this post was submitted on 04 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Jag har börjat läsa Koranen i samband med de koranbränningarna som har hänt och undrar om boken, eller vissa delar, kan klassas som hets mot folkgrupp. I andra kapitlet säger boken att de som inte tror på gud kommer lida ett hårt straff (2:6-2:7) och leva i "Elden" (helvetet?)(2:39).

Med andra ord skulle man kunna säga att enligt Koranen borde/ska vissa folkgrupper straffas och plågas. Är inte detta hets mot folkgrupp?


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Seosasa at 2023-07-04 11:27:42+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

Fisktor at 2023-07-04 12:33:38+00:00 ID: jqmj4at


Jo, men så längesen är det inte sen kristendomen körde sina korståg där man mördade alla som tyckte annorlunda

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Grayseal at 2023-07-04 14:28:06+00:00 ID: jqnd8vu


Man behöver inte gå så långt tillbaka eller så långt bort. Samer och hedningar här i Norden möttes av samma beteende under lång tid efter kristnandet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Barafordenna at 2023-07-04 12:51:04+00:00 ID: jqml04w


Svårt att definiera vad som är inte så länge sedan eller aktuellt för den delen. Däremot kan man mäta i exempelvis decennier eller livslängder. 11 livslängder eller drygt 100 generationer sedan var det senaste korståget

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

KeyRope5235 at 2023-07-04 16:47:44+00:00 ID: jqngw0x


Folkmorden som gjordes under Yugoslaviska kriget var präglad av religon, det var i börja på 90-talet. Under fleras livstid.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Fisktor at 2023-07-04 12:57:01+00:00 ID: jqmlno2


Beror lite på exakt vad som räknas som sista korståg, vissa historiker anser ju att de fortsatte fram till 1700-talet.

Men även efter korstågen så fortsatte man behandla andra religioner rätt dåligt i det kristna europa (framförallt judarna).

Och islam är även 500 år yngre än kristendomen så den ligger lite efter och är mitt i sin mordiska fas kanske

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

HurricaneHenry at 2023-07-04 13:35:20+00:00 ID: jqmq4eb


Islam har varit mitt i sin mordiska fas i 1500 år. Muhammad, det absoluta exemplet på hur Islam ska tolkas, var en halshuggande krigsherre och pedofil. Jesus var en hippie som "helade" folk gratis.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

DonutK-hole at 2023-07-04 18:03:22+00:00 ID: jqnrurh


Islam är ju ett perfekt koncept för en krigsherre under bronsåldern. Likaså kristendomen som är ett perfekt koncept för imperialism under romarriket

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Fisktor at 2023-07-04 13:38:13+00:00 ID: jqmqhhx


Jo, men kristendomen har otroligt sällan levt som jesus lärde

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

littlesaint at 2023-07-04 15:41:25+00:00 ID: jqn79tj


Snarare kristna som varit dåliga på att följa Jesus. Medan muslimer, tyvärr, varit duktiga på att följa Muhammed.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Fisktor at 2023-07-04 16:03:42+00:00 ID: jqnai1p


Jo, och resultatet blir därmed det samma.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

HurricaneHenry at 2023-07-04 13:31:03+00:00 ID: jqmplpl


Korstågen var på medeltiden, och var till stor del ett svar på Muslimsk aggression. Vi lever idag, och idag, för oss, är Islam ett oerhört mycket större problem än Kristendomen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ElNakedo at 2023-07-04 15:57:54+00:00 ID: jqn9fx6


Den var inte ett svar på Muslimsk aggression. Den var ett försök av Påven att stärka sin makt och ena kristendomen. Hade det varit ett svar på Muslimsk aggression så hade det snarare riktats mer mot Spanien, där ett starkt Kalifat styrde. Nä, det var ett försök att ena kristendomen igen efter att man 40 år innan splittrat Ortodoxa och Katolska kyrkan samt ett sätt för Påven att försöka få katolska kungar och adelsmän att slåss mindre mot varandra.

Sen riktades flera korståg inte mot Muslimer utan mot slaver och balter. För att inte nämna det fjärde korståget som gjorde väldigt mycket för att försvaga kristendomen genom att anfalla Konstantinopel.

Vill du ha ett heligt krig för att försvara sig mot aggression så får du ta Jihad istället. De var för att försvara mot korstågen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

RG_CG at 2023-07-04 15:44:56+00:00 ID: jqn7rto


Att säga att korstågen var ett svar på muslimsk aggression är väl lite generöst? Att det gavs som motivation av Urban (det hände ju ändå typ400 år före första korståget) är en sak men det var en vääääldigt mycket internpolitik som tros faktiskt ha drivit honom i hans tal.

De två ledande teorierna är väl att detta är något som Ubbe eldade på för att antingen ge ökat stöd för sin egen legitimitet, alternativt att stoppa den stora schismen och föra samman öst och väst?

Visst att muslimerna tog för sig, men det var väl ett bra tag innan korstågen?

korstågen i sig var mer för intern politik än något annat så vitt jag vet.

