this post was submitted on 07 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/WarmNeighborhood at 2023-07-07 06:53:40+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (6 children)

slumpmassig at 2023-07-07 07:27:59+00:00 ID: jqzzdqs


Som utlandssvensk uppskattar jag Systembolaget något otroligt, om inte annat för att deras utbud saknar motstycke i de länder jag bott.

I de flesta andra länder är sortimenten rätt begränsade till lokala märken av nationella dryckerna + de stora globala märkena. Te.x. i länder som producerar vin är det väldigt svårt att hitta viner som inte kommer från det specifika landet eller de stora, Frankrike, Italien, Spanien, USA, Australien "Sydamerika" som samlingsnamn.

Ja det finns specialistbutiket men även där är utbud inte i närheten av systemets utbud av ex. 4393 öler, 259 cider, eller 14 109 viner. Min lokala större vikbutikskjedja har 2031 olika viner i utbudet, dvs 14%, och en populär ölbutik har ett utbud som motsvarar ca 21% av systemets.

Utbudet i Sverige skulle bli så jävla tråkigt utan Systembolaget, dess monopol, och avsaknad av vinstfokus.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

rankarav at 2023-07-07 09:46:19+00:00 ID: jr05zqy


Har precis varit i Danmark och vin- och ölutbudet var väldigt begränsat i alla butiker vi var i. På vinsidan var kvaliten dessutom inte särskilt hög till skillnad från Systemet.

Jag är inte särskilt pro-Systembolaget men det går inte att komma ifrån att det finns vissa fördelar med det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Chadsub at 2023-07-07 13:04:43+00:00 ID: jr0p0qh


Vilka butiker var du i? Något annat än mataffärer?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

rankarav at 2023-07-07 14:47:17+00:00 ID: jr130wx


Nej, flera matbutiker men ingen specialistaffär. Vi var inte i närheten av någon större stad.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Rbm455 at 2023-07-07 09:52:58+00:00 ID: jr06hj9


Fast alla systembolag har ju inte bra sortiment. Jag bor i Göteborg och det räcker att åka till stenungsund eller lerum så är det helt annorlunda, då är det mer eller mindre vad en tysk matbutik har(justerat för fysisk storlek förstås)

Men vi kan ju jämföra med en affär som https://www.getraenke-hoffmann.de/angebote som finns i lika stor utsträckning som apotek eller pressbyråer i sverige istället

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

No_Bunch5647 at 2023-07-07 09:05:19+00:00 ID: jr033w0


utbud ja. men det är också bra att 12 åringarna inte dricker och dör i trafiken. eller?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

SeaZealousideal263 at 2023-07-07 10:21:37+00:00 ID: jr08nxm


Jag har bott i Frankrike många år (Lyon, Nice) och hävdar motsatsen. Bolagets utbud är skit när det gäller vin. Ett större Casino (franskt Willys) har ungefär samma utbud som bolaget även om det mest är franska viner. Sen finns det små specialbutiker överallt där man säljer både franskt och utländskt vin. Variationen är stor.

På bolaget ser det likadant ut oavsett butik. Enorm dominans av bulkviner.

Utbudet av öl är om möjligt ännu sämre. Jämför med Tyskland, där varje by har sina egna sorter. Är du i Hamburg ser utbudet i butikerna helt annorlunda ut än i Bayern. Men på bolaget i Sverige säljs ungefär samma trista utbud överallt.

Kom inte dragandes med ”amen beställningssortimentet då”. Det hade sett likadant ut om en privat aktör ansvarade för det

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Chadsub at 2023-07-07 08:39:12+00:00 ID: jr018sp


Fast inget bolag har 14 000 viner på hyllan. Mitt lokala bolag har skittråkigt utbud, och att de har ett beställningssortiment är väl ändå skitsamma? Det är knappast så att det är omöjligt att beställa viner i andra länder. Tycker utbudsargumentet är rent trams.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Strong_Bread_7999 at 2023-07-07 10:21:07+00:00 ID: jr08mhn


Om ett bolag har vinet så kan du beställa till närmsta bolag utan kostnad. Att beställa från utlandet är väl ändå betydligt dyrare och tar längre tid?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Chadsub at 2023-07-07 10:26:09+00:00 ID: jr09119


Hur få viner kan tyskarna beställa?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Strong_Bread_7999 at 2023-07-07 11:09:48+00:00 ID: jr0cq9l


Vad menar du? Jag skulle tro att du i princip kan beställa lika många viner som tyskarna. Däremot kan man först scrolla genom systemets 14000 viner, beställa till sitt bolag och vänta 1-3 dagar. Hittar du inget intressant bland 14000 viner kan du beställa från utlandet, pröjsa frakt och eventuell tull och vänta ??? dagar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Chadsub at 2023-07-07 11:13:04+00:00 ID: jr0d0xm


Så Tyskarna har precis lika bra beställningssortiment som oss? Trots att de inte har monopol?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Strong_Bread_7999 at 2023-07-07 11:35:43+00:00 ID: jr0f55c


