this post was submitted on 04 Jul 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

0 readers
1 users here now

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Joina vår Lemmy-gemenskap på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/PrestigiousAd2244 at 2023-07-04 08:58:36+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Isupahfly at 2023-07-04 09:00:31+00:00 ID: jqmbq5z


Skurkstat.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Skabbhylsa at 2023-07-04 13:54:06+00:00 ID: jqmshqc


Palestina är ingen stat, men jo du har rätt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Isupahfly at 2023-07-04 14:09:16+00:00 ID: jqmugro


Antingen trollar du eller så är det helt enkelt så att du saknar kunskap i ämnet. Det är inte Palestinier som har berövat och aktivt koloniserar och tömmer byar på judar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Skabbhylsa at 2023-07-04 14:24:45+00:00 ID: jqmwjet


Sluta upp med betet, går du på Rysspropaganda också? Så länge Hamas styr Palestina så kommer det betraktas som en terrorstat.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Isupahfly at 2023-07-04 14:53:25+00:00 ID: jqn0hhv


Oerhört ironisk kommentar. Jag vill bara ställa dig en fråga:

Varför finns det palestinska extremister som begår terrorhandlingar mot Israel? Hur kommer det sig att en grupp som Hamas har stöd av palestinier?

Finns det kanske historiska och nutida förklaringar till varför detta är?

Det ironiska med din kommentar. Är att Rysslands motivering till att invadera Ukraina var på grund av den rådande nazismen. Då flera av Ukrainas miliser hade starka nazistiska kopplingar. Det Ryssland däremot inte tar upp är Rysslands deccenier av fientlighet mot Ukraina. Då de hade aktiv politisk manipulation av landets politik och t.o.m försökte lönmörda Viktor Yushchenko. Sen har vi även förstås Sovjets kontroll över Ukraina och dess brott.

Så om något så är det ju du som för risk att bli en liten Putinist, du går på liknande propaganda fast gentemot palestinier. Ironiskt nog med väldigt liknande retorik och rättfärdigande.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Kassaapparat at 2023-07-04 15:13:14+00:00 ID: jqn3anf


Ne, Palestinier gör annan skit.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Oyster_Brother at 2023-07-04 14:24:11+00:00 ID: jqmwghp


Nä men det är Palestina som mer eller mindre konstant har beskjutit sina grannar med missiler under ett årtionde. Israel har förfan utvecklat världens mest berömda flygvärnssystem på grund av PLO attacker

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Isupahfly at 2023-07-04 14:42:01+00:00 ID: jqmyw8i


Väldigt lätt att göra ett sådant här uttalanden och få icke-politiskt aktiva, så de säger "Aa så är det minsann!" utan att ge kontext till varför det sker. Israel har gått utöver sina etablerade gränser flertal gånger. De mer eller mindre stödjer zionister att bygga settlements, där dessa zionister åker och motar ut och rent av förtrycker palestinier. Tänk själv att din mark som din familj har ägt i flera generationer, blir invaderat mer eller mindre av zionistiska judar. Som bär automatkarbiner och militärträning från deras motsvarighet till lumpen medan ni själva har slangbellor. Sedan rycker den israeliska regeringen i fråga på axlarna då det regerande nationalistpartiet är zionistiskt i grunden. Det här är även bara tippen på ett isberg när det kommer till behandlingen av palestinier.

Frågan om det du säger angående PLO attacker stämmer, ja det sker. Men varför det sker håller alla undan trots att de största bidragarna till fundamentalism och våldsam nationalism i området är på grund av israels politik. Sen är ju fallet rent krasst att Gaza (därifrån dessa attacker kommer) är världens största öppna fängelse. Israel styr liksom energi och vatten tillgångarna åt dem. Tänk själv att typ 6 raketer skickas över och gör inte skit till skada, sedan stänger Israel av elen och IDF börjar bomba skiten ur er med vapen i topklass medan ni själva bygger skit i skjul.

Det är liksom inte långt ifrån att peka och säga att Ukraina har nazister som slåss mot ryssland i Azov och sin specialstyrka. Trots att Ryssland aktivt har bedrivit ett politiskt kalltkrig mot landet i decennier före intåget i Krim. Det är därefter löjligt att singla ut och skrika extremister utan att ta tre sekunder att fråga sig varför dessa extremister finns.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

PermissionStock at 2023-07-04 15:57:29+00:00 ID: jqn9lj3


Du har helt rätt men det har blivit trendigt att hata allt som har med araber att göra på det senaste 🤷‍♀️

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Oyster_Brother at 2023-07-04 20:45:02+00:00 ID: jqoeqxs


Sedan när är det trendigt att hata araber? Det är tvärtemot så pass tabubelagt att man enkelt kan bli kallad supporter av apartheid eller rasist endast för att man är emot en extremistisk nation stöttade av Hamas, vilka begår värre terrordåd än Israel begått under de senaste 50 åren. Förutom detta brukar palestinska terrordåd vara riktade direkt mot civil befolkning, endast i syftet av terror, medans Israeliska ingrepp oftast görs mot tydliga hot, Hamasledare etc.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SpiceyMeatball00 at 2023-07-04 17:58:28+00:00 ID: jqnr5jn


Okej du verkar ha en väldigt skev moralisk kompass eller så saknar du kunskap i ämnet ;)

Palestina/araberna har konsekvent sagt nej till en fredlig lösning. (1937, 1947, 2000, 2001, 2008).

