this post was submitted on 04 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Jag har börjat läsa Koranen i samband med de koranbränningarna som har hänt och undrar om boken, eller vissa delar, kan klassas som hets mot folkgrupp. I andra kapitlet säger boken att de som inte tror på gud kommer lida ett hårt straff (2:6-2:7) och leva i "Elden" (helvetet?)(2:39).

Med andra ord skulle man kunna säga att enligt Koranen borde/ska vissa folkgrupper straffas och plågas. Är inte detta hets mot folkgrupp?


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Seosasa at 2023-07-04 11:27:42+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

podex_swe at 2023-07-04 13:03:15+00:00 ID: jqmegso


Det kan nog tänkas om man läser bokstavligt, vilket några säkert gör.

Så sätt skiljer sig inte Koranen från Bibeln som t.ex i 5 Moseboken 20:16-18 bokstavligt uppmanar till regelrätt folkmord.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

mludd at 2023-07-04 12:06:11+00:00 ID: jqmgdbl


några

"Några" ja...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

I_like_trains_mkaay at 2023-07-04 12:53:53+00:00 ID: jqmlb2o


Ja, några. Långt ifrån en majoritet iaf.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

podex_swe at 2023-07-04 12:44:45+00:00 ID: jqmkazu


Knappast alla, eller ens en majoritet av alla 2 miljarder muslimer i världen är bokstavstrogna gentemot koranen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Polisskolan3 at 2023-07-04 14:20:47+00:00 ID: jqmvzu4


I många muslimska länder är dock majoriteten för saker som dödsstraff för homosexualitet och att byta religion.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

podex_swe at 2023-07-04 14:56:40+00:00 ID: jqn0yeb


Javisst, Det finns dock även sådana kristna länder om det nu inte är särskilt vanligt att det ivras för att just avrätta kristna apostater.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

fiddz0r at 2023-07-04 16:44:32+00:00 ID: jqngf5u


Vad är grejjen med att folk alltid tar upp kristna när det pratas om islam. Hade kristna länder klagat på vår yttrandefrihet hade vi varit lika arga. Nu handlar det om islam och inte kristendom

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Polisskolan3 at 2023-07-04 15:11:27+00:00 ID: jqn31dx


Vilka länder tänker du på då? Uganda?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

podex_swe at 2023-07-04 15:27:02+00:00 ID: jqn58md


Ja.

Det finns bara 2 muslimska länder med lika stänga straff för homofili som Uganda. Iran och Afghanistan.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Polisskolan3 at 2023-07-04 16:27:47+00:00 ID: jqne0r7


Qatar, Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Brunei, (delar av) Somalien och Somaliland har också dödsstraff.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Zevemty at 2023-07-04 14:32:08+00:00 ID: jqmxjop


Man ska inte tro att det är en liten minoritet av dessa 2 miljarder muslimer som enligt svensk standard skulle klassas som extremister: www.reddit.com/r/atheism/comments/2zyv37/guy_burning_quran_in_support_of_the_girl_who_was/cpnvsnq

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

podex_swe at 2023-07-04 14:53:16+00:00 ID: jqn0gnq


Precis som med en del kristna, även om man inte ser så många sådana kristna stolpskott i just Sverige men se på t.ex Uganda eller varför inte USA.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Zevemty at 2023-07-04 15:02:15+00:00 ID: jqn1qs2


Det är här inte "en del" muslimer som är stolkskott, det är den stora majoriteten. Det är rätt stor skillnad jämfört med kristna i världen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

podex_swe at 2023-07-04 15:31:51+00:00 ID: jqn5wvu


*Suck

Du uttrycker dig som ytterligare ett "enskilt fall".

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Zevemty at 2023-07-04 15:37:23+00:00 ID: jqn6p0a


Och där har vi det vanliga svaret som vänstern hugger till med så fort dom bemöts med fakta.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Fiskpinne8 at 2023-07-04 14:11:04+00:00 ID: jqmupbu


Det kan nog tänkas om man läser bokstavligt, vilket några säkert gör.

