this post was submitted on 05 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Med tanke på den senaste tidens religiösa kontroverser i Sverige så funderade jag på vad som kunde vara rimliga krav på religiösa grupper i ett sekulärt och liberalt land som Sverige. Nedan följer den lista jag kom fram till. Fyll gärna på med era egna idéer eller motsäg punkter.

  • Acceptera jämställdhet mellan män och kvinnor, detta inkluderar att acceptera kvinnor som t.ex. präster eller imamer
  • Ingen omotiverad uppdelning av män och kvinnor under t.ex. bön
  • Religiösa texter och predikningar ska vara på ett språk som de som deltar förstår. T.ex. katolska kyrkan bestämde på 60-talet att mässorna skulle hållas på de lokala språken istället för på latin
  • Acceptera homosexuella, detta inkluderar att viga samkönade par
  • Acceptera att personer från er religiösa grupp gifter sig med personer som inte tillhör er religiösa grupp, både sådana som tillhör andra religioner eller ateister
  • Acceptera att personer lämnar er religion oavsett om de konverterar till en annan religion eller blir ateister. T.ex. hot mot eller utfrysning av dessa personer är oacceptabelt
  • Ta inte emot någon ekonomisk finansiering som kommer utanför EU
  • Acceptera att när vetenskapen motsäger er religion så är det er religion som har fel, t.ex. acceptera att evolutionsteorin är korrekt och att intelligent design är fel
  • Inga religiöst motiverade medicinska ingrepp, t.ex. omskärelse, på personer under 21 år. Beslut om sådana ingrepp måste tas av personen själv utan påtryckningar
  • Acceptera att andra hånar er religion, detta inkluderar brännandet av religiösa texter, det är inget att bli upprörd över
  • Förkasta alla religiösa lagar. Det räcker inte med att se dem som underordnade svensk lag, de måste ses som fullständigt illegitima
  • Inga religiösa friskolor eller religiös indoktrinering av barn
  • Inga böneutrop eller motsvarande, utomstående ska inte behöva utsättas för er religion. Böneutrop kan ersättas med t.ex. en app
  • Inga extrema religiösa symboler, t.ex. att man täcker ansiktet så att man inte kan se vem det är
  • Inga religiösa symboler som begränsar ens frihet, t.ex. slöjor som gör att man inte vill gå ut om det är för varmt
  • Inga religiösa symboler alls för barn under 18 år
  • Acceptera att vissa arbetsgivare inte tillåter religiösa symboler, det ska inte vara någon tvekan att ta dessa jobb ändå

Jag läste reglerna för Sweddit innan jag postade detta och tror att denna post borde falla under self-posts med allmänna politiska eller samhällsfrågor och därmed vara godkänd. Om inte ber jag om ursäkt.


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Snubben-B at 2023-07-05 17:15:42+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Liya0302 at 2023-07-05 18:13:59+00:00 ID: jqshebm


Här är några av mina "tankar" om några av de här som tewahdo ortodox kristen från Eritrea.

  1. Acceptera jämställdhet mellan män och kvinnor, detta inkluderar att acceptera kvinnor som t.ex. präster eller imamer

Vi har olika syn på jämställdhet. Kvinnor och män har olika uppgifter i livet men vi är ändå lika mycket värda. Dagens feminism är inte den fight som vi ser behövs för att det ska bli jämställt.

  1. Ingen omotiverad uppdelning av män och kvinnor under t.ex. bön

Vi som böjer oss ner bland annat och ber likt muslimer, jag skulle personligen inte vilja ha en man bakom mig och få min back upp mot dennes ansikte.

  1. Acceptera homosexuella, detta inkluderar att viga samkönade par

Acceptera med att vi bor i Sverige vart alla har samma rättigheter vare sig man är homosexuell eller inte. Varför ska staten tvinga någon att viga homosexuella om det går emot kyrkans värderingar så länge de inte bryter några lagar

  1. Acceptera att andra hånar er religion, detta inkluderar brännandet av religiösa texter, det är inget att bli upprörd över

Acceptera genom att inte kasta Sten och annat använda våld jag håller med, men rätten att kritisera dem och bli upprörd finns lika mycket under yttrandefrihet som att bränna texterna.

  1. Förkasta alla religiösa lagar. Det räcker inte med att se dem som underordnade svensk lag, de måste ses som fullständigt illegitima

Vet inte riktigt hur du menar, nu tror jag inte någonstans man får religiösa straff i Sverige men om vi exempelvis väljer bort kött eller inte bär skor in o kyrkan, vad har det för påverkan på andra? Så länge man inte tvingar andra följen den lagen jag ser inget problem.

  1. Inga religiösa symboler alls för barn under 18 år

Tycker inte staten ska bestämma vad man ska klä sig i som barn som vuxen.

  1. Acceptera att vissa arbetsgivare inte tillåter religiösa symboler, det ska inte vara någon tvekan att ta dessa jobb ändå

Om någon inte respekterar vad jag har på mig varför ska jag inte få välja något annat jobb istället? Jag ser det som alla andra arbetsvillkor som olika jobb har och är det något man inte håller med om varför ska man ta det jobbet då?.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

hullabaloo87 at 2023-07-06 04:32:16+00:00 ID: jqumvct


4a är rätt lätt att argumentera för. Det går att kolla på hur segregationen i Usa kunde rättfärdigas genom att säga på detta hotellet så får bara vita bo på. Jag ser faktiskt ingen skillnad. Jag förstår man kan säga att man har en religiös åsikt att vigsel är mellan en man och kvinna men jag tror inte steget är så långt där alla bagerierna i en stad kan neka homosexuella en bröllopstårta för man är emot homosexuella viger sig.

Ett par saker dock som kommer bli nästa diskussion kanske. Om två män nekas att viga sig men ena mannen ändrar sitt juridiska kön till kvinna. Vad händer då? Ska juridiskt kön vara överordnat vad de religiösa tycker om könstillhörighet? Att man ska acceptera vetenskap, vad är konsensus om detta idag? Är det biologer eller spcialvetenskap man ska lyssna på?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Traditional_Fee_1965 at 2023-07-05 21:24:03+00:00 ID: jqt4yj2


Håller med i det mesta du skriver, förutom jämställdhet. Jag har svårt att lita på någon religion när det kommer till främjandet av jämställdhet. Kvinna va länge under mannen även inom den kristna tron. Och jag vet hur visa kristna ser jämställdhet som en återgång till traditionella man och fru roller. Sen så har såklart feminism förändrats och där finns grupperingar som tappat tråden, men att den spelat ut sin roll tycker jag absolut inte. Men i övriga punkter kan jag som sekulär förespråkare instämma!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Complex-South1559 at 2023-07-05 20:16:11+00:00 ID: jqsuj5k


Vet inte riktigt hur du menar, nu tror jag inte någonstans man får religiösa straff i Sverige m

Knutby, slöja är eller andra typer hedersvåld/förtryck har stöd av en viss religion. Ganska många blir ju tvingade att bära slöja o sen hur mycket frihet är det om du blir hjärntvättad att du hamnar i helvetet om du inte bär den.