel handläggare på migrationsverket.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

swedishcheesecake at 2023-07-07 13:29:48+00:00 ID: jr0s8gk


Det är skillnad på arbetsinvandring och flyktinginvandring. Ukrainarna hade nog inte några större funderingar på att komma hit för att arbeta innan kriget. De flesta trodde nog att de skulle återvända inom kort till Ukraina igen.

Förstår du är upprörd. Men dessa ukrainska kvinnor hade inga kontakter när de kom hit.

Vi har också ett större ansvar för europeiska flyktingar från vårt närområde. Det gör nog att fler privatpersoner och företag också tar ett större ansvar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

SzLeekz at 2023-07-07 08:31:58+00:00 ID: jr00qg3


Såna här företag som behövs fler av i Sverige. Inte bara att dom anställer någon som är helt ny i samhället utan att de även aktivt hjälper till med att fixa personnummer och att även ge motsvarande svenska villkor.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

PsychonautChronicles at 2023-07-07 13:30:37+00:00 ID: jr0sc87


Det är nog även såna här flyktingar det behövs fler av (eller snarare högre andel av) och färre ekonomiska migranter som inte vill arbeta.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

swedishcheesecake at 2023-07-07 08:59:46+00:00 ID: jr02puc


I Sverige är vi inte vana att flyktingar tröttnar på myndigheter och söker jobb själv. Det är nog där skon klämmer.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

pm_stuff_ at 2023-07-07 09:16:45+00:00 ID: jr03x7o


du tror inte det är tvärtom då? Flyktingar tröttnar på myndigheter och pappersvändare?

När jag pluggade träffade jag gott om folk från både eu och icke eu som hade enorma problem med att få personnummer och kunna skaffa ett jobb och ens skaffa ett bankkonto.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

hullabaloo87 at 2023-07-07 09:26:41+00:00 ID: jr04m78


Samma här, var med på skatteverket efter ett par gånger så överhör en annan handledare eller vad det heter samtalsämnet och säger helt slappt "men vi kan ju ge dem ett temporärt personnummer". Då gick min partner det, så kunde hon fixa allt skit som hade varit helt omöjligt att göra innan för system måste gå korrekta nummer på plats X. Kunde inte ens gå till gymmet för medlemskap krävde personnummer.

Alltid roligt när olika saker går att fixa det handlar bara vem man råkar få som ska fixa det.

Efter många års väntan så ringde vi Migrationsverket för att fråga hur det går med medborgarskapsansökan. Ingen gör något är svaret och ingen har notifierat detta. Så kan ni göra något? Kan ni kolla på det? Nej, då måste ni skicka in rn blankett som klagar på att det tar tid eller nått inden stilen. Så då får man blanketten utskriven på bibliotek, signerar, scannar, skickar i mail. Sen börjar de kolla på ansökan. Detta är bara två av tusen otroligt korkade saker jag fått uppleva som svensk när bara min partner ska få allt från det enklaste till medborgarskap i Sverige. Talar man med andra som gjort liknande resa är det mycket skratt och liknande historier.

Bara att uppdatera sitt pass är helt otroligt. Måste fysiskt åka till Stockholm som är så billigt, för att göra något som tar ett par minuter när en ambassad från samma land ligger på andra sidan sundet i Köpenhamn.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

miniatureconlangs at 2023-07-07 09:33:24+00:00 ID: jr052o6


Vad gäller temporära personnummer (så kallade "samordningsnummer") skall de fungera precis som personnummer, men eftersom de har en lite annan syntax (dagen i månaden uttrycks + 60, d.v.s. om du är född den 5:e april står det som ÅÅ0465).

Nästa problem: flera banker lär vägra ge konton åt personer som har sådana, och bankerna skyller ofta på att deras mjukvarusystem inte kan handskas med dessa nummer.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

DogeGode at 2023-07-07 14:05:06+00:00 ID: jr0x1z6


[…] men eftersom de har en lite annan syntax.

Eftersom "men" är en samordnande konjunktion.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ChemoTherapeutic2021 at 2023-07-07 11:58:41+00:00 ID: jr0hhv1


Ja du … jag fick åka till Berlin för att förnya mitt pass i tid . Det var nämligen så att polisen i Sverige inte hade några tider förrän sex månader senare .

