this post was submitted on 05 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/unvobr at 2023-07-05 07:42:31+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

hallonlakrits at 2023-07-05 07:43:53+00:00 ID: jqqcapz


Kom inte 10 000 tyska bögar till Sverige med EU, det kom 10 000 kriminella svenskar till spanien.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

mekarawr at 2023-07-05 07:49:20+00:00 ID: jqqcoxg


"svenskar"...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

Enokeunuck at 2023-07-05 08:36:35+00:00 ID: jqqg2qv


Lägg ner det där jävla skitsnacket. Du vet antagligen lika väl som jag att de allra flesta som hamnar i kriminella gäng är födda och uppvuxna i svenska förorter som har negligerats av politiker i årtionden. Familjen ska inte behöva befinna sig i landet i tio generationer innan de betraktas som svenskar. Det är den mentaliteten som gör att folk med utländsk bakgrund hamnar i kriminalitet i större utsträckning än andra. Du förstärker utanförskapet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Shear-buckle at 2023-07-05 09:11:34+00:00 ID: jqqik4u


På vilket sätt har förorterna negligerats av politiker?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LordMuffin1 at 2023-07-05 09:57:38+00:00 ID: jqqluhk


Genom att ex se till att det inte arbetas med de problem som finns, skola, vård, bostad, omsorg, arbete t ex.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Shear-buckle at 2023-07-05 10:01:54+00:00 ID: jqqm5su


Det finns väl ingenting i Sverige som får så mycket uppmärksamhet och resurser som det av politiker, förutom klimatet?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

LordMuffin1 at 2023-07-05 10:05:53+00:00 ID: jqqmgc8


Ändå mindre och mindre resurser för varje år som går.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

unfoldingevents at 2023-07-05 17:26:45+00:00 ID: jqs4dsr


Ändå har förorterna fått mer och mer resurser.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LordMuffin1 at 2023-07-05 17:32:02+00:00 ID: jqs57bv


Vilket är varför man drar ner på skolor i förorter och låter bostäder förfalla osv.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

unfoldingevents at 2023-07-05 20:06:37+00:00 ID: jqst1cr


Är det därför dom får mer resurser, fler specialpedagoger än andra skolor? skåne och speciellt Malmö jag syftar på, jobbar på olika skolor och förskolor dagligen, har västerbotten och örebro som referenser. Det satsar mer per innevånare i förorter än i villa kvarter om man tittar på statsbudgetar.

Vad är det du vill att man ska göra? för mer pengar är inte lösningen.

Sen att dom har svårt att behålla personal för att arbetsmiljön är under all kritik med det är ett annat problem.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Shear-buckle at 2023-07-05 10:07:40+00:00 ID: jqqml3l


Vilken åtgärd eller vilka resurser anser du saknas? Fritidsgårdar eller?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Enokeunuck at 2023-07-05 09:16:43+00:00 ID: jqqix25


Ok,"negligerats" kan vara fel ord. Man har ju faktiskt väldigt aktivt sett till att straffa folk för att de inte har råd att bo nån annanstans

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Shear-buckle at 2023-07-05 09:55:59+00:00 ID: jqqlq56


Jaha, straffat på vilket sätt? Det finns betydligt billigare ställen att bo på i Sverige än dessa förorter.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Enokeunuck at 2023-07-05 10:16:03+00:00 ID: jqqn7ks


Och varför är det billigare? För att det handlar om platser som har avbefolkats. Och varför har de avbefolkats? För att det inte finns några jobb. Vad skulle då hända om massor av människor flyttade dit? Samma sak som i förorterna. Du får det att låta som ett alternativ, men din "lösning" skulle bara leda till samma problem igen

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Shear-buckle at 2023-07-05 10:21:33+00:00 ID: jqqnm8p


Jag har aldrig sagt att det är en lösning. Du sa att förorterna är de billigaste platserna att bo på. Det är fel.

