Hej :) I have cycled through Scandinavia and fell in love with scandinavia, I am planing on moving to Scandinavia but I can not decide on which country. Actually i was Planung to move to Sweden and also speak A2 level Swedish but the government is more on the right wing side.
I am F. early 20 asian looking human rights activist deeply believe in a cosmopolitan system, democracy, care a lot about the lgbtq+ community and dislike „Asian“ style parenting and that family hierarchy stuff.
I am afraid of racism and disacceptance for me as a human being.
As German, people here can be quite racist, Germans never saw me as German, often ask me where I „really“ from, kids on the street do Asian eye gesture… even my friends often ask me about Asian country and culture related stuff. I have just as much knowledge as most of the Germans do. Why is that different?
So which of these two countries might suit me better? Or maybe none of them?
I offer: skiing skills, alpine climb experience, love for licorice, dried fish and BUTTER. Out going, activism for human rights, love big dogs, MBA in mathematics, ironman distance Triathlet, lifeguard license, bad dad jokes! a living 4 year old sourdough starter! I can make 11 different German breads. Please take me Scandinavia 😅
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!
The original was posted on /r/sweden by /u/Squirrelventure at 2023-07-05 10:41:15+00:00.
Squirrelventure (OP) at 2023-07-05 11:08:20+00:00 ID:
jqqre1f
Thank you for your expiations :) I know these Problem seems severe and i think Germany and Sweden share a lot of these same problems. But these things are manageable. Because these are goods factors. Goods can be made, replaced and changed with new representatives. The German train system is a joke our punctuality is at 59%. German transport ministry spend more than 80% of the tax on highway repair. Only 70km of new train rails has been built. The health care is a joke. We do not have enough beds and personell for the pediatric department! Many children has to be sent away. Not enough certain (breast) cancer medication, antibiotics. I have waited 3 days till my East European packaging antibiotics arrived. The inflation is high among all European countries. I won’t worry too much about that, we are far away from Turkey state. I am more interested in the social climate of Sweden. Because the political and social climate is something which is considered as harder to change, take a lot of effort and time.
Shear-buckle at 2023-07-05 11:21:40+00:00 ID:
jqqsjmr
And as you can see, pointing these things out instantly made someone attack me for being a "racist right wing internet warrior". That's how it always goes when politicians try to achieve tangible change.
JumpyFile at 2023-07-05 11:29:09+00:00 ID:
jqqt7oe
I think the problem is that you’re making it sound like the apocalypse is near, while the truth is that most people in Sweden are living very comfortable lives. Trademark behavior of a racist right wing internet warrior
Shear-buckle at 2023-07-05 12:06:32+00:00 ID:
jqqwpyp
There is no apocalypse, just a steady decline. The frog in boiling water analogy is fitting here.
Squirrelventure (OP) at 2023-07-05 12:33:58+00:00 ID:
jqqzm44
I think we are frogs all sitting in boiling water. Climate crisis is real, alienation is real, polarization of citizens are real. No one really want to work together everyone works for their own interests that’s why we are all frogs and we will keep boiling in here till we die then the next generation will wipe our asses. I see many of these problems but we also have to do something about it, find solutions , work together, get know eachother gather our our assets. Use that instead of everyone working for themselves.
hummusen at 2023-07-05 11:19:02+00:00 ID:
jqqsbg3
This comment is full of factual errors tho. Housing market is not in steady decline, it declined 2022 and is now increasing in 2023 (like in Norway and most of Western Europe)
Swedish’s schools are performing better today than 10 years ago.
Inflation is high tho, but that true in almost all of Europe, and is coming down quickly now.
Their is no data on the size of the Muslim population so no one can tell if it’s growing. It defenitely was growing until 2015, when the establishment changes immigration rule to be much tougher. Their is little to no Muslim (or religious at all) influence in Swedish society.
Unemployment is decreasing and at a 15 year low.
Health care is among the best in Europe.
