this post was submitted on 04 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/onda-oegat at 2023-07-04 17:46:13+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (9 children)

flexez at 2023-07-04 20:40:35+00:00 ID: jqoe3za


Försöker få bostad i Södertälje (kan få jobb på Scania).

Kommunens egna hyresvärds minimumväntetid för att hyra i vissa områden: 6 år.

Maximum: 24 år.

Man får inte ställa sig innan man är 16. Jag är 20. Vafan ska man göra.

Jag är politiskt engagerad. Jag ser ett hopp för Sverige, men allt det sugs bort när man som ung person ska försöka ta sig ut på arbetsmarknaden. Jag behöver jobb för att flytta, behöver flytta för att få jobb, och det är nästintill omöjligt att flytta. Skolan lärde mig inte om några bostadsköer, och det gjorde inte mina föräldrar heller. Varenda jävla helvetes pissparti lovar att fixa bostadskrisen, men vad gör idioterna när de väl sitter i regering? Inte ett jävla piss. Jag blir förbannad, och det gör mig politiskt apatiskt. Jag tappar framtidstron. Jag har nästintill gett upp hoppet om att jag någonsin kommer få äga bostad inom en rimlig tid. Där jag bor finns inga jobb, så det är inte ett alternativ heller.

Landet är så fundamentalt trasigt, och det är helt sinnes att någon är ok med den nuvarande situationen.

Förlåt för orelaterad rant, men varje gång jag läser om bostäder i Sverige blir jag så helvetes förbannad.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

Rezune123 at 2023-07-04 22:24:38+00:00 ID: jqos754


Köp bostad?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

raxiam at 2023-07-04 22:59:04+00:00 ID: jqowi2q


Ja, folk behöver bara dra sig i kragen och skärpa till sig, så ska de nog ha ordnat en tvåa på 60 kvadrat.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

flexez at 2023-07-05 09:12:53+00:00 ID: jqqinc5


Fan, skulle ha pratat med farsan när jag var 4 om att han borde börja spara. Glömde helt att göra det. Vilken tabbe som ett barn

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Skelettjens at 2023-07-05 00:37:04+00:00 ID: jqp87ja


att ingen tänkt på det tidigare…

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

TheFleshBicycle at 2023-07-05 04:03:37+00:00 ID: jqpu1t6


Pröjsar du eller?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Xirev at 2023-07-04 22:29:51+00:00 ID: jqosuym


Byggs det för mycket hus förlorar alla andra hus på marknaden värde i och med att det då finns mindre demand, hur ska man då använda hus som en investering? Så kan vi inte ha det i landet med mest jämlika löner och mest ojämlika förmögenheter. Du blir inte rik på en lön i Sverige, det är tillgångar som gäller.

/s

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

netpixel at 2023-07-05 03:03:36+00:00 ID: jqpnzu1


Kolla upp möjlighet till Scania-bostad. De erbjuder det till nyanställda som bor tillräckligt långt bort.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Jolly_Assistance_701 at 2023-07-05 09:39:38+00:00 ID: jqru065


Hur får man arbete på Scania?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

flexez at 2023-07-05 09:14:45+00:00 ID: jqqis3g


Tack! Hade ingen aning om det. Hade inte fått någon info från gruppchef eller bemanningsföretag när jag frågade.

Edit: frågade om det. Finns inga kvar. Hade tydligen getts bort till Ukrainaflyktingar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

die-maus at 2023-07-05 04:23:51+00:00 ID: jqpvywe


Regeringen finns inte till för att lösa några kriser, bostadskris som miljökris.

Den finns där för att upprätthålla status quo, så att våra makthavare och deras kompisar kan tjuva åt sig så mycket som möjligt av vår välfärd.

De har inget intresse av att hjälpa någon. De kommer—om de kan—montera ned alla skyddsnät som kostar pengar, eftersom de inte genererar något värde åt deras kompisar.

De försöker göra minsta möjliga för att upprätthålla samhället. En medborgare behöver inte vara nöjd, den behöver bara inte starta upplopp.