Man kan göra privatimport genom Systembolaget på varor som inte finns i deras sortiment. Dessutom kan du beställa alkohol inom EU utan att gå via Systembolaget.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Chadsub at 2023-07-07 11:36:20+00:00 ID: jr0f7ee


Svaret på min fråga är alltså ja?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Strong_Bread_7999 at 2023-07-07 12:13:30+00:00 ID: jr0j1s5


Ja. Men förstår inte riktigt var du vill komma. Oavsett vad har vi samma möjlighet att beställa vin som tyskarna. Så Systemet spelar ingen som helst roll i ditt resonemang.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Chadsub at 2023-07-07 12:16:36+00:00 ID: jr0jdlg


Det jag vill komma till är alltså att systembolagets förträffliga utbud är en myt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

slumpmassig at 2023-07-07 08:54:47+00:00 ID: jr02d63


Provat att fråga en gång om det gick att beställa en japansk whisky, det gick inte. Mina språkkunskaper var inte bra nog för att riktigt hänga med gällande varför men skulle tro det beror på vilka leverantörer de har relationer med eller något åt det hållet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Chadsub at 2023-07-07 09:02:47+00:00 ID: jr02xhm


Provat att fråga vem? Då är det väl bara att testa hos någon annan? Bolaget har inte ens mirin i sitt "fantastiska" utbud. Jag är övertygad om att min lokala orientaffär hade haft alkoholhaltig mirin och shaoxingvin tex. Men på bolaget kan du inte ens få tag på mirin och shaoxingvin är beställningsvara. Trots att det är basvaror i asiatiska kök. Utbudet överlag hade blivit bättre. Monopol är inte kända för att skapa fantastiska utbud och systembolaget är inget undantagsfall.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

coeurdelejon at 2023-07-07 09:24:03+00:00 ID: jr04fl2


Shin mirin används på samma sätt som hon mirin och finns att köpa i vanliga butiker :)

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Chadsub at 2023-07-07 09:25:24+00:00 ID: jr04j1j


Riktig mirin innehåller alkohol

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

coeurdelejon at 2023-07-07 09:27:35+00:00 ID: jr04oc9


Shin mirin innehåller under 1% alkohol men är exakt lika äkta som hon mirin.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Rbm455 at 2023-07-07 09:54:17+00:00 ID: jr06l6i


mezcal has entered the chat

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

WhiskeyJackass at 2023-07-07 10:09:07+00:00 ID: jr07pg6


Behöver verkligen mezcalfinder.se fan lättare att flyga till månen än att få tag på bra mezcal i Sverige.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Thecoolagent at 2023-07-07 09:36:03+00:00 ID: jr0598n


Men just eftersom att Systembolaget har monopol så är de betjänliga i varje led när du vill få tag på något de inte har.

Det finns exempelvis möjligheten att göra en privatimport genom Systemet på en vara som inte finns i deras vanliga-/beställningssortiment genom att gå in på deras hemsida. Systembolaget tar då kontakt med leverantöre, ber om att få köpa varan och återkommer till dig med en prisoffert, och Systemet står för extrakostnaderna om jag minns rätt. Ända "nackdelen" är att du som kund eventuellt behöver köpa en hel låda om 6 eller 12 flaskor istället för styckvis. Något man ändå kanske tjänar på om varan är svår att få tag på.

Detta är ju någonting som en lokal butik aldrig hade kunnat göra, för varför skulle de? Finns ingen vinst att tjäna på att ta in 6 flaskor obskyr Grappa från Italien bara till dig. Grappa som är obskyr nog att en specialbutik inte har den i sortimentet. Detta gäller ju då även alkoholhaltig Mirin och Shaoxingvin.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Chadsub at 2023-07-07 09:38:20+00:00 ID: jr05f3z


Så här mycket kostar det att ta hem något som inte är i deras sortiment:

12 flaskor från Italien (10 euro styck hos leverantör):

Rörligt påslag på 14,7 procent

Fast påslag: 5,40 kr

Alkoholskatt: 20,62 kr

Frakt: 171,92 kr (1–2 kolli från Italien kostar 2 063 kr)

Återvinningsavgift: 0,57 kr

Moms 25 procent

Totalt per flaska: 392 kr

Totalt för 12 flaskor: 4 704 kr

Och varken mirin eller shaoxingvin är "obskyra" varor. Det är basvaror i asiatiska kök.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

No-Seat3815 at 2023-07-07 11:33:11+00:00 ID: jr0ew9w


Det är bara inom EU. Kolla priserna från utanför EU.

Fast det mesta av det här har ju inget med Systembolaget att göra utan alkoholbeskattningen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

EasyLengthWise at 2023-07-07 18:11:15+00:00 ID: jr1y7dh


Utanför EU blir det ännu dyrare

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

No-Seat3815 at 2023-07-07 19:05:09+00:00 ID: jr26c3z


Det var ju det jag menade

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

EasyLengthWise at 2023-07-07 08:42:36+00:00 ID: jr01hnv


Som utlandssvensk uppskattar jag Systembolaget något otroligt, om inte annat för att deras utbud saknar motstycke i de länder jag bott.

