this post was submitted on 07 Jul 2023
1 points (100.0% liked)
/r/Sweden
0 readers
1 users here now
founded 1 year ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Hiioora at 2023-07-07 07:14:21+00:00 ID:
jqzv4vq
Privata aktörer får sälja vapen, ammunition, sprängmedel, pyroteknik, gifter, medicin och smärtstillande där gram kan döda, spel för pengar, fordon med hundratals hästkrafter, skönhetsoperationer, juridiska tjänster osv.
Men sälja Kopparbergs Cider måste en särskild speciell statlig butik göra.
Sverige 2023.
No_Bunch5647 at 2023-07-07 08:40:22+00:00 ID:
jr01buf
Orsaken att SB existerar är att kontrollera att vad du dricker från Harrys Affär AB inte är bly och metanol som Harry kokat upp i skafferiet i din källare.
Mamma och pappa gillar inte att lilla Adam dör eller blir blind i tonåringen från en flaska. Därför regleras alkoholen.
Men Harry får sälja Pepsi och Coca cola.
Ja tror du är lättare att argumentera denna Pepsi gjorde mig full, påverkad och förstörde levern än... Ex Spritflaska 80% var orsaken men vi vet inte om innehållet var riktigt sprit eller häst medicin, eller Lilla Adam har dålig tolerans till alkohol.
... Denna orsak är varför alla argumentioner om alkohol nulliferas och kommer aldrig släppa regleringen. Trodde det var allmän kunskap.
Ni vill sänka denna orsak till avgrunden. men den står fast och klar som himlen under dagen i ert medvetande oavsett önskan att sälja billig sprit i er mat affär.
KrigochFred at 2023-07-07 09:22:08+00:00 ID:
jr04aqs
Jaha så det är bara Sverige och några mer länder där butiksägarna är inkompetenta nog att sälja metanol? För i samtliga länder som inte har ett alkoholmonopol jag har varit i är det inte någon metanolförgiftnings epidemi.
Chadsub at 2023-07-07 08:56:24+00:00 ID:
jr02hfq
Nej, det är inte orsaken.
Dismal-Comparison-59 at 2023-07-07 09:08:26+00:00 ID:
jr03c3y
Jo det är det.
Chadsub at 2023-07-07 09:12:21+00:00 ID:
jr03m3j
Lol nej
Dismal-Comparison-59 at 2023-07-07 09:18:32+00:00 ID:
jr041ot
Lol jo
Chadsub at 2023-07-07 09:29:25+00:00 ID:
jr04ssn
Nej. Bolagets existens har aldrig motiverats med kvalitetskontroll. Det har motiverats med konsumtionskontroll.
No_Bunch5647 at 2023-07-07 09:00:33+00:00 ID:
jr02rtw
det är den riktiga orsaken , och du kan inte argumentera emot den och du vet det.
så därför kan enbart undervika denna regel. För så fort den nämns förlorar alla argument emot SB värde och mening.
därför har denna kommentar enbart, arga response från folk som äger privata mat affärer eller folk som vill betala mindre under helgen , och är okej med riskerna.
Chadsub at 2023-07-07 09:11:10+00:00 ID:
jr03j62
Nej bolaget existerar för att man tror att den minskar konsumtionen. Kvalitetskontroll har aldrig varit ett argument eller motiv för bolaget.
-teodor at 2023-07-07 10:18:46+00:00 ID:
jr08fy3
Ja det är fan helt absurt. Det är bara en alldeles för stor inkomstkälla för staten att de aldrig kan förmå att gör något åt saken. Den administrativa organisationens svällande är som en naturlag, lika bestämt som entropin i universum
Na-ogotNyttNamn at 2023-07-07 07:21:59+00:00 ID:
jqzvpay
Ska vi ha monopol på det med enligt dig? Jag är på!
Hiioora at 2023-07-07 07:23:23+00:00 ID:
jqzvt3w
Eller reglera och beskatta försäljning av cider, men vad vet jag.
Flanellissimo at 2023-07-07 07:41:13+00:00 ID:
jqzx3pe
Den är redan reglerad och beskattad.
BytecodeBollhav at 2023-07-07 08:34:50+00:00 ID:
jr00xqu
Varför stanna där? Varför inte reglera det så hårt att det bara får säljas i vissa utvalda butiker? Varför inte reglera det så hårt att det bara får säljas av en specifik butikskedja som är specialiserade på just alkoholhaltiga drycker?
Tror du är något på spåren här, om all försäljning sker via en aktör så är det ju mycket lättare att beskatta det också!
Där har vi ju fan århundradets idé!
