this post was submitted on 07 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/mblackshore at 2023-07-07 05:31:38+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (5 children)

LamermanSE at 2023-07-07 07:51:37+00:00 ID: jqzxulc


Kaffe tappar i smak på sikt så det är inte en jättebra att lagra kaffe även om du kan bunkra upp med några paket utan några större problem.

Just kaffe brukar dock ofta säljas till extrapris så jag rekommenderar att hålla utkik efter sådant.

Jag skulle även avråda från Gevalia just nu eftersom de ägs av Mondelez.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

twinkkyy at 2023-07-07 09:31:42+00:00 ID: jr04ygj


  • att Gevalia är skitkaffe och där jag bor kostar Gevalia även mer än vad Arvid Nordquist kostar. Men en personlig åsikt såklart och någon där ute kanske föredrar Gevalia över kaffe med bättre kvalitet.
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Very_Cooler at 2023-07-07 10:02:15+00:00 ID: jr076jp


Arvid Nordquist kör dessutom fortfarande 500g i sina standardpaket, till skillnad från de övriga stora tillverkarna som kör 450g

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Inevitable_Cell_7764 at 2023-07-07 10:27:58+00:00 ID: jr0968o


Alla mina brorsor dricker Arvid Nordquist

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Lokkuri at 2023-07-07 09:09:10+00:00 ID: jr03dxo


Då går ju Gävle under, och dom bränner bockar för skojs skull, va tror du händer när alla blir arbetslösa?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mblackshore (OP) at 2023-07-07 11:36:57+00:00 ID: jr0f9no


Jag skulle även avråda från Gevalia just nu eftersom de ägs av Mondelez.

Det enda du skadar om du undviker Mondelez pga du ser en nivå upp i bolagstruktur är de som jobbar på Gevalia.

Mondelez är inte toppen. Det är Vanguard. Bojkotta Mondelez görs av religiösa, då menar jag inte religion i form där de finns en kyrka inblandad, utan populär opinion utan data.

https://finance.yahoo.com/news/kind-investors-own-most-mondelez-160320281.html

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LamermanSE at 2023-07-07 11:44:36+00:00 ID: jr0g1s6


Det enda du skadar om du undviker Mondelez pga du ser en nivå upp i bolagstruktur är de som jobbar på Gevalia.

Fast samma sak kan du säga om andra bolag också i så fall. Du kan självklart undvika Gevalia pga Mondelez är delägare i huvudföretaget och stötta ett svenskägt företag istället, som Arvid Nordqvist eller Lindvalls kafge.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

mblackshore (OP) at 2023-07-07 12:04:54+00:00 ID: jr0i55o


Du kan inte reglera bolagen genom bojkott om den bojkotten inte är total.

De kommer bara sparka folk och sänka lönerna. Om du ska svälta Mondolez i Sverige så nya bolag kommer upp då måste du också ta bort dennes behov för existens. Då dör den.

  1. Gå ut ur EU för att kontrollera lagar, samt import \ export
  2. Stänga migrering
  3. Reglera arbetsvillkor
  4. Sänka Initieringskostnader för bolag (i juridisk form) under 1000 SEK.
  5. Addera AB för ensamma ägare.
  6. Sänka bolagskatten för små företag
  7. Sänk anställningsavgifterna för små företag.
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mondup at 2023-07-07 11:05:07+00:00 ID: jr0cb14


Jag skulle även avråda från Gevalia just nu eftersom de ägs av Mondelez.

De ägs inte längre av Mondelez utan av https://en.wikipedia.org/wiki/JDE_Peet%27s (som i sin tur är majoritetsägt av en tysk familj som även äger Espresso House, men Mondelez äger en mindre andel).

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LamermanSE at 2023-07-07 11:34:26+00:00 ID: jr0f0lo


Å andra sidan så äger ju Mondelez andelar i just JDE Peet's så det är ju inte helt fel att påstå att Mondelez (del)äger Gevalia då.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mondup at 2023-07-07 11:48:36+00:00 ID: jr0gg8a


Nej, men det rör sig om ca 15-20%. Frågan är hur liten andel som krävs för att rättfärdiga bojkott.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

LamermanSE at 2023-07-07 12:27:34+00:00 ID: jr0kli7


Alla andelar är tillräckliga för bojkott. Du förstår väl varför man bojkottar i det här läget?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

lyml at 2023-07-07 14:29:55+00:00 ID: jr10jy8


Alla andelar är tillräckliga för bojkott. Du förstår väl varför man bojkottar i det här läget?

Jobbigt om Mondelez köper sig en fondandel av en global indexfond och helt plöstligt blir delägare av alla andra bolag i hela världen :o

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

mondup at 2023-07-07 17:30:47+00:00 ID: jr1s04o


Ungefär så jag tänker också. Men visst, 15-20% är betydligt mer än en liten bråkdel. Samtidigt har de i princip inget inflytande över bolaget (för den tyska familjen är majoritetsägare). Det finns hur som helst andra mer självklara produkter att bojkotta.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

pneis1 at 2023-07-07 12:47:22+00:00 ID: jr0mw2i


Påverkar ju fler än mondelez..

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LamermanSE at 2023-07-07 12:52:14+00:00 ID: jr0nh5d


Ja, det är det som är poängen, så att dessa utövar olika påtryckningar mot Mondelez.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

pneis1 at 2023-07-07 15:18:31+00:00 ID: jr17nxa


Jaså? Hur då?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LamermanSE at 2023-07-07 17:30:43+00:00 ID: jr1rzsr


Genom att antingen:

  1. Mondelez drar sig ur Ryssland (rätt osannolikt).
  2. Mondelez säljer av svenska verksamheter till ägare som inte är verksamma i Ryssland (mer sannolikt men beror på hur försäljningen påverkats).
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

pneis1 at 2023-07-07 17:33:21+00:00 ID: jr1se4q


Nej nu förstår du fel med mening. Hur utövar dom olika påtryckningar? Vad gör man för att sätta press på mondelez? Inte vi som privatperson, utan de bolag och företag de är delägare i

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Paragonswift at 2023-07-07 08:55:55+00:00 ID: jr02g6m


Ska man köpa större mängder är det bättre med hela bönor, om de förvaras rätt (torrt, svalt och lufttätt) kan de bibehålla aromen ganska länge.