this post was submitted on 04 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/PrestigiousAd2244 at 2023-07-04 08:58:36+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

SaltyIcicle at 2023-07-04 13:48:45+00:00 ID: jqmrszk


Hade gått att stoppa om väst hade sagt till Israel att det inte är ok att ockupera palestinsk mark och döda alla som protesterar men jag fattar att det inte är aktuellt av politiska skäl.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Slyndrr at 2023-07-04 16:05:52+00:00 ID: jqnatbo


En majoritet i Palestina anser att hela Israel är palestinsk mark...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

swedish_countryball at 2023-07-04 18:19:32+00:00 ID: jqnu63n


jag tycker att båda folken har lika mycket rätt till marken

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

sclsmdsntwrk at 2023-07-04 23:36:42+00:00 ID: jqp12dy


Jamen va bra, då kan vi ju bara förklara det för palestinierna dem så är problemet löst.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Slyndrr at 2023-07-04 18:37:04+00:00 ID: jqnwo0z


Vad fint. Det tycker inte de flesta palestinierna.

Israel är inget teoretiskt flumproblem.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

spacefame at 2023-07-05 05:48:09+00:00 ID: jqq3cw3


Så tror majoriteten av judarna också

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

comrad_yakov at 2023-07-04 17:11:10+00:00 ID: jqnkbdy


För det är det. Israel kom bara och tog över skitet för att Storbritannien lät dom under 1940-talet. Ingen frågade araberna som faktiskt bodde där, för dom var ockuperade av Storbritannien och Frankrike at that point.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Clipeus-Virtutis at 2023-07-04 17:20:33+00:00 ID: jqnlohw


Din analys av situationen är fasligt ytlig. Är detta saxxat från någon uppsats du skrev i 9an?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

FrankBeckson at 2023-07-04 18:01:59+00:00 ID: jqnrnn6


Ingen frågade araberna som faktiskt bodde där

Araberna frågade väl inte heller kristna och judar som bodde där när de en gång i tiden flyttade till området?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

comrad_yakov at 2023-07-04 18:40:19+00:00 ID: jqnx4xw


För 1000 år sen? Ja, inte riktigt alls lika aktuellt som det folkmord Israel utför JUST NU i Palestina

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

FrankBeckson at 2023-07-04 18:47:19+00:00 ID: jqny4y5


Nej, så är det ju. I slutändan spelar det mindre roll vem som bodde var från början, starkast vinner är den trista sanningen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Gruffleson at 2023-07-04 20:32:45+00:00 ID: jqoczh8


Det bodde jøder i området hele tiden. Se for eksempel https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_Quarter_(Jerusalem) . Det vil si fram til det ble etnisk renset av araberne i 1948, men tatt tilbake i 1967. Legg merke til at dette nå omtales som "Israelsk okkupert Øst-Jerusalem" i artikkelen. Haha.

Dessuten bodde det jøder i alle de arabiske landene rundt. Ideen var å samle dem i Israel. De arabiske landene var enig på den delen at de kastet ut alle jødene fra alle de andre arabiske landene.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Slyndrr at 2023-07-04 17:31:15+00:00 ID: jqnn8fj


Ingen lät dem. De blev invaderade gång på gång, tyvärr för grannarna så gick det inte så bra med invasionerna.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

comrad_yakov at 2023-07-04 17:48:04+00:00 ID: jqnpnuk


De blev invaderade efter den israeliska staten blev skapad i 1948. De blev invaderade för att den israeliska staten blev skapad på land bebodd mestadels av araber.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Slyndrr at 2023-07-04 17:51:20+00:00 ID: jqnq4sf


Nope, det var en liten strimma och några prickar land med judisk majoritet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

i_touch_cats_ at 2023-07-04 22:39:23+00:00 ID: jqou1vd


Nope, den Israelska staten 1948 bestod endast av land bebott av Judar. Palestina kontrollerade 80% av området. Det var först efter kriget som Israel vann mer mark.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Glad-Monitor-1269 at 2023-07-04 20:48:02+00:00 ID: jqof616


Bästa,Hade väst behandlat israel som Ryssland,hade kriget slutat för länge sen men västärlden är den goda bara på nyheterna!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (7 children)