/s
EasyLengthWise at 2023-07-07 08:37:08+00:00 ID:
jr013jd
Du vill bara kunna köpa cykel från ett statligt monopol?
Na-ogotNyttNamn at 2023-07-07 08:51:11+00:00 ID:
jr023pz
Varför inte? Tror du de skulle ha svinhöga priser? Vi skulle bara rösta på ett nytt parti som lade sig i mer i ekonomin isf, så ingen skulle våga ha svinhöga priser. Iaf om vi inte använder new public management
EasyLengthWise at 2023-07-07 09:06:22+00:00 ID:
jr036o6
Statligt monopol på allt då?
nilsutter at 2023-07-07 10:22:38+00:00 ID:
jr08qwo
"Bara rösta på ett nytt parti" HAH!
timonix at 2023-07-07 09:03:03+00:00 ID:
jr02y79
Du menar att vi skulle ha en butik som inte är vinstdriven utan istället existerar för att förbättra folkhälsan? Med kunnig personal och stort utbud? Absolut, kör på.
raevbur at 2023-07-07 13:33:43+00:00 ID:
jr0sr02
Drömmen. Slippa reklam och kunna känna förtroende för att säljarna verkligen vill hjälpa och inte bara tömma mitt konto.
EasyLengthWise at 2023-07-07 09:10:43+00:00 ID:
jr03hzp
Nej jag syftar på ett statligt monopol på cyklar.
Jojje22 at 2023-07-07 08:16:14+00:00 ID:
jqzzmg9
Det är en vettig fråga - är något av det där andra bättre för konsumenten för att de är i händerna på privata aktörer? Vissa kanske, men alla?
addqdgg at 2023-07-07 08:36:55+00:00 ID:
jr012zp
Definitivt, vad jag vet så är inte en enda av våra svenska uppfinningar från ett statligt företag. Det skulle alltså effektivt döda vår uppfinningsrikedom och i längden vår framtid. Utvecklas eller avvecklas.
Sir_hex at 2023-07-07 08:53:18+00:00 ID:
jr029al
Både Asea och Eriksson byggdes nästan i samarbete med statliga monopol dock.
ironparrot at 2023-07-07 09:47:50+00:00 ID:
jr063r4
Och för att fortsätta på samma tema, varför får privata aktörer göra allt detta medan vi fortfarande har monopol på försvarsmakt och ordningsmakt?
sammymammy2 at 2023-07-07 08:45:40+00:00 ID:
jr01pj6
Privata aktörer säljer alkohol i Sverige, genom Systembolaget. Det är inte Systembolaget som själva sitter och producerar vin. Åtminstone vapen, sprängmedel, medicin, kärnkraft, framföra tåg/flygplan sker under högst kontrollerade former. Hela poängen med att släppa loss monopolet är inte att alla butiker ska fungera som Systembolaget, det är inte ett system som de privata aktörerna skulle vilja delta i ändå. Problemet med spel för pengar har vi också sett, med spelmissbrukare och oändliga mängder reklam, det är något sådant butikerna vill ha. Nej tack, jag är inte intresserad av detta. Förhoppningsvis får cigg ett åldersförbud a la Nya Zeeland.
Så ja, jag fortsätter gärna med detta.
TakeShortcuts at 2023-07-07 09:10:22+00:00 ID:
jr03h0a
Ibland undrar man om vissa människor bara vill förstöra samhället avsiktligt. Rökande avtar extremt kraftigt och fortsätter göra det. Det här är ett problem som löser sig själv. Det är helt sinnessjukt att införa ett förbud som kommer kräva resurser från polis, tullen, domstolar etc och kommer skapa en massa misär för en liten del av befolkningen som överlag redan inte har det så bra.
sammymammy2 at 2023-07-07 09:57:25+00:00 ID:
jr06tl0
Rökandet avtar INTE av sig självt, vi har haft små och riktade åtgärder som har lagts ovanpå varandra under många decennier. Förbudet jag talar om är en ytterligare sådan och integreras väl med redan existerande kontroller. Det här handlar om att folk som är födda (exempelvis) 2023 eller senare inte får köpa cigarretter och aldrig kommer att få göra det. Det integreras väl med att vi redan tittar på identifikation när man säljer cigg. Det är också något som först kommer att ha en effekt om 18 år, det är bra för då har vi haft nästan två decennier på oss att sänka cigarettförbrukningen ytterligare.
