this post was submitted on 07 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/WarmNeighborhood at 2023-07-07 06:53:40+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

zodiaken at 2023-07-07 07:52:25+00:00 ID: jqzwrj3


Går till systemet kanske 2 ggr per år, så kunde inte bry mig mindre. Men jag gillar systemet och tycker det ska vara kvar som det är. Argument om öppettider tycker jag bara är löjligt, hur svårt är det att planera en dag i förväg?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

dieseltratt at 2023-07-07 07:55:57+00:00 ID: jqzy5yo


Ja, återgå till den gamla affärstidslagen när alla affärer hade Systembolagets tider. Drygt? Det är bara du som är dålig på att planera om du inte har handlat all mat och alla blöjor du behöver före 15 på lördag.

Utegångsförbud ska vi också ha. Förbjud TV, internet och radio efter 17 också.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Grayseal at 2023-07-07 08:04:39+00:00 ID: jqzyse8


Att du måste trolla ihop det mest absurda framtidsscenariot för att ha ett argument i frågan är talande.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

dieseltratt at 2023-07-07 08:20:19+00:00 ID: jqzzwom


Det var inte en förutsägelse. Det var en illustration över hur orimligt argument ”planera bättre” är.

Det säger däremot en hel del om dig att du känner ett så starkt behov av att kasta skit på andra att du inte ens bemödar dig att tillräckligt noga läsa och analysera andras inlägg.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Grayseal at 2023-07-07 11:57:18+00:00 ID: jr0hcqa


Att kritisera bristande argument är inte att kasta skit på andra.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ImprobableAsterisk at 2023-07-07 16:12:09+00:00 ID: jr1ftop


Det går nästan alltid att planera runt restriktiva öppettider.

Det är deras poäng; ditt argument suger.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Sharou at 2023-07-07 08:42:26+00:00 ID: jr01h9m


Kan det vara så att det i detta fallet finns ett gäng andra faktorer som väger mycket tyngre än ”jag kan inte impulsköpa alkohol på helgen utan måste planera i förväg, stackars mig!”, och att det är i jämförelse med dessa faktorer som u/zodiaken anser att det är en struntsak att behöva planera sina alkoholköp i förväg?

Även känt som ”kontext”.

Mind blowing. Jag vet!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

dieseltratt at 2023-07-07 09:00:40+00:00 ID: jr02s40


Ja det är klart, om man tror på Systembolagets propaganda för dess egna existensberättigande så är det ju lätt att se spontanitet som ett bondoffer för den goda sakens skull. Det är kontexten.

För oss som inte gör det haltar det en hel jävla del.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Eliastw03 at 2023-07-07 08:46:03+00:00 ID: jr01qhv


Dock håller inte argumentet riktigt. Vad finns det för bra argument till att hålla systemet öppet längre än vad de redan har? Matvarubutiker: Alla behöver matvaror eller andra förnödenheter, oavsett dag. Dessutom ingen direkt påverkan på kroppen så som alkohol har. Tv/radio/internet: Visst skulle det vara bra om folk använde media mer sällan, speciellt tv/internet, men att helt stänga av dem under vissa tider skulle orsaka fler problem än vad som finns nu. Ex, trafikvarningar, nyheter, kontakt med andra personer över nätet. Utegångsförbud: Denna tänker jag inte ens försöka mig på, borde tala för sig självt

Åter igen, vad finns det för bra argument för att kunna köpa stark alkohol oftare än vad man kan nu? ”Men jag kanske känner mig vinsugen på en söndag”. Coolt, du borde ha handlat hem det innan, eller inse att du kan klara dig utan att behöva dricka alkohol

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

dieseltratt at 2023-07-07 08:57:10+00:00 ID: jr02jbe


Folk skulle inte behöver bulka dryck utifall att och eftersom man då har hemma så dricker man det. Bättre öppettider skulle därmed lika gärna kunna minska drickandet i realiteten.