Utbilda mig gärna för det finns mycket utrymme för att jag har fel 😂

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Fisktor at 2023-07-04 13:32:57+00:00 ID: jqmpu23


I sverige idag absolut. I världen, båda stora problem

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

HurricaneHenry at 2023-07-04 13:48:39+00:00 ID: jqmrsjq


Påstå inte att Kristendomen är i närheten av ett lika stort problem som Islam. Kristna är idag förföljda och förtryckta av Muslimer över hela Mellanöstern och Afrika. Islam är idag ett av världens största hot, alla kategorier, mot en modern och civiliserad värld.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Fisktor at 2023-07-04 14:15:38+00:00 ID: jqmvb55


Ja som andra sagt. Det islam gör i mellanöstern gör kristendomen i usa. Organiserad religion är alltid ett hot mot friheten. Är islam ännu värre än kristendomen i modern tid, absolut.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

HurricaneHenry at 2023-07-04 14:31:05+00:00 ID: jqmxek5


Kristendomen i USA gör inte en tiondel av vad Islam gör i Mellanöstern.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Fisktor at 2023-07-04 14:44:30+00:00 ID: jqmz8pf


De gör ju i princip samma sak, dock har islam redan totalitär makt i mellanöstern vilket den kristna fundamentalismen inte nått ännu i USA så de kan inte utöva sina förtryck med samma makt

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

zdh at 2023-07-04 15:33:31+00:00 ID: jqn6579


Nej, dom kör exorcismer på fullt friska människor och utesluter dig ur gruppen om du skulle få för dig att tänka annorlunda.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Shudnawz at 2023-07-04 14:11:08+00:00 ID: jqmuppn


De kristna är ju för fan ett hot mot sin egen civilisation i USA tex. Kristendomen är en facepalm på helt egna meriter.

Disclaimer: jag tycker ALLA religioner kan gå och dö i ett mörkt hål. Samtliga har dumheter som diskvalificerar dem från ett samexistera med ett modernt samhälle.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

HurricaneHenry at 2023-07-04 14:29:31+00:00 ID: jqmx6tn


Oerhört pinsamt när man inte kan vara ärlig och erkänna att Islam är fruktansvärt mycket mer destruktiv än alla andra religioner tillsammans. Islam är inte en reformerad religion. Kommer den att bli det? Kanske, men folk som olyckligtvis fortsätter gå i försvar för eländet drar ut på förloppet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Shudnawz at 2023-07-04 14:34:25+00:00 ID: jqmxurb


Försvar? Jag försvarar inte islam. Jävla skräp är vad det är. Otyg och fanskap.

Men jag vill att istället för att konvertera muslimer till kristna (eller buddister eller vafan som helst) så bör man istället rikta övergripande insatser mot alla religioner för att låta folk bli ateister, eller agnostiker.

Alltså fine, behåll din personliga tro, be hemma om det känns bättre. Men ingenstans bör någon religion få påverka statsskick, mänskliga rättigheter, barnuppfostran eller lagstiftning. Ingen av dem. Alls.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

EdTheApe at 2023-07-04 15:36:54+00:00 ID: jqn0jsy


Word.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

HurricaneHenry at 2023-07-04 15:31:11+00:00 ID: jqn5tki


Vem vill konvertera Muslimer till Kristendomen? Jag har då aldrig träffat någon som ens haft hopp om att göra det. Alla skolor inom Islam är överens om att apostasi ska bestraffas med döden (även om många länder inte lagför detta), vilket även är anledningen till att många inte vågar lämna.

Kristendomen är en reformerad religion som tar sig uttryck på olika sätt, och i Sverige har vi överlag haft försvinnande lite problem kopplat till denna religion på senare år.

Det betyder inte att Kristendomen är harmlös i Sverige, men vi bör absolut rikta kritik framförallt mot Islam, då det är den absolut mest intoleranta, destruktiva och förtryckande religionen idag, och det är även den religion som har potential att förändra vårt land på sikt. Bortsätt från Indonesien finns det idag inte en enda välfungerande muslimsk demokrati. Det lär inte bli en förändring i rätt riktning.

I slutändan handlar det om vilket samhälle vi vill att våra barn ska växa upp i. Låt oss rikta kritiken dit den gör mest nytta.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

zdh at 2023-07-04 15:40:00+00:00 ID: jqn72e9


Inte? Kristendomen är den i särklass mest utspridda religion med sina 2.4 miljarder anhängare, precis som i vilket annat land där den religiösa gruppen i fråga är minoritet är det rätt självklart att den kommer förtryckas. Precis som du sitter här och hetsar att islam är död och världskrig, så sitter nog muslimerna på andra sidan och tänker precis likadant om kristna.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

HurricaneHenry at 2023-07-04 15:45:54+00:00 ID: jqn7wvh


Jag hetsar inte, utan försöker vara ärlig inför hur verkligheten ser ut. Om du inte kan medge att Islam i större utsträckning än någon annan religion står för förtryck och destruktivitet, så är du antingen oärlig eller helt enkelt inte tillräckligt insatt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

zdh at 2023-07-04 16:02:10+00:00 ID: jqnaa2r


Och jag tycker du blundar för en verklighet som inte överensstämmer med dina förutfattade meningar. Såg att du svängde i ett annat inlägg med att korstågen var ett svar på muslimers aggressioner mot väst, när det är etablerat att det var ett krig startat i guds namn(den västerländska) för påven ville ha tillbaka vissa områden som ansågs heliga. Att då påstå att det skulle vara motiverat för dom andra började är skrattretande och det du bidrar med, är mer hets. Jag tror också din efterforskning är bristfällig om du anser att islamister är den mest förtryckande och destruktiva folkgrupp i världen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

EljenMagyarorszag at 2023-07-04 13:49:19+00:00 ID: jqmwzu8


Korstågen i Mellanöstern var ju ett motangrepp mot arabernas jihad-expansion mot den kristna världen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Fisktor at 2023-07-04 14:43:07+00:00 ID: jqmz1t4


Jo och att man mördade alla judar på vägen var bara lite träning på vägen…