No_Bunch5647 at 2023-07-07 08:52:56+00:00 ID:
jr028ar
du vet aldrig vad affären säljer oavsett hur fin flaskan i affären är.
men du vet att Pepsi inte har de effekterna
men en flaska "falsk" Jack Daniel kan ha alla möjliga effekter och ägaren kan bara ge responsen, alkoholen är något du vänjer dig vid.
därför regleras och kommer alltid regleras
IntoTheMurkyWaters at 2023-07-07 08:24:45+00:00 ID:
jr0084h
Lust att göra en lista på dessa privata aktörer? Frågar åt en vän…
Parasitic_Cold at 2023-07-07 07:38:22+00:00 ID:
jqzww3c
Bara för att de är privatiserade betyder inte att de är bra, kolla t.ex. glädjebetygen i friskolor.
Plastic-Emergency719 at 2023-07-07 07:53:46+00:00 ID:
jqzy0aa
Allt är inte lämpligt att vara privatiserat nej men det allra mesta är det.
saerbarnet at 2023-07-07 07:57:01+00:00 ID:
jqzy8qs
Att (vissa av) skolorna är privatiserade är väl inte problemet, problemet är väl snarare att dom är vinstdrivande.
Dakarans at 2023-07-07 11:18:11+00:00 ID:
jr0dhvt
Problemet är att friskolor är dåligt reglerade i allmänhet.
Expensive_Tap7427 at 2023-07-07 08:46:44+00:00 ID:
jr01s85
Vinstdrivande är ju definitionen på privat. Ingen startar ju företag för att inte tjäna pengar.
TakeShortcuts at 2023-07-07 08:51:47+00:00 ID:
jr0259m
Detta är såklart fel. Stiftelser är privata, ej vinstdrivande och dessutom rätt så vanliga just när det gäller skolor.
Emtra_ at 2023-07-07 08:01:28+00:00 ID:
jqzyk7g
Vinstdrivande är helt okej men de ska inte drivas med skattemedel om de är "privata"
Parasitic_Cold at 2023-07-07 07:55:07+00:00 ID:
jqzy3ro
Vet inte om jag kan hålla med, kan för lite, men senaste årens privatiseringar tycker jag varit skit. Glädjebetyg, aggresiv spelreklam, säljer ut vården, etc
manInTheWoods at 2023-07-07 08:06:10+00:00 ID:
jqzywgy
Vilka privatiseringar har skett "de senaste åren"? Det du nämner har ju funnits i runt 30 år.
Plastic-Emergency719 at 2023-07-07 07:56:00+00:00 ID:
jqzy632
Är du helt säker på att du vet vad du snackar om? Där har du 3 privata grejer av vadå? 5000? Men socialista vidare du.
midvh at 2023-07-07 08:08:58+00:00 ID:
jqzz3sa
Säg något som fungerar bättre sedan det privatiserades?
Plastic-Emergency719 at 2023-07-07 08:09:46+00:00 ID:
jqzz5sj
Sedan det privatiserades?:p som sagt du är medveten om att nästa allt är på den öppna marknaden va?
Parasitic_Cold at 2023-07-07 08:05:50+00:00 ID:
jqzyvkg
Lmao ja, sa ju att jag vet för lite
HamrammrWiking at 2023-07-07 08:12:50+00:00 ID:
jqzzdtb
Kanske läs på lite då?
Plastic-Emergency719 at 2023-07-07 08:06:11+00:00 ID:
jqzywib
Skriv inte massa skit då?
Parasitic_Cold at 2023-07-07 08:59:43+00:00 ID:
jr02pq9
Lmao butt-hurt höger keywarrior
doomLoord_W_redBelly at 2023-07-07 08:14:10+00:00 ID:
jqzzh6r
Vi har typ 10 privata skolor i Sverige. Om du menar skolor som inte drivs av kommunen är problemet att dom INTE är privata, dom drivs av skattemedel. Det är fan det värsta jävla systemet som finns, och jag är vrålhöger.
QuantumLaw at 2023-07-07 09:09:26+00:00 ID:
jr06gg5
Håller helt med.
Vi borde ha statligt monopol på vapen, ammunition, sprängmedel, pyroteknik, explosiva bränslen, gifter och medicin.
Jojje22 at 2023-07-07 08:13:54+00:00 ID:
jqzzgj8
Ingen av de du nämner har så mycket skatter inbakat som alkoholen och att föra den från fabrik till ditt barskåp (bränslen kan kanske eventuellt vara med i tävlingen?), så man förstår på ett sätt varför staten hållit hårt i detta. Själv anser jag att det inte är nån skillnad eftersom de fortfarande kan dra in sina pengar med reglering de har till förfogande att fixa med, men de är väl rädda att om något börjar naggas i kanten så riskerar det påverka intäkterna på ett sätt de inte kan kontrollera.