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Antom_Shimaya at 2023-07-07 17:05:56+00:00 ID: jr1o56p


Har en kompis som kom från Afghanistan under flyktingvågen och efter att ha pratat med honom så inser man hur Kafkaesk processen i Sverige är om man inte är medborgare. Han jobbade en sommar inom äldrevården och det funkade hur bra som helst, blev erbjuden fortsatt anställning med. Problemet? Jo hade han jobbat kvar där hade han blivit utvisad då jobbet inte uppfyllde kraven enligt gymnasielagen. Han fick istället leta runt rätt akut och fick i slutändan ett jobb inom bygg som betalade bättre men som helt klart var en arbetsgivare som inte följde lagen om vi säger så.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

ValidSignal at 2023-07-07 09:15:54+00:00 ID: jr03v2h


Vad jag förstår så var det ett problem med att hanteringen av ukrainska ärenden delvis automatiserades i delar och att passnummer inte lades in korrekt vilket gjorde att Skatteverket inte kunde ge personnummer och att Migrationsverket fick göra det manuellt vilket såklart tar tid för många tusen och tusen pass.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ChemoTherapeutic2021 at 2023-07-07 12:01:18+00:00 ID: jr0hrtf


Problemet är att ukrainarna gavs automatiska tillstånd utan rätt till folkbokföring (minst 1 år för att kunna bli folkbokförd).

Även när de visar att de har jobb är svaret från Skatteverket :

”Men det är ju provanställning, kom tillbaks när det är fast ”! Fine … de gör så .. ”men du har ju bara tidsbegränsat tillstånd enligt massrörelsedirektivet ”.

Det är nästan som om Skatteverket inte vill att dessa personer ska folkbokföras :/

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

WholeFactor at 2023-07-07 15:32:06+00:00 ID: jr19qhy


En vän till familjen har tagit in ett par ukrainare. De här inte fått något stöd - ingen SFI, inga bidrag, ingen praktikplats. Våra vänner bekostar detta ur egen ficka (och gör det med glädje).

De har fått fri lejd förvisso iom massflyktingsdirektivet (som dock är tidsbegränsat), och i vissa län fick de åka gratis buss och tåg (wow...). Ändå märkligt hur vissa flyktingar behandlas klart sämre än andra.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

swedishcheesecake at 2023-07-07 16:57:12+00:00 ID: jr1mssg


Ja. Jag känner personligen att svenskar har varit mer öppna och välkomnande mot ukrainare. Men jag förstår det. Det är folk från vårt närområde med en kultur vi kan relatera till mer. Tex ungefär samma syn på familj, individuell frihet, vad som är rätt och fel(inte stjäla, inte älska fler än din närmste, gör din plikt och kräv din rätt osv).

På något sätt känns det som att politiker inom många partier och höga tjänstemän på myndigheter vurmar mer för en specifik grupp av flyktingar och verkar mer obrydda kring de i vårt närområde.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Kyetsi at 2023-07-07 18:06:55+00:00 ID: jr220rx


därför det var en oerhörd politisk vinst att stötta flyktingvågen 2015 som kom från andra sidan planeten.. det var inte direkt första bästa säkra landet dom gick in i heller utan vandrade igenom otaliga säkra länder för att ta sig till sverige. fullkomlig galenskap och vem har tagit ansvar för att få in dom i samhället? ingen, vänsterblocket snackade mycket men gjorde nada och nu ser vi resultatet av maktkåta politiker och blåögda väljare.

ukrainarna är som sagt närmare grannar och det är dom som vi egentligen borde stötta och inte araberna som tagit sig genom otaliga länder för att utnyttja svenskarnas dumhet och feghet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

swedishcheesecake at 2023-07-07 18:58:01+00:00 ID: jr25a5o


Håller med dig.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

WholeFactor at 2023-07-07 18:00:44+00:00 ID: jr1wmqo


Det är ett skarpt krig mot vår svurna fiende Ryssland, kvinnor och barn som flyr. Tror det är lättare att köpa en sådan situation för svenskar och finnar, men inte minst för gamla östblocket som också led under kommunismen och ryskt förtryck. De länderna har i regel radikalt olika synsätt på ukrainsk kontra utomeuropeisk invandring.

