this post was submitted on 04 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Jag har börjat läsa Koranen i samband med de koranbränningarna som har hänt och undrar om boken, eller vissa delar, kan klassas som hets mot folkgrupp. I andra kapitlet säger boken att de som inte tror på gud kommer lida ett hårt straff (2:6-2:7) och leva i "Elden" (helvetet?)(2:39).

Med andra ord skulle man kunna säga att enligt Koranen borde/ska vissa folkgrupper straffas och plågas. Är inte detta hets mot folkgrupp?


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Seosasa at 2023-07-04 11:27:42+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

Legitimate_Plum674 at 2023-07-04 12:59:39+00:00 ID: jqmm1th


Absolut! Vi borde anmäla snubben som skrev den!

Men på riktigt, "alla andra i hela världen" är inte en folkgrupp.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

PrudentFood77 at 2023-07-04 13:11:52+00:00 ID: jqmnch4


Vi borde anmäla snubben som skrev den!

ja, måla en "wanted"-bild på honom och sprid den :D

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Enrichus at 2023-07-04 13:58:23+00:00 ID: jqmt1fk


Den behöver synas där folk kan se den. Det är mycket trafik i en rondell och garanterar att folk kör i samma riktning. Folk dras till att titta på djur så vi kan ställa fram en hund med hans ansikte för att sprida budskapet!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Legitimate_Plum674 at 2023-07-04 13:52:06+00:00 ID: jqms8jn


Haha, nä men var det Mohammed som skrev den då? Jag har alltså ingen aning, men det brukar ju vara nån annan än profeterna som skriver texterna. Typ bibeln är ju inte skriven av Jesus.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

YaBoiSlaktarn at 2023-07-04 14:13:33+00:00 ID: jqmv18p


Historien går att Mohammed fick syner och historier från gud som han tecknade ner, vilka bildade koranen. (Om jag minns religonlektionerna riktigt)

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

pluto_tuto at 2023-07-04 16:37:04+00:00 ID: jqnfcy7


tror det var Gabriel som förmedlade allt till Mohammed varpå han spred ordet vidare. Koranen förmedlades ju bara muntligt till början, vet inte när man skrev ner allt lol

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

spreetin at 2023-07-05 05:46:54+00:00 ID: jqq39a9


Med reservation för att en hel del säkert var påhittat senare, innan det skrevs ner, så var det Mohammed som hittade på det som står i Koranen, och några generationer senare så skrevs det ned utifrån de muntliga berättelser som fanns om vad han hade sagt att Allah förmedlat till honom. Mohammed själv var analfabet.

Mer än så är svårt att säga, för till skillnad från Bibeln så har det inte genomförts någon kritisk och vetenskaplig forskning kring Koranen som gör det möjligt att säga så mycket med säkerhet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Legitimate_Plum674 at 2023-07-05 06:54:47+00:00 ID: jqq8meg


Jo det är iof sant. Vore intressant att veta hur mycket som stämmer med vad Mohammed själv sa. Nu har jag inte läst Koranen och Bibel tröttnade jag på efter "Genensis", skitdåligt historieberättande, haha.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Common-Wish-2227 at 2023-07-04 14:19:06+00:00 ID: jqmvrrd


Om jag minns rätt så var det Aisha, kvinnan som enligt legenden giftes bort med Muhammed som nioåring, som skrev ned det han berättade, eftersom han vad jag förstår inte kunde skriva själv.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

AoiAya at 2023-07-05 00:03:30+00:00 ID: jqp49d6


Giftes bort som sexåring, hon var nio när äktenskapet ”konsumerades”.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Candykeeper at 2023-07-05 05:55:18+00:00 ID: jqq3xwm


Ah,phew. Blev nästan orolig där en stund!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

icemancrazy at 2023-07-04 14:27:49+00:00 ID: jqmwyfg


Vad menar du? Att folk som inte tror på gud inte är en folkgrupp?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Legitimate_Plum674 at 2023-07-04 14:47:26+00:00 ID: jqmznd4


Det är för vagt. Så nej, det skulle jag inte tro.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ChannelSouthern at 2023-07-04 15:29:29+00:00 ID: jqn5l59


Säger inte att du har fel för det har du inte, men det blir fel rent lagmässigt att folk som tror på gudar skall skyddas men inte folk som inte gör det. Borde nog ses över det där.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

icemancrazy at 2023-07-04 15:42:49+00:00 ID: jqn7gv5


Okej, menade inte att du hade fel, hade bara svårt att förstå. Tack

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

bATo76 at 2023-07-04 16:19:50+00:00 ID: jqncurg


Fast om det är "Hets mot folkgrupp" då man bränner en koran utanför en moské, d.v.s. hets mot muslimer, så borde väl hets mot folkgrupp - ateister också vara ett begrepp?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Conscious_Field_9591 at 2023-07-04 21:43:17+00:00 ID: jqomte6


Det beror ju på. Muslimer skulle i det fallet inte vara en folkgrupp som det hetsats mot för att de alla råkar kallas muslimer, det har ju att göra med trosbekännelse att göra. Är ateism en trosbekännelse, eller finns det någon sådan inom religionen?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ManyCarrots at 2023-07-04 17:15:44+00:00 ID: jqnkzcz


Nej inte en folkgrupp, det är alla folkgrupper

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

skjulmannen at 2023-07-04 18:44:06+00:00 ID: jqnxoif


Man undrar ju; ifall en nynazist skulle uttrycka sig liknande om hur vita nordeuropéer bör härska, och resterande folk skall vara våra slavar eller avrättas om de inte gillar läget, hade ”alla andra i hela världen” då betraktats som en folkgrupp av våra domstolar?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Mando_the_Pando at 2023-07-05 00:22:17+00:00 ID: jqp6h7x


Möjligtvis, dock uttrycker det inte nödvändigtvis missaktning mot ett specifikt folkslag, vilket är kriteriet.

Sen är författaren viktig med. Mein kampf om den hade skrivits idag hade ju klockrent varit HMF, men det är inte det att sprida/sälja den eftersom det är författaren som begår brottet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Legitimate_Plum674 at 2023-07-04 19:42:00+00:00 ID: jqo5ui6


Nej, det är fortfarande ingen folkgrupp. Och skämtet här är att boken är 1400 år gammal. Hets mot folkgrupp är ett brott som levande människor utför. Och ja, shit asså, tänk om en nordeurope skulle försöka förslava världen??? Kan inte komma på nån som har försökt faktiskt. Varken historiskt eller just precis ungefär nu.