På vilket sätt har politikerna straffat de som bor i förorter?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (5 children)

Carsiden at 2023-07-05 08:55:16+00:00 ID: jqqhe9c


Det är inte riktigt sant. Kriminalitet orsakas inte av "negligerande av politiker". Vad ska en politiker göra för dig? Göra dina läxor? Som alla andra måste man kämpa själv. Förorten har mer resurer per elev i skolan än andra, och politiker fomligen sprayar pengar på projekt för fritidsaktiviteter. Förortsungar har mer politikerpengar per invånare än några anda barn i Sverige. Och så blir bara ca 2% kriminella, även i utanförskapsområden, vilket visar att det INTE är strukturen som skapar kriminalitet.

Men, 2% av 1.000.000 är 20.000 kriminella. (I ett land med 5000 fängelseplatser) (källor SCB och kriminalvården)

Kriminalitet växer ur saknad av moralkultur. De 2% som blir kriminella har valt att vara tjyvar. Ingen har tvingat dem, ingen annan har valt det åt dem. De kan rationalisera det hur mycket de vill men kärnan är att de saknar moralförståelse, är egoistiska och vill ha snabba cash. Det kan inte politiker fixa. Politiker kan inte ge dem en social mening, det kan bara familj och vänner.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Enokeunuck at 2023-07-05 09:14:59+00:00 ID: jqqisnv


Om man har en struktur som gör att en andel av befolkningen växer upp uteslutande bland personer som är arbetslösa eller sliter häcken av sig för nästan ingenting alls kommer en andel av de som växer upp under såna former inte att se några andra alternativ än antingen leva fattigt eller leva i kriminalitet. Visst har det effekter på moralen, men moralen är intr grundproblemet

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

HurricaneHenry at 2023-07-05 09:56:42+00:00 ID: jqqls3e


Sluta. Så länge du är fysiskt och psykiskt frist har du utmärkta möjligheter att leva ett normalt liv i Sverige oavsett var du bor. De allra flesta kan få ett vanligt jobb eller en enklare universitetsutbildning utan alltför stor möda, men ingen har sagt att livet är enkelt. Detta är individernas och föräldrarnas fel, som inte tar sitt ansvar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

kitsunde at 2023-07-05 11:06:37+00:00 ID: jqqr8pr


Som någon som växte upp i flera fattiga miljöer med alla dom här personerna runtomkring.

Även om du inte klarar dig till ett utmärkt arbetarliv så är det stor skillnad mellan att ha soss bidrag som en tv tittande soff potatis som gnäller över hur det är statens/invandrarnas/svenskarnas/rikas fel hela livet, och ett alternativt liv att råna tanter på gatan, misshandla folk, langa knark och hela tiden bara söka snabba pengar.

Även pundare och kriminella har ett egenansvar, speciellt när det sträcker sig över flera år. Att sitta på bidrag och ha personstörningar borde inte normaliseras till att vara något som individen inte behöver ta sig igenom.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Enokeunuck at 2023-07-05 10:09:37+00:00 ID: jqqmqdf


Individerna och föräldrarna formas av sin omgivning, och om det nu är föräldrarnas fel, borde inte politiken kompensera för det?

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Carsiden at 2023-07-05 15:20:34+00:00 ID: jqrl9k7


Länk till färsk kriminologisk forskning. https://kvartal.se/artiklar/brott-har-lonat-sig/

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Coookie-Monstah at 2023-07-05 11:54:07+00:00 ID: jqqvhmv


Gängkulturen är svensk. Den sprids i Sverige. Nästan alla Sveriges gängkriminella blev gängkriminella i Sverige, inte något annat land för att sen komma hit. Då är det ett problem som svensk politik ska sköta.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Sagiolino at 2023-07-05 12:30:40+00:00 ID: jqqz981


”Är en etnisk fråga – ingen svennebanan-kriminalitet” var vad GW Person sade rakt ut i TV4. Enligt honom och polisen består de inom dessa gäng som begår gängbrotten till över 95% av folk som inte är födda i Sverige. Så ditt argument faller platt eftersom detta visar sig vara ett importerat problem.

https://www.tv4play.se/klipp/bcf3871854aafe5dff63?offset=

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Fiskpinne8 at 2023-07-05 16:06:32+00:00 ID: jqrs369


Gängkulturen är svensk. Den sprids i Sverige. Nästan alla Sveriges gängkriminella blev gängkriminella i Sverige, inte något annat land för att sen komma hit. Då är det ett problem som svensk politik ska sköta.