Palestina/araberna har även tackat nej till att ens hålla samtal om en fredlig lösning (Ca 20 stycken mellan 1919 och 2014)

Palestinierna/araberna har startat flertalet krig med målet att utrota staten israel och dess judiska invånare (1947, 1967, 1969, 1973, 1981, 2006).

Palestina gav styret i Gaza till Hamas. En organisation som själva sagt att det är deras mål att döda alla judar. Som också har barnprogram på public service som lär barn hur man bäst dödar judar och varför det är nödvändigt. De är också till stor del förintelseförnekare.. som vill genomföra förintelsen på riktigt. Fräscht.

Sen så bör man ställa sig frågan varför Palestinierna konsekvent använder sin egen befolkning som mänskliga sköldar för att beskjuta israel med raketer. Raketer som är så dåliga att 10% landar inom Palestinskt territorium (nämn ett föregångsland som skulle använda ett vapen som hade så stor risk att träffa sin egen befolkning).

Anledningen till varför man använder mänskliga sköldar är i avskräckande syfte. Man vill kunna skjuta på sin motståndare utan att den ska kunna skjuta tillbaka (pga risken för att skada oskyldiga). Så palestinerna förlitar sig på att fienden, som man själva anser är grisar och apors avkomma inte vill döda palestinska civila. Så det är ett erkännande i handling från palestiniernas sida att israelerna är mer humana (svårt att inte skratta åt "israel begår folkmord" människorna när man insett det här).

Palestinierna har även en martyrfond. Som betalar ut pengar till terroristers familjer om de lyckats döda israeler.

Så den tråkiga situationen Palestina befinner sig i är helt enkelt Palestinas eget fel. Och de förtjänar ingen sympati. Israel skulle kunna agera långt mycket värre och fortfarande vara den bättre parten ur moralisk synvinkel. Det betyder inte att man måste älska allt Israel gör.

Men tror någon på allvar att något annat land hade agerat annorlunda i deras situation. Med grannar som sedan begynnelsen attackerat. Som har folkmord i sikte. Som sagt nej till alla fredliga lösningar. Vars kultur längtar till dagen då självaste jorden i sig kommer skrika efter judiskt blod.

"Muhammad had prophesied that the Day of Judgment will not come until Muslims and Jews fight each other. The Muslims will kill the Jews with such success that they will then hide behind stones or both trees and stones according to various recensions, which will then cry out to a Muslim that a Jew is hiding behind them and ask them to kill him. The only one not to do so will be the Gharqad tree as it is the tree of the Jews."

Så, nu har vi kunskapen vi behöver för att forma rätt åsikt i frågan.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Isupahfly at 2023-07-04 19:22:32+00:00 ID: jqo34kk


Tyvärr så tar du viss fakta och presenterar det utan någon hänsyn till hur komplex situationen egentligen är eller faktumet att bägge sidor har utfört våldshandlingar. Men dessvärre så har Israel rent krasst verkligen inte varit det stackars fredsdeklarerande offret som du hävdar.

Det är oerhört övergeneraliserande att hävda att araber och palestinier är blodtörstiga och konsekvent nekar fred. Utan att ta hänsyn till svårigheten att uppnå enighet i frågor som territorium, flyktingar och gränser. Vilket tyvärr Israel ligger i stort ansvar till med hänsyn till israels settlements, samt successiva kolonisering av palestinskt territorium utanför sina designerade gränser. Nu snackar vi inte ens om mark taget efter krig utan vad som har ägt rum hela tiden. Att rada upp alla dessa krig och generaliserande skriva "Alla är förintelse krig mot israel och judar" är dessutom långt från sanningen. Åter så är konflikten i fråga komplex och stämmer inte med verkligheten du försöker leva dig in i.

Sen är faktumet att det är en inre splittring mellan hamas och den palestinska myndigheten. Samtidigt som att de rådande omständigheterna i Gaza bidrar till inte bara fattigdom, extremt begränsad rörlighet utan även extremism. Tvivlar på att du hade varit speciellt lyhörd om du bodde under dessa omständigheter. Speciellt när man tar hänsyn till historiken och exempelvis Nakba. Det är mer eller mindre som ett judiskt ghetto från 1930-talet då Israel kan stänga av elen och vattnet i Gaza när de vill.

Har liksom svårt att sätta mig in i hur du tänker eller ens försöker resonera. Hur är det okej att tvångsförflytta, mörda och segregera ett folk som har levt i regionen i generationer? Liksom ta en titt på israels territoriella utbredning sedan dess bildning. Om något så är mordet och oppositionen (som nu sitter i makt förresten) mot Yitzhak Rabin tillräckligt bevis för att motbevisa hela din tes. Bägge sidor låg bakom inbördeskriget före Nakba, men Israels handlingar efter kriget i frågan om palestinier är rent av fel. Speciellt när maktbalansen är så extremt ensidig.