this post was submitted on 06 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Jag är inte rädd för Aspartam. Däremot hatar jag eftersmaken i munnen efter att ha druckit zero-varianten av någon läsk.

Igår kände jag den där vidriga eftersmaken efter ett glas VANLIG Fanta. Då visade det sig på innehållsförteckningen att de börjat blanda i sötningmedel, förutom sockret. VARFÖR? Nu kan man aldrig beställa in läsk på restaurang och vara säker på att få in ren sockerläsk.

Vet någon varför ALL läsk nu skall vara zeroläsk?

Är det bara Fanta och läsk från CCCompany som skall dopas, eller är detta en större trend?


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Jamesorrstreet at 2023-07-06 14:09:36+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

Pillens_burknerkorv at 2023-07-06 14:32:02+00:00 ID: jqw6vbn


De la till sötnongsmedel för… ja det måste varit ifjol. Har inte drunkit en Fanta sen dess. Du har helt rätt, det är nån jävla industrismak som skär sig i smaken.

Och folk som dricker Cola Zero å sån skit. Varför? ”För jag vill inte dricka så mycket socker” är fan ingen godkänd anledning då man istället drar i sig nån jävla e-formel. Drick mindre läsk och drick den som är god istället vettja!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

SanityOrLackThereof at 2023-07-06 16:40:52+00:00 ID: jqwqiwp


Helt rätt. Lägger hellre på mig några kilon av sockret i vanlig läsk än att få cancer av sötningsmedlen i zero/light varianterna.

Tror ärligt att folk har fått nojja för socker. Så jävla farligt är det inte om man bara håller sitt intag på rimliga nivåer. Visst, pimplar man typ en halvliter läsk om dagen så kanske det inte är det bästa. Då får man nog ta sig en tankeställare.

Men om man köper typ 1,5l läsk att ha över helgen och sen dricker annat i veckan så är det inga problem. Du lär varken bli tjock eller sjuk. Som med allt annat så är nyckeln måttlighet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SIIP00 at 2023-07-06 17:27:16+00:00 ID: jqwxsjz


Du behöver få i dig extrema mängder för att öka risken av cancer genom att dricka zero variant.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

SanityOrLackThereof at 2023-07-06 17:52:01+00:00 ID: jqx1p53


Ja, på samma sätt som det brukade anses hälsosamt att röka. Vänta bara ska du se.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Zeilar at 2023-07-06 18:37:24+00:00 ID: jqx8qg1


Till skillnad från rökning förr, så har massvis med forskning gjorts på aspartam, och det finns fortfarande inga bevis som stärker det du säger. Förr fanns inte sådan forskning på rökning, då är det inte så konstigt att man "inte såg det komma".

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SanityOrLackThereof at 2023-07-06 19:10:42+00:00 ID: jqxdw8p


Till saken hörde att det fanns forskning, och mycket av den forskningen lobbades fram av tobaksbolagen som hade ett intresse av att skapa bilden av att tobak var hälsosamt för att kunna sälja mera. Tror inte det är någon skillnad här.

Som sagt, vänta du så ska du se. Du får göra som du vill, men jag håller mig till socker.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Zeilar at 2023-07-06 19:23:53+00:00 ID: jqxfx5l


Men forskning är ju självständiga? Vem som helst kan göra det, inte som att företagen kan lobba bort självständiga studier som är öppna för allmänheten.

Studierna är gjorda, inga bevis kan hittas på att "normalt" intag av sockerfri läsk har några som helst hälsorisker.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

SIIP00 at 2023-07-06 19:05:44+00:00 ID: jqxd4e4


Nej? Forskningen är ganska tydlig. Är väldigt svårt ska du veta att påverka forskningen i så stor skala idag. Detta är inte 50-talet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Pillens_burknerkorv at 2023-07-06 19:08:19+00:00 ID: jqxdis5


Exakt. Socker ska man unna sig men vissa ser det som att det minsann ska vara en del av det dagliga intaget. Och att resonera ”jag dricker gärna nån mysko labratoriegrej så att jag kan fejkdricka läsk varje dag” istället för att dricka en 33a till helgen är för mig totalt vansinne. Oavsett om det är canderframkallnde eller inte så är det ren idioti att lura kroppen att den ska ha sötsaker varje dag.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

Noxen91019 at 2023-07-06 14:48:54+00:00 ID: jqw9e5f


Zero är godare och nyttigare. Bara för man tror att e medel är onyttiga är dom inte det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Pillens_burknerkorv at 2023-07-06 15:00:00+00:00 ID: jqwb2gi


Smak är ju förstås något personligt och det går ju egentligen inte att säga att någons smak är fel.