Man börjar med att montera ned de skyddsnät för de som är för sjuka för att slå tillbaka. Sedan ser man till att ge så lite stöd som möjligt till de fattigaste. När de fattigaste inte har pengar vänder sig många till kriminalitet. Då kan man införa massövervakning och stifta mer auktoritära lagar för att "lösa kriminaliteten" (som man själv skapade). När man har instiftat dessa auktoritära lagar ("på folkets begäran") så kan man montera ned ytterligare skyddsnät, och de som motsätter sig det kan man spärra in.

... och vips! Så bor vi i en korrupt polisstat.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Ran4 at 2023-07-05 08:24:42+00:00 ID: jqqf8ij


Problemet är iofs. inte politikerna, utan de som röstar på dem.

Ok, möjligtvis att politikerna skulle kunna komma med nya ideer. S (som är de enda som realistiskt sett kan göra något åt detta, högerpartierna vill bara ha marknadshyra och det löser ju inte problemet) borde kanske sluta dalta och stenhårt satsa på ett nytt miljonprogram. Kanske det finns ett stöd hos befolkningen för det?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

flexez at 2023-07-05 12:48:32+00:00 ID: jqr17wq


Både V och S vill ha ett statligt bostadsföretag. Tillsammans med MP har de haft flera mandatperioder där det har varit möjligt att tillämpa bostadspolitik som de håller med om. Har ju dock inte hänt

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ArchmageIlmryn at 2023-07-05 10:45:26+00:00 ID: jqqphi6


Problemet är ju att S i princip har gett upp med socialdemokrati till förmån av en socialliberal position som vill ha kvar välfärden men inte betala för den, samtidigt som folk inte är bekväma nog med socialism för att rösta V för att få S att skärpa sig.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

iwantthispls at 2023-07-04 21:03:40+00:00 ID: jqohcwj


LSS är vägen om du har autism, om du känner igen dig inom spektrumet så äre bara skaffa dig en diagnos antligen privat eller remitering till utredning, men autism diagnoset måste påverka dig negativt så det är papper annars så blir det bara "autistiska drag". sen äre ansöka om LSS särsklid service/service boende där genom det du får egen lägenhet, varierar mellan boende enheter. 3-5 chanser får du genom att tacka ja eller nej, de upp till din handläggare att hitta boende

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

flexez at 2023-07-04 21:23:12+00:00 ID: jqok36a


Tyvärr så är jag inte på spektrumet. Syrran har autism, ska skicka vidare detta till henne. Tack 👍🏼

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

seaburgler at 2023-07-05 08:56:46+00:00 ID: jqqhi4d


Oj, du har ingen koll arbetat med detta och skrämmande att du tror att det funkar såhär.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

captainbunnehkiller at 2023-07-04 21:23:27+00:00 ID: jqok4ek


Så lätt är det verkligen inte.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

iwantthispls at 2023-07-04 21:27:15+00:00 ID: jqokn3c


Fattar, men något värt att slänga ut det

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

captainbunnehkiller at 2023-07-05 07:43:59+00:00 ID: jqqcay5


Nja, för att få boende via LSS måste man vara svårt autistisk. Till den grad att man behöver stöd i vardagen.

Dessutom kan kötiden för att ens få en utredning flera år, ser man en AST-diagnos som en quick fix eller ett kryphål för att få vissa saker lättare borde man verkligen tänka om.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Epicyclista at 2023-07-04 23:21:43+00:00 ID: jqoz95u


Notera att dessa boenden kan ha grannar med fler diagnoser än autism. Det kan finnas våldsbenägna, utåtagerande personer.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

iwantthispls at 2023-07-04 23:24:58+00:00 ID: jqozndg


och vissa boenden kan du bo med vanliga grannar, där lss lägenheter är splittrade runt bostaden. beror på vad du får erbjudet. du kan t.ex få erbjudet lägenhet fast de var en demensboende inann eller du kan få nyproduktion 2a med balkong.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Epicyclista at 2023-07-04 23:52:21+00:00 ID: jqp2xrt