Så sätt skiljer sig inte Koranen från Bibeln som t.ex i 5 Moseboken 20:16-18 bokstavligt uppmanar till regelrätt folkmord.

Skillnaden är väll att Koranen är "guds ofelbara ord" medans Bibeln är skriven av många olika personer.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

podex_swe at 2023-07-04 14:51:06+00:00 ID: jqn05lf


Så sett skiljer sig inte muslimska fundamentalister från kristna fundamentalister i världen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

acathode at 2023-07-04 16:24:00+00:00 ID: jqndgn3


Väldigt, väldigt få kristna som tror att Bibeln är Guds ord bokstavligen, även bland fundamentalister så är det rätt få som tror att Bibeln är Guds bokstavliga ord stavelse för stavelse.

Att Bibeln är en lång rad samling olika texter som man satt ihop i efterhand är dels helt uppenbart bara man läser Bibeln, och dels ett faktum - Bibelns långa och krokiga resa för att bli till är ingen hemlighet. Bibeln idag består av flera texter som översatts, återberättats, sållats fram och tillbaka, osv. De tre stora kristna denominationerna (katoliker, protestanter, och ortodoxa) har inte ens samma Bibel...

Det är också mycket svårare för kristna att få att Bibeln skulle vara Guds ord bokstavligen, då Nya Testamentet till stor del utförs av Evangelierna, där olika lärjungar beskriver Jesus liv och läror - men på flera punkter säger emot sig själva.

Det är helt enkelt lite svårare att vara helt bokstavstroende av en bok som hävdar att Jesus var ättling till Kung David i 42 rakt nedstigande led som Lukasevangeliet påstår, OCH ättling till Kung David i 28 rakt nedstigande led som Matteusevangeliet påstår.

Det finns såklart vissa kristna som ändå kört på ändå, mest kända idag är div. amerikanska fundamentalister, men även de brukar ha lite spelrum för tolkningar och ignorerar saker som inte passar - och på det stora hela är det en väldigt liten strömning inom kristendomen.

Istället pratar man inom kristendomen oftast om att Bibeln är "gudomligt inspirerad", dvs. att Gud typ var med bakom kulisserna och i hemlighet guidade de som satte ihop Bibeln - och att Bibeln därför är "Guds levande ord" - men det ett "levande ord" som tolkas, och som man inom kristendomen har en lång tradition av att tolka.

Exempelvis Origenes, som levde kring år 200 e.Kr. i Alexandria, och som var en av de tidigaste och största kristna teologerna, en av kyrkofädrerna - skrev rätt upp och ner att det skulle vara idiotiskt att tro att det fanns ett riktigt paradis på Jorden där det växte ett träd vars frukter gav evigt liv.

Islam däremot är helt annorlunda - Att Koranen är Guds ord, återgett av ängeln Gabriel och nedskrivet av Mohammed, är en av de mest centrala miraklerna i hela Islam.

Tror du inte på den biten så är det tveksamt att du ens kan kalla dig muslin längre, det blir lite som att försöka vara kristen utan att tro på Jesus återuppståndelse eller att Jesus var Guds son.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

podex_swe at 2023-07-04 20:17:40+00:00 ID: jqoauvz


13 miljoner medlemmar i Southern Baptist convention håller inte med dig. För att ta ett exempel.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

stimming_guy at 2023-07-04 15:29:45+00:00 ID: jqn5mgh


Skillnaden är att i koranen står det att hela boken är sann och man måste tro på hela boken för att vara muslim. Och inga ändringar får göras och inga andra profeter kommer efter deras. Så då blir det lite hårdare än för kristna som har mer frihet, speciellt då bibeln är en samling av olika texter från olika tidpunkter. Många delar har även röstats ut ur bibeln.