Huvudargumentet mot verkar vara moralism á la kan du inte planera får du skylla dig själv och om du får sug så är du missbrukare.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Eliastw03 at 2023-07-07 09:14:57+00:00 ID: jr03sls


Menade inte att ”får du sug är du missbrukare”, men menade att klarar du att inte STÅ EMOT det suget så bör du definitivt börja tänka på att du har någon sort av alkoholproblem

Dessutom tror jag att du missade vad mitt huvudargument är. Det finns ingen bra anledning till att utöka öppettiderna. Det skulle som du säger kunna minska drickandet, men det hade troligtvis ökat det i stället. Längre öppettider > fler chanser att åka och handla > fler chanser att handla något man ”missade” > större mängder alkohol handlas in > ökat drickande. Det behöver självfallet inte bli såhär, men jag ser det som det möjligaste utfallet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

dieseltratt at 2023-07-07 09:29:01+00:00 ID: jr04rrd


Varför dricker vi då mindre nu än förr? Lördagsöppet och längre öppettider har ju, trots farhågor INTE ökat drickandet. Vi dricker mindre nu än innan dessa liberaliseringar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Eliastw03 at 2023-07-07 09:50:19+00:00 ID: jr06adf


Dock är ju det lite fel. Sedan lördagsöppet infördes har både totalkonsumtionen och den registrerade konsumtionen ökat, dock inte med mycket. Men, när lördagsöppet först infördes 2001 ökade totalkonsumtionen radikalt fram till 2005, vilket sedan sänktes när systembolaget kundanpassades

Detta tas direkt från grafen ”100 år av alkoholpolitik” på Systembolagets hemsida https://www.omsystembolaget.se/folkhalsa/samhalle/alkoholrapporter/alkoholkonsumtionen-i-sverige/

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Streetdumb615 at 2023-07-07 08:15:41+00:00 ID: jqzzl2g


Håller med. Nu köper jag oerhört sällan saker från systemet sen jag blev förälder för 3 år sen men även innan dess så tyckte jag systemet var bra. Om man bortser från bordershops och annat så är det ju ett helvete att hitta variation på dryck när man är utomlands för OK pris.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Plastic-Emergency719 at 2023-07-07 07:54:50+00:00 ID: jqzy32y


Bekvämlighet. Annars kan vi väll stängs allt i landet på söndagar? Bara att planera i förväg:)

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

-_mm at 2023-07-07 08:30:55+00:00 ID: jr00nvj


Kanske inte allt (apotek, sjukvård, jourtjänster inom ex. hantverk osv), men en hel del saker skulle kunna stängas på söndagar. Tror vi mår bättre om det inte är så extremt "bekvämt" hela tiden :)

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Chadsub at 2023-07-07 09:45:16+00:00 ID: jr05wya


Varför skulle vi må bättre av att inte kunna handla mat på söndagar? Vilket otroligt trams?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Plastic-Emergency719 at 2023-07-07 08:40:33+00:00 ID: jr01cci


Faktum är att i ett modernt samhälle fungerar och finns samtliga samhällsfunktioner i princip ständigt. Du är välkommen att flytta till valfri bananrepublik om du vill. Samhället stänger inte bara för att det är söndag.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Sea_Lie3121 at 2023-07-07 08:45:28+00:00 ID: jr01ozr


I Tyskland är det mesta stängt på söndagar och dom klarar sig rätt så hyfsat skulle jag säga. Så ser ej det som ett krav för att hålla samhället igång att man ska kunna köpa köttbullar utan att planera lite

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Chadsub at 2023-07-07 09:46:20+00:00 ID: jr05zs8


Varför är det efterstransvärt att begränsa folks möjligheter till att själva planera när och hur de ska handla? Jag gillar att handla och laga matlådor på Söndagar. Varför tycker du att mina möjligheter för det ska begränsas?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Plastic-Emergency719 at 2023-07-07 08:53:05+00:00 ID: jr028p1


Varför ska man stänga ner samhället bara för att det är söndag? De flesta har två lediga dagar i veckan varav söndag är en av dessa då kan det vara schyst att göra lite ärenden man annars inte har tid med. Sen är det ju så att Tyskland är påväg ifrån detta. Det är nog inte alltid så bra att ta efter gamla tyska lagar och regler;)