this post was submitted on 07 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/WarmNeighborhood at 2023-07-07 06:53:40+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (26 children)

bootpebble at 2023-07-07 07:36:38+00:00 ID: jr00fe8


Kommentarerna här är väl lite väl polariserade? Måste systembolaget gå under bara för att det mister monopolet?

Tänk en värld där jag kan gå till systemet för att få ta del av specialisters kunskap och stora utbud, och samtidigt kunna köpa en kall fulöl hos Harem på hörnet som jag kan dricka direkt när jag kommer hem.

Sidofråga, säger inte EU gudarna att monopol är ajabaja?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ImprobableAsterisk at 2023-07-07 08:33:37+00:00 ID: jr19zbx


Jag vill kunna köpa en liter starksprit och två 4-pack Redbull på Konsum.

Innan den dagen kommer så kommer jag inte vara helt nöjd med svensk alkoholpolitik.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Swen88 at 2023-07-07 09:29:40+00:00 ID: jr04tfw


Frågan är hur många mindre lokala systembolag som kommer överleva isf. Och därmed kommer troligtvis även bra lokal expertis försvinna.

load more comments (2 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

EasyLengthWise at 2023-07-07 08:56:05+00:00 ID: jr02gk9


Måste systembolaget gå under bara för att det mister monopolet?

De är för dåliga för att klara sig på en fri marknad

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (8 children)

rakosten at 2023-07-07 09:19:59+00:00 ID: jr045dk


Kan vi i alla fall ta död på den där myten om ett stort utbud i alla fall? De har mycket kunnig personal men utbudet är ett skämt jämfört med t.ex. amerikanska BevMo. Vill du få tag i någonting utöver det som vi svenskar dricker så är det ett jävla bök. Systembolaget, bara som exempel, har inte ens bemödat sig med att ta in Espolon som är ett av världens mest välrenommerade tequila-märken men det där rävgiftet till tequila som går under namnet Sierra har man i överflöd. Espolon finns inte ens att beställa utan bolaget hänvisar till privatimport.

Ovan var bara ett exempel men belyser en genomgående problematik med det svenska utbudet. Är du entusiast så är du fucked så länge det inte handlar om rödvin.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Rbm455 at 2023-07-07 09:44:50+00:00 ID: jr05vva


precis, stort utbud inom vissa saker kanske. försök att få tag i bitters och mezcal, mer än 3 sorter....

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

rakosten at 2023-07-07 10:05:24+00:00 ID: jr07f1u


Här ser vi en som kan sina grejer! Hittade faktiskt en flaska mezcal i Örebro för några månader sedan. Är nog första och sista gången jag sett mezcal i butikssortimentet. Blev lite halvt paff och slog till direkt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

anilsen at 2023-07-07 19:15:20+00:00 ID: jr27uy2


Kom en i dagens släpp.

load more comments (2 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

bootpebble at 2023-07-07 09:24:46+00:00 ID: jr04hev


Det går säkert att ta död på myten med tillräckligt engagemang och pengar, ska du föra upplysningskampanjen?

Jag jämförde med en spansk bodega, eller genom gallret i källaren i Kolkata, eller hos teoretiske Harem på hörnet.

Jag är övertygad om att du vet oändligt mer än mig om ämnet, men ville poängtera att stort är subjektivt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Rbm455 at 2023-07-07 09:49:27+00:00 ID: jr0681i


sen är det i grunden ett fånigt argument tycker jag, för folk går inte direkt och köper udda franska viner överlag. utan det som köps är ju 3 apor och kung, speciellt på landsbygden

load more comments (6 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ironparrot at 2023-07-07 09:36:14+00:00 ID: jr059q5


Systembolaget precis som andra avskaffade monopol byggde på att platserna med hög omsättning subventionerade platserna med låg omsättning. Det är inte en hållbar modell om det ska till fri konkurrens.

EU skriker mycket om konkurrens men de har inga problem med att hålla olänsamma jordbruk under armarna. Ungefär som diverse fanatiska svenska Centerpartister som gärna gallskriker om fri global oreglerad konkurrens men så snart jordbruksoligarkerna börjar känna sig hotade då är det inte så aktuellt längre.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Calm_Attention600 at 2023-07-07 08:29:39+00:00 ID: jr00kla


Ja det här är ju en perfekt lösning :)

Blir lite förvånad över hur heated diskussionen blir haha

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

bootpebble at 2023-07-07 08:56:52+00:00 ID: jr02ila


Så jävla ödesdigert så fort nånting eventuellt ska ändras i rutnätssverige :D

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (30 children)