Klart som fan att det är ett Svenskt problem som Sverige måste ta hand om. Det är därför folk är arga...

Men att använda brist på saker att göra som ursäkt att man blir kriminell är så sjukt.

Växte upp i en by på 3000 pers i Norrland, vi hade varken fritidsgård eller annat.

Vi spelade bollstopp istället för att sälja knark...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LordMuffin1 at 2023-07-05 09:55:56+00:00 ID: jqqlq0c


Du tror inte att politiker kan påverkar människors livssituation? Förändra attityder i samhället? Eller påverka samhällsutvecklingen? Stå upp för god moral?

Vi har en riksdag med en hel del politiker som har väldigt låg moral (skor sig själva och sin egen ekonomi på samhällets bekostnad).

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

cc81 at 2023-07-05 10:16:24+00:00 ID: jqqn8hw


Hassan 13 år tittar på Uppdrag granskning och ser att skötseln av Nya Karolinska har varit katastrofal så han börjar langa tjack.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Inevitable_Bike374 at 2023-07-05 16:16:35+00:00 ID: jqrtlcm


Tycker dedär är ett skumt icke rationellt tankesätt. Man kan klart se att det finns ett samband av där man växer upp + sannolikhet att man blir kriminellt. Det betyder inte att man tar ifrån individuellt ansvar.

kommentaren ovan syftade på svenskhet och etnicitets påverkan. Vilket du inte bemötte öht.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Muppetier at 2023-07-05 15:31:06+00:00 ID: jqrmsu0


Känslan när brå släppte en rapport i mars där sambandet mellan låg socioekonomisk standard och kriminalitet konstaterades vara låg hahahaha

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

maevro at 2023-07-05 08:39:46+00:00 ID: jqqgb01


Haha. Dagens skämt!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Enokeunuck at 2023-07-05 08:41:01+00:00 ID: jqqgebe


Förklara gärna vad som är så roligt

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

maevro at 2023-07-05 08:44:08+00:00 ID: jqqgm4y


Det behövs inte och du vet själv varför.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Enokeunuck at 2023-07-05 08:46:37+00:00 ID: jqqgseh


Nej, jag vet inte. Berätta

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

PRESWEDENT at 2023-07-05 08:07:44+00:00 ID: jqqe0e1


Jag är nyfiken på vad för sorts intern information du har som får dig att säga så

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Vidrig_Kamin at 2023-07-05 08:32:07+00:00 ID: jqqfrg4


Troligen menar han bara det att man i svensk media har haft en långvarig tendens att kalla alla som tidigare satt sin fot i Sverige för svenskar om de gör något kriminellt utomlands. Här på hemmaplan säger vi bara att signalement saknas.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Ok_Choice_2656 at 2023-07-05 08:43:54+00:00 ID: jqqglkj


Det handlar väl om lättillgänglig och verifierbar information som medborgarskap. Sedan finns det ju en hel del som inte skulle nöja sig förrän alla kriminella klassificerades utifrån rasbiologiska signalement och huvudform.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

PRESWEDENT at 2023-07-05 08:49:14+00:00 ID: jqqgyqr


Jo men så är det, personen jag svarade på valde att automatiskt anta att det var "svenskar" utan någon som helst information som tyder på något annat.

Man kan tycka vad man vill om vem som kallas för svensk eller inte, men att anta saker på det viset är bara idioti

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ok_Choice_2656 at 2023-07-05 08:51:26+00:00 ID: jqqh4an


Jag tror inte att du och jag är oense här.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Vidrig_Kamin at 2023-07-05 09:46:10+00:00 ID: jqql0b0


Oviljan att lämna signalement om utomeuropeiska förövare medans man dumpar namn,bild,adress och livshistoria på alla andra gör ju att folk bara antar att det är utomeuropeer då det inte finns signalement.