Kassaapparat at 2023-07-04 14:17:30+00:00 ID: jqmvk0o


Sedan kanske Palestina sluta hålla på som de gör, så finns det mindre anledning för Israel att bekämpa dem. Palestina är verkligen inte oskyldiga.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

maximusprime097 at 2023-07-04 14:36:57+00:00 ID: jqmy6zn


Hahahahhahah

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

matt82swe at 2023-07-04 18:45:23+00:00 ID: jqnxv4z


Äh jo. Israel är ensamt skyldiga

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

CptCarpelan at 2023-07-04 20:18:09+00:00 ID: jqoaxau


Du inser väl att Israel hade fortsatt med den här skiten även om Palestina underkastat sig dem? Israel har hållit på så här sedan landet skapades. Det palestinier gör är självförsvar och knappast någon slags ursäkt för Israels fascistiska fasoner.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

sclsmdsntwrk at 2023-07-04 23:39:49+00:00 ID: jqp1fv7


Varför har Israel inte redan förintat Palestina om det var deras avsikt?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

raevbur at 2023-07-04 17:16:31+00:00 ID: jqnl3cu


Lite som att hävda om 80 år när Ukraina fortfarande slåss mot Ryssland att de kanske ska sluta kämpa för fredens skull.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

sclsmdsntwrk at 2023-07-04 23:38:44+00:00 ID: jqp1b76


Är det Ukraina som attackerar och vill utrota Ryssland? Trodde det var tvärtom..

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Tankefackla at 2023-07-05 07:32:42+00:00 ID: jqqbh9o


Om Ryssland ockuperar dem i 70 år, fortsätter döda ukrainare och spränga sönder deras infrastruktur, skolor och hem, strypa deras tillgång till livsnödvändigheter, och tvinga dem leva i konstant tillstånd av skräck, så tror jag det kommer finnas gott om ukrainare som vill attackera och utrota Ryssland.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Pathwil at 2023-07-04 15:51:17+00:00 ID: jqn8oty


Ja varför behövde Polackerna skjuta en massa Tyskar i Warzawa? Kunde dom inte bara låta bli och acceptera ockupationen?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

DrCablelove at 2023-07-04 15:56:59+00:00 ID: jqn9ixo


Ja, för 2:a v.k. började när Polens fränder invaderade Tyskland. 🧐

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

comrad_yakov at 2023-07-04 17:11:41+00:00 ID: jqnke6t


Va

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

DrCablelove at 2023-07-04 18:27:20+00:00 ID: jqnv9zz


Ja? u/Pathwil liknar palestiniernas ”uppror” med vad jag förmodar Warszawa-upproret 1944, men kanske den polska motståndsrörelsen i stort. Jag menar att liknelsen haltar, oavsett.

Det första som hände när staten Israel utropades var att omgivande länder invaderade. Upprepade gånger dessutom. Därav min sarkastiska kommentar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Pathwil at 2023-07-04 19:02:32+00:00 ID: jqo0apf


Utropades på land som de inte hade någon rätt att vara på. Jag kan utropa pathwilland som täcker halva Sverige imorgon och du skulle då se den staten och mitt ägande av allt den marken som legitim?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

DrCablelove at 2023-07-04 19:49:57+00:00 ID: jqo6y07


Nej, även denna liknelse haltar. Staten Sverige existerar. Området som idag är Israel/Palestina tillhörde Storbritannien när man delade upp området.

Sköttes det smidigt av dem? Nej. Men så var det, vi kan inte leka alternativ historia för att det ska passa våra åsikter.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

i_touch_cats_ at 2023-07-04 22:41:25+00:00 ID: jqoub8b


Det bodde massvis med Judar där, som hade bott där sedan urminnes tider. Israel 1948 bestod endast av internationellt erkänd judisk mark. Men Palestinerna, då som nu, ville istället utrota judarna helt. Tyvärr för dom så gick judarna inte riktigt med på det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

draken-bolibo at 2023-07-04 18:57:49+00:00 ID: jqnzmp5


Ja för att det är ju Israel som tidigare har skjutit raketer på sig självt för att i sin tur få en ursäkt för att skjuta robotar på Palestina. Att jag inte tänkte på det!/s

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Roos19 at 2023-07-04 16:26:31+00:00 ID: jqndu3t