Obeydon at 2023-07-07 09:03:55+00:00 ID: jr030ek


Bara för att systembolaget upphör att existera så behöver det inte betyda att expertis inom området kommer att försvinna. Om en privat aktör öppnar upp en egen vinshop så lär ju troligtvis den personen vara kunnig inom sin produkt, inte all alkoholförsäljning kommer att ske på Halals Tobaksaffär.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

bootpebble at 2023-07-07 09:10:16+00:00 ID: jr03gqf


Precis, istället kan Stinas Fina Viner få slå upp portarna. Jag försökte väl lyfta fram att bolaget ändå kan bidra med något också

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

HashMapsData2Value at 2023-07-07 09:56:42+00:00 ID: jr06rpc


Harams Tobaksaffär

load more comments (28 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

VultureSausage at 2023-07-07 09:10:12+00:00 ID: jr03gjs


Sidofråga, säger inte EU gudarna att monopol är ajabaja?

Jo, men vi fick ett undantag när vi gick med.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

bootpebble at 2023-07-07 09:16:18+00:00 ID: jr03w57


Schysst!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Hamsterloathing at 2023-07-07 08:56:05+00:00 ID: jr06yat


Snackade med en norsk Civilekonom igår.

Han: Det är Jättenkelt att registrera sig själv som privatimport.

Jag: Jag somnar efter att läst 1 stycke lagtext.

Han: "MEN DET ÄR ENKELT"

Jag borde se över hans påstående. Men känner nog att jag vill behålla hatet så jag arbetar mot avskaffande.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Klas-Bertil at 2023-07-07 08:33:37+00:00 ID: jr00ula


Tänk en värld där jag kan gå till systemet för att få ta del av specialisters kunskap och stora utbud, och samtidigt kunna köpa en kall fulöl hos Harem på hörnet som jag kan dricka direkt när jag kommer hem.

Vad är poängen med en statlig alkoholbutik utan monopol?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

pottfisken at 2023-07-07 08:41:26+00:00 ID: jr01eod


Finland har det

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

lobax at 2023-07-07 09:16:32+00:00 ID: jr03wpg


Alko hat monopol precis som Systembolaget. Skillnaden är att Alko har monopol vid försäljning av allt över 5.5% medan för Systembolaget så är det allt över 3.5%.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

MisturBanana1 at 2023-07-07 08:40:22+00:00 ID: jr01btg


Större utbud, billigare, bättre standard.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

sclsmdsntwrk at 2023-07-07 09:38:58+00:00 ID: jr05grw


Hahahaha billigare? Bättre standard? Kul skämt kompis. Kan inte ens köpa en öl klockan 16.00 på lördag. Och de kan inte ens tillhandahålla kyld öl.

Jag kan inte komma på en enda shoppingupplevelse som är sämre än Systembolaget.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

wafflequinn at 2023-07-07 09:40:56+00:00 ID: jr05lx9


Det är ju precis det som är poängen med Systembolaget. Allt för att försvåra alkoholintag

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

sclsmdsntwrk at 2023-07-07 10:16:08+00:00 ID: jr088qq


Jag vet, så varför ska vi låtsas att det är en bra butik, och inte ett barnsligt försök från staten att kontrollera vuxna människors konsumtion?

load more comments (1 replies)
load more comments (1 replies)
load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

wafflequinn at 2023-07-07 09:41:35+00:00 ID: jr05nkt


Nja.. Billigare? Är inte poängen att Systembolaget gör alkoholen dyrare så att vi ska dricka mindre?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

MisturBanana1 at 2023-07-07 11:00:10+00:00 ID: jr0bvfz


Det blir billigare då systemet inte är vinstdrivande.

Om vi säger att en halvliters öl på 5.2% säljs till systemet för 3kr. Moms ligger på kanske 2.3kr, alkoholskatten på runt 5kr, typ 1,5kr för systembolagets påslag. Då kostar ölen för privatperson runt 12kr. Om ett privat företag hade sålt denna öl istället, hade kostnaden kanske legat på 13kr istället, då de vill tjäna in mer pengar. Det hade nog varit ännu dyrare om företaget är ett litet sådant. Kanske ett företag med endast en butik under sitt namn. Då kanske den ölen hade kostat närmare 17kr istället.

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SeaZealousideal263 at 2023-07-07 10:13:40+00:00 ID: jr08201


Kan vi snälla sluta sprida myten om bolagets stora utbud?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

MisturBanana1 at 2023-07-07 10:46:42+00:00 ID: jr0apt3


Jag håller med om att utbudsfrågan är lite överdriven, men systemet tillåter en fysisk plats, oavsett var man bor, att ha tillgång till ett stort antal produkter. Jag tror inte att det hade förändrats markant om monopolet inte fanns, men på samma gång säkerställer systemet att folk som bor i glesbefolkade områden kan få tag på en mängd produkter till ett rimligt pris.

load more comments (3 replies)
load more comments (1 replies)
load more comments (16 replies)