Men om du tycker Zero är godare än vanlig cola så har du nog redan en hjärntumör.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Noxen91019 at 2023-07-06 15:08:09+00:00 ID: jqwc9s0


Vanlig cola är klibbigt söt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

aeeeroo at 2023-07-06 15:03:48+00:00 ID: jqwbmqy


Känner flera personer som tycker zero varianter är godare än de vanliga versionerna. Jag kommer personligen aldrig fatta det, men dessa människor existerar.

Nu har jag inte något problem med att dricka zero läsker heller iförsig, men de är fan inte godare.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Pillens_burknerkorv at 2023-07-06 19:02:28+00:00 ID: jqxcmif


Ja det finns ju jänkare som inte klarar av att käka jordgubbar eftersom det inte alls smakar som jordgubbsgodis. Å det är klart attt sån skit kommer till Sverige också till slut

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

MuchSrsOfc at 2023-07-06 16:54:51+00:00 ID: jqwsq43


Vanlig cola är så söt att jag inte anser den drickbar. Zero smakar konstgjort inget stort fan men föredrar nog den ändå. Finns många Zero varianter som är vidriga, Fanta, trocadero t.e.x men Pepsi max är favoriten överlägset, Red bull Zero och Powerking zero t.e.x tycker jag smakar nästintill identiskt med dess original variant också

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LifeWithoutASoul at 2023-07-06 15:50:13+00:00 ID: jqwio6y


Helt sjukt, folkmord på dessa!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

SanityOrLackThereof at 2023-07-06 16:42:00+00:00 ID: jqwqpcf


Vi ska göra kaoz med dom

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Lamaredia at 2023-07-06 15:08:09+00:00 ID: jqwr8x6


Personligare anser jag det, men det är mestadels för att vanlig Cola är lite väl sötsliskigt i smaken, vilket jag inte klarar av.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

sveiner1234 at 2023-07-06 14:55:13+00:00 ID: jqwacaz


Det var väl snack här om dagen att aspartam är på väg att klassas som cancerframkallande

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Vmp123 at 2023-07-06 15:04:38+00:00 ID: jqwbr7k


Om man lyckas få i sig 300 liter kan det möjligtvis öka risken för cancer ja.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

hedgehogsinhats at 2023-07-06 17:01:26+00:00 ID: jqwtr7g


Det låter som en utmaning.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Hajfan at 2023-07-06 19:47:09+00:00 ID: jqxjk9j


Mestadels för att du blir tjock som fan av 400kg ren aminosyra:) vilket skulle vara 1,6 miljoner kilokalorier!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Okejkok at 2023-07-06 15:07:01+00:00 ID: jqwc3ro


Nja. Världshälsoorganisationen International Agency for Research on Cancer kommer att lista det som "möjligen cancerogent". Det låter ju förfärligt...men är det det? Nej. Varför? Därför att IARC studerar inte matsäkerhet, utan om ämnen kan orsaka cancer istället för om de realistiskt gör det i människor. Andra ämnen i samma kategori är till exempel aleo vera och sågspån och man tar inte någon direkt hänsyn till dos. Det finns fyra kategorier - cancerogent, antagligen cancerogent, möjligen cangerogent, inte cancerogent. Det är väldigt få saker som hamnar i den sista kategorin.

Det finns andra organisationer som studerar just matsäkerhet som man bör lyssna på istället.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

rejiranimo at 2023-07-06 17:13:18+00:00 ID: jqwvlpa


Är det en ändring av en befintlig klassning? Eller har aspartam inte haft nån klassning förens nu?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Haiaii at 2023-07-06 15:35:36+00:00 ID: jqwgfvw


Att det är ett E medel betyder att det är säkert

Det betyder dock inte att aspartam är gott

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Graspar at 2023-07-06 21:50:54+00:00 ID: jqy2o20


Att det är ett E medel betyder att det är säkert.

Ja exakt. Den här hysterin om E-nummer är väldigt märklig. Det är bokstavligen bara en beteckning för tillsatser som är livsmedelsgodkända. Fucking c-vitamin har ett e-nummer och du dör bokstavligen i svåra plågor utan det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Kablaow at 2023-07-06 14:55:23+00:00 ID: jqwadbe


dricker man så pass mycket aspartam att det är farligt hade samma mängd socker nog varit farligare dessutom, då fetma är cancerframkallande.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Spangel at 2023-07-06 15:51:14+00:00 ID: jqwitz0


Dvs typ 400 liter lightfanta om dagen

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

rejiranimo at 2023-07-06 17:09:39+00:00 ID: jqwv0y6


Grejen är ju att vad man tycker är gott är högst personligt och påverkas väldigt mycket av beror vad man har vant sig vid. Din smak är Din smak, den är inte universell.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

username_username9 at 2023-07-06 18:38:31+00:00 ID: jqx8wny


Ja, E-ämnen är fan skit, tar hellre sockret varje dag i veckan. Känns som att folk fortfarande har dålig koll på E-ämnen? Finns ju en del rätt läskiga, t ex E948, E901, E296, E500, osv.