Ja, det är väldigt olika. Vill bara att folk ska vara medvetna om att detta är en risk. Förvånansvärt många vet inte om det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

iwantthispls at 2023-07-04 23:54:14+00:00 ID: jqp3607


100%

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ran4 at 2023-07-05 08:39:27+00:00 ID: jqqgabv


OP pratar ju om hyresrätter i södertälje. Det finns en viss förekomst av våldsbenägna, utåtagerande personer där också...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

bronet at 2023-07-05 05:13:29+00:00 ID: jqq0fps


Du har koll på att scania har egna lägenheter som de hyr ut, va?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

flexez at 2023-07-05 10:51:07+00:00 ID: jqqpy78


Ville bara meddela att jag frågade samtidigt de gav mig en lönesiffra. Det finns inga Scania-bostäder kvar. Hade tydligen getts till Ukrainaflyktingar eller något sånt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

bronet at 2023-07-05 11:37:17+00:00 ID: jqqty6c


Aha, tråkigt! Hoppas det löser sig iallafall!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

flexez at 2023-07-05 09:13:34+00:00 ID: jqqip54


Nej, har inte fått någon info från gruppchef eller bemanningsföretag. Tack!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

LameGains2 at 2023-07-04 20:44:02+00:00 ID: jqoelvf


Marknadshyror. Marknadshyror är det man ska göra. Politiker löser inte bostadskrisen för de kan inte.

Tills dess får du göra som alla andra, bo i andrahand ett år i taget.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

flexez at 2023-07-04 20:50:37+00:00 ID: jqofj5u


Kul att leva osäkert hela tiden. Tack Sverige… verkligen rimligt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

punk1917 at 2023-07-04 20:50:30+00:00 ID: jqofikp


Som att det inte redan är dyrt att hyra... vi har byggt bort bostadsbristen en gång innan och kan göra det igen

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

relddot at 2023-07-04 21:25:05+00:00 ID: jqokcer


Det är för dyrt att bygga nytt. Hyreslägenheter där hyran inte får går över en viss summa byggs på marginalen med diverse investeringsstöd redan som det är (eller var fram tills att inflationen tog fart). Och nu när fastighetsvärdarna får ekonomiska problem med högre räntor och inflation blir det ännu dyrare att bygga fler bostäder...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LameGains2 at 2023-07-04 21:01:42+00:00 ID: jqoh392


Det får väl kosta det det kostar. Det är dyrt för att det är dyrt att bygga nya hus, och hyresvärdarna ska kunna gå runt och återinvestera. Du kommer ju i slutändan betala samma peng om du vill låta staten göra det, förutom att det då kommer drivas av idioter med politiska intresse istället för entreprenörer med finansiella intressen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

flexez at 2023-07-04 20:53:24+00:00 ID: jqofxae


Bara dags att vänta till 2050 innan sossarna orkar göra det då. Jag är vänster ideologiskt men fy fan vad man tappar lusten att någonsin rösta S när de lät det bli så här dåligt. Både S och M har suttit i regering sen de började lova att fixa skiten och inget har hänt. Blä

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Pungstark at 2023-07-04 21:56:25+00:00 ID: jqookti


Mycket av Göteborgs problem med bostäder och infrastruktur är på grund av "Göteborgsandan" (korruption) som Göran Johansson och resten av gråsossarna satte i system. Det är en dolk i ryggen som staden troligtvis aldrig kommer återhämta sig från. På tal om S.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Norralth at 2023-07-05 02:56:50+00:00 ID: jqpnadx


Flytta till Umeå eller Luleå!!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Tendo80 at 2023-07-05 09:05:13+00:00 ID: jqqi3i1


Luleå måste vara "the shit" just nu, kraftig expansion där på ingång, likt den som pågår nu i Skellefteå.

Bostadspriserna är inte ok (jämfört med för ~5år sedan), men fortfarande inom räckhåll för många.

Är nog <5% arbetslöshet i Skellefteå & Luleå ett tag framöver.