LoL så klart Palestina kommer försvara sin mark när Israel ockuperar den hela jävla tiden och bygger bostäder åt judar där. Halva världen hjälper Israel medans palestinierna är ensamma och desperata.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 0 points 1 year ago (3 children)

southofnothing at 2023-07-04 17:05:04+00:00 ID: jqnjf5v


Palestinierna har hela västmedia och vänsterblocket på sin sida, ensamma? I think not.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Sea_Ask6095 at 2023-07-04 18:32:27+00:00 ID: jqnw066


Hela det Amerikanska mediasystemet är vansinnigt pro-Israeliskt. Svensk media är mer eller mindre neutral.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

PermissionStock at 2023-07-04 17:09:12+00:00 ID: jqnk0vj


Media är ingenting. Grattis en kändis repostar ett inlägg på en story men sen då? Usa skickar miljarder dollar till israels militär varje år. Tror det väger mer än likes.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

southofnothing at 2023-07-04 17:40:29+00:00 ID: jqnokcs


Media är ingenting??? 🤣 Du saknar obv insikt i hur samhället har sett ut de senaste 250 åren.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

PermissionStock at 2023-07-04 17:48:04+00:00 ID: jqnpnu3


Det är ingenting i förhållande till att usa som sagt skickar MILJARDER dollar till den israeliska militären varje år. ”In 2022, the United States provided $1 billion in supplemental funding to replenish Israel's stock of missile interceptors for the Iron Dome. The United States and Israel also participate in a variety of security-related exchanges, including joint military exercises, research, and weapons development.” Men du har rätt, med vänsterblockets support på medier kan nog palestina ta sig upp igen TJOHOO!!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

southofnothing at 2023-07-04 17:55:21+00:00 ID: jqnqph4


Ja? Ökat folkstöd för bistånd till Palestina och bojkott mot Israel kan skifta maktbalansen mycket.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

PermissionStock at 2023-07-04 18:02:46+00:00 ID: jqnrros


Det är bara att läsa kommentarerna under det här inlägget. Ingen skulle bry sig tillräckligt för att vilja bojkotta israel. Och en bojkottning av usa kommer inte ens på tanken. Som du själv sa är det vänsterblocket som är bakom palestina och det är inte som att dom är en majoritet. Så nä, ökat folkstöd gör inte skit när den ena sidan är skyddad av en supermakt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

fozzijoki at 2023-07-04 18:33:46+00:00 ID: jqnw6ot


I vilken värld!!i hela Europa är det bara 9 länder av 27 som ser Palestina som en stat medan israel är det i hela Western, jar du hört om att Israel straffades på nåt sätt av west världen?sanktionerade?och i media så har Israel alltid rätt för o försvara sig vilket visar att de blir attackerad då måste de försvara sig själva, western och isreal använder samma propaganda när vi attackerar vi räddar,när andra attackerar de terroriserar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mymoama at 2023-07-04 18:09:34+00:00 ID: jqnsqwx


Hamas menar du, inte palestinarns. Helt skilda saker.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Kassaapparat at 2023-07-04 18:17:31+00:00 ID: jqntvrv


Inte särskilt skilda saker.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mymoama at 2023-07-04 18:19:36+00:00 ID: jqnu6fh


En är ett politiskt parti och terrorostgrupp. Det andra är ett land och folkgrupp.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Slyndrr at 2023-07-04 18:39:11+00:00 ID: jqnwz3n


Som röstar för terrorn i stor majoritet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mymoama at 2023-07-04 18:40:07+00:00 ID: jqnx3ws


Det är inte terrorism om du slåss i ditt egna land i ditt egna land. Kallad för gerilla då. Annars hade Ukraina varit terrorister.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Slyndrr at 2023-07-04 18:43:17+00:00 ID: jqnxkc0


Du vill alltså se 9.3 miljoner israeliter mördade eller fördrivna? Du låter ju vettig.

Har du tänkt på hur det där "huset du köpte var min farfarsfars gamla mark, nu mördar vi din familj för att ta tillbaka det" skulle funka i praktiken?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

NjordWAWA at 2023-07-04 19:45:22+00:00 ID: jqo6bc9


.. Du är med på att "huset du köpte var min farfarsfars" är bokstavligt talat exakt vad staten israel är grundad på? liksom okej, snårig fråga, men med den logiken är det åtminstone soft genocide åt båda hållen

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

mymoama at 2023-07-04 18:44:24+00:00 ID: jqnxpzi


Du... Strawman mycket? Bara för att du är pedofil så vill jag inte höra dina åsikter.