Swedish infrastructure is good. Norway is better, they got the oil money. However public transport for daily commute is defenitely better in Stockholm than in Oslo, so sometimes Sweden win here.
I do agree about the problem with gang crime tho. It has been a growing problem for 10 years, last election was all about it and the right wing government is working on it. It’s not really a problem for Swedes anyway, it is criminals dealing with other criminals. Still a problem.
But don’t listen to this guy, he/she is clearly a far right winger or maybe even a Russian agent.
Shear-buckle at 2023-07-05 12:03:09+00:00 ID:
jqqvrtq
Russian agent? Tror du verkligen på det?
Jo, bostadsmarknaden är på nedgång. Nybyggen har i princip stoppats, vilket är den tydligaste markören. Priserna har gått ner 10% på ett år med 10% inflation. Realvärdet på bostaden har då sjunkit med nästan 20%. Taget tillsammans med att svenskars förmögenhet är främst kopplat till bostäder så har vi alla blivit väldigt mycket fattigare och med tanke på att räntan precis höjdes så lär utvecklingen fortsätta. Lägg till en kraschande valuta på detta så börjar det handla om ofantliga summor som vi svenskar tappar. Varför är man en rysk agent eller extremhöger för att vara oroad över detta?
Svenska skolor är inte bättre än för 20 år sedan, och fler och fler går ut skolan med bristfälliga kunskaper. Barnen kan varken språk eller matematik.
Sjukvården är också i totalt förfall. Vi har inte nog med personal för att hålla öppet operationssalarna och vi har bottennivå i antal sjukhussängar och kötider. Nästan hälften av alla som behöver en operation får vänta längre än 90 dagar. En bekant har väntat i 3 år på en operation på kirurgiavdelningen i ett av Sveriges främsta och största sjukhus, de opererar bara cancerpatienter och patienter från akuten.
Vad är så bra med infrastrukturen? Vi ligger back med tusentals miljarder i underhåll och satsningar på vägar, elnät, järnvägar och flygplatser.
hummusen at 2023-07-05 12:37:19+00:00 ID:
jqqzz4e
Trams, du svartmålar saker som är helt normala.
Bostadspriserna går ner 10% ett år? Och? Det är helt normalt, har hänt förut och kommer att hända igen.
Valutan är svag? Och? Vi har rörlig växelkurs JUST FÖR ATT den ska gå upp och ner. Svag valuta stimulerar Sveriges ekonomi, och då blir valutan stark igen. Det har hänt förut och kommer att hända igen.
Sveriges PISA resultat är bättre idag än nästan alla år under 2000-talet, trenden vändes nångång kring 2013-2015, nya läroplaner kom 2011 vilket antagligen är anledningen. I många av delarna i PISA har Sverige högst resultat i Norden. Vet inte vad du gaggar om här.
Sjukvården är inte i nån slags kollaps. LOL. Jag har själv varit mycket på sjukvården i vår pga en seneuptur. Svensk sjukvård är inte felfri, men fungerar som den ska. Operationsköer är ett problem i långa länder med åldrande befolkningar. Inte särskilt anmärkningsvärt.
Tusentals miljarder back på infrastruktur? Var kommer den siffran igen? Att vi LIGGER back indikerar ju att infrastrukturen redan idag inte fungerar. Men Sverige har rätt mkt högre standard än typ alla europeiska länder jag har besökt, mycket mer utbyggd kollektivtrafik än USA osv. Du gaggar bara på utan att basera det på nåt.
Du är antagligen inte en rysk agent, du är inte tillräckligt smart.
Shear-buckle at 2023-07-05 13:14:19+00:00 ID:
jqr497b
Nej, att en stor del av befolkningen tappar 20-25% av sin förmögenhet på ett år är inte normalt. När hände det senast?
Att en svag valuta skulle vara bra är verkligen ett höger-påhitt. Vi är alla fattigare. Vi är så pass importberoende att det stjälper mer än det hjälper när det kommer till ekonomin i stort. Att vi har den svagaste kronan någonsin är inte normalt.