Tyvärr tror jag många svenska politiker lidit av de låga förväntningarnas rasism, där människor från tredje världen ansetts vara ena hjälplösa stackare som Europa bör ta sig an som kul projekt. Typ som när man lite överflödigt renoverar köket för att man kan, eller lite som när en 18-åring köper en dyr hund som statussymbol - fast på nationell och kontinental nivå.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

aBigBottleOfWater at 2023-07-07 09:51:04+00:00 ID: jr06cec


Vårat företag hade samma problem med en italienare som flyttat hit pga svensk flickvän, inget personnummer = ingen lön, men rör att få personnummer krävde de att han skulle ha jobb och ville stt han skulle bevisa det med gissa vad? Lönespecifikationer

Vi brukade skratta åt hans mailkonversationer med myndigheterna på fikarasterna, tillslut efter typ 5 månaders arbete utan lön fick han personnummer och lönerna retroaktivt

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Ferdawoon at 2023-07-07 13:33:46+00:00 ID: jr0sr7v


Enligt något EU-direktiv så får Banker inte neka EU-medborgare att öppna konto i annat EU-land. De kan öppna begränsat konto, typ untan internet-bank, onlineköp, etc, men konto för lön och betalkort ska de inte kunna neka.

EDIT: enligt vad de sagt på r/TillSverige iaf.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Alys_009 at 2023-07-07 16:07:39+00:00 ID: jr1f4xb


Det stämmer, men ofta nekar de ändå. Den som är påläst och kan argumentera för sin sak kommer att få sitt konto, men det är ju inte så lätt för den som är ny här och inte kan språket.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

PsychonautChronicles at 2023-07-07 13:32:40+00:00 ID: jr0sm02


Det låter märkligt då Italien är med i EU och jag känner flera från andra EU länder som utan problem jobbar i Sverige utan svenska personnummer.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

WagwanMoist at 2023-07-07 10:39:59+00:00 ID: jr0a5lp


Har en vän med utländsk fru, lite samma problem där men får inte ens stanna i landet (icke-EU). Verkar vara moment 22 flertalet gånger i processen. Helt sinnessjukt. Hon har dessutom (åtminstone för 2-3 år sedan) flera företag som erbjudit att anställa henne om hon kan få uppehållstillstånd.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

6XJPCmTMB7gm3rMhUKE5 at 2023-07-07 10:59:26+00:00 ID: jr0bt5g


Skulle sagt att hon var muslim

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

WholeFactor at 2023-07-07 15:42:34+00:00 ID: jr1bbey


Varför känns det som att det finns mer än bara incitament i nuvarande system för att helt enkelt gå på bidrag? Utöver att bidragen är relativt generösa dvs.

Går man på bidrag tycks det bli färre problem med myndigheter än om man försöker ta egna initiativ. Man kan fastna på personnummer som ni skriver, eller om man ändå får ett jobb, ryka på några missade hundralappar i semesterersättning eller liknande. Detta är löjligt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

rullarzutt at 2023-07-07 10:50:46+00:00 ID: jr0b2e0


Varför använder du bokstavligen när det uppenbart inte är rätt? Det var inte så att företaget hade slagsmål med myndigheterna?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

swedishcheesecake at 2023-07-07 11:56:31+00:00 ID: jr0h9qf


Man kan slåss verbalt också. Men jag använde mest det för att irritera dig. Blev så glad när jag såg att du hade kommenterat och det tog energi av dig.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

rullarzutt at 2023-07-07 12:07:39+00:00 ID: jr0ifip


Nä asså du har något grovt tix och bete dig dumt

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ImOnDrugsRightNow at 2023-07-07 14:37:06+00:00 ID: jr11k4x


Varför använder du "tix" när det uppenbarligen inte är rätt?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Atomkrieg2024 at 2023-07-07 23:13:28+00:00 ID: jr35vqw


Vad gulligt.

Undrar om chefen skulle vara lika ivrig att anställa 2 irakier på samma vis eller om han skulle ringa väktare, eventuellt polis för att avlägsna dom?

Folk använder den här tråden för att trampa ner på invandrare från MENA länder utan att inse att dom inte behandlar Ukrainianare och Invandrare från andra länder på samma viss. Ukrianare för jobb direkt medans utbildade invandrare knappt kan få en telefonintervju efter åratals av jobbsökande.

Inte fan fick mina föräldrar gratis kollektivtrafik, jobb på direkten och boende när dom kom hit.