this post was submitted on 04 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Jag har börjat läsa Koranen i samband med de koranbränningarna som har hänt och undrar om boken, eller vissa delar, kan klassas som hets mot folkgrupp. I andra kapitlet säger boken att de som inte tror på gud kommer lida ett hårt straff (2:6-2:7) och leva i "Elden" (helvetet?)(2:39).

Med andra ord skulle man kunna säga att enligt Koranen borde/ska vissa folkgrupper straffas och plågas. Är inte detta hets mot folkgrupp?


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Seosasa at 2023-07-04 11:27:42+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

pappadoodoo at 2023-07-04 11:34:19+00:00 ID: jqmdfdg


Står det inte något liknande i bibeln med?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Zeelthor at 2023-07-04 11:45:34+00:00 ID: jqmeh35


Uppenbarelseboken 21:8. "Men de fega, de otroende och de skändliga, mördarna och de sexuellt omoraliska, ockultisterna, avgudadyrkarna och alla lögnare, de ska få sin del i sjön som brinner av eld och svavel. Detta är den andra döden."

Båda böckerna är rätt jävla vidriga och bisarra. Bibeln har en historia där en herre får skit av ett gäng ungar för att han är skallig, så han frammanar med guds hjälp 2 arga björnar, och de dödar typ 40 barn. Vem fan skrev detta och varför? xD

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

c0224v2609 at 2023-07-04 14:35:47+00:00 ID: jqmy1ag


Bibeln har en historia där en herre får skit av ett gäng ungar för att han är skallig, så han frammanar med guds hjälp 2 arga björnar, och de dödar typ 40 barn.

Meddela gärna om du kommer ihåg vilken! Hade gärna velat läsa den historian.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Zeelthor at 2023-07-04 14:56:16+00:00 ID: jqn0wc5


2 Kings 2:23-24

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Kooza_Karlsson at 2023-07-04 14:25:50+00:00 ID: jqmwou1


Bibeln har en historia där en herre får skit av ett gäng ungar för att han är skallig, så han frammanar med guds hjälp 2 arga björnar, och de dödar typ 40 barn. Vem fan skrev detta och varför? xD

Får jag gissa så var han tunnhårig.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

grimexp at 2023-07-04 11:35:46+00:00 ID: jqmdk7b


Jo. Koranen och Bibeln är väldigt lika.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

LamermanSE at 2023-07-04 13:00:37+00:00 ID: jqmm28k


I nya eller gamla testamentet?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Polisskolan3 at 2023-07-04 14:19:21+00:00 ID: jqmvsyu


Jesus säger i nya testamentet att man måste lyda reglerna i gamla testamentet, så jag tycker inte det är någon meningsfull distinktion.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

grimexp at 2023-07-04 13:37:37+00:00 ID: jqmqevn


I båda, men visst, mer i gamla testamentet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LamermanSE at 2023-07-04 13:46:38+00:00 ID: jqmrjdb


Ok, har du något exempel på detta från nya testamentet, främst från något av evangelierna?

Som du vet så utgår ju kristna först och främst från evangelierna och i andra hand från övriga nya testamentet och i tredje hand från gamla testamentet.

Eftersom vissa av de idéer som tillskrivs kristna i OP går emot just det som Jesus predikade i evangelierna så blir det lite felaktigt att tillskriva detta till kristendomen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

grimexp at 2023-07-04 13:49:06+00:00 ID: jqmruks


Det var för många år sedan jag läste Koranen nu, men minns flera förekomster av texter så som "älska din nästa", "förlåt en syndare", "vända andra kinden till", osv.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

fimp at 2023-07-04 14:59:32+00:00 ID: jqn1d1v


Det är väl mest i Mecca-delen. I Medina-delen, som har skrivits senare och därför upphäver Mecca-delen när de sägar motsägande saker, handlar det mer om krig och konflikt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

fimp at 2023-07-04 15:12:41+00:00 ID: jqn37rm


Ni som downvoter: Förklara gärna varför?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

LamermanSE at 2023-07-04 13:51:05+00:00 ID: jqms3tx


Jo, sådant finns i nya testamentet i bibeln i alla fall (och möjligtvis även koraren antar jag). Det där är ju själva grunden inom modern kristendom i alla fall.