Andelen elever med underkänt i svenska, matematik eller engelska har ökat stadigt och ingenting tyder på att trenden kommer att brytas. Det är inte normalt.
Vi ligger i botten i vårdköer och sjukhussängar och det blir sämre och sämre. Kollaps vet jag inte, men snart börjar U-länder gå ifrån oss. Det är inte normalt. Ditt påstående om att vi ligger i topp i EU är en ren lögn.
Bara elnätet behöver nästan 700 miljarder. Lägg till all elproduktion vi behöver de närmsta 20 åren så blir det några 100 miljarder till. Sen är det tåg för hundratals miljarder på det.
hummusen at 2023-07-05 13:22:56+00:00 ID:
jqr5are
Så fastighetspriser ska inte gå ner enligt dig? Gör de det är det onormalt? Vet inte varför du räknar i reella priser heller. Har man haft pengar på ett konto har man ju också tappt 10-15% av sin förmögenhet då, aktier likaså. Och detta i typ varenda land i världen. Befängt att tro att förmögenheter bara ska öka öka öka.
Som sagt, det om skolan stämmer helt enkelt inte. Sjukvården likaså.
Infrastruktur. Håller med att det behövs investeringar, men det betyder inte att vi ligger back. Alla länder behöver investera i infrastruktur hela tiden, inget konstigt öht med det. Den här svartmålningen är helt galen.
Shear-buckle at 2023-07-05 13:43:26+00:00 ID:
jqr7ui3
Vad de ska eller inte ska göra kan jag inte säga så mycket om. Vad som är onormalt är takten de gått ner samtidigt som vi haft en mycket hög inflation. Självklart har alla länder drabbats, men det slår extra hårt i Sverige eftersom vi har haft den största nedgången i bostadsmarknaden och störst del av vår förmögenhet i bostadens värde. Sen är vi kraftigt belånade så att de höjda räntorna slår mycket hårt på hushållens ekonomi. Jag räknar i reella priser för att det är vad som spelar roll.
Vadå stämmer inte? Det är fakta att andelen elever utan godkända betyg i svenska, matematik eller engelska har ökat. Det är fakta att vi ligger i botten i antal vårdplatser och i vårdköer. Det är helt galet att försöka hävda att vi ligger i topp i Europa.
Behovet och takten av infrastruktursatsningar är högst relevant när man jämför Sverige och Norge. Norge spenderar 50% mer än oss på infrastruktur sett till BNP och dom ökar takten varje år. Vi har stagnerat i jämförelse.
Squirrelventure (OP) at 2023-07-05 12:00:08+00:00 ID:
jqqw398
Hi Hummusen ( fellow hummus lover?) Thank you for clearing up a lot of the misunderstands. I honestly do not know why so many Swedes dislike Muslim people, probably the culture difference is too big and less time to get to know eachother. (wildly guessing here). I am not very much interested in cars, am a cyclist and care a lot about environment. But glad to hear sweden is not gonna collapse soon. Would be bad for all of the 10mio Citizens.
SeaZealousideal263 at 2023-07-05 11:37:31+00:00 ID:
jqqtyz9
Good answer. Lots of shitty posts in here. Norway has similar problems with immigration / integration
I’d like to add that Stockholm is arguably more interesting than Oslo, which should be compared with Gothenburg
EasyLengthWise at 2023-07-05 11:41:47+00:00 ID:
jqqucuo
Oslo must be utterly pathetic
SeaZealousideal263 at 2023-07-05 11:47:22+00:00 ID:
jqquuvi
Det är en betydligt tråkigare och fulare stad än Stockholm ja
Edit: Nu ser jag var din passiva aggressivitet kommer ifrån. Du är en drogliberal ”festa är livet”-typ som är frälst av KPH. Jag fattar, du älskar klubbar och Christiania och tycker att Sthlm och Sverige suger. Newsflash: även du kommer att växa upp en dag.