Bodde du i Kongo?

Ja det finns specialistbutiket men även där är utbud inte i närheten av systemets utbud av ex. 4393 öler, 259 cider, eller 14 109 viner.

Det är inte systemets utbud. Systemet har ca 8000 produkter totalt.

Min lokala större vikbutikskjedja har 2031 olika viner i utbudet, dvs 14%, och en populär ölbutik har ett utbud som motsvarar ca 21% av systemets.

Även om de siffrorna skulle stämma, vilket de inte gör, de är högre, visar det hur patetiskt litet systemets utbud är när din lokala ölbutik har 21% av hela Sveriges utbud.

Utbudet i Sverige skulle bli så jävla tråkigt utan Systembolaget, dess monopol, och avsaknad av vinstfokus.

Om du med tråkigt menar enormt mycket större och varierat.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Melonskal at 2023-07-07 11:21:19+00:00 ID: jr0ds8d


Det är inte systemets utbud. Systemet har ca 8000 produkter totalt.

Öh nej? Dom har 23 665 produkter. Varav ex 1479 whiskysorter, 4363 ölsorter,

Om du med tråkigt menar enormt mycket större och varierat.

Hur menar du? Jag är ett stort fan av rom och Danmarks privata butiker har ett otroligt litet (och dyrare) utbud än Sverige. Med ett par knapptryck kan jag enkelt och kostnadsfritt beställa vilken jag vill av systembolagets 588 romsorter till mitt lokala systembolag i en mindre stad. Tar typ 30 sekunder att hämta ut det i själva butiken också, otroligt bra service.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

SeaZealousideal263 at 2023-07-07 11:26:12+00:00 ID: jr0e8s2


Det stämmer inte. Systembolagets leverantörer har dessa sorter. Det är en stor, stor skillnad.

Pudelns kärna är att Systembolaget inte är bättre på att driva beställningssortiment än någon annan aktör. Nu när vi har beställning online och hemleverans.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

EasyLengthWise at 2023-07-07 11:52:30+00:00 ID: jr0gunm


Öh nej? Dom har 23 665 produkter. Varav ex 1479 whiskysorter, 4363 ölsorter,

Öh, jo. De har 8000 produkter totalt.

Hur menar du?

Ja 8000 produkter sanktionerade av staten är betydligt tråkigare än 100,000+ med mindre begränsningar.

Med ett par knapptryck kan jag enkelt och kostnadsfritt beställa vilken jag vill av systembolagets 588 romsorter till mitt lokala systembolag i en mindre stad. Tar typ 30 sekunder att hämta ut det i själva butiken också, otroligt bra service.

Så istället för att ha tillgång till all världens rom och kunna hämta ut det när du vill, så tycker du det är bättre att ha definitivt färre än 588 att välja på och bara kunna hämta under systemets öppettider. Det är ju sämre på alla tänkbara sätt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Melonskal at 2023-07-07 11:56:58+00:00 ID: jr0hbek


Vad svamlar du om? Dom har 23 665 produkter du kan få levererade var du vill i Sverige gratis inom 4-5 dagar, vad spelar det för roll om systembolaget formellt själva lagerhåller allt?

Ja 8000 produkter sanktionerade av staten är betydligt tråkigare än 100,000+ med mindre begränsningar.

Ja absolut för ex Danmark har 100 000 sorter tror du? Deras spritutbud är ett skämt jämfört med vad systembolaget tillhandahåller. Sedan kan du ju själv enkelt be systembolaget att importera valfri öl/vin/spritsort som inte finns på deras hemsida så tar dom själva kontskt med leverantören och löser allt inklusive kostnad och frakt osv.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

EasyLengthWise at 2023-07-07 12:03:24+00:00 ID: jr0hzoh


Vad svamlar du om? Dom har 23 665 produkter du kan få levererade var du vill i Sverige gratis inom 4-5 dagar

Den kan bli längre än 6 dagar om du har beställt ordervaror som vi inte har i vårt eget lager.

Ja absolut för ex Danmark har 100 000 sorter tror du?

Garanterat mer än 100,000 olika alkoholhaltiga produkter.

Deras spritutbud är ett skämt jämfört med vad systembolaget tillhandahåller.

Nej det tror jag inte en sekund på.

Sedan kan du ju själv enkelt be systembolaget att importera valfri öl/vin/spritsort som inte finns på deras hemsida så tar dom själva kontskt med leverantören och löser allt inklusive kostnad och frakt osv.

Ja, och bara från Danmark tar de över 1500 SEK för den "tjänsten", så det kan man totalt bortse från.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Melonskal at 2023-07-07 14:35:40+00:00 ID: jr11cwr


Den kan bli längre än 6 dagar om du har beställt ordervaror som vi inte har i vårt eget lager.

Har beställt mängder med obskyra spritsorter och aldrig någonsin väntat mer än 4 dagar.

Garanterat mer än 100,000 olika alkoholhaltiga produkter.

Vad är din källa?

Nej det tror jag inte en sekund på.

Vad du "tror" har ingen relevans till verkligheten.