Samtidigt kan man ju tycka att signalement är av yttersta vikt om man faktiskt vill ha fast någon.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Ok_Choice_2656 at 2023-07-05 10:46:55+00:00 ID: jqqpls5


Signalement på nära 1 000 personer? Låter rimligt.

Ja, det är säkert för att alla dessa nätkrigare vill kunna göra envarsingripande på stan som de ylar om rasbiologiska profiler av gärningsmän...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Vidrig_Kamin at 2023-07-05 11:01:48+00:00 ID: jqqqtz0


Nu pratar ju jag givetvis om signalement i allmänhet vilket jag tog för givet att du förstod.

Att du verkar vara så negativt inställd till att man beskriver hur gärningsmannen ser ut att du till och med liknar det med rasbiologi är väldigt märkvärdigt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Ok_Choice_2656 at 2023-07-05 11:07:02+00:00 ID: jqqra1i


I det här fallet rör det ju sig om 1 000 misstänkta gärningsmän och diskussionen handlar om att du försöker förklara varför en annan person utgår ifrån att de skulle ha en annan etnisk bakgrund än svenskar. Märkligt att du helt plötsligt vill prata om något annat.

Jag är inte negativ till att man beskriver dömda brottslingar. Dock tycker jag att det finns väldigt goda skäl med att vara försiktig med att beskriva misstänkta gärningsmän. Jag är ännu mer skeptisk till att hala fram den gamla rasbiologiska handboken från 30-talet för att göra dessa beskrivningar som så många verkar vilja att vi gjorde.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

unfoldingevents at 2023-07-05 18:13:02+00:00 ID: jqsblxf


"Jag är ännu mer skeptisk till att hala fram den gamla rasbiologiska handboken från 30-talet för att göra dessa beskrivningar"

Tror du på fullt allvar att signalement som längd, hudfärg, hårfärg, kroppsbyggnad(beskrivningar av gärningsperson) är sådant rasbiologiska institutioner sysslade med så har jag en hel del att lära dig.

Är resten av världen dödsknarksnazister eftersom dom har hudfärg med i sina signalement?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Vidrig_Kamin at 2023-07-05 12:47:59+00:00 ID: jqr15p6


Dock tycker jag att det finns väldigt goda skäl med att vara försiktig med att beskriva misstänkta gärningsmän.

Jag håller med dig. Men de gånger polisen behöver hjälp eller rent utav tagit fast någon behandlas ärendena väldigt olika i media beroende på förövarens bakgrund, och det är väl det som gör att man bara antar att det inte är svenskar det rör sig om.

Men utöver det finns det garanterat något som knyter delar av dessa 1000 personer samman. För att om det är så många kriminella svenskar tänker jag liksom så många andra här att de härstammar ifrån ett eller flera av de kriminella nätverk vi har här. Då bör ju polisen/interpol ha en god bild av vilka det rör sig om.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Rbm455 at 2023-07-05 10:25:22+00:00 ID: jqqnx0e


om man är lyckad, då är man istället "mannen från pakistan som lyckades i Sverige!"

Obs inget fel i ovanstående, men dubbelmoralen är slående.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LordMuffin1 at 2023-07-05 09:52:51+00:00 ID: jqqlhqz


Många av dessa är svenskar sen generationer tillbaka.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

clickYyz at 2023-07-05 09:55:25+00:00 ID: jqqlomr


Säker?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

LordMuffin1 at 2023-07-05 09:57:53+00:00 ID: jqqlv4y


Ja.

De allra allra flesta kriminella i Sverige är svenskar sen generationer tillbaka.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Rbm455 at 2023-07-05 10:24:35+00:00 ID: jqqnuqj


svensk medborgare och svensk nationalitet är inte samma sak. det är "tunnelbana i japan" argumentet

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

clickYyz at 2023-07-05 10:27:56+00:00 ID: jqqo476


BRÅ: ”Störst andel brottsmisstänkta finns bland inrikesfödda med två utrikesfödda föräldrar, följt av gruppen utrikesfödda.”

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Nerdloaf at 2023-07-05 13:27:39+00:00 ID: jqr5vhl


Bägge grupperna ger dig ett skjut, det är bara att välja!